En ole appiporukan ilmainen siivooja!
He muuttivat lähelle meitä, kun mieheni puhui heidät ympäri: Meissä olisi heille turva ja apu. Sanoin etukäteen jo, että kun mieheni on päivittäin 10 tuntia pois (töissä ja matkalla sinne/sieltä plus ruokatuntinsa ja kuopuksen vieminen aamulla tarhaan) ja minä 6-tuntisena toimistotyöläisenä noin 7 tuntia (kaupassa käynti ja kuopuksen haku päiväkodista mukaan luettuna) minkä jälkeen yksin siivoan, kokkaan, pyykkään, tarkastan läksyt ja wilman, ja vien jokaisen kolmesta lapsesta kerran viikossa harrastukseen, muuhun EN TULE suostumaan. Miehen vastaus oli aina että no no, katsotaan sitten. Nyt on katsottu, hitto vie, miehen vaatimuksesta ihan excel-taulukossa, sillä tuloksella, että käänsi tai väänsi asioita miten vain, miehelle jäi enemmän aikaa! No no. . . eihän hän nyt sitä ollut tarkoittanut, että HÄNEN pitäisi käväistä kaupassa vanhemmilleen, juosta siellä satunnaisesti yhtä sun tätä tekemässä (lampunvaihto, taulun ripustus, pölynimuripussin vaihto, papereiden läpikatsominen, puhelimen selittäminen, ja pois mennessään roskis ulos). Että miksi MINÄ en voisi tehdä sitä ,siinä sivussa . . . Pariterapiaan on aika varattu. Saa nähdä mitä tapahtuu. Kiva, jos joku on jaksanut lukea. Oli vain tällainen vuodatus.
Kommentit (625)
Tää on tämmönen klassinen Jätä Se Sika -tapaus.
Jos elää vanhaksi se ei ole mikään syy ruveta odottamaan mitään apua lastensa perheiltä. Puhelin käteen ja hankkimaan mitä tarvitsee. Papat ja mummut estoon vaan, eivät suotta soittele eivätkä etenkään yöllä jos jo dementia vaivaa.
En saa lainattua, olen miniä joka ei ole koskaan pyytänyt appiksilta apua. Anoppi sanoi itse, että hän on lapsensa hoitanut ja tulee ainoastaan kyläilemään, on hänen aikansa päästä valmiiseen pöytään ja siitä on pitänyt kiinni.
Appi kertoi ettei osaa olla lasten kanssa ja ne ovat äitien projekteja joihin hän ei puutu. Häntä tapaan vain paristi vuodessa, omatkin lapsensa olivat äidin projekti niin ei meillä oikein ole mitään ihmissuhdetta. Toki tervehdimme ja juttelemme säästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kaupunkilaisrouvana ymmärrä tätä ettei huushollit eivät raaski mistään maksaa mitään. Kun sekin jonka mies on viikot reissussa voisi ostaa itselleenkin viikkosiivouksen ja ikkunanpesut.
Ja vielä hyvätuloinen. Niinpä. Ennemmin valitetaan kuin käytetään rahaa elämisen tason parantamiseen ja kiireen helpottamiseen.
Minä hyvätuloinen kyllä jaksan oman huushollin hoitaa, mutta kenenkään toisen en, oli sitten omat tai appivanhemmat. Siinä menee raja. Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö voi esim heidän kadonneita tv-kanavia etsiä tai soittaa heille aikaa lääkärille yms. Vaativa kokopäivätyö ja nykystandardin mukaan isohko perhe vievät aikani. Silti välillä pistää vihaksi, kun reissutyötä tekevä puoliso ei osallistu kotona edes vapaapäivinään kotitöihin. Jo vuosia sitten olen lopettanut uskomasta ja sanomasta asiasta, koska se jatkuva pettyminen syö naista ja paljon. Näin säilyy rauha kodissamme, riitelyn olen lopettanut. Eli lataan ja ammun, kunnes kentälle sammun, jos sammun. On syytä minussakin, sillä itse olen suhteen alussa ilolla miestäni passannut, kun ole sellaisen mallin kotoani oppinut.
