Tarjoilijoita? Onko teidät pakotettu kysymään "Mitenkäs täällä ruoka maistuu?"
Onko tämä joku sääntö, että näin pitää toimia?
Voisitte lopettaa sen. Ärsyttää, ja yleensä on aina suukin ihan täynnä kun tarjoilija tulee kysymyksensä esittämään.
Sanokaa pomollenne, että asiakkaat EI halua että kyselette.
Vai onko täällä joku, joka oikeasti tykkää että tarjoilija tulee kysymään kesken syömisen, että maistuuko?
Kommentit (127)
Siinä tarjotaan tilaisuus valittaa tai tilata lisää juomaa esim. Suomalaiset ovat sellaisia, että valittavat kyllä selän takana, mutta kynnys kertoa ongelmasta tarjoilijalle on korkea. Parempi molemmille osapuolille korjata mahdollinen virhe heti, eikä selvitellä asiaa joskus jälkikäteen, kun asiakas avautuu esim. somessa, miten pihvi oli medium, vaikka kypsän tilasin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi merkki ammattitaidosta olisi, jos tarjoilija kirjoittaisi lappuunsa kuka tilasi mitä. Ärsyttää kun sama tarjoilija joka otti tilauksen on kohta kyselemässä lautanen kädessä että "kenelles on carbonara?"
Joissakin paikoissa yksi työntekijä ottaa tilauksen ja toinen vie tilauksen pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunta on pakotettu tekemään monia asioita päälliköiden toimesta ja vaikka itseäkin ärsyttää niin se on pakko tehdä tai saa kenkää. Ymmärrän ärsytyksesi mutta se on myös molemminpuolista. Valittakaa kiitos päälliköille, ne ne määräykset tekee.
Työntekijöiden tehtävä on tehdä pomolle selväksi tarvittaessa suorin sanoin että päätös tai ohje on aivan perceestä. Ei siitä potkuja tule, mutta mitä vaikeammaksi pomo menee niin sen varmemmin se vam mainen ohjeistus voi vielä muuttua.
Vierailija kirjoitti:
on myös ärsyttävää apteekissa jos myyjä tulee viereen seisomaan "kuinka voisin auttaa"
Päinvastoin. Minulla on näkövamma ja olen todella kiitollinen avusta.
Se kuuluu hyviin tapoihin. Ihan samalla tavalla kuin kiitetään, hyvästellään tai toivotetaan uudelleen tervetulleeksi. Monessa perheessä nämä imetään jo äidinmaidossa. Etiketin hallinta helpottaa elämää.
Maistumiskyselyn kohdalla on hyvä pyytä lasku, koska muuten tarjoilijaan ei saa ikuisuuksiin mitään kontaktia. Ärsyttävää myöhästyä teatterista sen takia, ettei saa laskua maksettua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuuluu hyvässä ravintolassa tapoihin, että tarjoilija varmistaa kaiken olevan kunnossa. Se on osa sitä palvelua. Mutta voihan sitä halutessaan toki pyytää, että ei tule kyselemään enää mitään.
Enää? Kuinka monta kyselyä sieltä siis tulee? Mulle se kokemus on jo ekan kerran jälkeen osin pilalla. Minusta tuo kyseleminen on niin holhoavaa ja alentuvaa.
Minun insinöörimieheni ainakin sanoo sille tyrkyllä parikymppiselle tarjoilijalle heti kun ruoka tulee pöytään, että "kuules tyttö, älä enää tähän pöytään tule"
Miksei ravintoloiden pöydissä ole sellaista lentsikoista tuttua tarjoilija-nappia, jota painamalla syttyy ravintolan operaatiokeskuksessa hälytysvalo ja tietävät tulla paikalle? Helpottaisi kaikkien elämää ihan saakutisti. Etenkin laskun saantia jossa kestää turhan usein ikuisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, ettei ole tarjoilijan itsensä vika, mutta kyllähän tuo viihtyvyyttä vähentää. Siksi halvemmat lounaspaikat ja ne ravintolat, joissa ei ole pöytiin tarjoilua, ovat viihtyisämpiä. Ja toki muutenkin. Myös laskun saamisen hitaus ärsyttää ja tulee tunne kuin olisi joku almua kyselevä kerjäläinen, vaikka itse on maksajan roolissa. Ärsyttävää joutua hankalassa asennossa kuikuilemaan jonnekin sinnepäin, missä tarjoilijat ehkä kulkevat ja yrittää saada jonkun henkilökuntaan kuuluvan huomio. Tosi alentavaa. Vaikka pöytiin tarjoilulla tavoitellaan tasokkaampaa ja hienompaa vaikutelmaa, niin just tuo tarjoilijan kyseleminen ja laskun tilaamisen hankaluus luovat juuri päinvastaisen vaikutelman.
Voihan sen laskun pyytää silloin, kun jälkiruoka tuodaan. Tai, jos on kiire, niin jo tilausvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Maistumiskyselyn kohdalla on hyvä pyytä lasku, koska muuten tarjoilijaan ei saa ikuisuuksiin mitään kontaktia. Ärsyttävää myöhästyä teatterista sen takia, ettei saa laskua maksettua
Täysin totta, mutta tähän on resepti olemassa: lasku tilataan jo siinä ruoan tilaamisvaiheessa. Eli:
Hei, öö tota no alkupaloiksi serranon kinkkua, pääruoaksi risotto ja jälkkäriksi jätskipallo. Ja laskun voi tuoda siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Erään ketjuravintolan palvelukonseptiin kuuluu käydä kysymässä asiakkaalta miten ruoka maistuu jolloin asiakas voi antaa palautetta. Tämä on pakollinen kysymys jos meinaa k.o. ravintolassa työskennellä.
Miten teitä on koulutettu hoitamaan tilanne, kun vastaus ei ole ollutkaan "kyllä kiitos" vaan on ilmoitettu ongelmia annoksessa?
Onko sanottu, että kiistäkää ja vähätellään asiakaan kommenttia?
Vierailija kirjoitti:
on myös ärsyttävää apteekissa jos myyjä tulee viereen seisomaan "kuinka voisin auttaa"
Itsehoitolääkkeissä on paljon myös sellaisia tuotteita, joita ei edes saa myydä ilman että on varmistettu että asiakas todella tietää mitä on ostamassa. Apteekki tosiaan ei ole mikään lääkesupermarket. Aika usein potilas menee ostamaan jotain muuta, kuin mitä oikeasti tarvitsisi. Merkittävin esimerkki tästä lienee pääministeri Petteri Orpon tapaus kun hän meni ostamaan närästyslääkettä mutta päätyikin pallolaajennukseen.
Hyvään palveluun kuuluu kysyä ja tämä olisi just se oikea hetki kertoa, jos jotain on vialla. Itse esim. olen kertonut, että ruoanlisäke oli älyttömän suolaista ja sain uuden annoksen heti aterioinnin aluksi. Ja yleensähän sitä saa jotain hyvitystäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Minulla on näkövamma ja olen todella kiitollinen avusta.
Jep. Mun äidillä on avh-diagnoosi ja hän on myös helpottunut kun apteekissa tarjotaan apua. En oikein ymmärrä tätä apteekin ja ravintolan vertailemista, eihän apteekkiin tulla viihtymään. Tietenkin siellä palveluohjeistukset menevät sen eniten apua tarvitsevan asiakaskunnan tarpeiden mukaan, ei sen mukaan ettei nyt vaan kenellekään tule närkästynyt olo.
En tykkää jos tullaan kysymään maistuuko ruoka, haluan keskustella kenen kanssa oon syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisen ärsyttävää, kun ensin maksaa itsensä kipeäksi ruoasta ja sitten tullaan häiritsemään kesken pihvin. Tulen kyllä varmasti ihan itse sanomaan, jos en ole tyytyväinen annokseen. Jättäisitte ihmiset rauhaan!
Parasta on kun tulevat kesken keskustelun. Jotenkin niin tilannetajutonta. Pelkkä katsekontakti ja nyökkäys riittää.
Olisi myös merkki ammattitaidosta jos ei tultaisi kysymään juuri silloin kun asiakas on pihvin palan suuhunsa.
Voi olla vähän hankalaa kytätä milloin kenelläkään pöytäseurueesta ei olisi ruokaa suussa. Varsinkin, kun tarjoilijan työ on hyvin kiireistä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvään palveluun kuuluu kysyä ja tämä olisi just se oikea hetki kertoa, jos jotain on vialla. Itse esim. olen kertonut, että ruoanlisäke oli älyttömän suolaista ja sain uuden annoksen heti aterioinnin aluksi. Ja yleensähän sitä saa jotain hyvitystäkin.
Hyvä palvelu on aika subjektiivinen kokemus. Mulle hyvä palvelu tarkoittaa että tarjoilijan pystyy paikantamaan nopeasti ja että häneen saa helposti kontaktin, ei sitä ettei häntä näy missään ja sitten yhtäkkiä tulee kysymään maistuuko.
Silloin kun tuli viel käytyy ravintoloissa syömässä niin kyl se vähän ärsytti mut ymmärsin heti et he ovat pakotettu kysymään. Vähän sama kun meet Prismaan ja myyjä kysyy onko S-korttia? No onhan sitä mut en jaksa sitä nyt näyttää kun ostan tän yhden 0,5l limsan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisen ärsyttävää, kun ensin maksaa itsensä kipeäksi ruoasta ja sitten tullaan häiritsemään kesken pihvin. Tulen kyllä varmasti ihan itse sanomaan, jos en ole tyytyväinen annokseen. Jättäisitte ihmiset rauhaan!
Parasta on kun tulevat kesken keskustelun. Jotenkin niin tilannetajutonta. Pelkkä katsekontakti ja nyökkäys riittää.
Olisi myös merkki ammattitaidosta jos ei tultaisi kysymään juuri silloin kun asiakas on pihvin palan suuhunsa.
Voi olla vähän hankalaa kytätä milloin kenelläkään pöytäseurueesta ei olisi ruokaa suussa. Varsinkin, kun tarjoilijan työ on hyvin kiireistä.
Eli kun kaikki syövät ja nauttivat olostaan, tarjoilijan intuitio on tulla keskeyttämään?
Jotkut asiakkaat jäävät jaarittelemaan ja kyselemään vaihtoehtoja ja sitten kassalla ei ole ketään. Siellä pitäisi olla erikseen se auttaja myyjä että muut pääsisivät sillä aikaa maksamaan särkylääkepakettinsa nopeasti.