Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela pakottaa meidät muuttamaan halvempaan asuntoon mutta maksaako Kela sitten vuokravakuuden 3 150 € ja muuttokustannukset 500-1000€?

Vierailija
06.04.2025 |

Ei minulla työttömällä ole varaa maksaa..

Kommentit (237)

Vierailija
121/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kallis asunto sekin, josta vuokravakuus kahdelta kuukaudelta on 3150 euroa.

Asun Kaivopuistossa. Kaksio merinäkymällä, joka on minun henkiselle voinnille elintärkeä. Olen asunut siinä jo 10 vuotta ja Kela on aina hyväksynyt ja maksanut vuokrat. Nyt vasta on alkanut pakottamaan muuttamaan halvempaan.

Voiko ihmiselle tehdä näin? Pitääkö ottaa yhteyttä YK:n ihmisoikeusvaltuutettuun?

Ap

Ok, persutrolli. 

Vierailija
122/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kallis asunto sekin, josta vuokravakuus kahdelta kuukaudelta on 3150 euroa.

Asun Kaivopuistossa. Kaksio merinäkymällä, joka on minun henkiselle voinnille elintärkeä. Olen asunut siinä jo 10 vuotta ja Kela on aina hyväksynyt ja maksanut vuokrat. Nyt vasta on alkanut pakottamaan muuttamaan halvempaan.

Voiko ihmiselle tehdä näin? Pitääkö ottaa yhteyttä YK:n ihmisoikeusvaltuutettuun?

Ap

Olet siis todennäköisesti olut 10 vuotta työttömänäkin?  Yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi järjestää muutto ja asunto Pieksämäeltä. Sieltä saa asunnon 300 eurolla kuussa. Ja merta voi katella vaikka Youtubesta. 

Minähän en minnekään landelle mene! 

Ap

Jää sitten asunnottomaksi 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ok, persutrolli. 

En ole mikään persu. Äänestän vasemmistoliittoa

Ap

Vierailija
124/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärää tietoa lumo kyllä vaatii vakuuden, olen hakenut se olisi ollut 350e summa. Vaikka ensin luki ei vakuutta, nyt on kyllä ollut jo ainakin 2v ajan vakuus. Selviää kun hakee. Ja sitten en tiedä miten suuri vakuus jos ei luottotiedot, silloin voi olla 3kk summa vaatimus, suuri osa vaatii vaikka lukee ei vaadi. Moni toimisto jättää vanhaa tietoa ja pyytää vakuutta kun tekisi sopimusta. Kuitenkin vakuus tulisi kelalle halvemmaksi kuin jatkuva vuosien tuki kalliiseen asuntoon, mutta kun eivät osaa laskea kumpi kannattaa. 

Vierailija
125/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt hyväksyä, että asioita pitää tehdä itse. Kymmenen vuoden kuluttua koko tukijärjestelmä on pakon sanelemana ajettu alas ja jos silloin olet vielä samassa tilanteessa niin et kysele Kelalta mitään vaan tulet asumaan kadulla tai jossain köyhien majatalossa. Maailman meno kiristyy ja ilmainen raha poistuu. Järkevät ja ahkerat pärjäävät. Muut jäävät omilleen. Suomi ei tule enää palaamaan yltäkylläisyyden aikaan ja se raha, jota valtiolla on sijoitetaan sinne missä sitä tarvitaan.

Vierailija
126/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sossu maksa kohtuulliset muuttokustannukset jos ei ole muita tuloja kuin tuet eikä autoa. Veronmaksajien kustannukset on kuitattu nopeasti halvemmalla vuokralla, koska yksiön tavaramäärän muuttaminen ei kovin montaa satasta maksa. Vuokravakuuksia ei ole enää kellään suurella vuokra-asuntoja tarjoavalla taholla, joten sellaiseen on tyytyminen. Turha haaveilla mistään kivasta yksityisen tarjoamasta vuokra-asunnosta omistusasujien keskellä.

Vanha tieto, sossu ei maksa ohjaus kelalle jossa mielivaltaisesti päätetään saako 100e muuttoon vai ei. Ja vuokratoimistot kyllä vaatii vakuutta tai ennakkomaksu rahoja. Olen hakenut ja tiedot on julkisia vaatii. Yleensä noin 350-800e vakuutta vaatii toimistot, myös Lumo vaatii. Ei toimisto ole tae siitä ettei vaadi mitään. Suomessa joka ikinen vaatii nykyisiin vakuuden tai ennakko maksun esim. Juli käyttää ennakkomaksua 300-600e. Ilmais asumista ei ole ja sossut ei tuollaisia maksa. Ja mitä tulee yksityiseen niin itse asun yksityisellä ei toimiston, mutta talo täynnä meluavia vuokraajia joilla tatuoinnit, matkailuautoja, haukkuva koiria jne. Ei ole tae rauhasta /paremmasta jos muut on omistajia/vuokraa omistajilta. Asuntoja saa velaksi jos on jonkunlainen työ. Työ ja asunto velaksi ei takaa naapuri rauhaa. Kokemusta löytyy pk-seudulla ja myös muualta. Moni omistaja myös polttaa sisällä. Tässä oli vakuus tuhat. 

Vierailija
127/237 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärää tietoa lumo kyllä vaatii vakuuden, olen hakenut se olisi ollut 350e summa. Vaikka ensin luki ei vakuutta, nyt on kyllä ollut jo ainakin 2v ajan vakuus. Selviää kun hakee. Ja sitten en tiedä miten suuri vakuus jos ei luottotiedot, silloin voi olla 3kk summa vaatimus, suuri osa vaatii vaikka lukee ei vaadi. Moni toimisto jättää vanhaa tietoa ja pyytää vakuutta kun tekisi sopimusta. Kuitenkin vakuus tulisi kelalle halvemmaksi kuin jatkuva vuosien tuki kalliiseen asuntoon, mutta kun eivät osaa laskea kumpi kannattaa. 

Lumon suoraan nettisivuilta vuokrattavissa asunnoissa EI ole vuokravakuutta.

Valitse muuttopäiväsi ja tunnistaudu.

Maksa 1. kuukauden vuokra tai 350 € varausmaksu. Maksamasi summa hyvitetään ensimmäisestä vuokrasta. Vuokravakuus 0 €.

Käy asuntoesittelyssä, jonka jälkeen päätät, haluatko asunnosta kodin itsellesi. Jos haluat perua sopimuksen, palautamme maksamasi summan heti.

Vierailija
128/237 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttokustannukset? Paku kympillä ja kantakaa itse roinanne.

Muuten hyvä mutta miten ajaa jos ilman ajokorttia? Minulle kela ehdotti ja virkailija ei vastannut kun kysyin miten ajaa ilman ajokorttia. Siitä saa sakot. Muuttokulujen lisäksi sakot. 

Eikä KENELLÄKÄÄN tuttavapiirissäkään tietenkään ole korttia. Ja kaikki lisäksi pyörätuolissa ja osalta puuttuu kädetkin että muuta tässä sitten. Ja ylipainoakin on niin paljon sillä ainoalla jolla kädet ja jalat toimii ettei se saa edes itseään kakkoskerrokseen saati sitten tavaroita kannettua. Että kyllä nyt pitäisi JONKUN TEHDÄ PUOLESTA.

En tunne pyörätuoli ihmisiä mutta autoa  ei ole kellään ei voi pyytää ketää, sellainen oma tilanne. Onko niin vaikee käsittää h

Ja Facebookin tms kautta ei löydy yhtäkään ihmistä auttamaan,ei ketään jolla olisi auto ja kärry tai paku. Kukaan ei korvia lotkauta vaikka kuinka pyytäisi. Työllisyysyksiköstäkään ei mitään apua heru. Kummasti täälläkin ilmoittautuu auttajia muutoille kun älyää ja kehtaa pyytää. 

Vierailija
129/237 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kela on kehottanut n 6000 pääkaupunki-seudulla asuvaa muuttamaan halvempaan. Plus tietysti muualla asuviakin. AP voi jatkaa merinäkymiensä katselua, mikäli maksaa asumistuen ja vuokran välisen erotuksen itse. Muussa tapauksessa AP:n on siis muutettava halvempaan kuten muidenkin vastaavassa tilanteessa. Merinäkymän vaikutus henkiseen hyvinvointiin ei liene pakottava syy jäädä nykyiseen asuntoon.

Vierailija
130/237 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja Facebookin tms kautta ei löydy yhtäkään ihmistä auttamaan,ei ketään jolla olisi auto ja kärry tai paku. Kukaan ei korvia lotkauta vaikka kuinka pyytäisi. Työllisyysyksiköstäkään ei mitään apua heru. Kummasti täälläkin ilmoittautuu auttajia muutoille kun älyää ja kehtaa pyytää."

En kyllä mistään Facebookista alkaisi kerjätä muuttoapua varsinkaan tuntemattomilta. Ties minkä huijarin tai varkaan sieltä saisi auttajaksi.

