Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pahasti masentuneelle yleisin neuvo: Mene ulos kävelemään se auttaa

Vierailija
03.04.2025 |

Ei auta ja nytkin vaikka näköhavainto kertoisi jollekin että siellä on hieno ilma itse näen vain synkkää tyhjyyttä ulkona sama onko ulkona tai sisällä sama olo.

Kommentit (515)

Vierailija
361/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kykene kävelemään, jalat on halvaantuneet. Niin että sellasta...

Vierailija
362/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aidosti masentunut voi se olla ylipääsemätön este lähteä kodistaan mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se masennus ainakaan sillä parane, että maataan sohvalla puhelimen ääressä. Ulos lähteminen tuskin parantaa mutta hieman aktivoittaa. Siitä on hyvä.lähteä liikkeelle. Siis jos haluaa parantua.

Vierailija
364/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se masennus ainakaan sillä parane, että maataan sohvalla puhelimen ääressä. Ulos lähteminen tuskin parantaa mutta hieman aktivoittaa. Siitä on hyvä.lähteä liikkeelle. Siis jos haluaa parantua.

Siitä varmaan kannattaa lähteä liikkeelle, että haluaa parantua. Joillain on realistisempana tavoitteena tilanteen vakautus tms. Joku on niin masentunut, ettei kykene hahmottamaan mitään. Jos omaa halun parantua, mieli lähtee työstämään asiaa niillä rerusseilla, mitä sillä on käytettävissään.

Itselleni yksi oleellinen asia tässä omassa paranemisessani, joka edistyy, mutta ei ole lähelläkään maalia, on itseni kuuntelemisen opettelu. Mielen ja kehon tutemukset ovat viesti jostain. Jos on väsynyt, pitää levätä. Jos on energinen, kannattaa purkaa se energia jollain muulla kuin olla ahdistunut. Jos elimistö tuottaa energiaa päivässä määrän x ja liikunta-annos vie tuon miinukselle, ei kannata liikkua. Jos taas ei vie miinukselle, voi olla ihan hyvä liikkua ja jos luo lisää energiaa, ehdottomasti kannattaa liikkua (ellei se lisääntynyt energia johda itsetuhoisuuteen). 

Vierailija
365/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä varmaan kannattaa lähteä liikkeelle, että haluaa parantua. Joillain on realistisempana tavoitteena tilanteen vakautus tms. Joku on niin masentunut, ettei kykene hahmottamaan mitään. Jos omaa halun parantua, mieli lähtee työstämään asiaa niillä rerusseilla, mitä sillä on käytettävissään.

Itselleni yksi oleellinen asia tässä omassa paranemisessani, joka edistyy, mutta ei ole lähelläkään maalia, on itseni kuuntelemisen opettelu. Mielen ja kehon tutemukset ovat viesti jostain. Jos on väsynyt, pitää levätä. Jos on energinen, kannattaa purkaa se energia jollain muulla kuin olla ahdistunut. Jos elimistö tuottaa energiaa päivässä määrän x ja liikunta-annos vi

Miksi sun täytyy opetella kuuntelemaan itseäsi? 

Vierailija
366/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi sun täytyy opetella kuuntelemaan itseäsi?"

Siinähän hän sen juuri selitti. Jotta huomaa, mitä viestejä keho lähettää, ja osaa vastata tarpeisiinsa.

Vierailija
367/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ulkona jotenkin vähän alkaa helpottaa, kun esim katselee aaltojen iskemistä rantaan tai tuulen puhallusta puissa. Itse en jaksanut ihmisiä yhdessä vaiheessa ja kävelin itä-hesan hiljaisilla alueilla ilman päämäärää. Johtui myös siitä että kyylänaapurit pahensivat asiaa kun seinään koputeltiin jos olin hiljaa kotona.

Vierailija
368/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aidosti masentunut voi se olla ylipääsemätön este lähteä kodistaan mihinkään.

Ylipääsemätön este on päänsisäinen tuossakin tapauksessa. Uloslähdön miettiminen tekee siitä ylitsepääsemättömän vaikeaa, mutta jos vain kävelee ovesta ulos niin se on sillä selvä

Vierailija
369/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipääsemätön este on päänsisäinen tuossakin tapauksessa. Uloslähdön miettiminen tekee siitä ylitsepääsemättömän vaikeaa, mutta jos vain kävelee ovesta ulos niin se on sillä selvä

Vaan kun ei pääse edes sängystä ylös, niin kyllä se on ihan fyysinenkin este. Vaikka miten jankutat muuta.

Vierailija
370/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni yksi oleellinen asia tässä omassa paranemisessani, joka edistyy, mutta ei ole lähelläkään maalia, on itseni kuuntelemisen opettelu. Mielen ja kehon tutemukset ovat viesti jostain. Jos on väsynyt, pitää levätä. Jos on energinen, kannattaa purkaa se energia jollain muulla kuin olla ahdistunut. Jos elimistö tuottaa e

Miksi sun täytyy opetella kuuntelemaan itseäsi? 

Miksi? Eiköhän siksi, että se on syy tähän masennukseen ja uupumukseen. Eikä mikään korjaannu aidosti ennen kuin perusta korjataan. Tässä iässä en enää pysty painamaan robottina kuten nuorempana pystyin. Moni luulee olevansa hyvinkin kasvanut fiksuksi ja pärjääväksi lapsuushelvetin jälkeen, mutta keski-iässä voimat romahtavat. 

Vierailija
371/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näkyy kokoontuvan ne jotka eivät halua parantaa tilannettaan.

Minulla diagnosoitiin tänä keväänä vakava asteinen masennus.

Ei tarvinnut kenenkään erikseen kertoa että ulkoilu on ihan keskeinen terapia keino. Ja on ihan tosi vaikea kävellä ulkona ja se tuntuu ihan paskalta ja tekisi vaan koko ajan mieli takas sohvalle. Mutta kun minä haluan parantua. Kävelen välillä lyhyen matkan ja välillä pitkän. Jaksamisen mukaan. Sen tietää jokainen aivoilla varustettu että siinä sohvalla menet vain huonompaan kuntoon.

Mutta älkää vaan missään tapauksessa kuunnelko ketään kokemus asiantuntijaa tai varsinkaan hoitavaa tahoa. Kun te luuserit tiedätte kaiken aina niin helvetin paljon paremmin. Mikään ei auta ei. Ja oikeasti teillä vetelyksillä on tautina lorvikatarri. Tietysti siinä tulee kuukausi kuukaudelta huonompi olo kun on sairaat elintavat.

Minulla on nyt enää keski asteen masennus. Koska kuntoutan itseäni.

Te useimmat haluatte vain huomiota ja vastuun siirtoa. Kieltäydytte jyrkästi kaikista hyvistä neuvoista. Jonkun pitäisi tulla siihen sohvan viereen teille lässyttämään.

Vierailija
372/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyttelin itseäni samaan tapaan kuin sinä tässä muita. Psykiatrini totesi, että sepä se tässä on ongelma, että on vaikea nousta silloin, kun nimenomaan se nousukyky on rikki. 

Vierailija
373/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvinnut kenenkään erikseen kertoa että ulkoilu on ihan keskeinen terapia keino. Ja on ihan tosi vaikea kävellä ulkona ja se tuntuu ihan paskalta ja tekisi vaan koko ajan mieli takas sohvalle. Mutta kun minä haluan parantua. Kävelen välillä lyhyen matkan ja välillä pitkän. Jaksamisen mukaan. Sen tietää jokainen aivoilla varustettu että siinä sohvalla menet vain huonompaan kuntoon.

Mutta älkää vaan missään tapauksessa kuunnelko ketään kokemus asiantuntijaa tai varsinkaan hoitavaa tahoa. Kun te luuserit tiedätte kaiken aina niin helvetin paljon paremmin. Mikään ei auta ei. Ja oikeasti teillä vetelyksillä on tautina lorvikatarri. Tietysti siinä tulee kuukausi kuukaudelta huonompi olo kun on sairaat elintavat.

Minulla on nyt enää keski asteen masennus. Koska kuntoutan itseän

Kuntoutan itseäni aktiivisemmin kuin vertaiseni. Juuri siksi en suosittele pakkoulkoilua, koska en katso sen palvelevan mitään kokonaisuudessa. Se on kyllä hyvä, että menee, jos se ei ole pakottavaa ja siihen on fyysisiä ja henkisiä voimia.

Uupumustyyppinen masennus syntyy, kun energiapankki on imetty tyhjiin. Sieltä ei voi loputtomiin imeä energiaa, jota ei synny käytetyn tilalle. Tämä on ollut itsellenikin vaikea oppia. Vuosi sitten vaikeasti masentuneena harrastin ohjattua liikuntaa kahdesti viikossa. Syksyllä totesin, että ei vaan ole voimia, vaikka harrastukset olivat rakkaaat. Nyt olen paremmassa kunnossa, keskivaikeasti masentunut. En käy liikuntatunneilla. Menen sitten, kun on taas voimia. 

Vierailija
374/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellanen ääliö siellä, masennus ei ole kaikilla just sellanen kun sulla. Ja olen muuten itsekin masentunut vaikeasti, joten kokemusta on kyllä. Ja ulkoilua olen harrastanut koko ajan, mutta eipä se ole mua parantanut.

Vierailija
375/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole niin vaikeaa masennusta kokenut, ettet olisi enää sieltä sohvalta tai sängyn pohjalta noussut, joten et tietenkään sitä tilaa ymmärrä etkä siinä osaa neuvoa. Voit vain olla kiitollinen, ettet itse niin syvästi koskaan toivoasi menettänyt.

Vierailija
376/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nuorena parannuin masennuksesta, yritin ensin muodostaa sairaissa aivoissani ajatuksen siitä, että haluan lähteä paranemista enkä KELA:a kohti. Mutta muodostin samaan kuvioon sen, että olen nyt masentunut, tämä sairaus ei parane hetkessä ja sille pitää antaa aikansa olla ja tehdä tehtävänsä ja minun on tietyssä määrin myös suostuttava olemaan sen ehdoilla. Opinnoista valmistuminen viivästyi vuodella ja jatkoin siitä työelämään. 

Joidenkin aivot ovat niin sumussa, että eivät pysty edes muodostamaan sitä kipinää paranemisen mahdollisuudesta ja miten sitä lähtisi tavoittelemaan. 

Mutta joo, jos on sänkyyn asti masentunut, suosittelisin kyllä lääkekokeiluja. Minulle lääkitys on ollut tarvittava osa paranemisia. 

Vierailija
377/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kykene kävelemään. 

Vierailija
378/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te useimmat haluatte vain huomiota ja vastuun siirtoa. Kieltäydytte jyrkästi kaikista hyvistä neuvoista. Jonkun pitäisi tulla siihen sohvan viereen teille lässyttämään.

Mistähän sitä huomiota ja vastuunsiirtoa saisi? Kukahan sitä huomiota antaisi ja kenelle voisi siirtää vastuun (väkivaltatapauksissa vastuu pitääkin siirtää tekijälle, ulkopuolisissa tragedioissa ei kannata ottaa itselleen asiaa tyyliin miksi minulle aina käy näin vaan ulkoistaa se, että elämä nyt vaan on tällaista ja näillä mennään se mitä pystytään). 

Vierailija
379/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhaa, tääl pyörii joku besserwisser joka tietää kaiken masennuksesta! Pthyi!

Vierailija
380/515 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei yhtään kommenttia tässä

ketjussa. Sisältää järkeviä neuvoja,

varmasti moni näistä hyötyy.

Olen aina ollut kova liikkumaan,

mutta turvallisuussyistä teen

nyk. paikkakunnalla aerobiset

osuudet lähinnä kotonani laitteessa,

en yksin naisena metsälenkeillä.