Pahasti masentuneelle yleisin neuvo: Mene ulos kävelemään se auttaa
Ei auta ja nytkin vaikka näköhavainto kertoisi jollekin että siellä on hieno ilma itse näen vain synkkää tyhjyyttä ulkona sama onko ulkona tai sisällä sama olo.
Kommentit (515)
Vierailija kirjoitti:
No siis. Itseä kävely lähinnä v*tuttaa, se on tylsää ja jos ei ole erityisen hyvä keli, ei se buustaa mielialaa. Ärsyttää vain. Mutta, jos on lämmin, aurinkoinen sää, silloin kyllä kävely nostaa mielialaa ja auttaa masennukseen.
Yleisesti tuo kävely on ehkä vähän huono neuvo. Itse tykkään paljon enemmän muista lajeista - vaikkapa joogatessa yleensä ikävät ajatukset unohtuvat. Kävellessä niitä kyllä miettii.
Vähän vauhdikkaammat lajit, vaikka pyöräily, rullaluistelu tai juoksu, nostavat mielialaa ja antavat energiaa.
Sanoisin siis, että liikunta voi auttaa masennukseen, mutta kävely ei ole kaikkien laji. Kannattaa kokeilla muita vaihtoehtoja, jos ei tykkää kävelystä.
Minulla on sama, että kävely toimii vain harvoin, koska se on mielestäni tylsää. Keväällä luonnon heräämisen näkeminen kävellessä on kyllä piristävää itselleni.
Vauhdikkaat lajit sekä kuntosali ovat minun juttujani. Kuntosali on tavallaan "tylsää", mutta pidän siitä, että sen vaikutus näkyy sekä ulkoisesti että endorfiinia erittäessään mielialassa piristävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennuksessa on oireena juuri se, ettei saa mentyä ja tehtyä mitään. Joten neuvo on sen takia ihan hölmö, vaikka aurinko ja ulkoilu tutkitusti vaikuttavatkin mielialaan suotuisasti. Masentunut tarvitsisi jonkun, joka suostuttelee kanssaan ulos. Masenetunut itse luultavasti jää korkeintaan ikkunan ääreen huokailemaan ja katsomaan ulos. Jos ylipäänsä on pystyasennossa.
Olisi hyvä, jos olisi joku, joka houkuttelisi ulos, mutta useimmiten ei ole. Mutta sekin auttaa, jos jaksaa pukea päälle ja lähteä parvekkeelle tai kuistille. Saa raitista ilmaa, aivot saavat lisää happea, linnunlaulu ja luonnon äänet tekevät myös hyvää. Jos et jaksa pukea ja mennä ulos tai edes parvekkeelle, avaa ainakin ikkuna.
Ei peseydy, ei syö, ei liiku mih
Kuka maksaa sun laskut?
Onnekkailla on joku sukulainen, puoliso, vanhemmat, sisarus, tai vaikka lapsi, joka auttaa ja hoitaa laskut. Muussa tapauksessa jäävät maksamatta ja edessä on vielä kurjempi tilanne. Masennus on hirveä sairaus. Se ei ole sitä, että heitetään, että voi kun toi harmaa ilma masentaa, tulisi jo aurinko esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täälläkin joko luuseri yritäää invalidate mun tunteita 💩💩💩💩 ihmiset on ihan 🤮🤮🤮🤮🤮 elämä on paskaa 💩💩💩💩💩 paskaa paskaa paskaa 🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻 kukaan ei ikinä ymmärrä mua en kelpaa koskaan kenellekään 😭😭😭😭😭😭😭
No et varmasti kelpaakaan, ennen kuin lopetat tuon ruikuttamisen. Elämä on paskaa, okei, sen me kaikki tiedämme. Mutta siitä huolimatta elämme ja teemme asioita omaksi ja muiden iloksi ja hyödyksi.
Vai piileekö tuossa loputtomassa valittamisessa jokin salainen palkinto? Mielihyvää jollain kierolla tavalla? Taidatkin olla teini, jota ilmeisesti kuuluu ahdistaa kaikki, vaikka oikeasti mikään ei ole erityisen huonosti.
Olettaen, että ylempi olisi masentuneen avautuminen sairaudestaan, alempi kirjoitus on juuri kouluesimerkki: Ota itseäsi niskasta kiinni ja lopeta masennus.
Tiiäksä sen tunteen kun kakkattaa? 😡
Pitäis päästä vessaan kun kakkattaa! 💩
Aamulla ja illalla kakkattaa! 🤪
Töissä ja kotonakin kakkattaa! 🤭
Salilla mä treenaan ja kakkattaa! 😳
Kaupan kassalla kakkattaa! 🙈
Ekoilla treffeillä kakkattaa!!! 😫
Naisen kanssa sängyssä kakkattaa!? 🤡
Kakkaveljekset talossa nyt mennään! 😎
💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täälläkin joko luuseri yritäää invalidate mun tunteita 💩💩💩💩 ihmiset on ihan 🤮🤮🤮🤮🤮 elämä on paskaa 💩💩💩💩💩 paskaa paskaa paskaa 🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻 kukaan ei ikinä ymmärrä mua en kelpaa koskaan kenellekään 😭😭😭😭😭😭😭
No et varmasti kelpaakaan, ennen kuin lopetat tuon ruikuttamisen. Elämä on paskaa, okei, sen me kaikki tiedämme. Mutta siitä huolimatta elämme ja teemme asioita omaksi ja muiden iloksi ja hyödyksi.
Vai piileekö tuossa loputtomassa valittamisessa jokin salainen palkinto? Mielihyvää jollain kierolla tavalla? Taidatkin olla teini, jota ilmeisesti kuuluu ahdistaa kaikki, vaikka oikeasti mikään ei ole erityisen huonosti.
womp womp
Masennuksen hoidossahan vaikeinta on juuri tämä. Masentunut ihminen on sitä mieltä ettei kukaan tai mikään voi auttaa. Esim. Ulos meneminen voi tuntua haastavalta ja kerran sinne itsensä pakottamisesta ei varmaankaan suurta hyötyä ole. Kuitenkin tutkitusti tehokkainta hoitoa masennukseen on ulkona liikkuminen, säännöllinen ja oikea ravinto sekä säännöllinen vuorokausirytmi. Näiden asioiden kunnossa ollessa voi ystävän tai vaikka ammattilaisen kanssa hämmästellä ja kummastella mistähän tämmöinen masennus on saanut alkunsa ja miettiä olisiko siellä asioita joihin voisi itse vaikuttaa.
Olen kuullut tuon niin monet kerrat. Myös "ammattilaisilta". Turhauttaa selittää, ettei se auta mitään. Enää en jaksakaan selitellä, vaan puren vain hampaita yhteen turhautuneena.
Vierailija kirjoitti:
Täältä tulee harvinaisempi neuvo: mene töihin
Kokeiltu on sitäkin. Ei toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut tuon niin monet kerrat. Myös "ammattilaisilta". Turhauttaa selittää, ettei se auta mitään. Enää en jaksakaan selitellä, vaan puren vain hampaita yhteen turhautuneena.
AMMMATITILAINENND TIETÄFÄÄT PARMWMIN KUINN SNINÄ 🤬🤬🤬🖕🏻🖕🏻🖕🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhin neuvo ikinä, ei ole parantanut ketään masennuksesta.
Kyllä muuten on, siitä on ihan tutkimuksia että luonnossa kävely keventää mieltä.
Toimii ehkä lievään alakuloisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Masennuksessa on oireena juuri se, ettei saa mentyä ja tehtyä mitään. Joten neuvo on sen takia ihan hölmö, vaikka aurinko ja ulkoilu tutkitusti vaikuttavatkin mielialaan suotuisasti. Masentunut tarvitsisi jonkun, joka suostuttelee kanssaan ulos. Masenetunut itse luultavasti jää korkeintaan ikkunan ääreen huokailemaan ja katsomaan ulos. Jos ylipäänsä on pystyasennossa.
Masennukseen kuuluu se, ettei saa mielihyvää asioista. Ainakin yhtään vakavampaan masennukseen. Mieliala ei siis parane ulkoilusta(kaan).
Hengittelyt, ulkona kävelyt, kofeiinin välttämiset ja itse tehdyt rentoutukset voi tehota huolestuneisuuteen tai lieviin masennuksiin ja ahdistuksiin.
Mutta vaikeat ahdistukset ja masennukset voi estää näissä keinoissa onnistumisen. Tai niiden yrittämisenkin.
Elämä on rajua ja vaikka tää neuvo ei saisi nousemaan sängyn pohjalta ylös, niin silti sinä oot oman elämäsi johtaja ja jos aina vaipuu alavireisyyteen on oikeesti mietittävä mikä mättää ja kukaan ei tuu sieltä sängyn pohjalta nostamaan kuin sinä itse. Etsi ja löydä tarkoitus elämällesi, sillä se on sun ei kenenkään muun. Vaikka aloitat kuin pienestä se on askel oikeaan suuntaan. Tee jotain pientä kotonasi ja vie vaikka roskapussi jos oot niin masentunut ettet oo jaksanu viiä ja sieltä se lähtee hitaasti mut toivon mukaan varmasti. Joku päivä jaksat käydä lenkillä ja sekin piristää pimeän talven jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennukseen kuuluu se, ettei saa mielihyvää asioista. Ainakin yhtään vakavampaan masennukseen. Mieliala ei siis parane ulkoilusta(kaan).
Ulkoilemaan yrittäminen voi laskea mielialaa entisestään, jos pettyy, kun ei jaksakaan mennä.
Voisiko masennusta lievittää sen hyväksyminen, että vain lepää? Luvan antaminen omalle väsymykselle? Ja siten itsensä moittimisen vähentäminen.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö sun mennä juttelemaan koulupsykologille tai kuraattorille?
Masennusta ei paranna, mutta fyysistä terveyttä ylläpitää. Joten kannattaa terveyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä tulee harvinaisempi neuvo: mene töihin
Täältä toinen neuvo: hyppää järveen.
Itse asiassa nämä kaikki neuvot auttavat lievään tai keskivaikeaan masennukseen.
Ei auta keskivaikeaan masennukseen ainakaan minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tuo naurettava emojien viljely ja kirjoita oikeaa suomea, niin sut saatetaan ottaa vakavammin.
shuddup aina sanotaan et oo oma ittes ja sitkun oot niin tää on vastaanotto 🤬🤬🤬🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻 ihmiset on tekopyhiä 💩💩💩💩 sanovat valheita vaikka tarkoittaa toista 🤮🤮🤮🤮 VIHAAN KAIKKIA 😡😡😡😡😈😈😈😈
Oot oikeassa. Täysin oma itsensä voi ja kannattaa olla vain luotettavien ja läheisten ihmisten seurassa. Silloinkaan ei voi käyttäytyä ihan miten tahansa.
Miksikähän noissa nälänhädän maissa on niin vähän masennusta?