Olen INTJ, fiksuin persoonallisuustyyppi, "Mastermind". Olen sinua älykkäämpi.
Kommentit (217)
Horoskooppi on hauskempi, koska ihminen voi halutessaan muuttaa omaa persoonallisuuttaan. Ihan samoja pelleleikkejä nämä on. Kirjaimia ja numeroita, joilla ei ole mitään tieteellistä pohjaa, paitsi että tähtien sijaintia voi mittailla.
Vierailija kirjoitti:
Salli mun nauraa, erittäin pätevä olet epäluotettavan nettitestin perusteella. Oikein fiksuista fiksuin.
Ei nettitesti ole luotettava, mutta kyllä tällaiset asiat kuin introvertti-ekstrovertti, intuitiivinen-aistillinen, ajattelija-tunneihminen ihan hyviä perusluokituksia tarjoaa. Ei se Big Five yhtään sen ihmeellisempi luokitussysteemi ole. Molemmilla on arvoa, mutta kumpikin ovat puutteellisia typologioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salli mun nauraa, erittäin pätevä olet epäluotettavan nettitestin perusteella. Oikein fiksuista fiksuin.
Ei nettitesti ole luotettava, mutta kyllä tällaiset asiat kuin introvertti-ekstrovertti, intuitiivinen-aistillinen, ajattelija-tunneihminen ihan hyviä perusluokituksia tarjoaa. Ei se Big Five yhtään sen ihmeellisempi luokitussysteemi ole. Molemmilla on arvoa, mutta kumpikin ovat puutteellisia typologioita.
Ja höps. Big 5 perustuu laajoihin tutkimuksiin oikeilla ihmisillä, tämä intj yms -testi perustuu Jungin varsin mielikuvituksellisiin teorioihin yli sata v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höps. Big 5 perustuu laajoihin tutkimuksiin oikeilla ihmisillä, tämä intj yms -testi perustuu Jungin varsin mielikuvituksellisiin teorioihin yli sata v sitten.
Mutta siinä sovellettu faktorianalyysia, kun näitä faktoreita on identifioitu, ja faktorianalyysi ei ole luotettava menetelmä.
Mä olen INTJA. Olikohan 1% ihmisistä, että revippä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
INFJ
Sanokaas mitä tämä persoonallisuustyyppi voisi tehdä työkseen? Uusia ideoita kaipaan.
Harry Potterien kirjoittaja Rowling taisi kertoa olevansa INFJ. Mutta mikä sinulle sopii, riippuu paljosta muustakin.
Ehkä yleisesti suhteessa elämään, mutta hänhän oli moninkertainen yksinhuoltajaäiti. Ja kirjoitti pääasiassa lapsilleen lastensa inspiroimana. Se tuotos ei ole siis INFJ:n tuotos vaan yksinhuoltajaäidin tuotos.
Silloin kun ihminen tekee jotain itselleen ja läheisilleen mielekästä, hän tietysti tekee niin rakkaudesta asiaan ja läheisiinsä eikä ajattele "mä olisin sitten tällainen" -kysymyksiä.
Tuli vain tuosta mieleen toinenkin fantasiakirjailija, joka kirjoitti ensin hassuja kirjoja lapsilleen ja heidän vanhetessaan tuotanto paisui globaalisti tunnettuihin mittoihin. Hänen nimensä on Tolkien ja hänet mainitaan tässä yhteydessä usein INFP:ksi. Englanninkielisessä netissä taisin törmätä kerran karkeaan yleistykseen "no parhaat kirjailijathan ovat INFJ tai INFP."
Mutta niin, miksipä ei voisi olla joskus niin, että hyvällä kirjailijalla on valtava mielikuvitus ja syvä moraalintaju, eli miksei voisi olla vahva -NF- funktio?
Ja ihan samoin, mikseipä maailmaa eniten edistäneillä luonnontieteilijöillä voisi usein olla vahva -NT- funktio? Ketäpä se haittaisikaan, eivät he itse noita pohdi.
Se, joka kysyi mitä tehdä INFJ:nä, niin voihan aina täysin huvikseen googlata careers to choose infj. Vastauksia noihin kaikkiin on lueteltu erilaisia ja paljon, mutta ties vaikka siellä olisi joukossa jotakin, joka on aina kiehtonut tai jota on jo tullut harrastettuakin.
Vierailija kirjoitti:
MB-testi testaa kognitiivia kykyjä ei luonnetta, vaikkakin joissain marginaalityypeissä saattaa mennä lähelle. Luonteella taas ei ole mitään yhteyttä älykkyyteen.
Arvaatteko minkä tyypin ihminen tämän kirjoitti?
Ei harmita. Tuntemani Mensan jäsen oli niin pohjattoman ilkeä, ettei kukaan halunnut olla hänen kanssaan. Sitten tämä älykkyydellään jatkuvasti kerskuva henkilö itki, kun jäi aina yksin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös INTJ, enkä mitenkään ihannoi tätä persoonallisuustyyppiä, ja itse olisin mieluummin joku muu, joku E-tyyppi. Joo, olen matemaattis-loogisissa asioissa lahjakas, ammattikin tyypillinen INTJ-ammatti eli koodari. Mutta menestystäni on haitannut INTJ:ille tyypillinen "epäpidettävyys", ihmiset ei pidä meistä sulkeutuneista ja ajoittain tylyistä pökkelöistä. En osaa oikein tehdä tiimityötä, ja päädyn usein tiimeissä kiusatuksi tai syrjityksi, koska minut koetaan kusipääksi tai oudoksi, vaikka parhaani yritän olla ystävällinen ja mukava.
Erityisen tylsää on, kun olen INTJ ja nainen. Miehet oikein karttaa tällaista tavallaan hyvin miestyyppistä persoonallisuutta naisessa. Vasten tahtoani miehettömäksi ja lapsettomaksi jäin, vaikka olin nuorena jopa kohtuu hyvännäköinenkin. Sain palautetta tyyliin että olen tylsin ihminen jonka on tavanneet :D
Minäkin olen INTJ, mutta olen kaikkea muuta kun tylsä. Olen huomattavasti luovempi kuin suurin osa tapaamistani ihmisistäni. Mutta olen ehkä sinänsä poikkeus siinä, että olen sekä analyyttinen että luova, monesti ihmiset on vaan jompaa kumpaa. Olen myös samaan aikaan sekä introvertti, että ekstrovertti, riippuen täysin siitä mitä haluan olla. Molemmat "roolit" on minulle hyvin luonnollisia. Vietän paljon aikaa itsekseni, mutta tarvittaessa olen myös sosiaalisesti taitava. Ehkä olenkin kameliontti.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen INTJA. Olikohan 1% ihmisistä, että revippä siitä.
Minä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös INTJ, enkä mitenkään ihannoi tätä persoonallisuustyyppiä, ja itse olisin mieluummin joku muu, joku E-tyyppi. Joo, olen matemaattis-loogisissa asioissa lahjakas, ammattikin tyypillinen INTJ-ammatti eli koodari. Mutta menestystäni on haitannut INTJ:ille tyypillinen "epäpidettävyys", ihmiset ei pidä meistä sulkeutuneista ja ajoittain tylyistä pökkelöistä. En osaa oikein tehdä tiimityötä, ja päädyn usein tiimeissä kiusatuksi tai syrjityksi, koska minut koetaan kusipääksi tai oudoksi, vaikka parhaani yritän olla ystävällinen ja mukava.
Erityisen tylsää on, kun olen INTJ ja nainen. Miehet oikein karttaa tällaista tavallaan hyvin miestyyppistä persoonallisuutta naisessa. Vasten tahtoani miehettömäksi ja lapsettomaksi jäin, vaikka olin nuorena jopa kohtuu hyvännäköinenkin. Sain palautetta tyyliin että olen tylsin ihminen jonka on tavanneet :D
Minä
Eikun sinä olet elävä todiste siitä, että nämä ovat huuhaata. Yleensä ihmiset alkavat vastailla jollain tyylillä näihin ja jatkavat sitä johdonmukaisesti, eli kun kerran vastaavat: ajattelen ihmisiä ensin ja sitten vasta asioita, jatkavat samalla tyylillä muissakin kysymyksissä. Ja sitten uskovat siihen sepustukseen, jonka itsestään tämän perusteella saavat.
Hah, av-mammat luulevat, että kaikenlainen vatvominen on analyyttistä
Ei haittaa lainkaan, koska olemme käytännössä samaa lihaa ja samaa mieltä, siksi ymmärrämme toisiamme niin hyvin ja aiheutamme toisillemme tunteita. Olemme ihmisiä siisas Jumalan poikia.
Isälinja ja äitilinja on todennäköisesti täysin sama ja tulemme Afrikasta.
Vierailija kirjoitti:
Hah, av-mammat luulevat, että kaikenlainen vatvominen on analyyttistä
Olisi kauheaa jos se vanha tähtitieteilijä tulisi önisemään viisaalla äänellä tähän väliin, että av-mammat on ööh öön tuota nuonni oikeassa ja analyyttisiä hypöteeseissään.
En muista nimeä mutta veikkaisin että auno eho esko aulis aho? Eerinkäinen?
Tiedätte tyypin. Nimeä ei tarvita. Mailmalla menee harvinaisen hyvin ja asiat on hallussa. Pidetään me kädet taskuissa, on taskuvarkaita liikenteessä.
Me ollaan vauvalla kommentoimassa. Ei kukaan meistä ole älykäs 😁😆
Minä olen ollut elämäni aikana INFJ, INFP, INTP. Nyt varmaan ISTP.
Niin, mutta vielä hienompaa olisi, että työelämässä osattaisiin arvostaa erilaisia persoonallisuuksia ilman, että sitä täytyy perustella jollain leinalla. Näin ennen näitä hömpötyksiä olikin ja työtehtävät määräytyikin sen mukaan, mikä kenenkin luonteelle sopivinta oli. Oli osastoja, joissa markkinoinnissa oli ne äänekkäät juttelijat ja laskutuksessa hiljaisemmat mieluummin yksin tekevät. Molemmat arvostivat toisiaan, koska kumpikin hoiti omaa hommaansa ja ilman toista ei ollut toisellakaan töitä.
Mutta nyt kun halutaan jokaisen tekevän kaikkea, niin että voidaan palkata vain yksi ihminen, ei kukaan enää olla oma itsensä, vaan täytyy vaan toivoa, että työnhakutilanteessa osaa rastittaa testin siten mitä työnantaja hakee. Jos se sattuu tietämään, mitä hakee.