Vierailija kirjoitti:
En saa lainattua, olen miniä joka ei ole koskaan pyytänyt appiksilta apua. Anoppi sanoi itse, että hän on lapsensa hoitanut ja tulee ainoastaan kyläilemään, on hänen aikansa päästä valmiiseen pöytään ja siitä on pitänyt kiinni.
Appi kertoi ettei osaa olla lasten kanssa ja ne ovat äitien projekteja joihin hän ei puutu. Häntä tapaan vain paristi vuodessa, omatkin lapsensa olivat äidin projekti niin ei meillä oikein ole mitään ihmissuhdetta. Toki tervehdimme ja juttelemme säästä.
No on aika rajoittunutta jos vaihtoehdot keskusteluun lapset tahi sää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kaupunkilaisrouvana ymmärrä tätä ettei huushollit eivät raaski mistään maksaa mitään. Kun sekin jonka mies on viikot reissussa voisi ostaa itselleenkin viikkosiivouksen ja ikkunanpesut.
Ja vielä hyvätuloinen. Niinpä. Ennemmin valitetaan kuin käytetään rahaa elämisen tason parantamiseen ja kiireen helpottamiseen.
Minä hyvätuloinen kyllä jaksan oman huushollin hoitaa, mutta kenenkään toisen en, oli sitten omat tai appivanhemmat. Siinä menee raja. Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö voi esim heidän kadonneita tv-kanavia etsiä tai soittaa heille aikaa lääkärille yms. Vaativa kokopäivätyö ja nykystandardin mukaan isohko perhe vievät aikani. Silti välillä pistää vihaksi, kun reissutyötä tekevä puoliso ei osallistu kotona edes vapaapäivinään kotitöi
Jos rahasi sallivat miksi ihmeessä et osta siivousta, ikkunanpesua, vie mattoja pesulaan, vaikka ihan noita vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hyvätuloinen kyllä jaksan oman huushollin hoitaa, mutta kenenkään toisen en, oli sitten omat tai appivanhemmat. Siinä menee raja. Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö voi esim heidän kadonneita tv-kanavia etsiä tai soittaa heille aikaa lääkärille yms. Vaativa kokopäivätyö ja nykystandardin mukaan isohko perhe vievät aikani. Silti välillä pistää vihaksi, kun reissutyötä tekevä puoliso
Niin ja kerta viikkoon suurperheen maidot ja ruokaostokset kotiin tuotuna?
Miksi juuri lampun vaihto toistuu keskusteluissa? Luulisi jokaisen sen osaavan vaihtaa, sähkö sentään vuoskymmenet ollut joka kodissa.
Ap. Nyt on aika vaihtaa rooleja. Tee sä pitkää päivää, äläkä mitään muuta. Ota huomioon, paljonko sun uhraukset vaikuttaa sun eläkkeeseen ja työuraan. Ja totuushan on, että töissä pääsee helpommalla kuin kotona.
Tehkööt mies puolestaan lyhennettyä päivää, hoitakoot kodin, lapset ja vanhempansa. Katsotaan vain, että kaikki tulee hoidettua samalla tasolla, mihin teillä opittiin kun asiat oli sun harteilla.
Jos mies yrittää kieltäytyä, kuuntele perusteet tarkasti. Jos hän viestii, että muutos olisi hänelle haitallinen ja epäreilu, tiedät tulleesi täysin hyväksikäytetyksi miehen taholta.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta eikö olisi hyvä, että omille lapsilleen näyttäisi, miten suku puhaltaa yhteen hiileen ja auttaa toisiaan? Miten suhtaudutaan vanhuksiin ja muihin huonompiosaisiin. Näin omat lapset oppisivat auttamisen taidon. Koko perhe yhdessä.
Siinähän ne lapset näkee ja oppii, kun mies ottaa heidät mukaansa mennessään jelppimään vanhempiaan.
Kun kysytään miksi ruuhkavuosia elävä työssäkäyvä perheenäiti ei itse osta palveluja helpottaakseen omaa arkeaan kotona, syynä voi olla arjen kaoottisuus. Hujan hajan olevat tavarat pitää ensin kerätä, jos mielii päästä imuroimaan ja pyyhkimään pintoja. Se keräily uuvuttaa, helppohan siistejä pintoja olisi siivota. Miksi maksaisi sellaisesta? Ei siivousliikkeen työntekijät tavaroita lajittele ja vie oikeille paikoilleen.
