Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö aikuiset ihmiset oikeasti osaa enää nykyään laittaa sokeripalallista valaisinta itse kattoon?

Vierailija
24.04.2025 |

Jäin ihmettelemään keskustelua, joka poistui. Useamman mielestä se oli isännöitsijälle ja sähkärille kuuluva asia! Mitä ihmettä? Olen tavallinen keski-ikäinen nainen ja jopa minä osaan tuon. 

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen keski-ikäinen nainen, enkä osaa. Ei ole koskaan tarvinnut opetellakaan. Enkä edes yletä sinne kattoon. En omista sellaisia tikkaita.

Eli tässä kohtaa ei voi puhua erityisen suuresta osaamattomuudesta. Ei se mikään tavallinen taito ole ollut koskaan.

Nokkelimmat käyttää tuolia

Tuoli voi olla liian matala. On monia asuntoja, joissa katto on niin korkealla, ettei siihen yllä tuolilla seisten.

No, tietysti lampun alle voi kantaa pöydän ja pöydän päälle tuolin...

Vierailija
42/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen keski-ikäinen nainen, enkä osaa. Ei ole koskaan tarvinnut opetellakaan. Enkä edes yletä sinne kattoon. En omista sellaisia tikkaita.

Eli tässä kohtaa ei voi puhua erityisen suuresta osaamattomuudesta. Ei se mikään tavallinen taito ole ollut koskaan.

Pötyä. Lampun kytkeminen sokeripalaan on niitä harvoja pomminvarmoja sähköhommia, jotka voi tehdä itse. Vaikka johdot kytkisi (sokeana) väärin, vain lamppu rikkoutuu tai ei syty.

Sinä et viitsi, heittäydyt avuttomaksi "kun ei ole jakkaraa". Uaah miten noloa.

https://valaisinmarket.fi/artikkeli/valaisimen-asentaminen-sokeripalaan…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloo jos ei osaa. Kuka teille vaihtaa polttimot, jos ette omista ihan saatanan kalliita (15-25 €) alumiinitikkaita?

Vierailija
44/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nokkelimmat käyttää tuolia

Tuoli voi olla liian matala. On monia asuntoja, joissa katto on niin korkealla, ettei siihen yllä tuolilla seisten.

No, tietysti lampun alle voi kantaa pöydän ja pöydän päälle tuolin...

Ja tuolin päälle jakkaran...

Vierailija
45/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI SAA ILMAN SÄHKÖMIEHEN KOULUTUSTA TEHDÄ

No hohhoijaa, sä varmaan tilaat putkimiehenkin putsaamaan vesilukon? Toki kannattaa jättää tekemättä, jos on epäselvää, (esim. jos on vanhoja ja epämääräisen värisiä johtoja) mutta kuka hullu jotain sähkömiehen koulutusta noin yksinkertaiseen asiaan oikeasti tarvitsee tai viitsii sähkömiehen hankkia paikalle?

No jokainen toki saa pistää rahansa mihin haluaa, mutta kyllä mä keksin niille kympeille parempaakin käyttöä.

Molemmat mainitsemasi asiat kuuluu nykyään ammattilaisille.

Vierailija
46/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noloo jos ei osaa. Kuka teille vaihtaa polttimot, jos ette omista ihan saatanan kalliita (15-25 €) alumiinitikkaita?

Polttimot ovat alempana kuin katossa oleva sokeripala tai pistorasia.

Vierailija
47/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, eikö keski-ikäiset osaa koodata verkkosivuja? Ihmetyttää, kun meillä nuoremmilla se oli osa yläasteen peruskursseja

Vierailija
48/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni osaa nykyään kaataa puun, korjata autoa, leipoa tai neuloa villasukat? 

Mihin tarvitsisin näitä taitoja? Asun kerrostalossa ja kuljen sporalla, leivät ja leivonnakset saan kahvilasta tien toiselta puolelta, jne. No tarvittaessa onnistuu noista leipominen ja neulominen, mutta kun en tee kummallakaan taidolla mitään.

Kuinka moni entisajan henkilö osasi esim. koodata? Kuten vaikkapa minä osaan. 

Koodaajan saa kun tilaa. Miksi pitäisi osata. Miksi sinunkaan.

Vierailija
49/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hohhoijaa, sä varmaan tilaat putkimiehenkin putsaamaan vesilukon? Toki kannattaa jättää tekemättä, jos on epäselvää, (esim. jos on vanhoja ja epämääräisen värisiä johtoja) mutta kuka hullu jotain sähkömiehen koulutusta noin yksinkertaiseen asiaan oikeasti tarvitsee tai viitsii sähkömiehen hankkia paikalle?

No jokainen toki saa pistää rahansa mihin haluaa, mutta kyllä mä keksin niille kympeille parempaakin käyttöä.

Pesualtaiden hajulukot on nykyään taloyhtiön vastuulla. 

Vierailija
50/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pötyä. Lampun kytkeminen sokeripalaan on niitä harvoja pomminvarmoja sähköhommia, jotka voi tehdä itse. Vaikka johdot kytkisi (sokeana) väärin, vain lamppu rikkoutuu tai ei syty.

Nykyään yksi vaikeus tulee siitä, että kun ostaa valaisimen, siinä on yleensä nykyään töpseli, mutta vanhassa katossa on sokeripala eikä pistorasiaa. Tätä varten ollaan maksettu sähkömiehelle.

Vierailija
51/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kun ostat valaisimen, ei tuota sokeripalaa edes ole, vaan kaikki osat täytyy ostaa erikseen. En osaa, enkä tiedä miten, ei kotona ainakaan opetettu.

Kaikissa osatamissani on johdon paikat suoraan valaisimessa.

Vierailija
52/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä korjaan valaisimia. Vaihdan kannan, johdon, kytkimen, pistokkeen. Se on yksi harrastukseni. Olen korjannut autoani: vaihtanut pyyhkimet, akun, kojelaudan ledejä, sulakkeita jne. Moottorihommiin mulla ei ole tiloja eikä työkaluja.

Osaan vaihtaa vetoketjun, ommella vaatteen, korjata rikkoutuneen tuolin, asentaa keittiön yläkaapit, paneloida, napsutella laminaatit, listoittaa, tapetoida, laatoittaa, saumata. Olen opetellut nämä itse. Pullani ei ole täydellistä mutta sekin syntyy.

Naurattaa ja säälittää teidän avuttomuus. Ryhtykää älkääkä nikotelko, perkele.

N

Vierailija
53/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Mutta sun kyvyt ei siis riitä  käyttämään ruuvitalttaa ja liittämään samanvärisiä johtimia yhteen.

Vierailija
54/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, eikö keski-ikäiset osaa koodata verkkosivuja? Ihmetyttää, kun meillä nuoremmilla se oli osa yläasteen peruskursseja

Olen tehnyt usealle yhdistykselle verkkosivut. 

N 59

Vierailija
55/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä fyysisesti kää pi ö vai aivokää pi ö?

Vierailija
56/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikapaljon ihmisille on tullut tapaturmia kun jakkaroilla asentavat kattovalaisimia jo ihan ilman sähköiskuakin. Ylöspäin katsominen vie monelta tasapainon kun siinä pidemmanaikaa kädet ylhäällä touhuaa.

Vierailija
57/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat mainitsemasi asiat kuuluu nykyään ammattilaisille.

Vain taloyhtiössä. Sielläkin saatraa käydä aika pitkäksi tulvivan käsienpesualtaan kanssa. Märkätilassa mikään ei ole helpompaa kuin kiertää hajulukko auki ja puhdistaa moskat pois.

Yleensä siellä on hiuksia.

Vierailija
58/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengenvaarallista touhua.

Tuo duuni on paras jättää sähkömiehelle.

Vierailija
59/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään yksi vaikeus tulee siitä, että kun ostaa valaisimen, siinä on yleensä nykyään töpseli, mutta vanhassa katossa on soke

Et osaa vaihtaa kattoon valaisinpistorasiaa? Niitä on pistotulpan mallisiakin, jotka  vaihdetaan sokeripalan tilalle.

Viimeksi katkaisin valaisimen tulpan irti ja kuorin johtimet ja liitin sokeripalaan. Huonekorkeus oli noin 4 metriä. Käytin ostamiani A-tikkaita. 

N59

Vierailija
60/124 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesualtaiden hajulukot on nykyään taloyhtiön vastuulla. 

Ja puolet väestä asuu omakotitaloissa.

Onko niin, että me ok-talon omistavat, rakentaneet tai myyneet osaamme  mutta ikänsä taloyhtiöissä asuneet eivät?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme