Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko boomereilla yleinen tapa suhtautua lapsiinsa pilkallisesti?

Vierailija
12.04.2025 |

Omasta lapsuudesta muistan tuon pilkallisuuden, tämä jatkui koko teini-iän ja aikuisena ollessani myös vanhempien asenne oli pilkallinen. Sitten en enää viitsinyt kuunnella moista ja katkaisi välitä. Toki ihmisten välillä on vaihtelua, mutta oliko tämä jotenkin yleinen tapa suhtautua lapsiin silloin?

Kommentit (334)

Vierailija
101/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajattelee että vanhemmat ovat boomereita, eivätkä vanhempia, vika voi olla myös lapsessa.

Mene nyt vaikka päiväunille itseäsi enempää häpäisemästä.

Näköjään mitään tapojakaani ole opettettu.

Vierailija
102/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajattelee että vanhemmat ovat boomereita, eivätkä vanhempia, vika voi olla myös lapsessa.

Syö pääs toope.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varjoja on aina. Vanhempien tehtävä ei ole sysätä lapsiaan varjoihin."

En näkisi kuria, auktoriteetteja ja pettymyksiä varjoihin sysäämisenä. Saat ne kuulostamaan kategorisesti epäeettisiltä ilmiöinä.

Elämä yleensä, jos sitä rehellisesti suurennuslasilla katsotaan, perustuu negatiiviseen väistämättä. On puutetta, menetystä, jne.

Moraali voi heijastella tätä makrokosmosta. Monet kulttuurit esimerkiksi perustuvat laeille ja rajoituksille. Asiaa on tutkittu jo pidempään, länsimaissa alkaen ainakin sumerien Hammurabista.

Vierailija
104/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja teinit sanovat mitä sattuu mutta myös aikuisilla "lapsilla"  on oikeus sanoa omille vanhemmilleen ja vieraille vanhuksille mitä sylki suuhun tuo.  Ovathan he niin paljon koulutetumpia, varakkaampia, kauniimpia, fiksumpia joten voi vaikka kassajonossa raivota miksi hidas vanhus on juuri nyt kaupassa eikä silloin kuin minä en ole.  Tai yleistäen netissä  moittia ja väheksyä +60 vuoden ikäisiä ihmisiä.

Vierailija
105/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai minullakin oli tuommoista kotona. Joko kaikelle huudettiin tai naurettiin. Lapsesta asti olen kuitenkin pullottanut negatiivisia tunteitani, niin kai se jotain kertoo? Tai ehkä vain tosiaan olen liian herkkä.

En tykkää näyttää kenellekään tunteitani. Ainoa tapa, miten ilmaisen itseäni, kun olen oikeasti tosissani jostakin, on vitsaillen. Sekin melko epäsuorasti. Koska jos ottaa asiat liian tosissaan = tulee vain lisää pilkkaa.

En tiedä. Minulla on ristiriitaisia tunteita lapsuuttani kohtaan. Aivot menee solmuun, kun ajattelee. Koska samaan aikaan kuitenkin tuntuu, että moni asia oli hyvin. Esimerkiksi kuukautishäpeää perheessämme ei ole koskaan ollut. Ja pystyin kyllä ilmoittamaan, mikäli joku paikka oli kipeä tai jotain. Mutta samaan aikaan kuitenkin koen, että on paljon sellaisia aiheita ja asioita, joista en voisi vanhemmilleni puhua. Ja samallahan pitää ottaa sekin huomioon, että vanhemmat eivät ole täydellisiä.

Liian hämmentävää.

Vierailija
106/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän lisäisin vielä omien lasten kadehdinnan.

Boomereiden eetokseen kuuluu, että kun he olivat lapsia, ei ollut MITÄÄN, ei siis MITÄÄN. Heidän lapsilleen on taas heidän mielestään "tuotu kaikki eteen".

Täydellinen kyvyttömyys nähdä, että jokaisella sukupolvella on omat haasteensa.

Siksi en kehtaa valittaa mistään, koska äiti voi käyttää tuota minua vastaan.

Vaivaannuttaa saada lahjoja ja muita palveluksia, koska tunnen silloin jääväni velkaa.

Vierailija
107/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja teinit sanovat mitä sattuu mutta myös aikuisilla "lapsilla"  on oikeus sanoa omille vanhemmilleen ja vieraille vanhuksille mitä sylki suuhun tuo.  Ovathan he niin paljon koulutetumpia, varakkaampia, kauniimpia, fiksumpia joten voi vaikka kassajonossa raivota miksi hidas vanhus on juuri nyt kaupassa eikä silloin kuin minä en ole.  Tai yleistäen netissä  moittia ja väheksyä +60 vuoden ikäisiä ihmisiä.

Haista nyt jo pas*a. Olet säälittävä sanojen vääristelijä ja valehtelija. Tekstilläsi ei ole aloituksen kanssa mitään tekemistä. Joo ymmärrämme kyllä että olet lastesi elämän pilannut, mutta tuolla tavoin sitä et saa korjattua.

Vierailija
108/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyisin on erityisen paljon lapsia lastensuojelun kirjoilla?  Miksi lapsilla on hävytön kielenkäyttö?

Vierailija
109/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haista nyt jo pas*a."

Et vaikuta sydämeltäsi sivistyneeltä. Enemmänkin alaikäiseltä.

Vierailija
110/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näkisi kuria, auktoriteetteja ja pettymyksiä varjoihin sysäämisenä. Saat ne kuulostamaan kategorisesti epäeettisiltä ilmiöinä.

Elämä yleensä, jos sitä rehellisesti suurennuslasilla katsotaan, perustuu negatiiviseen väistämättä. On puutetta, menetystä, jne.

Moraali voi heijastella tätä makrokosmosta. Monet kulttuurit esimerkiksi perustuvat laeille ja rajoituksille. Asiaa on tutkittu jo pidempään, länsimaissa alkaen ainakin sumerien Hammurabista.

Sinä se jaksat. Mitä jos ihan aidosti pyytäisit lapsiltasi anteeksi sen sijaan että etsit kaiken maailman porsaanreiät. Niin, et pysty. Tai halua.

Vierailija
111/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

108: Siksi, että nykyään lastensuojelu toimii toisin kuin silloin 60-80-luvulla kun boomerit pilaisivat lastensa lapsuuden ja vaaransivat lapsensa kaikessa. Silloin olisi tarvittu lastensuojelua todella.

Vierailija
112/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Holhoaminen käsitteenähän perustuu huolehtivaan kieltämiseen ja rajoittamiseen, auktoriteettiuteen.

Jos tämä olisi aina paha, kaikki asiat kaikkialla ihmiskunnassa olisivat enimmäkseen pielessä. Koska kaikkien kulttuurien voi sanoa nojautuvan holhoamiseen. Siten täysi tasavertaisuus on yksinkertainen mahdottomuus.

Vierailija
113/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Haista nyt jo pas*a."

Et vaikuta sydämeltäsi sivistyneeltä. Enemmänkin alaikäiseltä.

Just tyypillinen boomeri olet. Ärsytät ja väheksyt muita ja kun muut tähän reagoivat, niin heti heittäydytään marttyyriksi. Vai olisikohan narsistin käytöstä tuo. Tarkoitatko että kaikki boomerit ovat narsisteja.

Vierailija
114/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomereiden omasta velttoudesta johtuva lasten vapaa kasvatus oli suurin virhe mitä on yhteiskunnassa tapahtunut.

Vierailija
115/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin, että jaksanko vastata sinulle, kun käyt täällä ihan omaa keskusteluasi.

Kuka nyt mielestäsi edustaa kuria, ja kuka vastustaa? Boomerit eivät itse olleet kovinkaan kurinalaisia, eikä kukaan kai ole väittänyt, että heidän kasvatusperiaatteensa olisi perustunut kuriin tai auktoriteettiin.