Vierailija
131/237 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhanpäiväisille kommentoijille:

Riippuu asunnon kunnosta, koko vakuutta ei välttämättä saa takaisin. Töihinkään ei noin vain mennä. Kaikilla ei myöskään ole ajokorttia, että voisi itse vuokrata pakettiautoa. 

koko vakuuden saa takaisin jos ei ole perseillyt siellä asunnossa.

Mutta vasta sen jälkeen, kun asunto on tyhjennetty ja siivottu ja avaimet palautettu. Uuteen asuntoon taas on maksettava vakuus ennen kuin saa avaimet. Joten käytännössä vuokrasopimusta tehdessä pitää olla kahden asunnon vuokravakuusrahat olemassa. 

Vierailija
132/237 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityinen peruste kalliimmille asumiskuluille on heikko terveys ja alentunut toimintakyky.

Kela ei kuitenkaan hyväksy näitä, vaikka on kelan omien lääkäreitten myöntämä pysyvä sairaseläke.

Mikä neuvoksi?

Vierailija
133/237 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

Minä otan teiltä ne rahat joka tapauksessa. Te maksatte, kurjat! Perustuslaki.

Ap

Perustuslaki määrää, että me vauvapalstalla etsimme Aplle uuden asunnon, naapuri maksaa vuokravakuuden, kelan virkailija tilaa muuttoauton ja kantaa tavarat. 

Vierailija
134/237 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Limusiinillako olet muuttamassa? Muutin vuosi sitten. Suuri pakettiauto ja polttoaineet n. 75€. Kaksi kaveria mukaan, joille pitsat ja pari olutta. Rahaa meni n. 100€ ja aikaa n. 3 tuntia.

Pitsat ja pari olutta, mutta ei vaivanpalkkaa?

Vierailija
135/237 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sinähän saat nykyisestä vakuuden takaisin.

Ei saa jos kela on maksanut nykyiseen asuntoon  takuuvuokran eli kela saa takaisin. 

Toki voi olla myös ettei ole tarvinnut takuuvuokraa maksaa ollenkaan.

Vierailija
136/237 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään Kela on ottanut rumat temput käyttöönsä. Minulla siirsivät toimeentulotukipäätöksen tekemistä, sillä perusteella, että lähettivät "kuulemisen" hyväksyttävän vuokran parin euron ylittymisestä. Sinänsä erikoista huolestua parista eurosta kun samaan aikaan huoletta alentavat perusosaa. 

Mitään muutahan tuo Kuuleminen ei ole kuin simputusta. Saas nähdä, mitä muuta on tulossa... joku jo kertoikin, että eivät myönnä lainkaan toimeentulotukea, jos vuokra ylittää Kelan hyväksymän rajan.

Olisivat tehneet 9 arkipäivän kuluessa edes päätöksen perusosasta, niin voisi edes maksaa vuokran, mutta kun ei.

Vierailija
137/237 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sinähän saat nykyisestä vakuuden takaisin.

Kyllä jokainen vuokranantaja haluaa sen vuokravakuuden ennen muuttoa. Ja entisestä asunnosta se palautetaan yleensä kuukauden sisällä muuton jälkeen.

Vierailija
138/237 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela pakota mihinkään muuttamaan. Se ei vaan maksa ylimääräistä osaa, joka pitää sitten itse kustantaa.

Näinpä, ei todellakaan pakota. Jos pystyt itse maksamaan omavastuuosuuden ja vuokran välisen erotuksen, voit aivan vapaasti asua asunnossasi. Yhteiskunnalla/ valtiolla ei ole yksinkertaisesti enää varaa maksaa yli kalliita vuokria... Ja sitäpaitsi Kela noudattaa vaan lakia tuossakin asiassa.. 

Vierailija
139/237 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityinen peruste kalliimmille asumiskuluille on heikko terveys ja alentunut toimintakyky.

Kela ei kuitenkaan hyväksy näitä, vaikka on kelan omien lääkäreitten myöntämä pysyvä sairaseläke.

Mikä neuvoksi?

No onko sulla miten heikko se terveys? Pitääkö sen vuoksi asua yli kalliissa asunnossa? Miten toimintaskykysi on alentunut, ettet pysty asumaan nykyisessä asunnossasi. Avaa vähän tilannettasi. 

Vierailija
140/237 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmimpiä kaikista ovat ne, jotka ottavat nämä tämänkaltaiset provot tosissaan. Oletteko töissännekin yhtä vedätettäviä vai oletteko vasta teini-iässä, jolloin uskoo kaiken hölmönkin?