Olen INTJ, fiksuin persoonallisuustyyppi, "Mastermind". Olen sinua älykkäämpi.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös INTJ, enkä mitenkään ihannoi tätä persoonallisuustyyppiä, ja itse olisin mieluummin joku muu, joku E-tyyppi. Joo, olen matemaattis-loogisissa asioissa lahjakas, ammattikin tyypillinen INTJ-ammatti eli koodari. Mutta menestystäni on haitannut INTJ:ille tyypillinen "epäpidettävyys", ihmiset ei pidä meistä sulkeutuneista ja ajoittain tylyistä pökkelöistä. En osaa oikein tehdä tiimityötä, ja päädyn usein tiimeissä kiusatuksi tai syrjityksi, koska minut koetaan kusipääksi tai oudoksi, vaikka parhaani yritän olla ystävällinen ja mukava.
Erityisen tylsää on, kun olen INTJ ja nainen. Miehet oikein karttaa tällaista tavallaan hyvin miestyyppistä persoonallisuutta naisessa. Vasten tahtoani miehettömäksi ja lapsettomaksi jäin, vaikka olin nuorena jopa kohtuu hyvännäköinenkin. Sain palautetta tyyliin että olen tylsin ihminen jonka on tavanneet :D
Tylsyys on aliarvostettua.
Äitinä tämä persoonallisuustyyppi on aiheuttanut ongelmia. Vaikka suhde lapseen on lämmin ja läheinen, joudun pinnistelemään muiden äitien kanssa jatkuvasti epämukavuusalueella kun pitäisi kantaa huolta heidän päivittäisistä täysin turhista huolenaiheistaan.
Lisäksi joudun äitinä kantamaan vastuuta kodinhoidosta enemmän mikä on kaikki pois tutkimisesta ja älyllisistä haasteista. Väitän että miespuoliset intj:t pystyvät useammin toteuttamaan itseään myös perheenisinä, elleivät joudu yksinhuoltajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös INTJ, enkä mitenkään ihannoi tätä persoonallisuustyyppiä, ja itse olisin mieluummin joku muu, joku E-tyyppi. Joo, olen matemaattis-loogisissa asioissa lahjakas, ammattikin tyypillinen INTJ-ammatti eli koodari. Mutta menestystäni on haitannut INTJ:ille tyypillinen "epäpidettävyys", ihmiset ei pidä meistä sulkeutuneista ja ajoittain tylyistä pökkelöistä. En osaa oikein tehdä tiimityötä, ja päädyn usein tiimeissä kiusatuksi tai syrjityksi, koska minut koetaan kusipääksi tai oudoksi, vaikka parhaani yritän olla ystävällinen ja mukava.
Erityisen tylsää on, kun olen INTJ ja nainen. Miehet oikein karttaa tällaista tavallaan hyvin miestyyppistä persoonallisuutta naisessa. Vasten tahtoani miehettömäksi ja lapsettomaksi jäin, vaikka olin nuorena jopa kohtuu hyvännäköinenkin. Sain palautetta tyyliin että olen tylsin ihminen jonka on tavanneet :D
Tylsy
Olen kanssa niin tylsä ihminen ettei mulla olisi mitään kerrottavaa tämänhetkisestä elämästäni monelta vuodeltakaan. En silti ole erityisen onneton, pahinta olisi kiire ja jatkuva meno, asioiden muistaminen. Hyvin valitsin.
Jos voit olla vain ÄLYKÄS TAI ONNELLINEN KUMMAN VALITSET? Kummasti tuolla älykkyydellä kuitenkin prassaillaan.
Homma. Tällainen keskustelun avaus ei kieli korkeasta älykkyydestä. Mikä meni vikaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos voit olla vain ÄLYKÄS TAI ONNELLINEN KUMMAN VALITSET? Kummasti tuolla älykkyydellä kuitenkin prassaillaan.
Pitää varmaan olla lähes aivokuollut ollakseen "vain" onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen intj, eikä siitä ole ollut kuin haittaa.
Mitä hyötyä älystä on, jos ei osaa olla ihmisten seurassa?
Yllättävän paljon etua siitä että osaa valehdella paremmin kuin muut.
En valehtele. Ei se, että on intj tarkoita hyvää valehtelijaa, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi olla mikään onnentonkija, vaan uskon vilpittömästi kärsimyksen jalostavaan vaikutukseen eli siihen, että mikä ei tapa, vahvistaa. Stoalainen asenne on mielestäni parempi valinta kuin hedonismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti olisit älykäs, tajuaisit, ettei Myers-Briggs -testillä ole mitään tieteellistä pohjaa.
Tätä hoetaan usein, mutta se tarkoittaa vain sitä, että ko. testillä ei ole arvoa psykologian alan tutkimuksissa, sitä ei voi käyttää esim. ennustamaan mitään ongelmia tai ilmiöitä. Se ei tarkoita sitä, etteikö se voisi taviksella olla hyvinkin hyödyllinen viitekehys ymmärtää itseään ja lähimmäisiään.
No tämähän se ongelma onkin, kun tavikset alkavat näiden horoskooppien perusteella "ymmärtämään" itseään ja läheisiään. Toisin sanoen luokittelemaan ihmisten ominaisuuksia täysin irrelevanttien random-seikkojen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti olisit älykäs, tajuaisit, ettei Myers-Briggs -testillä ole mitään tieteellistä pohjaa.
Tätä hoetaan usein, mutta se tarkoittaa vain sitä, että ko. testillä ei ole arvoa psykologian alan tutkimuksissa, sitä ei voi käyttää esim. ennustamaan mitään ongelmia tai ilmiöitä. Se ei tarkoita sitä, etteikö se voisi taviksella olla hyvinkin hyödyllinen viitekehys ymmärtää itseään ja lähimmäisiään.
No tämähän se ongelma onkin, kun tavikset alkavat näiden horoskooppien perusteella "ymmärtämään" itseään ja läheisiään. Toisin sanoen luokittelemaan ihmisten ominaisuuksia täysin irrelevanttien random-seikkojen perusteella.
En ymmärrä miksi tätä verrataan horoskooppiin. Eihän tuota persoonallisuustyyppiä arvota vaan se perustuu siihen mitä ihmiset vastaavat. Se, osaako joku analysoida itseään ja muita tietenkin vaikuttaa vastauksiin. Jotkut intj:t saattavat esimerkiksi tulkita muiden hiljaisuutta tyhmyydeksi vaikka muut kohteliaat ihmiset usein jättävät sanomatta jos intj sanoo jotain typerää.
Väitän, että ihmisten kokemuksiin perustuva vastaaminen silti mahdollistaa luokittelut jotka ovat edes sinne päin. Vielä parempi olisi jos kysymyksiin voivat vastata myös läheiset ja työtoverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt lukea Olen INTJ: fiksuin persoonallisuustyyppi; "Mastermind". Ei se nyt ihan putkeen mennyt - ja kiellellinen lahjakkuus on tutkimusten mukaan kaikista perustavimmanlaatuisen älykkyyden ilmentymä.
Matematiikka on tieteen peruskieli, ja INTJ-ihmiset osaavat tämän paremmin kuin kukaan muu. Newton, Maxwell, Gauss, Euler, Tesla, Shannon, Nash, Poincare olivat kaikki huippulahjakkaita matemaattisesti ja persoonallisuustyypiltään INTJ.
Eivät takuuvarmasti olleet.
Joo, eivät olleet, osa noista on INTP-tyyppejä, Newton on noista ehkä selvimmin INTJ-tyyppi. Mutta tyypillisesti älykkäimmät ovat INTJ- ja INTP-tyyppejä MBTI:n mukaan.
Miten monet testit nämä siis tekivät vai vedetäänkö näitä päätelmiä nyt ihan vaan jostain kuvauksista, joita jotkut muut ovat näistä tyypeistä tehneet? No ei sen kyllä väliä, ihan sama = yhtä tieteellinen lopputulos.
Kyllä tuossa horoskooppi-vaara on.
En pitäisi kovin hottina jos joku miettii tuntemiaan ihmisiä tuon sapluunan kautta kovin äänekkäästi. Enemmän voi olla lohtua itselle nämä piirrepakit ja silloinkin rouhaisulla suolaa.
Taitaa olla alle 40 vuotiailla yleisempää tämä luokittelunhimo ja tarve yksinkertaistuksiin, mutta tuosta voi olla paljon haittaa yksilöllisyyden näkemisessä. Samoin kuin että muutummekin ajan mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tätä verrataan horoskooppiin. Eihän tuota persoonallisuustyyppiä arvota
Vertaan horoskooppeihin, koska erittäin usein kuulee sanottavan, että siinä on tyypillinen mikä lie-neljä kirjainta eikä ihmisillä tietenkään ole koskaan edes näitä testejä tehtynä saatika että he olisivat lokeroijalle niitä kertoneet. Lisäksi ihmiset poimivat näistä testituloksista itselleen ne mieluisat kohdat, korostavat niitä, ne jäävät mieleen, jne.
Olen tämän työelämässä todistanut, sillä olen vastentahtoisesti osallistunut tähän pelleilyyn = tehdään nämä testit ja sitten analysoidaan hartaasti, kerrankin ihan kaksi päivää tykyssä, niiden tuloksia ja pohditaan, mitä se itsestä tai toisesta kertoo. Kaikki saivat toki kirjainyhdistelmät ja keltakynättävät sieltä huomioita ja esille otettavia asioita. Nauratti, miten vähän tekemistä sillä oli sen kanssa, mitä duunissa joka päivä tapahtuu, eli siis sen kanssa, mikä on näiden ihmisten oikea arjen toimintatapa siellä työympäristössä.
No, menihän se kaksi päivää siinäkin, kun ei ottanut liian tosissaan, vaikka toki tiesikin, että nämä määritelmät, kuten muuten myös yleisesti käytetty Big Five, tosiaankin ovat jokseen kontroverseja noin tieteellisesti. Tämä johtuu ihan siitä yksinkertaisesta totuudesta, että ihmisen persoonaa, kykyjä, toimintatapoja, arvoja, jne. on aivan stanan vaikea edes pisteyttää saati ristiintaulukoida.
Olen ENTP, jos se kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Äitinä tämä persoonallisuustyyppi on aiheuttanut ongelmia. Vaikka suhde lapseen on lämmin ja läheinen, joudun pinnistelemään muiden äitien kanssa jatkuvasti epämukavuusalueella kun pitäisi kantaa huolta heidän päivittäisistä täysin turhista huolenaiheistaan.
Lisäksi joudun äitinä kantamaan vastuuta kodinhoidosta enemmän mikä on kaikki pois tutkimisesta ja älyllisistä haasteista. Väitän että miespuoliset intj:t pystyvät useammin toteuttamaan itseään myös perheenisinä, elleivät joudu yksinhuoltajaksi.
Hoidatko sä lastesi lisäksi niitä muita äitejä myös? En saanut nyt tästä sun sepustuksesta selvää
Salli mun nauraa, erittäin pätevä olet epäluotettavan nettitestin perusteella. Oikein fiksuista fiksuin.
"Aivan oikein, horoskooppi on hyvä sana. Työelämässäkin fiksuimmat firmat on jo lakanneet koohkaamasta näistä. Aivan lapsellista touhua."
Nykyään ei enää yritetä ymmärtää ihmisiä erilaisina persoonina, vaan kaikki pistetään yhteen nippuun. Mielestäni kehitys ei ole hyvään suuntaan. Ainoastaan synnynnäiset, ei työn tekemiseen vaikuttavat piirteet huomioidaan
Vierailija kirjoitti:
Mäpäs oon INTP
Niin mäkin.
Ainakin tuossa tunnustetaan eksrtoverttiys ja introverttiys, olkoonkin jatkumoita ja tilanteetkin vaikuttavat.
Keltikangas-Järvinen puhui haastattelussa persoonallisuussyrjinnästä työelämässä. Tietynlaista persoonaa (löytyy hyvin tubetusmaailmasta tämä tanhupallo) arvostetaan suhteettomasti hiljaisten kustannuksella.
You tubessa aivan hillittömästi tätä kontenttia missä jokainen tyyppi varmaan ylistää oma spesiaaliuttaan. Voihan tuo just viihteenä mennä.
Ei vaadita neroa tuon päättelemiseen. En siis väitä, ettet olisi nero, mutta tavallinen pulliainenkin tuon tajuaa.