Yle: Osalla suomalaisista ei ole lainkaan säästöjä
Minä säästin vuosia, mutta nyt parissa vuodessa olen joutunut toistuvasti käyttämään säästöjäni, kun rahat käyvät vähiin. Silmälääkärikäynnit ja silmälasit, hammaslääkäripalvelut, talvikengät, tukevat rintaliivit... Kaikki nämä ovat kalliita menoja, joita ilman ei selviä. En todellakaan tuhlaile, mutta pitää olla tarkkana. Mökki jää haaveeksi. Hyvä, jos joskus voin jäädä eläkkeelle.
Kommentit (258)
No onkos tuo ihme? Hinnat on nousseet, palkka pysynyt samana, ei tulospalkkioita, ei ylitöitä ja aiemmat säästöt kulutettu loppuun. Kun elät kädestä suuhun niin ei siinä mitään säästetä. Välillä on käyty myös syvällä luoton puolella kun on ollut pakko. En mä silti voi lopettaa elämistä mm. lasten harrastuksia yms. Jos sille tielle lähtee niin ei ole paluuta enää entiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä firmassa missä 200 duunaria töissä. Kaikilla palkka bruttopalkka noin 2700€/kk. Täällä on useita sellaisia joilla rahat loppu ennen tilipäivää ja palkka tulee 2 viikon välein. Itse en ole tätä koskaan ymmärtänyt ja kotona opetettiin säästäväisyyteen 👍
M38
tuo palkka ei ole mikään hyvä! se on ihan normaali palkka. jos sattuu olemaan vaikka perhe, kaikki maksaa niin paljon. varsinkin tässä maassa
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa ettette käytä vuosiin lemmikkiänne tarkastuksissa koska näyttäähän se terveeltä.
Eikö lemmikit pidä rokottaa vuosittain ja samalla saa terveystarkastuksen. Kerran vuodessa se ei nyt ole kyllä iso kuluerä. Muutaman kympin luokkaa. Eri asia, jos on sitten useampi lemmikki.
Vierailija kirjoitti:
No onkos tuo ihme? Hinnat on nousseet, palkka pysynyt samana, ei tulospalkkioita, ei ylitöitä ja aiemmat säästöt kulutettu loppuun. Kun elät kädestä suuhun niin ei siinä mitään säästetä. Välillä on käyty myös syvällä luoton puolella kun on ollut pakko. En mä silti voi lopettaa elämistä mm. lasten harrastuksia yms. Jos sille tielle lähtee niin ei ole paluuta enää entiseen.
ruoka maksaa aivan käsittämättömän paljon! sekä muut pakolliset kulut. tämä tiettyjen työpaikkojen Tulospalkkioiden maksamattomuus on ihanaa kun ahkera työläinen ei saa mitään. se on kaikki elämisestä pois.
Miten voi olla? Ihmiset kuitenkin ajelee järjestään alle 10 v vanhoilla autoilla, eli niihin kyllä tuntuu rahaa riittävän. Itse en koe, että minulla olisi varaa yli 10 000 autoon, vaikka säästössä ja sijoituksissa on lähes 100 000 ja metsässä saman verran. Ehkä suurempi ongelma on se, että ihmiset elää yli varojensa. Itse stressaisin jatkuvasti, jos ei olisi kunnon puskuria, en käsitä miten jotkut pystyy siihen.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla? Ihmiset kuitenkin ajelee järjestään alle 10 v vanhoilla autoilla, eli niihin kyllä tuntuu rahaa riittävän. Itse en koe, että minulla olisi varaa yli 10 000 autoon, vaikka säästössä ja sijoituksissa on lähes 100 000 ja metsässä saman verran. Ehkä suurempi ongelma on se, että ihmiset elää yli varojensa. Itse stressaisin jatkuvasti, jos ei olisi kunnon puskuria, en käsitä miten jotkut pystyy siihen.
sulla on tilanne ollut lähtökohtaisesti varmaan parempi, on meitä kellä ei ole mitään omistuksia vanhemmilla ei itsellä, kaikki se paskapalkka 2400e/kk menee elämiseen ja pakolliseen menoon, en omista edes autoa eikä tulisi mielenkään kun muutenkaan rahat riitä tähän nykyiseen hintatasoon. sitten on mukavia työnantajia joilla on tapana olla maksamatta esim tulospalkkioita esim vuokrafirmanlaiselle mutta talon vakituiselle väelle maksetaan. penniäkään en tähän maahan laita kenenkään liikkeeseen ja kauppaan ikinä!!
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivejä löytyy alle 10 eurollakin. Ihan turha on ostaa kalliita merkkiliivejä kun halvemmillakin pärjää. Lidlissä on hyviä liivejä.
Ei pärjää jos on suuret rinnat.
Lidlin liivit pitäisi ostaa valtavalla ympärysmitalla ja vetää ne sitten rusetilla, tai 2 kertaa vartalon ympäri. Mutta sitten kupit menisivät kainaloihin. Ei sellainen toimi.
Aina 5-6 kk vuokrat etukäteen maksettuna.
Osa-aikaisena vaksina tienaan tonnin kuussa, toisaalta kämppä, mökki ja auto maksettu, ei kulut paina ja käteistä tileillä noin 85 tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten säästöt halutaan yhteiseen kassaan. Mistä ne sitten jaetaan tänne ulkomailta tuleville. Se on sellaista globaalia jakamistaloutta
Miten ehtii siirtää rahansa turvaan? Entä jos käteinen poistuu mitä jemmapaikkoja jää 😟
No I työttömäksi jäänht on huomannut säästäneensä turhaan kun asumistuki lähtee säästöjä. Vuoksi eikö isompien menojen säästöjä voi enää pitää kun tuki leikkurit tulee säästöistä
Vierailija kirjoitti:
No I työttömäksi jäänht on huomannut säästäneensä turhaan kun asumistuki lähtee säästöjä. Vuoksi eikö isompien menojen säästöjä voi enää pitää kun tuki leikkurit tulee säästöistä
Kaikki työttömät ei saa asumistukea, koska puoliso töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "
Näinhän se on aina ollut, jokainen saa ja maksaa vuorollaan 😊
se on enemmän kuin koskaan ennen = Näinhän se on aina ollut,
Seelvä, lukutaito 5/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole kuin pari tonnia säästössä, aina tulee jotain ja joudun verottamaan säästötiliä.. oon työssäkäyvä ja makselen kämppä- ja asuntolainaa. Yritän saada joka kuukausi parisataa säästöön ja sit hajoaa joko autosta jotain, tai joku kodinkone levähtää tms. Kuulun siis kyllä lähes tohon ryhmään jolla säästöjä ei ole tai niitä on vähän. Mä luulen että meitä on aika paljon.
Kämppä- ja asuntolainaa? Siis maksatko kahden asunnon lainaa?
Mutta siis tiedän tuon tunteen, että kun jotakin saa säästöön niin eiköhän auto hajoa tms.
Ähh, autocorrect ilmeisesti. Piti olla kämppä- ja autolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa ettette käytä vuosiin lemmikkiänne tarkastuksissa koska näyttäähän se terveeltä.
Eikö lemmikit pidä rokottaa vuosittain ja samalla saa terveystarkastuksen. Kerran vuodessa se ei nyt ole kyllä iso kuluerä. Muutaman kympin luokkaa. Eri asia, jos on sitten useampi lemmikki.
Miten niin pitää rokottaa vuosittain? Mun kissa on sisäkissa joten miksi pitäisi rokottaa. Eläinlääkäriin mennään jos on tarvetta. Kissalla ikää pian 8 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Monella ainakin täällä on vanhoja autoja. Mullakin on 23 vuotta vanha auto. Ei todellakaan ole varaa vaihtaa autoa. Jos tuo hajoaa lopullisesti, niin sitten pitää pärjätä ilman autoa ja se on täyttä peetä.
Tuo sun marina, että ei ole varaa yli 10 000 euron autoon on kyllä täyttä peetä. Sulla on omaisuutta kyllä ja kehtaat marista, että ei ole varaa.
Niin mitenköhän tässä pystyy elämään ilman puskuria. No olisiko vaikka hel vetti vieköön siksi, että ON PAKKO! Mitä helvettiä sä kuvittelit, että ihmiset tekee jos ei ole puskuria?!? Tappaa itsensä vai?!? Olet kyllä todella typerä ihminen.
Eipä oo varsinaisesti mitään säästöjä, tilillä on 30k rahaa ja toisen auton voin myydä koska vaan jos lisärahaa johonkin tarttee. Velkaakaan ei ole kuin pieni taloyhtiölainan häntä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä oo varsinaisesti mitään säästöjä, tilillä on 30k rahaa ja toisen auton voin myydä koska vaan jos lisärahaa johonkin tarttee. Velkaakaan ei ole kuin pieni taloyhtiölainan häntä.
Siis mistä teitä tolloja riittää? Sullahan nimenomaan on säästöjä 30 000€!
Te joilla ei ole säästöjä tai säästöt käytetty ja elätte kädestä suuhun, niin oletteko tehneet suunnitelmaa miten parantaa tilannetta? Vastaus ei ole, että töitä ei ole. On totta että töitä on vaikea saada ja palkka voi olla huono, mutta entä ne muut vaihtoehdot?
silloin pääsi eläkkeelle 55-61 - vuotiaana.
Ehkä armeijasta ja joistain valtion viroista
Mun vanhemmat olivat duunareita ja pääsivät eläkkeelle 63v ja 65v. 90-luvulla.
Ei kumpikaan rasittanut eläkkeillään yhteiskuntaa kovin pitkään - toinen ehti olemaan eläkkeellä 2v ja toinen 10v ennen kuolemaansa