Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen INTJ, fiksuin persoonallisuustyyppi, "Mastermind". Olen sinua älykkäämpi.

Vierailija
15.04.2025 |

Harmittaako?

Kommentit (217)

Vierailija
61/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

INTJ ei mainosta omaa personallisuuspiirtettä. Fail. 

Vierailija
62/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt lukea Olen INTJ: fiksuin persoonallisuustyyppi; "Mastermind". Ei se nyt ihan putkeen mennyt - ja kiellellinen lahjakkuus on tutkimusten mukaan kaikista perustavimmanlaatuisen älykkyyden ilmentymä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MB-testi testaa kognitiivia kykyjä ei luonnetta, vaikkakin joissain marginaalityypeissä saattaa mennä lähelle. Luonteella taas ei ole mitään yhteyttä älykkyyteen.

Vierailija
64/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti olisit älykäs, tajuaisit, ettei Myers-Briggs -testillä ole mitään tieteellistä pohjaa.

Tätä hoetaan usein, mutta se tarkoittaa vain sitä, että ko. testillä ei ole arvoa psykologian alan tutkimuksissa, sitä ei voi käyttää esim. ennustamaan mitään ongelmia tai ilmiöitä. Se ei tarkoita sitä, etteikö se voisi taviksella olla hyvinkin hyödyllinen viitekehys ymmärtää itseään ja lähimmäisiään.

Vierailija
65/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt lukea Olen INTJ: fiksuin persoonallisuustyyppi; "Mastermind". Ei se nyt ihan putkeen mennyt - ja kiellellinen lahjakkuus on tutkimusten mukaan kaikista perustavimmanlaatuisen älykkyyden ilmentymä.

Matematiikka on tieteen peruskieli, ja INTJ-ihmiset osaavat tämän paremmin kuin kukaan muu. Newton, Maxwell, Gauss, Euler, Tesla, Shannon, Nash, Poincare olivat kaikki huippulahjakkaita matemaattisesti ja persoonallisuustyypiltään INTJ. 

Vierailija
66/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sellasiahan te olette ylimielisiä, ette pysty piilottamaan omaa ylemmyydentunnettanne muita kohtaan vaikka välillä yritättekin, rasittavia ihmisiä. Tiedän, kun lähellä on sellainen.

Vierailija
67/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös INTJ, enkä mitenkään ihannoi tätä persoonallisuustyyppiä, ja itse olisin mieluummin joku muu, joku E-tyyppi. Joo, olen matemaattis-loogisissa asioissa lahjakas, ammattikin tyypillinen INTJ-ammatti eli koodari. Mutta menestystäni on haitannut INTJ:ille tyypillinen "epäpidettävyys", ihmiset ei pidä meistä sulkeutuneista ja ajoittain tylyistä pökkelöistä. En osaa oikein tehdä tiimityötä, ja päädyn usein tiimeissä kiusatuksi tai syrjityksi, koska minut koetaan kusipääksi tai oudoksi, vaikka parhaani yritän olla ystävällinen ja mukava. 

Erityisen tylsää on, kun olen INTJ ja nainen. Miehet oikein karttaa tällaista tavallaan hyvin miestyyppistä persoonallisuutta naisessa. Vasten tahtoani miehettömäksi ja lapsettomaksi jäin, vaikka olin nuorena jopa kohtuu hyvännäköinenkin. Sain palautetta tyyliin että olen tylsin ihminen

En tunnista judge sanaa arvosteluksi vaan arvioinniksi, siis kriittisyydeksi vaikkapa totuudellisuuden suhteen. Tästä seuraa nirsous ja hakeutuminen vaikka kirjallisten ystävien pariin viihdehömpän ja trendien orjailun sijaan.

En pidä yhtään paskapuheesta mutta falskia tyhjänpäiväisyyttä kaikissa muodoissaan vältän. Ja olen ihan ystävällinen, lapset tykkää jne. Mutta en välitä haalia tuttavuuksia small talkilla. Tuollainen sosiaalisuus on aina tökkinyt esim naisryhmissä. Aivan kamalaa, kokeiltu on ja luovutin.

Vierailija
68/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matematiikka on tieteen peruskieli, ja INTJ-ihmiset osaavat tämän paremmin kuin kukaan muu. Newton, Maxwell, Gauss, Euler, Tesla, Shannon, Nash, Poincare olivat kaikki huippulahjakkaita matemaattisesti ja persoonallisuustyypiltään INTJ. 

Eivät takuuvarmasti olleet.

Vierailija
69/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on siten, että todella älykkäät eivät näihin horoskooppeihin usko. Ollaan kräkätty näiden muodostusmiskoodi vuosikymmeniä sitten.

Aivan oikein, horoskooppi on hyvä sana. Työelämässäkin fiksuimmat firmat on jo lakanneet koohkaamasta näistä. Aivan lapsellista touhua.

Tämä horoskooppijankutus ei ole järin älykästä. Totta on, ettei rekrytointipäätöksissä kannata käyttää Myers-Briggs testiä pohjana, ne ei ennusta menestymistä haetussa tehtävässä. Mutta ei ne nyt sentään mikään horoskooppitason juttu ole - itse asiassa Myers-Briggs korreloi varsin hyvin nykyään psykologiassakin käytetyn Big Fiven kanssa esimerkiksi. Kyllä esim. introversio-ekstroversio tai painotus enemmän ajatteluun tai tunteisiin on ihan olemassa olevia ilmiöitä ja persoonallisuuden osia, ei mitään horoskooppityylistä täysin hatusta vedettyä asiaa.

Vierailija
70/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olivat toki INTJ:tä. Ja huippulahjakkaita matemaattisesti. Mistäs luulet nimen "Mastermind" tulevan?

