Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö aikuiset ihmiset oikeasti osaa enää nykyään laittaa sokeripalallista valaisinta itse kattoon?

Vierailija
24.04.2025 |

Jäin ihmettelemään keskustelua, joka poistui. Useamman mielestä se oli isännöitsijälle ja sähkärille kuuluva asia! Mitä ihmettä? Olen tavallinen keski-ikäinen nainen ja jopa minä osaan tuon. 

Kommentit (124)

Vierailija
121/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka osaisi niin kodin sähkötyöt vaatii sähköasentajan tai vakuutus ei korvaa.

https://tukes.fi/tee-se-itse-sahkotyot

Tuolta löytyy, mitä saa tehdä. Sallittua on sisustusvalaisimen liittäminen valaisinliittimellä eli "sokeripalalla" 

Vierailija
122/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kun ostat valaisimen, ei tuota sokeripalaa edes ole, vaan kaikki osat täytyy ostaa erikseen. En osaa, enkä tiedä miten, ei kotona ainakaan opetettu.

Sulla on pääsy nettiin. Sieltä löytyy tieto. Sen sokeripalan tilalle voi vaihtaa ihan itse pistokkeen, niin olen kokenut mielekkäämmäksi kuin muuttaa lampusta pistoke sokeripalaliitännäksi. Ne valaisemet kun tosiaan nykyään tahtoo olla aina pistokkeilla.

En minä kyllä tiedä onko se "sallittua" tehdä itse, eikä kyllä kiinnostakaan. Niin yksinkertainen juttu.

höh jos siellä on se "uusi" pistoke, mikä järki vaihtaa vanhanaikaiset johtohommat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ole osannut ennenkään. Oli n60-luvulla sähköliikkeessä töissä ja hyvin pitkälle koulutetut miehetkään eivät välttämättä osanneet. Olin 16 v ja nainen ja kävi  asentamassa monille aikuisille ihmisille valaisimia eli laittamassa sokeripalalla piuhat kiinni ja valaisin koukkuun.🤯 

Yrityksen kassaan lisää rahaa ja sinäkin sait töitä. Aika hiljaista sähköliikkeissä olisi jos kaikki asentelisi kodinkoneet itse.

Oli muuten ihana työpaikka. Kodinkoneiden ja sokerilapan asentamiset ovat vähän eri juttuja kuin siis esim hellat ja uunit. Muut koneethan ovat helppoja, kun laitetaan töpseli pistorasiaan. Oma työpaikkani sai rahansa ihan söhköasennuksista eri rakennuskohteissa. Lamppujen asennus oli minun pikkulikan pikkubisnestä. Johtaja oli h

Sorry, jos loukkasin, kommenttini nyt oli tarkoitettu ihan yleisesti esim heille, jotka eivät osaa sitä sokeripalaakaan kytkeä.🤗

Vierailija
124/124 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katosta tulee sininen, musta ja ruskea johto miten kytket?

Ruskea on maadoitusjohto muiden järjestyksellä ei ole väliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan