Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahasti masentuneelle yleisin neuvo: Mene ulos kävelemään se auttaa

Vierailija
03.04.2025 |

Ei auta ja nytkin vaikka näköhavainto kertoisi jollekin että siellä on hieno ilma itse näen vain synkkää tyhjyyttä ulkona sama onko ulkona tai sisällä sama olo.

Kommentit (515)

Vierailija
141/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana "siellä" kertoo jo paljon. Olet siis sisällä ja muodostat mielipiteen mitä ulkona on sillä perusteella miten koet sen sisältä käsin.

Kävely metsätiellä tai metsäpolulla, kaupungin puistossa, jokivarressa on elämys jokaiselle aistille linnut laulaa, sinivuokko pyrkii esiin. 

Aamun ja illan hiljaisuudessa samakin reitti tuntuu eri kokemukselta.

Tällä viikolla viikonlopuna ihmettelin metsätiellä perhosia, tänään sinivuokkoja. Asuntoalueen pienessä lähimetsässä on oma maailma.

VOI ETTÄ 😅

Vierailija
142/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut 8 vuotta vaikeasti masentunut. Käyn joka päivä 2-3 tunnin metsä lenkillä. Masennus silti vaan jyllää, ja koko ajan tekisi mieli hypätä junan alle.

Onko metsälenkit ne joista oikeasti kaikista eniten nautit? Vai olisiko jotain muuta, jota harrastamalla pääsisit parempiin fiiliksiin? Olisiko enemmän rahaa tarpeen toteuttaaksesi mieltä piristäviä asioita?

Ihan vaan pohdintana, jos 8 vuoteen ei ole masennus hellittänyt.

Masentunut ei edes toivo enää mitään.. Et nyt tiedä, mistä kirjoitat. 

-elävä kuollut

Ei tajua toivoa enää siinä vaiheessa. Pitää tajuta ajoissa. Lääkitys on ainoa järkevä hoito tuossa vaiheessa, kun on niin zombi, ettei ajatus kulje enä

Kyllä ajatus kulkee, ei vaan näe tulevaisuudessa mitään. Ero on kuin yö ja päivä, kun miettii tulevaisuutta ei-masentuneena. Sitä pystyy ylipäätään miettimään, kun tulevaisuus on olemassa. Voit kuvitella sen, haluat kuvitella sen. Haluat jotain elämältä. 

Eri 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin mielelläni ja koko ajan koitan saada itseni lähtemään, mutta en vain saa aikaiseksi

Ja niin sitten lähdinkin. Oli mukava melkein kahden tunnin ulkoilu.

Vierailija
144/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia sairaita ei yksinkertaisesti ei voi auttaa. Jos lääkkeet, hoitokontakti ja itseapu+ lähipiiri ei helpota oireita, et parane. Syöpään ym sairauksiin myös kuollaan. Piste.

Nään sun pointin, mutta olis ihan hyvä olla sanomatta varmasti, että ei voi parantua ilman noita, koska se ei ole totta. Ihan todennäköistä toki, muttei aina varmaa.

Vierailija
145/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on sairaus siinä missä mikä tahansa muu. Ei syöpäpotilaallekaan sanota, että nyt pitää vain reipastua ja tahtoa sairaus pois.

Vierailija
146/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta pois sieltä kaupunki kolhoosista maaseudulle.työntekokin auttaa saamaan paremman olon.

Vierailija
147/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennuksessa on oireena juuri se, ettei saa mentyä ja tehtyä mitään. Joten neuvo on sen takia ihan hölmö, vaikka aurinko ja ulkoilu tutkitusti vaikuttavatkin mielialaan suotuisasti. Masentunut tarvitsisi jonkun, joka suostuttelee kanssaan ulos. Masenetunut itse luultavasti jää korkeintaan ikkunan ääreen huokailemaan ja katsomaan ulos. Jos ylipäänsä on pystyasennossa.

Olisi hyvä, jos olisi joku, joka houkuttelisi ulos, mutta useimmiten ei ole. Mutta sekin auttaa, jos jaksaa pukea päälle ja lähteä parvekkeelle tai kuistille. Saa raitista ilmaa, aivot saavat lisää happea, linnunlaulu ja luonnon äänet tekevät myös hyvää. Jos et jaksa pukea ja mennä ulos tai edes parvekkeelle, avaa ainakin ikkuna. 

Ei peseydy, ei syö, ei liiku mihinkään, ei hoida asioitaan, nukkuu mielellään  =  Masennus.

Vierailija
148/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut 8 vuotta vaikeasti masentunut. Käyn joka päivä 2-3 tunnin metsä lenkillä. Masennus silti vaan jyllää, ja koko ajan tekisi mieli hypätä junan alle.

Onko metsälenkit ne joista oikeasti kaikista eniten nautit? Vai olisiko jotain muuta, jota harrastamalla pääsisit parempiin fiiliksiin? Olisiko enemmän rahaa tarpeen toteuttaaksesi mieltä piristäviä asioita?

Ihan vaan pohdintana, jos 8 vuoteen ei ole masennus hellittänyt.

Masentunut ei edes toivo enää mitään.. Et nyt tiedä, mistä kirjoitat. 

-elävä kuollut

Ei tajua toivoa enää siinä vaiheessa. Pitää tajuta ajoissa. Lääkitys on ainoa järkevä hoito tuossa v

Kyllä ajatus kulkee, ei vaan näe tulevaisuudessa mitään. Ero on kuin yö ja päivä, kun miettii tulevaisuutta ei-masentuneena. Sitä pystyy ylipäätään miettimään, kun tulevaisuus on olemassa. Voit kuvitella sen, haluat kuvitella sen. Haluat jotain elämältä. 

Eri 

Silti moni on päässyt tuosta tilasta eroon ja parantunut masennuksesta. Eli toivoa on.

Vierailija
149/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on sairaus siinä missä mikä tahansa muu. Ei syöpäpotilaallekaan sanota, että nyt pitää vain reipastua ja tahtoa sairaus pois.

Masennukseen vaan lienee vaikka kuinka monia eri syitä ja niitä on mahdollista selvittää. Syövässä syy on yksinkertaisesti se, että elimistössä on syöpäsoluja, jotka täytyy tuhota.

Vierailija
150/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus = tulehdus aivoissa/keskushermostoissa/jossain.

Kaikkiin tulehdustiloihin ainoa toimiva parannuskeino: TÄYSLEPO!

Eli älä mene lenkille. Vaan jää sisälle. Yksin. Sänkyyn. Lepää. Se onkin siinä, niin helppoa.

Vierailija
151/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä tulee harvinaisempi neuvo: mene töihin

Tuo neuvosi on kylläkin jokaisessa ketjussa ja palstoilla. Etkö itse ole jo kyllästynyt, vai autismistasiko on kysymys? Silloin sen ymmärtää! Jatka samaan tahtiin, jos se tekee olemisestasi olemisen arvoista. Yksi neuvo, miten voisit viettää aikaasi: Mene töihin! 

Vierailija
152/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu noin ne sano mun äidillenikin vuosikausia. Onneksi jossain vaiheessa viimein törmäsi hyvään lääkäriin, joka siltä istumalta kirjoitti hyvät lääkkeet. 

Kerropa viisaana, miten 40 vuoden trauma ja masennus hoidetaan. Terapiat eikä lääkkeet ole auttaneet.

Olen eri. Mutta voi olla, että tuohon tepsii psykoterapia tai voi olla, ettei sitä 40 vuoden traumaa voi hoitaa. Terapiassa ihmisen pitää itse pystyä käsittelemään asioita, ja jos on liian masentunut niin siihen ei välttämättä kykene. Lääkitys voi joltakin viedä suurimmat oireet niin että terapia onnistuu, mutta ei ne kaikille auta, tai kaikki ei niitä suostu syömään jostain muista syistä. Lääkkeet myös kehittyvät koko ajan, joten jos vaikka 40 vuotta sitten ei lääkkeet auttaneet, voi nykyiset lääkkeet silti auttaa. Hienoa, että edellisen kirjoittajan äiti sai apua lääkkeistä. 

Vierailija
153/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhin neuvo ikinä, ei ole parantanut ketään masennuksesta.

Kyllä muuten on, siitä on ihan tutkimuksia että luonnossa kävely keventää mieltä. 

