Uusien autojen plim plom hirveys
Oltiin lomalla ja saatiin aivan uusi korealainen vuokra-auto, alle 500 km ajettu. Ja tuli tutustuttua EU:n uusiin "turvallisuus"vaatimuksiin. Eli plim plom turvallisuuteen.
PLIM PLIM PLIM vaihda vaihdetta. PLIM PLIM PLIM vaihda vaihdetta. PLIM PLIM PLIM aja keskellä kaistaa (oikeanpuoleinen kaistamaalaus päättyi/oli kulunut näkymättömäksi). PLIM PLIM PLIM nopeusrajoitus muuttunut. PLIM PLIM PLIM vaihda vaihdetta. PLIM PLIM PLIM noudata nopeusrajoitusta (rajoitus 100 km/h, jengi ajaa 107, minä ajan 98, jengi tööttäilee minulle mutta mittari näyttää 101 ja huutaa PLIM PLIM PLIM). Ja jatkuu. PLIM PLIM PLIM vaihda vaihdetta. PLIM PLIM PLIM nopeusrajoitus muuttunut. PLIM PLIM PLIM käänny vasemmalle. PLIM PLIM PLIM aja keskellä kaistaa. PLIM PLIM PLIM ota ohjaus hallintaan.
Ja niin edelleen. Pahinta on että järkevät ilmoitukset kuten navigointi ja todelliset vaarailmoitukset hukkuvat tuohon jatkuvaan plim plomiin, ilmoituksia tuli keskimäärin noin 20 sekunnin välein. Ja aina kun se huutaa PLIM PLIM PLIM niin pelottaa että sillä aikaa eteen tulee joku pyöräilijä tai toinen auto kun koittaa tihrustaa ohjauspyörän välistä näyttöä että mitä minä nyt TAAS teen väärin.
Sitten kun päästiin hotellille oli aikaa seikkailla kyseisen romun valikoissa ja sain äänenvoimakkuutta pykälän verran alennettua ja jotain niistä pois. Mutta en kaikkia ja esimerkiksi tuo täysin virheellisesti toimiva nopeusrajoitusvalvonta pitää seikkailla kolmen valikon takaa pois päältä joka kerta kun autolla lähtee uudelleen liikkeelle. Musk-mobiilissa sen kuulemma saa pois täppäämällä nopeusrajoituskylttiä.
Miksi meidän liikenneturvallisuus romutetaan tuommoisella tunaroinnilla? Naurettavinta on kun ruudulle tulee PLIM keskity liikenteeseen!
Kuka näitä lakeja säätää? Uskon että autovalmistajat mielellään tekisivät nämä järkevästi. Esim minun 3v vanha ID3 ohjaa ja avustaa tosi lempeästi ja huomaamattomasti, rauhoittaa nopeutta hiukan ennen risteystä jne ilman että sitä juuri edes huomaa. Ja antaa minun keskittyä havainnoimaan liikennettä. Mutta tämä korean ihme, se oikein TAISTELEE saadakseen kuljettajan huomion itseensä.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Nuo eivät ole mitään EU-määräyksiä. Vuokra-autoissa on varmaan kaikki ilmoitukset päällä, koska niitä ajaa milloin minkäkinlainen tollo (vai mitä, ap?). Ne ilmoitukset voi ottaa pois päältä.
Ei voi ottaa enää tämän vuoden malleissa pysyvästi pois vaan resetoituvat aina sammuksissa oletustilaan ON.
Ja on nimenomaan EU-tason lainsäädännöstä tämä hölmöily.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo varoitusäänet saa asetuksista pois. Ainakin minun (saksalaisessa) autossa voi.
Vanhoissa saa, uusissa ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo minun bemari yritti suuressa viisaudessaab kääntyä kylki edellä bussin eteen. Mutkainen tie, vetinen jäätikkö, kitkarenkaat. Yritin mennä mutkassa tien reunaan, niin kaista-automaatti väänsi niin rajusti vastaan, että auto lähti luisuun. Onneksi on nelikko ja sain luiston kiinni...
Toinen juttu tuossa on aivan liian voimakas rekuperaatio (plugari) jota ei saa päältä. Jos auton laskee moottorijarrulle liukkaalla, niin siitä tulee ohjauskyvytön pulkka kun kaikki neljä pyörää menettää pitonsa.
Bayerilainen insinööri kuvittelee olevansa kovinkin fiksu talviautoilija, mutta tuskin on keksintöään itse kokeillut liukkaalla.Nykyauto ottaa ne luistot haltuun huomattavasti kuskia nopeammin ja paremmin. Ehkä siitä saa illuusion että itse tuli jotain tehtyä. Regeneraatio aiheuttaa kyllä välillä noita pikku nypyjä, mutta kun asian tietää ei niihin tarvitse j
Sen verran on tullut jäärataa ja rallipolkuja tahkottua, että persaukset kyllä kertoo minne ollaan menossa ja mikä on ajoneuvon liiketila. Tuon bimmerin ajonhallinta toimii tökkien, mutta välttävästi jos on edes kohtuullinen pito, mutta ongelmakeleillä aivan edesvastuuton ajoneuvo. Se tarttis ehdottomasti nastarenkaat, mutta viime talvena niitä ei ollut saatavana.
Rekuperaatio-ongelman pystyi välttämään sillä, että ei laske autoa moottorijarrulle. Kaistavahti on hankalampi, sen saa toki valikoista pois, mutta se tulee päälle aina uudestaan startin jälkeen. Ylinopeusvaroittimen saa sentään pois suoraan ratista.
Huh, onneksi mulla on vielä vanha auto. En varmaan osais uutta ajaakkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko ajaa uudella autolla? Vanhoja käytettyjä on pilvin pimein. Itse ajan 90-luvun autolla. Yhtään plim plomia ei ole tullut.
Miksi ajaa turvattomalla vanhalla temppuilevalla paskalla jos on varaa uuteen?
Ostaa sellaisen jossa noita typeriä häkytysääniä on mahdollisimman vähän tai ei ollenkaan.
Uutta autoa ostaessa laite kannattaa ottaa vähän pidemmälle koeajolle. Nuo rasittavat pimputtajat ei tule esille korttelin kiertämällä.
Kyllä ne itse asiassa tulee jo maitokauppareissulla:
- plim plom, nopeusrajoitus 40, ajat 41
- plim plom, auto ottaa ratin haltuun ja ohjaa keskelle kaistaa
- plim plom, varovaro ajat liian lähellä edellä ajavaa
- plimplom, varovaro, viereisellä kaistalla ajaa auto
jne.jne.
Ne saa vaiennettua kts. käyttöohje.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla justiin korealaisten ominaisuus tuo plim plom. Mulla -21 Lexus eikä piippaa mitään.
Ei ole vaan KAIKKIEN 2024.6 jälkeen EU:ssa myytyjen uusien autojen.
Vierailija kirjoitti:
Se on just näin.
Lähdin tässä viikonloppuna vanhalla kakkosautolla (vm 1997) käymään mökillä ja puolivälissä tajusin että on koko matka ajettu ilman yhtään piipitystä. Siis aivan mahtavaa. Tulee uusi arvostus näitä vanhoja nokivasaroita kohtaan. Näillä ajaminen on siis ihan luksusta kun saa ihan itse päättää mitä kaiuttimista kuuluu, jos mitään :D
En tajunnutkaan miten stressaavia uudet autot on
Oma autoni, rip, oli ihana, ei äänen ääntä. Miehen autolla kun nyt ajelen välillä niin rasittaa jo se turvavyöpiipitys. Omassani ei ollut edes sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa pysyvästi enää uusista, sitähän tässä nyt on valiteltu monta sivua.
Aivan perseestä aina startin jälkeen pakollinen 7 valikon pakkoseikkailu. Tuota kun tekee tuhannetta kertaa niin alkaa sekin vituttaa.
Ilmoitukset voi varmasti ottaa pois päältä, mutta itse en osta ikinä mitään liian modernia autoa, koska en tykkää että kaikki on kamalan teknistä. Modernius on juttuni, mutta auton kuuluu olla auto eikä mikään avaruusalus. Edes avaimeton käynnistys ei oikein innosta minua. Minusta siinä on tunnelmaa, kun istahtaa auton penkkiin ja vääntää auton käyntiin avaimesta.
Oi vanhoja hyviä aikoja, kun tauluun syttyi punavalo ainoastaan kun:
- öljynpaine on mennyt ja kone on entinen
tai
- bensa loppuu kohta
Ja jokaiselle toiminnolle oma fyysinen painike.
Tuo jatkuva blimblom voi teoriassa johtaa siihen, että ihmiset alkaa ajamaan vastamelukuulokkeet tai kuulosuojaimet päässä.
Turvallisuus ei silloin lisäänny, vaan vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Tuo jatkuva blimblom voi teoriassa johtaa siihen, että ihmiset alkaa ajamaan vastamelukuulokkeet tai kuulosuojaimet päässä.
Ei auta, kun varoitusääntä höystää mittaristossa vilkkuva punavalo, joka vetää huomion pois liikenteen seuraamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan perseestä aina startin jälkeen pakollinen 7 valikon pakkoseikkailu. Tuota kun tekee tuhannetta kertaa niin alkaa sekin vituttaa.
Tämä. Ja pätee muihinkin aparaatteihin. Keraaminen liesi tarvitsi useita painalluksia ennen kuin oli valmis käyttöön. Plim päälle. Plim levynvslitsin, plim plim suurimmalle teholle, plim, levyalueen isonnus. Sitten se pillasi maailmantappiin jos ohjauspaneelin lähellä oli vesipisara. Sammui myös tuntemattomasta syystä yllättäen, luultavasti tein jonkin virheen mutta kukaan ei tiennyt minkä 🤷
Valurautaista tarvi vääntää kerran, naps.
Uuden, tai tuntemattoman auton rattiin hyppääminen on nykyään todella raskasta, näiden ketjussa mainintojen toimintojen vuoksi. Pitää opetella jos sun mitä härpäkettä ja nappia. Ennen riitti, kun lainas kaverin autoa, että selvitti nämä kolme: onko bensa vai diesel? Kummalla puolella on bensatankin luukku? Onko kytkin herkkä vai jäykkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaapi Teslan niin ei tarvi seikkailla valikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta, kun varoitusääntä höystää mittaristossa vilkkuva punavalo, joka vetää huomion pois liikenteen seuraamisesta.
Valot on paljon helpompi jättää huomiotta, kuin äänet. Mulla vilkutti vikavalo kaksi vuotta kojetaulussa, kunnes viitsin korjata vian.
Sai sen kuitenkin katsastuksen ajaksi resetoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä muuten vituttaa? Koetko auton määräilevän? Itse äänihän on mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Uuden, tai tuntemattoman auton rattiin hyppääminen on nykyään todella raskasta, näiden ketjussa mainintojen toimintojen vuoksi. Pitää opetella jos sun mitä härpäkettä ja nappia. Ennen riitti, kun lainas kaverin autoa, että selvitti nämä kolme: onko bensa vai diesel? Kummalla puolella on bensatankin luukku? Onko kytkin herkkä vai jäykkä?
Kaikkien autojen bensamittarissa on nuoli siinä polttoainepumpun kuvan vieressä joka osoittaa kummallako puolella luukku on. Katsopa seuraavan kerran autoon mennessäsi.
Nykyauto ottaa ne luistot haltuun huomattavasti kuskia nopeammin ja paremmin. Ehkä siitä saa illuusion että itse tuli jotain tehtyä. Regeneraatio aiheuttaa kyllä välillä noita pikku nypyjä, mutta kun asian tietää ei niihin tarvitse juurikaan reagoida.