Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarjoilijoita? Onko teidät pakotettu kysymään "Mitenkäs täällä ruoka maistuu?"

Vierailija
21.04.2025 |

Onko tämä joku sääntö, että näin pitää toimia?

Voisitte lopettaa sen. Ärsyttää, ja yleensä on aina suukin ihan täynnä kun tarjoilija tulee kysymyksensä esittämään. 

Sanokaa pomollenne, että asiakkaat EI halua että kyselette. 

Vai onko täällä joku, joka oikeasti tykkää että tarjoilija tulee kysymään kesken syömisen, että maistuuko? 

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ravintola-alan ammattilaiset tarvitset palautetta ruokailijoita, jotta "pystyvät kehittymään" niin luotto ei ole kovin korkealla.

Vierailija
102/127 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on myös ärsyttävää apteekissa jos myyjä tulee viereen seisomaan "kuinka voisin auttaa"

Itsehoitolääkkeissä on paljon myös sellaisia tuotteita, joita ei edes saa myydä ilman että on varmistettu että asiakas todella tietää mitä on ostamassa. Apteekki tosiaan ei ole mikään lääkesupermarket. Aika usein potilas menee ostamaan jotain muuta, kuin  mitä oikeasti tarvitsisi.  Merkittävin esimerkki tästä lienee pääministeri Petteri Orpon tapaus kun hän meni ostamaan närästyslääkettä mutta päätyikin pallolaajennukseen.

Jännä kun toimii muualla euroopassa, särkylääkkeet ja allergialääkkeet normaalista kaupasta <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ravintola-alan ammattilaiset tarvitset palautetta ruokailijoita, jotta "pystyvät kehittymään" niin luotto ei ole kovin korkealla.

Miksi ei? Millä tahansa alalla ylimielisyys kostautuu jos kuvitellaan osaavansa kaikki eikä arvosteta asiakkaiden mielipidettä. Ihan sama koskee niin ravintola-alaa kuin vaikka ohjelmistokehitystä tai kuntosalia. Fiksu ihminen ottaa kaikesta oppia eikä häpeä sitä ettei osaa kaikkea valmiiksi. Tiedän jopa lääkärin, joka perehtyi potilaansa esittelemään aiheeseen ja oppi siitä paljon lisää.

Vierailija
104/127 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisikin niin, mutta  kysytään " maistuuko ".

No totta hemmetissä maistuu, joko hyvälle tai huonolle

Vierailija
105/127 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Millä tahansa alalla ylimielisyys kostautuu jos kuvitellaan osaavansa kaikki eikä arvosteta asiakkaiden mielipidettä. Ihan sama koskee niin ravintola-alaa kuin vaikka ohjelmistokehitystä tai kuntosalia. Fiksu ihminen ottaa kaikesta oppia eikä häpeä sitä ettei osaa kaikkea valmiiksi. Tiedän jopa lääkärin, joka perehtyi potilaansa esittelemään aiheeseen ja oppi siitä paljon lisää.

Samaa mieltä. Itselläni on luotto paljon korkeammalla ammattilaiseen, joka on selvästi kiinnostunut alastaan ja työnsä jäljestä myös palautteiden kautta, kuin sellaiseen joka ajattelee tietävänsä jo kaiken. Lääkäreissä myös on paljon ylimielisiä jotka jumittavat opiskeluaikana opitussa, eivät seuraa tutkimusta eivätkä kiinnitä huomiota potilaskokemuksiin. Sellaiseen on vaikeaa luottaa.

Vierailija
106/127 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on myös ärsyttävää apteekissa jos myyjä tulee viereen seisomaan "kuinka voisin auttaa"

Itsehoitolääkkeissä on paljon myös sellaisia tuotteita, joita ei edes saa myydä ilman että on varmistettu että asiakas todella tietää mitä on ostamassa. Apteekki tosiaan ei ole mikään lääkesupermarket. Aika usein potilas menee ostamaan jotain muuta, kuin  mitä oikeasti tarvitsisi.  Merkittävin esimerkki tästä lienee pääministeri Petteri Orpon tapaus kun hän meni ostamaan närästyslääkettä mutta päätyikin pallolaajennukseen.