Kuten sanottu, boomereilla oli Summerhill ja vasureiden "sinun lapsesi ei ole sinun", molemmat erittäin "kurittomia" linjoja.

Täällä puhutaan siitä, miten boomerit nolasivat, pilkkasivat ja kadehtivat lapsiaan. Eivätkä he hirveästi auktoriteettejakaan kunnioittaneet. Pitkään oli aika, jolloin esimerkiksi sotaveteraaneille osoitettiin lähinnä halveksuntaa.

Vierailija
116/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla reilu 70v vanhemmilla oli. Tämä on helpottanut vasta ihan viime vuosina kun eivät vanhuuttaan enää varmaan jaksa olla semmoisia, ja toisaalta elämänpiiri on heillä jo niin surkastunut että varmaan pakko koittaa olla minullekin ihminen. plus että tarvitsevat apuani silloin tällöin.

Oman lapseni kanssa oli täysin selvää etten ole tuollainen, ja muiden lasten kanssa myös. 

Oman, jo aikuisen lapsen kanssa meillä onkin hyvät välit, ja hän voi kertoa, ja kertookin minulle omat asiansa ja keskustellaan paljon. Hän myös pyytää apuani kinkkisissä tilanteissa.

Monesti mietin miten mukavaa olisi ollut kun ei olisi tarvinnut kasvaa yksin itse itseään opettaen ja ilman vanhempien apua, vaikka paikalla toki olivatkin. Toivottavasti tuo kasvatustyyli jää pikkuhiljaa kokonaan pois, mitään hyvää siitä ei ihmiselle tule.

Se myös ihmetyttää kun sanotaan että vanhempien taidot vain ovat huonoja ja Heidät itsensä on kasvatettu noin joten siksi ovat sellaisia ja pitäisi ymmärtää heitä. Miten tähän sitten sopii se että minä ja useat muut nimenomaan emme kasvata lapsiamme noin sillä emme halua tehdä niin kuin vanhempamme tekivät? Miksi me pystymme kasvattamaan lapsimme eri lailla kuin meidät kasvatettiin mutta omat vanhempamme eivät pystyneet?

Vierailija
117/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 70-luvulla ja muistan miten lasten pilkkaaminen oli kyläreissuilla aikuisten huvia. Ja sitten kun lapsi pahoitti mielensä, aikuiset kuorossa nauroivat lapsen ilmeille. Nyt sitten ihmetellään kun en halua olla tekemisissä. Minulla oli lapsena kuulemma huumorintaju kuin puuhevosella pakkasella kun en aikuisten mukana nauranut itselleni.

Ei aavistustakaan siitä, missä olet kasvanut, mutta tuollaista en ole IKINÄ kokenut. Hullu perhe? Hullu suku? Sisäsiittoinen tuppukylä? 

Vierailija
118/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 70-luvulla ja muistan miten lasten pilkkaaminen oli kyläreissuilla aikuisten huvia. Ja sitten kun lapsi pahoitti mielensä, aikuiset kuorossa nauroivat lapsen ilmeille. Nyt sitten ihmetellään kun en halua olla tekemisissä. Minulla oli lapsena kuulemma huumorintaju kuin puuhevosella pakkasella kun en aikuisten mukana nauranut itselleni.

Ei aavistustakaan siitä, missä olet kasvanut, mutta tuollaista en ole IKINÄ kokenut. Hullu perhe? Hullu suku? Sisäsiittoinen tuppukylä? 

Joo, en ole minäkään kokenut tuota vanhemmilta.

Vierailija
119/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt aikuisiällä olen todennut parhaaksi tavaksi tätä vastaan vastata samalla mitalla. Loppuu aina aika lyhyeen ja yleisesti on vähentynyt.

Vierailija
120/334 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova hyökkäys kasikymppisiä vanhuksia kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi