Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusien autojen plim plom hirveys

Vierailija
21.04.2025 |

Oltiin lomalla ja saatiin aivan uusi korealainen vuokra-auto, alle 500 km ajettu. Ja tuli tutustuttua EU:n uusiin "turvallisuus"vaatimuksiin. Eli plim plom turvallisuuteen.

PLIM PLIM PLIM vaihda vaihdetta. PLIM PLIM PLIM vaihda vaihdetta. PLIM PLIM PLIM aja keskellä kaistaa (oikeanpuoleinen kaistamaalaus päättyi/oli kulunut näkymättömäksi). PLIM PLIM PLIM nopeusrajoitus muuttunut. PLIM PLIM PLIM vaihda vaihdetta. PLIM PLIM PLIM noudata nopeusrajoitusta (rajoitus 100 km/h, jengi ajaa 107, minä ajan 98, jengi tööttäilee minulle mutta mittari näyttää 101 ja huutaa PLIM PLIM PLIM). Ja jatkuu. PLIM PLIM PLIM vaihda vaihdetta. PLIM PLIM PLIM nopeusrajoitus muuttunut. PLIM PLIM PLIM käänny vasemmalle. PLIM PLIM PLIM aja keskellä kaistaa. PLIM PLIM PLIM ota ohjaus hallintaan.

Ja niin edelleen. Pahinta on että järkevät ilmoitukset kuten navigointi ja todelliset vaarailmoitukset hukkuvat tuohon jatkuvaan plim plomiin, ilmoituksia tuli keskimäärin noin 20 sekunnin välein. Ja aina kun se huutaa PLIM PLIM PLIM niin pelottaa että sillä aikaa eteen tulee joku pyöräilijä tai toinen auto kun koittaa tihrustaa ohjauspyörän välistä näyttöä että mitä minä nyt TAAS teen väärin.

Sitten kun päästiin hotellille oli aikaa seikkailla kyseisen romun valikoissa ja sain äänenvoimakkuutta pykälän verran alennettua ja jotain niistä pois. Mutta en kaikkia ja esimerkiksi tuo täysin virheellisesti toimiva nopeusrajoitusvalvonta pitää seikkailla kolmen valikon takaa pois päältä joka kerta kun autolla lähtee uudelleen liikkeelle. Musk-mobiilissa sen kuulemma saa pois täppäämällä nopeusrajoituskylttiä.

Miksi meidän liikenneturvallisuus romutetaan tuommoisella tunaroinnilla? Naurettavinta on kun ruudulle tulee PLIM keskity liikenteeseen!

Kuka näitä lakeja säätää? Uskon että autovalmistajat mielellään tekisivät nämä järkevästi. Esim minun 3v vanha ID3 ohjaa ja avustaa tosi lempeästi ja huomaamattomasti, rauhoittaa nopeutta hiukan ennen risteystä jne ilman että sitä juuri edes huomaa. Ja antaa minun keskittyä havainnoimaan liikennettä. Mutta tämä korean ihme, se oikein TAISTELEE saadakseen kuljettajan huomion itseensä.

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräluukku menee kiinni - PLIM PLIM PLIM PLIM. Jos sitä varoitusta ei olisi, niin totta kai olisit työntämässä päätäsi väliin, eikö?

Auton ovet on auki - DIIDUU DIIDUU DIIDUU. Kas vain, enpä olisi tiennyt, että ovi on auki!

Kaistavahti - et perkele aja oikeassa reunassa, vaan kaistavahti tempoo väkisillä keskelle kaistaa. Auton ajaminen muuttuu vaaralliseksi kaistavahdin takia. -> ota kaistavahti joka kerta pois, kun lähdet liikkeelle.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Olen kääntymässä risteysalueella vasemmalle ja tien toisella puolella oleva on kääntymässä omasta suunnastaan katsoen vasemmalle. Mahdumme siis molemmat menemään risteysalueelta omiin suuntiimme. Ehei! Auto päättelee, että JUURI NYT on tapahtumassa kolari, kun ns. kohtaamme toisemme risteysalueella, joten auto hätäjarruttaa. Auto pysähtyy kuin seinään. Samalla näet, että vasemmalta puolelta on tulossa pitkä rekka. Autosi on hätäjarruttanut keskelle tietä. Sydänkohtauksen partaalla yrität painaa kaasua, että auto lähtee liikkeelle. Ehdit juuri ja juuri alta pois. 

Kahden tunnin ajamisen jälkeen auto huutaa LEVÄHDÄ ja näyttää kahvikupin kuvaa. 

Ilma on muutaman asteen pakkasella. Auto huutaa RISK OF ICE. No enpä olisi tiennytkään näin suomalaisena.

Kaikenlaisia pimputuksia, huuhdahduksia ja huomioita on asennettu mukamas turvallisuuden vuoksi, mutta sellainen melkoisen olennainen varoitus on jäänyt kokonaan pois - auto ei enää varoita, että tuulilasinpesuneste on vähissä. Sitten jonakin kertana huomaat, että tuulilasi on ravassa, mutta pesunestettäpä ei enää ole. Helvetin hienoa. 

Vierailija
2/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korealaiset tykkää että on mahdollisimman paljon kaikenlaisia ilmoituksia. Huomattu jo puhelimissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli plimplim ja näyttöön kahvikupin kuva. On aika pitää tauko. Siinä sitten ajaessa alat mennä säätään näyttöä monen valikon takaa.

Vierailija
4/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa taas

Vierailija
5/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto tekee paniikkijarrutuksen kun peruutat ja takana on heinänkorsi. Ja äänenä tietysti volyymit täysillä viuu-vaauu-pling

Vierailija
6/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on niitä woke-autoja joita pakotetaan kohta EU-markkinoillekin.

Varoitusten kytkemisrstä pois tehdään rangaistavaa kunnon vihervassutyyliin.

Vierailija
7/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ala olaa ajaminen jo vaarallista kun pitää säätää kaikkee?

Vierailija
8/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo eivät ole mitään EU-määräyksiä. Vuokra-autoissa on varmaan kaikki ilmoitukset päällä, koska niitä ajaa milloin minkäkinlainen tollo (vai mitä, ap?). Ne ilmoitukset voi ottaa pois päältä.

Vierailija
9/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ala olaa ajaminen jo vaarallista kun pitää säätää kaikkee?

On häiritsevää, mutta pääasia on että ollaan ideologisesti oikeaoppisia...

Vierailija
10/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on just näin.

Lähdin tässä viikonloppuna vanhalla kakkosautolla (vm 1997) käymään mökillä ja puolivälissä tajusin että on koko matka ajettu ilman yhtään piipitystä. Siis aivan mahtavaa. Tulee uusi arvostus näitä vanhoja nokivasaroita kohtaan. Näillä ajaminen on siis ihan luksusta kun saa ihan itse päättää mitä kaiuttimista kuuluu, jos mitään :D

En tajunnutkaan miten stressaavia uudet autot on

Vierailija
11/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet sähköautot jarruttavat moottoritiellä.

https://www.is.fi/autot/art-2000011181963.html

Vierailija
12/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä vıtusta nuo uudet autot tietävät sinun lähestyvän risteystä tai millä kaistalla ajat? Ei kai nuo GPS:stä noita ota? Jokapuollellahan on koko ajan valtavia tietöitä.

Vierailija
13/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko ajaa uudella autolla? Vanhoja käytettyjä on pilvin pimein. Itse ajan 90-luvun autolla. Yhtään plim plomia ei ole tullut.

Vierailija
14/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin vaan vuokra-autoissa! Mutta monissa on nykyään samat kilinät mukana, kun auton ostaa. En tiedä, miten edistää turvallisuutta, kun lähinnä säikähtää näitä varoitusääniä koko ajan. Milloin on kaistan reuna liian lähellä, milloin nopeus muka liikaa. Joskus pitää vääntää rattia kilpaa auton automatiikka vastaan, kun ihan varmasti itse tiedän paremmin, miten ja mihin auto pitää ohjata. Voi, helevetti.

Vierailija
15/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nuo varoitusäänet saa asetuksista pois. Ainakin minun (saksalaisessa) autossa voi. 

Vierailija
16/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa sarjaa kuin, että joudut miljoona kertaa klikkaamaan, että hyväksytkö evästeet vai et. Miksi totakaan ei voi laittaa jotenkin vaikka selaimen asetuksiin, että hyväksytkö evästeet vai et. Joo, on lisäpalikka, mikä tota tekisi, mutta se taas sekottaa pari sivustoa joita käytän.

Ehkäpä noikin saisi autosta pois, kun maksaisi jollekin säätäjälle. Mikä varmaan tekisi autosta niin laittoman, että joudut vankilaan, jos poliisi huomaa.

Vierailija
17/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä vıtusta nuo uudet autot tietävät sinun lähestyvän risteystä tai millä kaistalla ajat? Ei kai nuo GPS:stä noita ota? Jokapuollellahan on koko ajan valtavia tietöitä.

GPS:stä tulee perustieto, kännykkätorneista toissijainen, metrintarkka tieto tulee vertailemalla ohimenevien wifi tukiasemien signaalien voimakkuuksia, ja näillä kalibroidaan myös GPS tarkemmaksi. 5G signaali voisi olla ensisijainen paikannustapa, on paljon tarkempi kuin GPS, mutta ei ole vielä yleinen autoissa.

Vierailija
18/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

GPS:stä tulee perustieto, kännykkätorneista toissijainen, metrintarkka tieto tulee vertailemalla ohimenevien wifi tukiasemien signaalien voimakkuuksia, ja näillä kalibroidaan myös GPS tarkemmaksi. 5G signaali voisi olla ensisijainen paikannustapa, on paljon tarkempi kuin GPS, mutta ei ole vielä yleinen autoissa.

Lisäksi vielä autojen kamerat lukevat kaistoja. 

Vierailija
19/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nuo varoitusäänet saa asetuksista pois. Ainakin minun (saksalaisessa) autossa voi. 

Kohta niitä ei voi kytkeä pois, koska sinun on pakko kuunnella oman etusi tähden.

Vierailija
20/126 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulivat pakollisiksi heinäkuussa 2024, sen jälkeen valmistetuissa autoissa niitä ei saa enää pois päältä, paitsi yhden ajosuorituksen ajaksi kerrallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan