Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole appiporukan ilmainen siivooja!

Vierailija
16.04.2025 |

He muuttivat lähelle meitä, kun mieheni puhui heidät ympäri: Meissä olisi heille turva ja apu. Sanoin etukäteen jo, että kun mieheni on päivittäin 10 tuntia pois (töissä ja matkalla sinne/sieltä plus ruokatuntinsa ja kuopuksen vieminen aamulla tarhaan) ja minä 6-tuntisena toimistotyöläisenä  noin 7 tuntia (kaupassa käynti ja kuopuksen haku päiväkodista mukaan luettuna) minkä jälkeen yksin siivoan, kokkaan, pyykkään, tarkastan läksyt ja wilman, ja vien jokaisen kolmesta lapsesta kerran viikossa harrastukseen, muuhun EN TULE suostumaan. Miehen vastaus oli aina että no no, katsotaan sitten. Nyt on katsottu, hitto vie, miehen vaatimuksesta ihan excel-taulukossa, sillä tuloksella, että käänsi tai väänsi asioita miten vain, miehelle jäi enemmän aikaa! No no. . . eihän hän nyt sitä ollut tarkoittanut, että HÄNEN pitäisi käväistä kaupassa vanhemmilleen, juosta siellä satunnaisesti yhtä sun tätä tekemässä (lampunvaihto, taulun ripustus, pölynimuripussin vaihto, papereiden läpikatsominen, puhelimen selittäminen, ja pois mennessään roskis ulos). Että miksi MINÄ en voisi tehdä sitä ,siinä sivussa . . . Pariterapiaan on aika varattu. Saa nähdä mitä tapahtuu. Kiva, jos joku on jaksanut lukea. Oli vain tällainen vuodatus. 

Kommentit (625)

Vierailija
461/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon mies ei tee ansiotyötä vaan hoitaa lapset ja kodin ja vanhempansa.   Ettei ole avuton ja passattava.

Outo yhdistelmä, pienet lapset ja vanhat vanhemmat.   Miehellä voi tietysti ollakin, ei varmaan Saulinkin äiti oli jo vanha  kun Aaro-poika syntyi.

Vierailija
462/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon mies ei tee ansiotyötä vaan hoitaa lapset ja kodin ja vanhempansa.   Ettei ole avuton ja passattava.

Outo yhdistelmä, pienet lapset ja vanhat vanhemmat.   Miehellä voi tietysti ollakin, ei varmaan Saulinkin äiti oli jo vanha  kun Aaro-poika syntyi.

Hassua, että kaikki naiset tekevät tämän kaiken. Miksi se miehelle olisi yhtään sen vaikeampaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt molemmin päin apuna, olipa jommallakummalla aikatayluissa esteitä  ja joskus sattunut työmatkat ulkomaille heille yhtä aikaakin.  Mutta sovitaan niin, olen auttanut vain poikaani.  Vätys poika kun tekee hyvätuloista hommaa eikä oo koti-isänä.

Taitaa olla miniäkin hyvätuloisissa hommissa, kun ulkomailla reissaa. Mutta jostain syystä se on vain pojalle ansio. Ja tottakai käyt vain poikasi takia. Jos miniä olisi jonkun muun kanssa tehnyt lapsia, ihan satavarmasti et olisi tarjoutunut auttamaan. Poikaasi kyllä, vaikka lapsen äiti olisi ollut kuka tahansa. Eli hurskastelu pois. Sinä olet halunnut auttaa poikaasi. Hienoa. Kun sinun vuorosi on tarvita apua, on poikasi tehtävä auttaa. Miniäsi vastuulla on auttaa omia vanhempiaan. Toki kaikki voivat auttaa kaikkia, mutta pääpointti on, että vastuu on sillä, jonka vanhemmista puhutaan. 

Vierailija
464/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että kaikki naiset tekevät tämän kaiken. Miksi se miehelle olisi yhtään sen vaikeampaa?

Useammin kuitenkin naisilla on haaveena olla tradwife.  Tai mistä minä tiedän.  

Vierailija
465/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useammin kuitenkin naisilla on haaveena olla tradwife.  Tai mistä minä tiedän.  

Ai on vai? En ole kyllä ikinä kuullut? Suomessa nuoret naiset ovat selvästi korkeammin koulutettuja kuin nuoret miehet, eli kyllä naisilla on oikeasti ihan muita haaveita. 

Vierailija
466/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt molemmin päin apuna, olipa jommallakummalla aikatayluissa esteitä  ja joskus sattunut työmatkat ulkomaille heille yhtä aikaakin.  Mutta sovitaan niin, olen auttanut vain poikaani.  Vätys poika kun tekee hyvätuloista hommaa eikä oo koti-isänä.

Taitaa olla miniäkin hyvätuloisissa hommissa, kun ulkomailla reissaa. Mutta jostain syystä se on vain pojalle ansio. Ja tottakai käyt vain poikasi takia. Jos miniä olisi jonkun muun kanssa tehnyt lapsia, ihan satavarmasti et olisi tarjoutunut auttamaan. Poikaasi kyllä, vaikka lapsen äiti olisi ollut kuka tahansa. Eli hurskastelu pois. Sinä olet halunnut auttaa poikaasi. Hienoa. Kun sinun vuorosi on tarvita apua, on poikasi tehtävä auttaa. Miniäsi vastuulla on auttaa omia vanhempiaan. Toki kaikki voivat auttaa kaikkia, mutta pääpointti on, että vastuu on sillä, jonka vanhemmista puhutaan. 

Luulen että poika olisi ottanut eron jos kotiin olisi syntynyt toiselle miehelle tehty lapsi.  Eikö silloin se auttamisvastuu olisi lapsen isän vanhemmilla, ei aisankannattajan äidillä?

Vierailija
467/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri lampun vaihto toistuu keskusteluissa?  Luulisi jokaisen sen osaavan vaihtaa, sähkö sentään vuoskymmenet ollut joka kodissa.

Kaatumisvaaran vuoksi, helposti alkaa huippaamaan ja sitten on luut mäsänä. 

Vierailija
468/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että poika olisi ottanut eron jos kotiin olisi syntynyt toiselle miehelle tehty lapsi.  Eikö silloin se auttamisvastuu olisi lapsen isän vanhemmilla, ei aisankannattajan äidillä?

Niinpä. Eli et ole auttanut miniääsi vaan poikaasi. Mikä on ihan ok. Mutta sitten on hyvä myös muistaa, että poikasi on se, jolla on velvollisuus auttaa sinua. Miniälläsi on työtä omien vanhempiensa kanssa. 

Vierailija
469/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Eli et ole auttanut miniääsi vaan poikaasi. Mikä on ihan ok. Mutta sitten on hyvä myös muistaa, että poikasi on se, jolla on velvollisuus auttaa sinua. Miniälläsi on työtä omien vanhempiensa kanssa. 

Noin sitä anopit ja appivanhemmat mitätöidään ja heidän mahdollisesti antamansa apu. Joka ei siis oikeesti mitään apua ees ole ollut.

Vierailija
470/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin sitä anopit ja appivanhemmat mitätöidään ja heidän mahdollisesti antamansa apu. Joka ei siis oikeesti mitään apua ees ole ollut.

Ei kukaan ole mitään mitätöinyt. Olet auttanut poikaasi hienosti. Toivottavasti olet kasvattanut poikasi hyvin, ja hän osaa olla kiitollinen siitä, ja auttaa myös sinua kun tarvitset sitä. Itse sanoit, että autoit, koska lapset ovat poikasi lapsia. Et olisi auttanut muuten. Mikä on siis ihan ok ja normaalia. Mutta miksi olisi sinusta niin hirveää, että sinun poikasi on se, joka on sinulle kiitollisuudenvelassa, ja pitäisi sinua auttaa? 

Vierailija
471/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole mitään mitätöinyt. Olet auttanut poikaasi hienosti. Toivottavasti olet kasvattanut poikasi hyvin, ja hän osaa olla kiitollinen siitä, ja auttaa myös sinua kun tarvitset sitä. Itse sanoit, että autoit,

En ole mikään ulinamummo joka marttyyrina luettelee tekojaan ja vaatii kiitollisuutta.  Hyvä kun vasta eläkkeelle  jääneenä sain sisältöä  elämään.  Jokaiselle on tärkeää tunne että on tarpeellinen.  Ja minulle myös tärkeää että pärjään ihan omin avuin. Toistaisekai ainakin.

Vierailija
472/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta tuli mieleeni sellainen asia, että vanhus voisi palkata itselleen apulaisen, joka tulisi apuun kun lamppu tai imurin roskapussi pitäisi vaihtaa, kaukosäätimen tai television kanssa ongelmia, kauppa-asioiden hoitoa ym. pientä asiaa johon tarvitsisi apua. Joka avusta vanhus maksaisi palkkion, joka olisi saajalle verovapaata tuloa. "Houkuttimena" tässä olisi se, että vanhus testamenttaisi mahdollista omaisuuttaan, joko kokonaan tai osittain, sitoutuneelle auttajalleen, esim. rahaa, asunnon tms. 

Sitten vielä sellainen seikka, että mahdollinen perintö tällaisessa tapauksessa olisi saajalleen verovapaa, eikä auttaja saisi olla lähisukulainen, jotta vältettäisiin sukuriidat. Edellyttää kyllä jonkinlaista valvontaa, jotta vanhuksen mahdollinen hyväksikäyttö voitaisiin ehkäistä. Itse olen varakas, ja voisin suosia

Voihan omaisuutensa lahjoittaa jo eläessään. Lahjan saaja maksaa lahjaverot. Jättää itselleen hautajaiskulujen verran. Muuttaa omaisuutensa ensin rahaksi ja lahjoittaa sitten rahat pois. Ei tarvitse lakiosia olla kenenkään vailla. 