Masentunut ei pysty asunnosta ulos. Masennus.

Vierailija
154/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti moni on päässyt tuosta tilasta eroon ja parantunut masennuksesta. Eli toivoa on.

Joo olen siis itse päässyt tuolta näköalattomuudesta elämään jossa on unelmia ja pystyn ajattelemaan tulevaisuutta. Siksi tiedänkin miten iso se ero on. Mitään neuvoja en kyllä valitettavasti osaa muille antaa, on varmasti tosi yksilöllistä mikä ketäkin parantaa. 

Vierailija
155/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksessa tosiaan on eri tasoja. On myös erilaisia näkökulmia masennuksen synnystä, meillä vallalla lääketieteen ja psykiatrian.

Varmaksi todetut, helpottavat keinot: vertaistuki, kuulluksi ja nähdyksi tuleminen, myötätunto- itseltä ja muilta, lepo, ruokailu, liike- oli se tanssia olohuoneessa tai juoksulenkki, aika, perspektiivi, taide, vapaaehtoistyö, vankka vakaumus, merkityksellisyys.

Elämän ja oman itsen merkitys, jokaisen on omalta kohdaltaan asian kanssa selvittävä.

Yksi elämä planeetalla Maa, miten sen käytät?

Vierailija
156/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu noin ne sano mun äidillenikin vuosikausia. Onneksi jossain vaiheessa viimein törmäsi hyvään lääkäriin, joka siltä istumalta kirjoitti hyvät lääkkeet. 

Kerropa viisaana, miten 40 vuoden trauma ja masennus hoidetaan. Terapiat eikä lääkkeet ole auttaneet.

Olen eri. Mutta voi olla, että tuohon tepsii psykoterapia tai voi olla, ettei sitä 40 vuoden traumaa voi hoitaa. Terapiassa ihmisen pitää itse pystyä käsittelemään asioita, ja jos on liian masentunut niin siihen ei välttämättä kykene. Lääkitys voi joltakin viedä suurimmat oireet niin että terapia onnistuu, mutta ei ne kaikille auta, tai kaikki ei niitä suostu syömään jostain muista syistä. Lääkkeet myös kehittyvät koko ajan, joten jos vaikka 40 vuotta sitten ei lääkkeet auttaneet, voi nykyiset lääkkeet silti auttaa. Hienoa, että e

Joo ei traumaa voi välttämättä todellakaan hoitaa, mutta voi opetella elämään sen kanssa ja siitä huolimatta. Jossain vaiheessa saattaa huomata olevansa vapaa, tai sitten ei, mutta traumaa voisi pitää ikään kuin hahmona jolle et halua antaa huomiota. 

Vierailija
157/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoitus on tärkein. Kevätaamu, kun linnut laulaa. Jos on parveke, niin sekin riittää.

Masentunut ei nouse sängystä, ei syö, ei liiku minnekään. Masentunut 40 vuotta: terapioita, pitkää ja lyhyttä, lääkkeitä. Välissö hyviäkin vuosia.

Toi ulkoilu 😆

Vierailija
158/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhin neuvo ikinä, ei ole parantanut ketään masennuksesta.

Kyllä minua on auttanut. Eihän se tietänkään yksin ole riittänyt, mutta luonnossa käveleminen on kyllä parantanut oloa.

Vierailija
159/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on mielen sairaus. Kyllä siihen voi vaikuttaa ajatuksilla ja toiminnalla enemmän kuin syöpään.

Vierailija
160/515 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri. Mutta voi olla, että tuohon tepsii psykoterapia tai voi olla, ettei sitä 40 vuoden traumaa voi hoitaa. Terapiassa ihmisen pitää itse pystyä käsittelemään asioita, ja jos on liian masentunut niin siihen ei välttämättä kykene. Lääkitys voi joltakin viedä suurimmat oireet niin että terapia onnistuu, mutta ei ne kaikille auta, tai kaikki ei niitä suostu syömään jostain muista syistä. Lääkkeet myös kehittyvät koko ajan, joten jos vaikka 40 vuotta sitten ei lääkkeet auttaneet, v

Kaikenlaisia lääkkeitä, monenlaista psykoterapiaa. Kyllä.