En ole appiporukan ilmainen siivooja!
He muuttivat lähelle meitä, kun mieheni puhui heidät ympäri: Meissä olisi heille turva ja apu. Sanoin etukäteen jo, että kun mieheni on päivittäin 10 tuntia pois (töissä ja matkalla sinne/sieltä plus ruokatuntinsa ja kuopuksen vieminen aamulla tarhaan) ja minä 6-tuntisena toimistotyöläisenä noin 7 tuntia (kaupassa käynti ja kuopuksen haku päiväkodista mukaan luettuna) minkä jälkeen yksin siivoan, kokkaan, pyykkään, tarkastan läksyt ja wilman, ja vien jokaisen kolmesta lapsesta kerran viikossa harrastukseen, muuhun EN TULE suostumaan. Miehen vastaus oli aina että no no, katsotaan sitten. Nyt on katsottu, hitto vie, miehen vaatimuksesta ihan excel-taulukossa, sillä tuloksella, että käänsi tai väänsi asioita miten vain, miehelle jäi enemmän aikaa! No no. . . eihän hän nyt sitä ollut tarkoittanut, että HÄNEN pitäisi käväistä kaupassa vanhemmilleen, juosta siellä satunnaisesti yhtä sun tätä tekemässä (lampunvaihto, taulun ripustus, pölynimuripussin vaihto, papereiden läpikatsominen, puhelimen selittäminen, ja pois mennessään roskis ulos). Että miksi MINÄ en voisi tehdä sitä ,siinä sivussa . . . Pariterapiaan on aika varattu. Saa nähdä mitä tapahtuu. Kiva, jos joku on jaksanut lukea. Oli vain tällainen vuodatus.
Kommentit (625)
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että noissa perheissä jossa mies ei ole koskaan kotona, eikä tee kotitöitä, niin panemassa on kerennyt käymään.
Aina on vähintään kolme lasta vaimolle tehty. Seuraksiko vai sonnilla tarve näyttää, että kyllä lähtee?
Kun on useampia lapsia, niin meno kotona voi olla sellaista, että töissä on paljon rauhallisempaa ja mukavampaa. Tutkitusti eniten ylitöitä tekevät pienten lasten isät.
Omat vanhemmat on yli 80v, toinen invalidi. Huvittaa kun näille olisi hankittu jouluksi siivousapua. Eivät suostuneet. Itse kantoivat matot ulos ja tamppasivat. Invalidi imuroi ja toinen pesi lattiat ja pyyhki pölyt. Invalidi ajeli tarvikeostoksille kolmipyörällä ja kaikki hoitui hammasta purren ilman apuja. Miehesi voi halutessaan hankkia apua rahalla. Ei pidä antaa kenenkään juoksuttaa ilman että on siihen itse suostuvainen. Eihän tuollaiseen mieheen mikään terapia auta.
Vierailija kirjoitti:
En väheksy ongelmaa. Omakohtaista kokemusta omista jo edesmenneistä vanhemmista. Ap:n kertomat esimerkit eivät ole todellisia tarpeita vaan appivanhempien keksimiä ongelmia, jotka eivät vaadi toimenpiteitä.
Todellisiin ongelmiin :
Ruoka kotiin verkkokaupasta, jos asuinpaikka sen mahdollistaa. Siivous ulkoistettukseen mikäli tulot sallivat. Kaikki laskut suoraveloitukseen ilman erillistä hyväksyntää verkkopankissa. Mitä muita papereita ihmiselle tulee ja mistä.?
Kantaan asiointi oikeus ja oikeus noutaa lääkkeitä apteekista ilman henkilön kelakorttia.
Miksi puhelinta tarvitsee koko ajan säädellä tms. ? Itsellä ainoa itsepäinen tunkija on käyttispäivitykset, mutta nekin voi pyyhkäistä pois silmistä ja päivittää sit joskus.
Jos ei itse saa roskia ulos niin on syytä jo kääntyä kunnan puoleen kotihoidon saamiseksi ( tosin sekin on mitä on eli zero ).
Muistisairaan kanssa joutuu käydä säätelemässä puhelinta milloin mistäkin syystä. Ihan vanhan näppäimillisen kännykänkin kanssa. Milloin on jumissa ja kyselee PIN tai PUK koodia. Milloin ei toimi, kun akku on tyhjä. Milloin ihmetellään jotain tekstiviestiä. Näitä riittää ja väliin on käynyt markettien liittymämyyjille ihmettelemässä "vikoja". Kertoo sitten, kuinka eivät ole osanneet korjata vikaa."
Ja kuinka usein pitää käydä "korjaamassa" televisiota. Onneksi ei ole osannut oikeaa televisiokorjaajaa kutsua, kun vikana on se, että on kaukosäätimestä sattunut painamaan jotain nappia, mistä menee johonkin valikkoon, eikä osaa sieltä itse tulla pois.