Vierailija
71/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olivat toki INTJ:tä. Ja huippulahjakkaita matemaattisesti. Mistäs luulet nimen "Mastermind" tulevan?

Mastermind tulee ymmärtääkseni siitä ettei kyse ole pelkästään loogisesta päättelystä vaan arkkitehti-luonteella olisi taipumuksia myös ajatella valmiiden järjestelmien ulkopuolelta-mistä toki on matematiikassa ja sen soveltamisessa myös hyötyä.

Vierailija
72/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Judging -> tuomitseva. Eli havaintoja tekevän (perceiving) sijaan teet tuomioita, joka on yleensäkin ongelmallinen piirre sosiaalisesti, oli sitten I tai E. E:llä eli ekstrovertillä on kuitenkin tarve olla muiden kanssa ja siksi jonkin verran miellyttämisnhalua."

Ei oikeastaan tarkoita tuomitsevaa, vaikka suora suomennus noin onkin. Se tarkoittaa lähinnä sitä, että haluaa suunnitella ja organisoida elämäänsä, vastakohtana hetkessä elämiselle ja impulssien mukaan menemiselle. Kurinalaisuutta.

Vierailija
73/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Asiat ovat aina kiinnostaneet enemmän kuin ihmiset ja tunteet. Töissä menestyn hyvin mutta törmään jatkuvasti siihen että keksisin ratkaisuja ongelmiin, mutta en saa siitä riittävää palkkiota. En siis enää ratko muita ongelmia kuin työtehtäväni ja turhaudun sivussa kun niitä ei kukaan muukaan saa ratkaistua.

Tästä muodostuu työelämässä aikamoinen paradoksi. Kun tulee vastaan koko organisaation pysäyttävä ongelma, kaikki tietävät että "tuo outo syrjäänvetäytyjä" ehkä osaisi ratkaista sen. Mutta kenenkään ego ei taivu siihen että mentäisiin hattu kourassa pyytämään apua. Siis organisaation isoimman päällikön pitäisi mennä pyytämään apua nurkkaloosin koodarilta.

Vierailija
74/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

INTJ ei mainosta omaa personallisuuspiirtettä. Fail. 

Kyllä INTJ voi olla myös siinä määrin traumatisoitunut että haluaa jotain tunnustusta ja keskustelua omasta tilanteestaan. Joskus voi oppia muiltakin kuin tekoälyltä.

Vierailija
75/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että tuo väite on yhtä vedenpitävä kuin sen vastakohta?

Vierailija
76/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuustyypit kuvaavat persoonallisuuspiirteitä (epätieteellisesti), ei älykkyyttä. Tämän ymmärtää olematta mikään mastermind. T. Intj

Vierailija
77/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MB-testi testaa kognitiivia kykyjä ei luonnetta, vaikkakin joissain marginaalityypeissä saattaa mennä lähelle. Luonteella taas ei ole mitään yhteyttä älykkyyteen.

Päin vastoin, eihän se kykyjä mittaa.

Vierailija
78/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta INFJ-naiselta ei kenenkään tarvinnut edes pyytää apua - aloin välittömästi oma-aloitteisesti konkreettisesti toimia ratkaisun saamiseksi koko yhteisömme hyväksi

> A S A P.

Boom! Issue closed!👋

Puhun painajaismaisesta

ongelmatalostamme,

jossa poliisikäynnit loppuivat.

Vierailija
79/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytetääs kirjastoa. Claude Shannonia kuvaillaan seuraavasti:

By all accounts, Shannon had a jovial, adventurous personality as well as a formidable intellect. He was known by his colleagues at Bell Telephone Labs for his achievements in the field of communication, and for his ability to juggle while riding a unicycle through the halls of Bell Labs.

Lisää löydät googlesta. 

Vierailija
80/217 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että tuo väite on yhtä vedenpitävä kuin sen vastakohta?

Jos et usko asiaa, niin mikäs siinä, mutta tarkistin juuri asian netistä. Toki netissä voi olla virheellistä tietoa, sille ei voi mitään, mutta virheellistä tietoa voi olla tieteellisissä julkaisuissakin, että sillä lailla. 

This is a non exhaustive list of some of the most influential INTJ (mbti) scientists:

Isaac Newton (mathematician and theoritical physicist)

James Clerck Maxwell (mathematician and theoritical physicist)

Carl Friedrich Gauss (mathematician)

Leonhard Euler (mathematician)

Werner Heisenberg (theoritical physicist)

Max planck (theoritical physicist)

Paul dirac (theoritical physicist)

Max Born (theoritical physics)

Stephen hawking (theoritical physicist)

Robert Oppenheimer (theoritical physicist)

Ernest Rutherford (father of nuclear physics)

Bernhard riemman (mathematician)

David hilbert (mathematician)

Henri Poincaré (mathematician)

Allesandro volta (physicist)

Ludwig Boltzmann (Mathematician and theoritical physicist)

Heinrich Hertz (Physicist)

Steven Weinberg ( theoritical physicist)

Al hazen ibn al haytham (father of optic physics)

Alan Turing (father of computer science)

Claude shannon (father of information theory and digital design revolution)

James watt ( inventor of steam engine)

Nikola Tesla (inventor)

Alexander Graham Bell ( Inventor)

Elon Musk ( Inventor)

Dimitri Mandeleeve (chemistry, creator of the periodic table)

Carl Linnaeus (biologist and creator of taxonomy nomenclature)

John Nash (Mathematician)

Hermann von Helmholtz (Physicist)

Evariste Galois (mathematician)

Denis Ritchie (computer scientist , creator of C programming language and Unix OS)

Orville Wright (Inventor of the first airplane)

Fritz Haber (Chemistry)

Rosalind Franklin (molecular biologist)

Sigmund Freud (neurologist)

maryam mirzakhani (mathematician)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän