Selittäkää minulle ymmärtämättömälle, miten suurituloisten vero-ale vaikuttaa myönteisesti Suomen talouteen.
Itse ajattelisin, että vastaava pienituloisten veroale näkyisi välittömästi taloudessa.
Kommentit (990)
Netissä oli, että Hyvinvointialueet irtisanovat väkeä.
Ja oli, että askaussyrjintä lisääntyy. Tehdään hoitajille vuoden työsopimuksia ilman perustetta niin ei tarvitse maksaa äitiyslomia.
Vierailija kirjoitti:
"Näkyy muun muassa siinä, että kovin monen mielestä ei kannata tehdä lisää töitä"
Suurin ongelma on että kovin monella ei ole mitään lisää työtä jota voisi tehdä vaan liian vähän työtä.
Tulevaisuudessa kaikki suomalaiset elävät pääomatuloilla, ei työllä. Työtä varten Suomeen tuodaan ulkomaalaisia.
591: sinä et nyt itse ymmärrä. Kun Kemiran tehtaalla tehdään työtä ja innovoidaan ja siitä saadaan aikaan tulos, maksaa Kemira omistajilleen tuloksesta osinkoa. Sinusta se osinko pitää maksaa Suomen rajojen ulkopuolelle niin Suomi hyötyy kansantaloudellisesti. Minä kunnioittavasti olen eri mieltä. Minusta Suomessa tehty arvonlisä voitaisi verottaa ja kuluttaa Suomessa.
Kun sijoitusrahaston robotti dumppaa Kemiran osakkeita matalassa kurssissa markkinoille niin ne ostaa joku. Se joku saa sen tulevan tuoton itselleen, suhteessa omistusosuuteensa. Ja jos osakkeen arvo nousee, se joku kuittaa myös myyntituoton. Sinä haluat että se joku on ulkomaan kansalainen tai organisaatio. Miksi? Voin vain arvata että siksi kun sinun mielestäsi se 50 euroa jonka ostaja olisi käyttänyt osakkeeseen pitää antaa Ibrahimille joka lähettää sen Somaliaan, Kojamolle, joka siirtää sen STTK taseeseen tai Kuura-Jeesukselle joka ostaa sillä kirpparilta uudet kesäreleet.
Osakeanti on taas yrityksen tapa hakea rahoitusta vapaasta markkinasta. Se luottaa investoinnin jälkeiseen kasvuunsa niin, että on valmis luovuttamaan lisää omistusosuuksia investoitavaa rahaa vastaan. Jos osakkeilla ei käytäisi kauppaa, ei kukaan antaisi sitä rahaa sille yritykselle sitä osaketta vastaan. Oikeushenkilöiden välinen vapaa osakekauppa on siis koko rahoitusmarkkinan toiminnan edellytys. Ilman rahoituksen hyvää saatavuutta ei yksikään yritys voi kasvaa, se on fakta.
BTW, Fazerillakin on osakkaita -onko ne kansantalouden kannalta jotenkin parempia osakkaita kun heidän osakkeensa eivät ole pörssikaupassa..?
Suomi on leppoistelun mallimaa. Meillä on jo Euroopan lyhin työviikko.
"Kela maksaa noin 16 miljardia etuuksia. Viime vuonna Kela maksoi euromääräisesti eniten eli 5 miljardia euroa sairausvakuutusetuuksia, joihin kuuluvat muun muassa lääkekorvaukset, sairaspäivärahat ja vanhempainpäivärahat."
https://tietotarjotin.fi/uutinen/792280/kela-maksaa-noin-16-miljardia-e…
Vierailija kirjoitti:
Ap on saastainen valehtelija. Suurin alennus tulee mediaanituloisille eli n. 3300 € ansaitseville. Tuo ei ole millään kriteereillä suurituloinen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/298f24a4-3ee9-45c1-9b32-ab1e4d7eb…
Tarkoitti varmaan, että suuremmat tulot kuin katujen tukkijoilla eli yli 500 € tienaavat.
Vierailija kirjoitti:
Itse en lähtisi kadehtimaan ketään joka maksaa yli 50% veroa tuloistaan. Ihmiset ajattelevat helposti, että jos minä tienaisin niin ja niin paljon niin kyllä minä sitten maksaisin vaikka 60% valittamatta. Ette maksaisi.
Aivan, olen tyytyväinen 1600 e bruttopalkkaan.
Vierailija kirjoitti:
"Pidä nyt se valehteleva turpas kiinni. Tässä on nimenomaan kuunneltu myös asiantuntijoita ja näyttöä positiivisesta vaikutuksesta on."
Pitihän niiden kaikkien muidenkin hallituksen "rakenteellisten uudistusten" olla toimiviksi todistettuja mutta tässä sitä edelleen ollaan kasvavan työttömyyden ja olemattoman talouskasvun Suomessa.
Aivan. Tätä ei ole vielä kokeiltu. Sen sijaan se on kyllä nähty moneen kertaan, ettei veronkevennysten painottaminen tai osoittaminen pieni- ja (ehkä) keskituloisille saa aikaan mitään kummempaa kasvua. Silti täällä ulvotaan, että tällä kertaa se varmasti toimisi.
"Kela maksoi työttömyysturvaa yhteensä 1,91 miljardia euroa vuonna 2024."
https://tietotarjotin.fi/uutinen/1178571/kelan-maksamien-tyottomyystuki…
Kela maksoi työttömyysturvaa yhteensä 1,91 miljardia ja sairaspäivärahaa, vanhempainpäivärahaa ja lääkekorvauksia 5 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelisin, että vastaava pienituloisten veroale näkyisi välittömästi taloudessa.
Se on 15 e / kk. Mahtavaa 👍
"Aina kun annetaan veroalennusta, otetaan myös velkaa. "
No ei. Velkaa otetaan jos tulot ovat pienemmät kuin menot. Jos tulot ovat isopia kuin menot niin veronalennuksia voi antaa ilman velkaa.
"Edellisen hallituksen kom maritytöt päättitävät kasasta uusia menoja, jotka tulivat voimaan tämän hallituksen aikana."
Kuten mistä?
" Onneksi saatiin uusi,pätevä ja vastuuntuntoinen hallitus, joka tosissaan työskentelee edellisen hallituksen kohelluksen korjauksiin tässä todella huonossa (ja honontuvassa) kansainvälisessä tilanteessa."
No mitään parannusta tilanteeseen ei uudenkaan hallituksen johdolla ole vielä näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksoi työttömyysturvaa yhteensä 1,91 miljardia ja sairaspäivärahaa, vanhempainpäivärahaa ja lääkekorvauksia 5 miljardia.
Lisäksi kela maksaa muita etuuksia 9 miljardia.
Esim. Kelan hoitotuki eläkeläisille, eläkeläisen asumistukea, yleistä asumistukea, vammaistukea jne.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on leppoistelun mallimaa. Meillä on jo Euroopan lyhin työviikko.
Suomessa myös vuosityöaika on läntisten teollisuusmaiden lyhimpiä. Suomessa vuosityöaika on 1 500 tuntia, kun OECD-maiden keskiarvo ylittää 1 700 tuntia. USAssa ja Aasiassa työaika on 2 000 tuntia.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa 3 lapsen vanhemmalle.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin.
Mutta onneksi meillä on ulosottovirasto joka ottaa asunnon pakkomyyntiin, jos rahat ei riitä laskuihin.
" Sen sijaan se on kyllä nähty moneen kertaan, ettei veronkevennysten painottaminen tai osoittaminen pieni- ja (ehkä) keskituloisille saa aikaan mitään kummempaa kasvua. "
Missä näin on nähty ja milloin meillä on tehty viimeksi reilut veronalennuksen painottuen juuri pieni- ja keskituloisiin?
Tässä on ulosottoviraston myyntisivut missä on myynnissä ihmisiltä ulosmitattuja asuntoja.
Ulosottovirasto myy
https://www.ulosottolaitos.fi/myynti-ilmoitukset/fi/index.html
Vierailija kirjoitti:
Matti Vanhanen kertoi totuuden yhteisöveron lasku menee suoraan osinkoina ulkomaisille sijoittajille eli taas miljardi velkaa molokin kitaan kiitti veetusti koko perskokkare hallitus on pakko kysyä miten moni ääliö aikoo äänestää näitä suraavissa ek-vaaleissa.
Tässä langassa on puhuttu palkkaverotuksesta eikä yhteisövero liity siihen vaan yritysten verottamiseen. Suomessa on ollut tapana myydä yrityksiä ulkomaille koska ostaija eli sijoittajia ei kotimaasta ole löytynyt kun kaupanteko on tullut ajankohtaiseksi. Joskus myynti ulkomaille voi olla järkevää niin että sillä on mahdollisuus kasvaa suureksi omalla osaamisalueellaan.
Suomessa pääomasijoittajia on hyvin vähän kovan verotuksen vuoksi eli kenellekään ei kerry varallisuutta riittävästi. Oli omistaja kuka tahansa niin hänelle kuuluu osuutensa mukaisesti voitto yrityksen liiketoiminnan voitosta ja osingoista. Valtion pitäisi edistää yrittäjyyttä niin että toiminta on kannattavaa ja tulisi tätä kauttaa lisää työpaikkoja Suomeen.
"Aivan. Tätä ei ole vielä kokeiltu."
Kun edelliset "varmat ja todistetut" keinot on jo kokeiltu niin nyt kokeillaan seuraavaa "varmaa keinoa"? Jotenkin ei ihan suoralta kädeltä vielä vakuuta. Mutta toivon toki olevani väärässä.
Silloin jos siihen on varaa. Nyt ei ole.