Mä olen 31v ja lapset 4v ja 6v ja mun täytyy hoitaa 70v isäni asioita. Äiti pärjää itsekseen, mutta apua kuskailuihin tai lasten hoitoon hänestäkää
Miän olen 70 ja hoitelen 91 vuotiaan isäni asioita. Hän pärjaa omatoimisesti yksin, siivooja hänellä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voisit auttaa heitä ihan siitä hyvästä, että ovat lapsiesi isovanhempia tai ihan vaan vanhuksia, ketkä tarvitsevat apua. En yhtään vähättele työmäärääsi mutta surullista, jos pitää exelissä laskea kukau auttaa vanhempia.
Ja uskot että mies kävisi auttamassa ap:n vanhempia jos aikaa olisi? Paskat. Kukaan mies ei tee niin. Naistenkaan ei tule suostua tuohon.
Ai, itse tiedän useita miehiä jotka auttaa vanhempiaan. Todellakin moni auttaa.
Itsekin autoin vanhempiani.
Kyllä meillä molemmat vävyt autteli vanhenevaa äitiäni tosi paljon. Äiti eli niin vanhaksi, että ei olisi ilman apua kyennyt enää paljon mihinkään, mutta autettuna pärjäsi omassa kodissaan loppuun asti. Äidistä oli aikaan suuri apu meidän lastemme hoitamisessa ja muissakin asioissa.
Ei meillä ole ollut tuollaista vihamielistä asennetta kummankaan vanhempia kohtaan. Anoppini oli hyvä ihminen ja olen kiitollinen hänelle, että otti silloin kauan sitten minun porukkaan tuomani "bonus lapsen" ihan kuin omaksi lapsenlapsekseen. Lapseni vietti monena kesänä pitkiäkin aikoja tässä uudessa mummolassa ja piti tätä anoppiani mummonaan.
Muutenkin vietimme paljon aikaa mieheni kotona, kun se oli iso maalaistalo ja sinne mahtui porukkaa, oli miehen sisaruksia perheineen jne, ne oli ihania aikoja.
Olisin kyllä aika ilkeä ollut, jos olisin tuolla asenteella ollut sitten, kun appi ja anoppi vanhenivat.
Ihmetten muutenkin näitä alituisia kirjoituksia, missä appivanhemmat haukutaan maan rakoon. Miten täydellisiä ihmisiä te itse oikein luulette olevanne? Itsekin vanhenette, joten tuollaisen suhtautumistavanko opetatte jälkikasvullenne?
Minusta kummankin vanhemmat kuuluvat siihen lähipiiriin, joka perheessä on otettava huomioon, kun aika kuluu ja tilanteet muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että noissa perheissä jossa mies ei ole koskaan kotona, eikä tee kotitöitä, niin panemassa on kerennyt käymään.
Aina on vähintään kolme lasta vaimolle tehty. Seuraksiko vai sonnilla tarve näyttää, että kyllä lähtee?
Kun on useampia lapsia, niin meno kotona voi olla sellaista, että töissä on paljon rauhallisempaa ja mukavampaa. Tutkitusti eniten ylitöitä tekevät pienten lasten isät.
Heh, tästä tuli mieleeni yks entinen työpaikkani vuosituhannen alussa. Ihmettelin, miksi työkaverini (mies) edelleen klo 19 oli vielä töissä. Surffaili netissä yms. Mä olisin halunnut jo itse kotiin, mutta oli sovittu illaksi yksi asennus, joten oli pakko olla töissä. Tällä miehellä oli useampikin lapsi ( oli lestadiolainen) ja vastasi, että menee kotiin vasta sitten, kun lapset on jo nukkumassa.
"Kyllähän naiset monesti puhuvat ihmisläheisempiä asioita. Miesryöpailoilla kai kuitenkin puhutaan muista asioista enemmän."
Kas kun me kakki naiset emme ole töissä niissä naistyöpaikoissa (mitä ne sitten lienevätkin).
Vierailija kirjoitti:
"Kyllähän naiset monesti puhuvat ihmisläheisempiä asioita. Miesryöpailoilla kai kuitenkin puhutaan muista asioista enemmän."
Kas kun me kakki naiset emme ole töissä niissä naistyöpaikoissa (mitä ne sitten lienevätkin).
No te sitren puhutte muista asioista ja inhimillinen empatia vanhuksia kohtaan kuin Juusolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä hommasin siivoojan, joka kävi vanhuksilla kerran kuukaudessa tai miten aina sopivat. En itse ehtinyt auttamaan siinä, enkä jaksanutkaan. Hän pesi ikkunat, saunan, vei matot ulos jne. Mitä milloinkin oli ohjelmassa, oli laitoshuoltajan koulutuksen käynyt, tykkäsivät hänestä kovasti ja kävi heillä loppuun asti. Maksoivat toki itse sen kun saivat verottomana. Minä vein aina ennen joulua matot pesulaan ja maksoinkin. Ruokaa saa tilattua kaupasta ovelle.
Ei tarvitse tehdä kaikesta niin vaikeaa. Ja mihin on kadonnut maailmasta toisten pyyteetön auttaminen?
Oletko itse pyytetön jos sinun oletetaan tekevän jotain, mikä ei mitenkään kuulu sinulle? Jos olet niin, onneksi olkoon, olet lattiamatto!
No tuossa se ydin onkin. Mikä siten kenellekIn KUULUU.
Itse asiassa on paljonkin asioita, jotka eivät periaatteessa kuulu vaikkapa minulle, mutta teen niitä kuitenkin. Ei ystävänkään auttaminen minulle mitenkään kuulu. Silti autan tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Miehen pitää huomioida vaimoa mutta vaimon ei tarvitse tehdä mitään rakkuden tekoa tukemalla miestään vaikkapa vanhojen vanhempien hoidossa. En tarkoita mitään konkreettista työtä vaan usein meillä naisilla on paremmin tietoa noista palveluista, palvelubussit, siivoustoimistot, kotiapuyrityksistä yms Mutta ok, nainen hymyilköön pirullisesti eikä ees vihjaise tietojaan.
Aloittaja nainen on jo niillä rakkauden teoilla täystyöllistetty, mies asuu hotelliolosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen pitää huomioida vaimoa mutta vaimon ei tarvitse tehdä mitään rakkuden tekoa tukemalla miestään vaikkapa vanhojen vanhempien hoidossa. En tarkoita mitään konkreettista työtä vaan usein meillä naisilla on paremmin tietoa noista palveluista, palvelubussit, siivoustoimistot, kotiapuyrityksistä yms Mutta ok, nainen hymyilköön pirullisesti eikä ees vihjaise tietojaan.
Aloittaja nainen on jo niillä rakkauden teoilla täystyöllistetty, mies asuu hotelliolosuhteissa.
Kummasti vaan lapsia lykännyt ihan tyytyväisenä kurjaan asemaansa ja voi tehdä osapäivätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti vaan lapsia lykännyt ihan tyytyväisenä kurjaan asemaansa ja voi tehdä osapäivätyötä.
Valittiko nainen kurjaa asemaansa tai lapsia? Ei, vaan sitä, että saa lisätaakan harteilleen ihan pyytämättä ja yllättäen.
Nro 184: Mun isäni ei ole edes muistisairas, 95-vuotias vain. Taloyhtiössämme on DNA:n netti ja tv-kanavat. Mä en ole koskaan liittynyt taloyhtiön verkkoon. Viime viikolla kuitenkin oli alueella laaja - ei siis vain tässä taloyhtiössä - kaapelivaurio ja siksi tv-kanavat eivät näkyneet eikä netti toiminut niillä, joilla oli DNA. Toissapäivänä kävin isän luona kahvilla ja isä kiukutteli, kun taloyhtiöltä ei ollut tullut ohjeita, miten tv-kanavat saa taas paikoilleen. Vänkättiin ensin puoli tuntia siitä, että oliko vika taloyhtiön vai ei, ja lopulta isä tajusi, että kaaplivahinko oli tapahtunut isommalla alueella eikä vain tässä taloyhtiössä, joten ei ollut taloyhtiön velvollisuus huolehtia siitä, että 95v vanhus saa tv-kanavansa taas näkyviin. Mutta en mäkään alkanut näihin DNAn juttuihin perehtymään. Sanoin isälle vaan, että en käytä taloyhtiön verkkoa (enkä DNAta muutenkaan), joten en minä tiedä, miten saat tv-kanavasi näkymään. Ehdotin lähteissäni, että sammuttaa virrat telkkarista katsoo sitten, asentuuko itsestään. Jos ei asennu, soittaa jollekin asiantuntijalle.
Olen tehnyt paljon vanhempieni hyväksi (enemmän kuin kukaan muu meidän suvussa), mutta jotain rajaa. En ole mikään handyman, joka tekee kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan v. Eli sinä teet kaiken kotona ja appivanhemmilla. Mitä miehesi tekee? Miksi se kepakko jakojen välissä estää etsimästä tietoa? Miksi naisella olisi tällaista tietoa jos ei ole koskaan moisia palveluita käyttänyt? Olet todella outo.
Riippuu tietysti työpaikasta , ystäväpiiristä, iästä ja naisestakin, onko ikinä ees sanomalehteä avannut. Ei kakskymppisellä ehkä oo tietoa mutta tokko sitten
Ja mieskö ei lue sanomalehtiä myöskään, vai miksei hän moisia tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valittiko nainen kurjaa asemaansa tai lapsia? Ei, vaan sitä, että saa lisätaakan harteilleen
Valitti. Luepa tarkkaan, mies pitkää päivää, kotitöitä, kuskauksia, aika pariterapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei osaa organisoida.