Vierailija
473/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri lampun vaihto toistuu keskusteluissa?  Luulisi jokaisen sen osaavan vaihtaa, sähkö sentään vuoskymmenet ollut joka kodissa.

Kaatumisvaaran vuoksi, helposti alkaa huippaamaan ja sitten on luut mäsänä. 

Hankkii pöytälamppuja, niihin voi itsekin polttimon vaihtaa kaatuilematta.

Vierailija
474/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on kunnon/liikuntakyvyn heikennettyä tehtävä.  Matot muutamaan pieneen pätkään, luovuttava ikkunaverhoista, marjat ostettava kerääjiltä,  mainoskielto ettei tarvitse paperia rahdata roskikseen, jos väsyttää, saa valmisruokia, leipominen on muisto vain, ehkä valmispohjan päälle tehty piirakka.  Tarpeen mukaan typistettävä elämää.  Ettei tarvitse apua.

Vierailija
475/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on kunnon/liikuntakyvyn heikennettyä tehtävä.  Matot muutamaan pieneen pätkään, luovuttava ikkunaverhoista, marjat ostettava kerääjiltä,  mainoskielto ettei tarvitse paperia rahdata roskikseen, jos väsyttää, saa valmisruokia, leipominen on muisto vain, ehkä valmispohjan päälle tehty piirakka.  Tarpeen mukaan typistettävä elämää.  Ettei tarvitse apua.

Pienet matonrievut ne vasta vaarallisia ovat, enkä näe syytä miksi verhoista pitäisi luopua. 

Vierailija
476/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet matonrievut ne vasta vaarallisia ovat, enkä näe syytä miksi verhoista pitäisi luopua. 

Kun ei voi ottaa pois eikä ripustaa niitä parempi ilman. Ei tarvitse apua. Sälekaihtimet toki on.

Äläkä sano mattojani rievuiksi😀.  Totta on jos näkö olisi huono ja liikkuminen jo ihan huono parempi ilman mattoja.  Matoissa on imuroiminenkin tai tuuletus, lattian voi helposti pyyyhkiä pitkävartisella mikroliinalla tai luutulla.

Vierailija
477/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle verhot ovat tärkeät, ja niistä en luovu. Verholiikkeet palvelee näissä asioissa. 

Vierailija
478/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle verhot ovat tärkeät, ja niistä en luovu. Verholiikkeet palvelee näissä asioissa. 

Sanotaas näin, verholiikkeet ovat ihan muuta kuin Tokmannilta ostettujen valmisverhojen ripustajia.  Toki nuo kotiapua tarjoavat yritykset tekevät sopimuksen mukaan vaikka verhojen pesut ja ripustukset mutta itse päätin luopua, olohuoneessa on sivuverhot.  Verhot keräävät pölyäkin kuitenkin, ei niitä vuosikausia pitää tuulettamatta tai pesemättä.

Vanhuus on luopumista, tyylikkyydestä ja hienoudesta tinkimistä jos aikoo itse pärjätä. Ilman apuja. Jo kengät, kun on siirryttävä leveälestisiin, korottomiin, mukaviin kenkiin. Kun ei ole ketteräjäjalkaisesti kepsutteleva mummeli.  Mutta kiitollinen ettei muisti vielä temppuile.

Vierailija
479/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tahansa, ettei pojan vaan tarvitsisi liikauttaa eväänsäkään, kun paha miniä ei uhriutujan käskettävissä ole? Mikä niissä teidän pojissanne on mennyt niin totaalisen pieleen, että eivät kykene äitiään yhtään auttamaan?

Vierailija
480/625 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tahansa, ettei pojan vaan tarvitsisi liikauttaa eväänsäkään, kun paha miniä ei uhriutujan käskettävissä ole? Mikä niissä teidän pojissanne on mennyt niin totaalisen pieleen, että eivät kykene äitiään yhtään auttamaan?

Katsoppas, kaikki pojat ei asu naapurissa.  Ja miksi pitäisi apua ruinata jos sitä ei tarvitse?   Sitten varmaan joyöutuvat matkojenkin päästä puuttumaan asiohin jos kykyni huolehtia itsestäni menee.  Nyt on nettitaidot, mulla on auto, käyn kaupassa tai pystyn netistä tilaamaan ruuat.

Jonkun verhojen tai mattojen takia apua kinisemään , ei kiitos.  Kesällä kudon pari pätkää lisää, sen voi tehdä istualtaan, ei tarvitse keittiöjakkaralle kiipeillä.