Tarjoilijoita? Onko teidät pakotettu kysymään "Mitenkäs täällä ruoka maistuu?"
Onko tämä joku sääntö, että näin pitää toimia?
Voisitte lopettaa sen. Ärsyttää, ja yleensä on aina suukin ihan täynnä kun tarjoilija tulee kysymyksensä esittämään.
Sanokaa pomollenne, että asiakkaat EI halua että kyselette.
Vai onko täällä joku, joka oikeasti tykkää että tarjoilija tulee kysymään kesken syömisen, että maistuuko?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on myös ärsyttävää apteekissa jos myyjä tulee viereen seisomaan "kuinka voisin auttaa"
Tästä olen kyllä eri mieltä. Jossain vaatekaupassa on ärsyttävää, jos myyjä tulee heti kyselemään, kun itse haluaisi katsella rauhassa. Apteekki ei kuitenkaan ole semmoinen paikka, johon ainakaan itse mene huvikseen katselemaan ja kiertelemään. Apteekkiin mennessä oikeasti tarvitsen sieltä jotain ja silloin olen vain kiitollinen avusta, saan nopeasti tarvitsemani ja sitten vain kassalle.
Apteekeissa on nykyään paljon kaikkea muutakin kuin lääkkeitä. Kosmetiikkaa, luontaistuotteita jne. Näihin olisi kiva tutustua kaikessa rauhassa.
Apteekkiin mennään yleensä hakemaan joku ennalta ajateltu tuote tai apua johonkin tiettyyn vaivaan. Kyllä ainakin itse silloin toivon, että henkilökunta ohjaa oikealle hyllylle ja mielellään saa antaa suosituksiakin. Eli apteekissa apu on toivottua.
Ravintolassa toivoisin, että ei kysytä maistuuko-kysymyksiä. Itse syön vaikka pieniä kiviä, ja jos ruoka nyt sattuisi olemaan syömäkelvotonta (mitä ei ole ikinä vielä tapahtunut), niin sitten vain jättäisin syömättä, enkä tulisi toista kertaa siihen ravintolaan. Tarjoilija voisi sen sijaan kysyä, "voinko olla avuksi vielä?" tai sen tyylisesti ruokailun loppupuolella. Usein sitä tarjoilijaa ei milloinkaan näy silloin, kun haluaisi lisää vettä, tilata jälkiruokaa tai pyytää laskun. Eli kyselyitä mieluummin sinne ruokailun loppupäähän kuin heti alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on myös ärsyttävää apteekissa jos myyjä tulee viereen seisomaan "kuinka voisin auttaa"
Tästä olen kyllä eri mieltä. Jossain vaatekaupassa on ärsyttävää, jos myyjä tulee heti kyselemään, kun itse haluaisi katsella rauhassa. Apteekki ei kuitenkaan ole semmoinen paikka, johon ainakaan itse mene huvikseen katselemaan ja kiertelemään. Apteekkiin mennessä oikeasti tarvitsen sieltä jotain ja silloin olen vain kiitollinen avusta, saan nopeasti tarvitsemani ja sitten vain kassalle.
Apteekeissa on nykyään paljon kaikkea muutakin kuin lääkkeitä. Kosmetiikkaa, luontaistuotteita jne. Näihin olisi kiva tutustua kaikessa rauhassa.
Yleensähän he kysyvät: "tarvitsetteko apua?" Siihen on mielestäni helppo vastata, että "ei, katselen vain näitä meikkejä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa voit sanoa sille myyjälle, että kiitos, katselen itse. Heistä pääsee kyllä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten nuorena miehenä olin Shellillä töissä niin siellä piti tuputtaa asiakkaille kaikkia oheistuotteita suklaapatukkaa limsaa yms oli aika kiusallista oikeastaan.
Se oli kyllä aika perseestä, aikalailla lopetin tuon vuoksi shellillä sisällä asioinnin..
"Moikka, maksaisin bensan mittarista 2, kiitos"
"Moi, oletko kokeillut näitä menthosin pastilleja siihen samaan?"
"Ei kiitos, bensaa vaan maksaisin"
"Ookke, entäs kylkeen tämmönen tornadopesu, olis nyt tarjouksessa 49€?"
"Pelkkä bensa riittää"
"Selvä, 65,50€ kiitos, meillä on myös marsit ja snickersit tarjouksessa kolme kympillä, vaikka matka evääksi tai lapsille?"
"En enää sano yhtään mitään"...
Näihin Shellin tyrkyttäjiin toimii se, että sanoo aluksi "jos tytkytät jotain, niin lyön".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut hetken tarjoilijana, ja kyllä mua aina jäi vaivaamaan jos asiakas oli vaikka jättänyt lähes täyden annoksen pöytään ja häipynyt sanomatta mitään. Eikä siinä mitään jos joku ei jostain tykkää, mutta olisin halunnut tietää jos jotain olisi voitu tehdä paremmin niissä puitteissa missä oltiin.
Ravintolakäynnin tulisi olla asiakkaalle elämys eikä mikään koulutus- ja palautteen antotilaisuus henkilökunnalle. Juuri sen takia ns. paremmissa ravintoloissa ei koskaan kysytä 'Maistuuko'. Tarjoilija on läsnä, seuraa pöytiä jos palvelua tarvitaan ja käy määräajoin tarkistamassa juoma- ja tilaustilanteen.
Tyypillisesti kaavamaiset 'Miltä ruoka maistui/maistuu?' kysymykset esitetään muutamissa ketjuravintoloissa, joissa sekä palvelu että ruoan taso on selvästi viritetty melko tiukalle taulukkolaskennan kanssa. Totta kai suurin osa vastaa tähän 'ihan hyvä/ok' mieluummin kuin pilaa ruokailunsa tunnelman alkamalla änkkäämään laadusta (jonka pitäisi olla itsestään selvää) tarjoilijan kanssa. Rutiinikysymykset vedetään ilman että edes tiedetään miltä omat ruoat maistuvat, eikä nähtävästi myöskään paljoa kiinnosta.
Ravintolapäälliköille: kannattaa joskus maistaa itse niitä ruokia ja antaa myös henkilökunnan maistaa eikä vain syödä omia eväitä, niin tietää varmasti itse miltä ne maistuvat. Jos viereisessä ravintolassa hinnat ovat korkeampia, mutta kävijöitä silti enemmän, niin ehkä kannattaisi joskus käydä asioimassa myös siellä, niin selviäisi miksi niitä täysiä lautasia jää pöydälle omassa paikassa ja asiakkaita on vähemmän?
Jos ravintola ei edes ymmärrä tarjoavansa heikkoa laatua, niin harvaa asiakasta myöskään kiinnostaa alkaa opastamaan ammattilaisia (tai 'ammattilaisia') ruokailunsa yhteydessä.
En ole ravintola-alalla, mutta kiinnitin huomiota tähän koska olen toisen alan yrittäjä ja vaikka olen hyvin varma palveluni laadusta, ikinä en voisi olla niin varma, ettenkö kysyisi palautetta asiakkaalta. Kysyn, joka kerta, mielipidettä jollain "maistuiko" tyyppisellä rennolla kysymyksellä. Se on myös asiakkaasta välittämistä mielestäni.
Ja kyllä, käytän itse ja myös työntekijät käyttävät meidän omaa palvelua ihan myös sen takia, että silläkin valvomme laatua. Mutta en ikinä unohtaisi asiakaskokemusta. Tuntisin itseni ihan typeräksi jos kävisin vakoilemassa kilpailijaa vain, koska en haluaisi kysyä palveluani käyttäviltä asiakkailta suoraan, mitä mieltä he ovat. Minusta tuo sinun ajattelutapasi siitä että laadustaan varman ei tarvitse kysyä asiakkailta mitään, on hyvin vieras. Päteekö se sinulla muihinkin aloihin kuin ravintola-alaan?
Ja jatkan vielä, että kyllähän meilläkin joku silloin tällöin vastaa että tykkää enemmän x-tyylisestä palvelusta. En minä siitä loukkaannu, hän oli silloin vain väärässä paikassa kuten gourmet-kokemusta hakeva on vaan väärässä paikassa jos menee kulmakuppilaan. Seuraavalla kerralla hän tietää paremmin eri paikkojen erot. Mutta jos vaikka joku mun alihankkija tai työntekijä tai minä itse olen töpännyt niin sellaisen kyllä haluan tietää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja mielellään suoraan asiakkaalta.
- sivusta
Maistuuko ja annoksessa on vikaa, jonka tarjoilija kiistää... ei ole minkään etiketin mukaista.