Kaupassa käynti yksin on rasittuneelle perheenäidille toisinaan pakoa arjesta, tarpeellista yksinoloa, jolloin kukaan ei ole vaatimassa koko ajan korvanjuuressa jotakin.
Vanhuksilla on useinkin tavarat paremmin paikallaan kuin lapsiperheessä, joten ammattisiivoojan on helppo tulla, jos vanhus ei pysty. Usein kannattaisi heidänkin sinnitellä itse. Siivota vaikka yksi huone päivässä kerrallaan. Pilkkoa urakka niin pieniin osiin, että jaksaa. Näin pysyisi kunto ja toimintakyky yllä.
Vanhuksille kauppaan pääsy on toki virkistystä, mutta pitää hyväksyä, ettei kenelläkään ole velvollisuutta tulla järjestämään tällaista huvitusta oman jaksamisensa kustannuksella vaan on otettava maksullinen kauppapalvelu, jos sellainen suinkin on saatavilla.
Nyt ei onnistu lainaaminen, mutta vastaan sille, joka kysyi, että miksi en palkkaa ikkunoiden ja mattojen pesuun apua. Kirjoitin juuri, että jaksan kyllä hoitaa oman huushollin. Silti tuli aikoinaan paha mieli, kun mies ei osallistunut eikä osallistu edelleenkään kotitöihin. Tulee arvoton oli. Ikkunat pesen nykyään vain kerran vuoteen ja se saa riittää. Mattoja kyllä käytän pesulassa jnkv, mutta usein on mattoja miinus 70%, niin voi olla jopa halvempaa ostaa uusia kuin pesettää. Ongelma ratkaistu. Sitä tässä vaan yritän sanoa, että on surullista, kun on pala kurkussa, kun mies ei näe tai ole näkevinään, että kotona riittää hommia hänellekin. Viimeisen lapsen kun sain, niin mies lähti ulkomaille töihin, kun vauva oli 11 vrk vanha, niinpä jäin yksin lasten kanssa. Ilmeisesti olen luotettava äiti-ihminen, kun ei minulta koskaan edes kysytty, että miten olen pärjännyt. Siitäkin selvittiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri lampun vaihto toistuu keskusteluissa? Luulisi jokaisen sen osaavan vaihtaa, sähkö sentään vuoskymmenet ollut joka kodissa.
Osaaminen ja kykeneminen eri asioita. Tiedän, miten lamppu vaihdetaan, mutta minulla ei ole hissiä, joka nostaa minut katonrajaan. Vai kiipeänkö sinne keittiötikkaita pitkin kainalosauvojen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään anoppia, vaimo tekee vieraslistan, miehellä ei siihen sanomista. Vaimolla on estot appelan väelle. Toki juhlakalu pyytää yo-lahjaa isänkin vanhemmilta.
Onko kyse estosta jollei halua tai jaksa hoitaa anoppilan huushollia passaamalla heille kaiken?
Pitäsköhän vähän löysätä vannetta jos noin kiristää. Ei ole miniän tehtävä hoitaa kahta taloutta.
"Saako anoppisi tulla teille käymään, kutsutteko vaikka yo-juhliin? "
Tietenkin anoppini saa tulla käymään ja on ollutkin jo kolmen lapsemme yo-juhlissa.
Onkos siellä nyt dementikko päässyt näppäimistölle, kun tässähän ei keskustella minun ja ja anoppini välisistä suhteista.
Meillä on oikein hyvät välit, vaikka lapsiani en ole anoopillani hoidattanutkaan. Lapsi tai useampi on ollut anopilla yökylässä, kun anoppi on heitä itse sinne PYYTÄNYT kylään.
T:passiivisagressiivinen
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin anoppini saa tulla käymään ja on ollutkin jo kolmen lapsemme yo-juhlissa.
Onkos siellä nyt dementikko päässyt näppäimistölle, kun tässähän ei keskustella minun ja ja anoppini välisistä suhteista.
Meillä on oikein hyvät välit, vaikka lapsiani en ole anoopillani hoidattanutkaan. Lapsi tai useampi on ollut anopilla yökylässä, kun anoppi on heitä itse sinne PYYTÄNYT kylään.