Jännä kun toimii muualla euroopassa, särkylääkkeet ja allergialääkkeet normaalista kaupasta <3

USAssa kaikki lääkkeet mihin ei tarvitse lääkärin määräystä saa ihan ruokakaupan hyllyltä.

Vierailija
107/127 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut hetken tarjoilijana, ja kyllä mua aina jäi vaivaamaan jos asiakas oli vaikka jättänyt lähes täyden annoksen pöytään ja häipynyt sanomatta mitään. Eikä siinä mitään jos joku ei jostain tykkää, mutta olisin halunnut tietää jos jotain olisi voitu tehdä paremmin niissä puitteissa missä oltiin. 

Ravintolakäynnin tulisi olla asiakkaalle elämys eikä mikään koulutus- ja palautteen antotilaisuus henkilökunnalle. Juuri sen takia ns. paremmissa ravintoloissa ei koskaan kysytä  'Maistuuko'. Tarjoilija on läsnä, seuraa pöytiä jos palvelua tarvitaan ja käy määräajoin tarkistamassa juoma- ja tilaustilanteen.

Tyypillisesti kaavamaiset 'Miltä ruoka maistui/maistuu?' kysymykset esitetään muutamissa ketjuravintoloissa, joissa sekä palvelu että ruoan taso on selvästi viritetty melko tiukalle taulukkolaskennan kanssa. Totta kai suurin osa vastaa tähän 'ihan hyvä/ok' mieluummin kuin pilaa ruokailunsa tunnelman alkamalla änkkäämään laadusta (jonka pitäisi olla itsestään selvää)  tarjoilijan kanssa. Rutiinikysymykset vedetään ilman että edes tiedetään miltä omat ruoat maistuvat, eikä nähtävästi myöskään paljoa kiinnosta.

Ravintolapäälliköille: kannattaa joskus maistaa itse niitä ruokia ja antaa myös henkilökunnan maistaa eikä vain syödä omia eväitä, niin tietää varmasti itse miltä ne maistuvat. Jos viereisessä ravintolassa hinnat ovat korkeampia, mutta kävijöitä silti enemmän, niin ehkä kannattaisi joskus käydä asioimassa myös siellä, niin selviäisi miksi niitä täysiä lautasia jää pöydälle omassa paikassa ja asiakkaita on vähemmän?

Jos ravintola ei edes ymmärrä tarjoavansa heikkoa laatua, niin harvaa asiakasta myöskään kiinnostaa alkaa opastamaan ammattilaisia (tai 'ammattilaisia') ruokailunsa yhteydessä.

Vierailija
108/127 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen käytäntö että jos tarjoilija ei kysy että maistuuko niin ateria menee talon piikkiin.

Vierailija
109/127 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain palanutta pottua annoksessa, sanoin tarjoilijalle asiasta kun tuli paikalle kun muu annos oli jo syöty, niin tuumasi että hänpä kertoo kokille terveiset. 

Eli mitä hyötyä on valittaa kun asialle ei tehdä mitään? Olisi toki pitänyt ite osata sanoa et mitä teette asialle? Ei paljon terveiset kokille auta 

Eikä ollut ihan halvin rafla. 

Vierailija
110/127 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen kyllä eri mieltä. Jossain vaatekaupassa on ärsyttävää, jos myyjä tulee heti kyselemään, kun itse haluaisi katsella rauhassa. Apteekki ei kuitenkaan ole semmoinen paikka, johon ainakaan itse mene huvikseen katselemaan ja kiertelemään. Apteekkiin mennessä oikeasti tarvitsen sieltä jotain ja silloin olen vain kiitollinen avusta, saan nopeasti tarvitsemani ja sitten vain kassalle.

Vierailija
111/127 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta keskustelusta lainattu kuvaa hyvin suomalaista ravintolakultuuria:

Kerran ravintolassa kaveri vastasi oikein monisanaisesti kehuen ruokaa. Kysymyksen kysymyksen esittänyt tarjoilijatar keskeytti kaverini töksäyttämällä, että eiku meidän pitää tää kysymys vaan kysyä kaikilta. :D Kiva.

Virheellisen annoksen palautukseen riittää että tarjoilija huomioi pöydän ruokailun aikana. Asiakkaan tehtävänä ei ole kouluttaa henkilökuntaa laadusta.

Vierailija
112/127 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on varmaan semmoinen asia, että jos käyt harvoin syömässä ravintoloissa, joissa on pöytiintarjoilu, etkä siis ole tottunut kyselevään tarjoilijaan, se tuntuu oudolta. Siinä on kuitenkin ihan selvä pointti, ja se on se, että keittiöön menee oikeasti palautetta. Jos annoksessa on asiakkaan mielestä parantamisen varaa, tarjoilija vie tiedon keittiöön. Eri asia sitten on, kuinka moni antaa rehellistä palautetta, vai vastaako vain, että kiitos hyvää oli, kun ei viitsi enempiä selitellä.

Vierailija
113/127 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tarjoilija, mutta minä taas asiakkaana ärsyynnyn, jos tarjoilija ei välillä kysy, onko kaikki hyvin, vaan joudun itse hakemaan kontaktia, jos haluan vaikka lisää juomaa, jälkkäriä tai laskun. Luulisi, ettei joku nyökkääminen niin vaivalloista ole, että tuollainen ele ärsyttää.

No kun tänkin ketjun kahlaa läpi, niin huomaa että ihmiset ärsyyntyy ihan kaikesta. Jos et saa palvelua, se on ärsyttävää, mutta jos palvelua tarjotaan, niin se vasta ärsyttävää onkin. Palveluammateissa olevien pitäisi olla selvännäkijöitä, jotta tietäisivät kuka haluaa palvelua ja kuka siitä häiriintyy.

Vierailija
114/127 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tarjoilija, mutta minä taas asiakkaana ärsyynnyn, jos tarjoilija ei välillä kysy, onko kaikki hyvin, vaan joudun itse hakemaan kontaktia, jos haluan vaikka lisää juomaa, jälkkäriä tai laskun. Luulisi, ettei joku nyökkääminen niin vaivalloista ole, että tuollainen ele ärsyttää.

No kun tänkin ketjun kahlaa läpi, niin huomaa että ihmiset ärsyyntyy ihan kaikesta. Jos et saa palvelua, se on ärsyttävää, mutta jos palvelua tarjotaan, niin se vasta ärsyttävää onkin. Palveluammateissa olevien pitäisi olla selvaännäkijöitä, jotta tietäisivät kuka haluaa palvelua ja kuka siitä häiriintyy.

Itse ärsyynnyn lähinnä heikosta laadusta ja päälle liimatun oloisesta tekopirteästä palvelusta. Sen takia asioinkin ravintoloissa enää lähinnä ulkomailla. Helsingissä pitäisi puhua jo englantia tarjoilijalle, joilla selvästikään ei ole myöskään osaamista alalle, silti hinnat ovat laatuun nähden korkeammalla kuin muualla Euroopassa. Ei maistunut, kiitos ja näkemiin.

Vierailija
115/127 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut hetken tarjoilijana, ja kyllä mua aina jäi vaivaamaan jos asiakas oli vaikka jättänyt lähes täyden annoksen pöytään ja häipynyt sanomatta mitään. Eikä siinä mitään jos joku ei jostain tykkää, mutta olisin halunnut tietää jos jotain olisi voitu tehdä paremmin niissä puitteissa missä oltiin. 

Ravintolakäynnin tulisi olla asiakkaalle elämys eikä mikään koulutus- ja palautteen antotilaisuus henkilökunnalle. Juuri sen takia ns. paremmissa ravintoloissa ei koskaan kysytä  'Maistuuko'. Tarjoilija on läsnä, seuraa pöytiä jos palvelua tarvitaan ja käy määräajoin tarkistamassa juoma- ja tilaustilanteen.

Tyypillisesti kaavamaiset 'Miltä ruoka maistui/maistuu?' kysymykset esitetään muutamissa ketjuravintoloissa, joissa sekä palvelu että ruoan taso on selvästi viritetty melko tiukalle taulukkolaskennan kanssa. Totta k

Sinä et nyt ymmärrä että eri tyylisissä ja tasoisissa paikoissa on eri tavat ja standardit. Tai sitten haluat vain päästä kertomaan että olet käynyt paremmassakin paikassa kuin lounasravintolassa? Korkeamman tason paikoisssa on moni muukin asia eri tavalla eikä niitä ole mitään syytä sellaisinaan siirtää ihan eri tyylin ravintoloihin, joissa hinta ja asiakaskuntakin on ihan eri. Ei halvemman hinnan paikassa tarjoilija voi esimerkiksi seistä saatavilla  samalla tavalla kuin kalliimmissa paikoissa, joten hän käy välillä kysymässä onko kaikki hyvin.

Kalliimmassa ravintolassa ihminen myös sanoo herkemmin jos annoksessa on vikaa. Halvemmassa taas ajattelee että olipa paskaa ja mutta eipä tää paljoa maksanut joten en jaksa / uskalla vängätä, ja sitten kirjoittaa huonon arvostelun nettiin. Se on kaikkein huonoin tapa toimia, sekä itsen että ravintolan kannalta. Jos oikeasti on sanottavaa, palautetta pitäisi kaikkien uskaltaa antaa enemmän ja siksi sitä maistuuko-kysymyksellä kysytäänkin. Jos sinua tuollainen kysymys ärsyttää, niin onneksi tiedät paikkoja joissa mielipidettäsi ei erikseen kysytä ja voit käydä niissä.

Vierailija
116/127 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Halvemmassa taas ajattelee että olipa paskaa ja mutta eipä tää paljoa maksanut joten en jaksa / uskalla vängätä, ja sitten kirjoittaa huonon arvostelun nettiin. Se on kaikkein huonoin tapa toimia, sekä itseni että ravintolan kannalta. 

Jos ruoka ja/tai palvelu on paskaa niin en käytä enää kyseisen ketjun palveluja vaan siirryn muualle. He voivat itse tehdä omat havaintonsa laadusta. Jos he eivät ole kyenneet siihen tähän päivään mennessä, niin en jää odottamaan ihmeparantumista oman lompakkoni kustannuksella. Sama toimii kaikkialla maailmassa, kun toisessa ravintolassa on tupa täynnä päivästä toiseen, siihen on useimmiten joku hyvä syy.

Vierailija
117/127 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikku hiljaa Suomessakin ollaan siirtymässä amerikkalaiseen palvelukulttuuriin, ensimmäisenä on opittu teennaiset repliikit ja tippien kerjääminen. Ottaen huomioon miten paljon ahneet yrittäjät samalla vivuttavat hintoja ylöspäin, niin äänestän jaloillani ja katselen ohi kävellessäni kun uudetkin ravintolat odottavat lähes tyhjinä asiakkaita vuoden pari ja kuolevat sitten pois.

Suomalainen ravintolayrittäjä on usein aivan hel-vetin tyhmä.

Amerikkalaisuudessa on kuitenkin se, että kun menee kahville, sitä kahvia saa juoda ja kuppi täytetään uudelleen, vaikka joisit kymmenen litraa. Suomessa maksetaan kuppi kupilta, tai enintäin jokin santsikuppi eurolla, hövelisti?

Vierailija
118/127 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu konseptiin ap, pakotettu kysymään

Vierailija
119/127 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ravintolaa valitessa heti ovelta katsoa, onko pöydissä silitetyt valkoiset pöytäliinat, vai onko niissä jotkin suojamuovilla päällystetyt ruokalista-ruokailualustat. Tuosta havainnosta voi jo vetää paljon johtopäätöksiä, ja asennoitua sen mukaan.

Vierailija
120/127 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaisuudessa on kuitenkin se, että kun menee kahville, sitä kahvia saa juoda ja kuppi täytetään uudelleen, vaikka joisit kymmenen litraa. Suomessa maksetaan kuppi kupilta, tai enintäin jokin santsikuppi eurolla, hövelisti?

Jenkeissä menin aamiaisbuffettiin, joka kerta haaleaa kahvia sai odottaa kunnes tarjoilija tuli kaatamaan pienen kupillisen tekohymyn kera. Minulle olisi käynyt paljon paremmin hakea itse kahvini koneesta kuten useimmissa hotelleissa on ainakin Euroopan puolella, 'palvelu' selvine tippiodotuksineen lähinnä heikensi koko hommaa.