Ruokaa ei tarvi tehdä joka päivä. Pyykkäämissen on nykyään automaattipesukoneet, nappia painaa ja hana auki. Sama tiskien kanssa. Siivouksen voi jättää viikonloppuun. Koululaisille voi antaa kotitöitä. Ei tarvi olla pinna kireällä.
Ei ap:n tarvitse tätä organisoida.
Mies on luvannut hoitaa.
Ap:lla on nyt oma lapsiperhe ja se riittää.
Kokemuksesta voin sanoa, että sen iäkkään vanhuksen auttamiseen ja hoivaamiseen menee aikaa, joka lasketaan vuosissa. Olen tällä hetkellä siinä tilanteessa. Onneksi olen eläkkeellä ja hyvässä kunnossa itse, niin pystyn tätä tekemään. Enkä tee yksin. Osan tekevät muut toimijat.
Ap:n elämän tarkoitus tällä hetkellä on huolehtia lapsiperheensä hyvinvoinnista.
Jos et ole sattunut huomaamaan, niin monet ovat tänä päivänä lopen väsyneitä kaikkeen, mitä joutuvat tekemään. Ansiotyö, kotidhoito, lasten asiat ja kirsikkana kakun päällä suvun vanhukset, jotka tarvitsevat jatkuvasti apua. Joskus pitäisi ehtiä levätäkin ja tavata ystäviä, harrastaa liikuntaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väheksy ongelmaa. Omakohtaista kokemusta omista jo edesmenneistä vanhemmista. Ap:n kertomat esimerkit eivät ole todellisia tarpeita vaan appivanhempien keksimiä ongelmia, jotka eivät vaadi toimenpiteitä.
Todellisiin ongelmiin :
Ruoka kotiin verkkokaupasta, jos asuinpaikka sen mahdollistaa. Siivous ulkoistettukseen mikäli tulot sallivat. Kaikki laskut suoraveloitukseen ilman erillistä hyväksyntää verkkopankissa. Mitä muita papereita ihmiselle tulee ja mistä.?
Kantaan asiointi oikeus ja oikeus noutaa lääkkeitä apteekista ilman henkilön kelakorttia.
Miksi puhelinta tarvitsee koko ajan säädellä tms. ? Itsellä ainoa itsepäinen tunkija on käyttispäivitykset, mutta nekin voi pyyhkäistä pois silmistä ja päivittää sit joskus.
Jos ei itse saa roskia ulos niin on syytä jo kääntyä kunnan puoleen kotihoidon saamiseksi ( tosin sekin on mitä
Niin. Odotapa omaa vanhenemistasi. Luuletko pärjääväsi tämänhetkisillä kyvyilläsi ja ymmärrykselläsi?
Silloin on ihan erilainen maailma taas ja jäät väkisinkin jälkeen aivan uusista haasteista, joita et esim. työelämässä ollessasi vielä tarvinnut ollenkaan etkä edes niistä tiennyt. Jonain päivänä se, minkä luulit täysin hallitsevasi muuttuukin toiseksi ja ohjeetkin ovat sinulle täysin aukeamattomien kommervenkkien takana. Siinä sitten ihmettelet, mitä teet. Osaamasi tiedot ja säännöt ei toimikaan. Kädessäsi on yhtäkkiä laite, josta et tiedä miten se toimii ja kysyessäkin sinulle puhutaan kuin vierasta kieltä. Tervemenoa tulevaisuuteen!
Siinäkö vaiheessa sitten punnitaan, miten paljon olet ketäkin auttanut ja mitä hyvää kenenkin hyödyksi tehnyt, miten paljon olet uhrannut aikaa ja rahaa?
Riittääkö mikään?
Tulee hyvä mieli kun auttaa. Kait se mies myös jeesaa jollakin tavalla.
Kaikki on hetkellistä ja aika kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Tulee hyvä mieli kun auttaa. Kait se mies myös jeesaa jollakin tavalla.
Kaikki on hetkellistä ja aika kuluu.
Hyvä mieli auttamisesta tulee mulle silloin, kun teen sen vapaaehtoisesti omasta tahdostani. Ei silloin, kun joku vaatii mua auttamaan.
Nykyisin on onneksi olemassa AI ja tyhminkin mies osaa kysyä EDES siltä :) Mutta tämä on just tätä, että jotkut yrittää kynsin ja hampain pitää kiinni ikivanhoista perinteistä. Naiset hoitaa ja huolehtii, miehet hankkivat ruuan ja tuovat turvaa. Nykyisin kuitenkin naisetkin käyvät töissä ja harva perhe asuu enää missään erämaassa karhujen ja susien keskellä.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/