Suosittelit anopille estoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hyvätuloinen kyllä jaksan oman huushollin hoitaa, mutta kenenkään toisen en, oli sitten omat tai appivanhemmat. Siinä menee raja. Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö voi esim heidän kadonneita tv-kanavia etsiä tai soittaa heille aikaa lääkärille yms. Vaativa kokopäivätyö ja nykystandardin mukaan isohko perhe vievät aikani. Silti välillä pistää vihaksi, kun reissutyötä tekevä puoliso ei osallistu kotona edes vapaapäivinään kotitöi
Ei, ei sinussa ole syytä yhtään. Vika on aivan kokonaan miehessäsi. Mies tietää erinomaisesti että naiset kasvatetaan miesten palvelijoiksi ja mies käyttää sitä aivan häikäilemättä hyväksi. Niin miehet tekevät. Miehet tietävät myös että jos parisuhteessa on riitoja, naista pidetään syyllisenä. Nainen on se jonka pitää taipua. Mies käyttää myös sitä hyväkseen.
Tilanteenne ei johdu sinusta.
Tästä keskustelusta tuli mieleeni sellainen asia, että vanhus voisi palkata itselleen apulaisen, joka tulisi apuun kun lamppu tai imurin roskapussi pitäisi vaihtaa, kaukosäätimen tai television kanssa ongelmia, kauppa-asioiden hoitoa ym. pientä asiaa johon tarvitsisi apua. Joka avusta vanhus maksaisi palkkion, joka olisi saajalle verovapaata tuloa. "Houkuttimena" tässä olisi se, että vanhus testamenttaisi mahdollista omaisuuttaan, joko kokonaan tai osittain, sitoutuneelle auttajalleen, esim. rahaa, asunnon tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelit anopille estoja.
Suosittelin tosiaan avaajan laittamaan anopin "älä vastaa" osioon, jotta anoppi oppisi soittamaan pojalleen, kun tarvitsee apua.
Siinä ei ole mitään väärää. Miniä voi sanoa, että puhelin unohtui äänettömälle, tai että hän oli suihkussa tai imuroi, eikä kuullut puhelimen soivan.
Kyllä jollain konstilla ne appivanhemmat täytyy saada tukeutumaan OMAAN POIKAANSA. Kun poika on niin mölliksi kasvatettu, ettei ymmärrä muuten heitä auttaa. Mitä hel**tin kultamunia ne pojat ovat äidilleen, kun heitä ei saa vaivata?
T:Passivisaggressiivinen
Itse en ole koskaan pyytänyt iäkkäitä appivanhempiani lapsiani kaitsemaan. Liian vaativaa ja raskasta juosta taaperon perässä puhumattakaan vauvan hoidosta. He ovat omat lapsensa hoitaneet ja ansaitsevat nyt lepoa ja rauhaa. Oma äitini on yhden kerran joutunut tulemaan meille päiväksi, kun oli sairaalareissu yhdellä lapsista. Arvostan kovin, kun tuli 300 km päästä. Sen jälkeen käytin pakkotilanteissa maksullista hoitoapua. Kallista oli, mutta turvallista. Usein ei ollut vara. Joskus otin myös palkattoman virkavapaapäivän, jos oli joku lapsien tärkeä asia hoidettavana. Pysyy välit hyvänä omiin ja miehen vanhempiin, kun on pieni etäisyys. Lampun voi kyllä vaihtaa heille milloin vaan ja katsoa, että kännykkä taas pelaa jne jne, mutta siivoojaksi tai kokiksi en ala. Vanhukset pitää hienovaraisesti ja hissukseen ohjata ostamaan palveluja ja etsiä heille puhelin- ja hintatietoja. Epäkohtelias ja tyly ei kannata olla. Näin sain oman äitini palkkaamaan siivousapua ja tilaamaan ruoat kaupasta. Oli luullut ennen sitä, että koko eläke menee, jos ostaa jonkin palvelun, ei mennyt. Saman katon alle en koskaan suostuisi muuttamaan ikäihmisten kanssa, siitä ei minun luonteellani tulisi kuin surua kaikille. Näillä mennään.