Yle: Osalla suomalaisista ei ole lainkaan säästöjä
Minä säästin vuosia, mutta nyt parissa vuodessa olen joutunut toistuvasti käyttämään säästöjäni, kun rahat käyvät vähiin. Silmälääkärikäynnit ja silmälasit, hammaslääkäripalvelut, talvikengät, tukevat rintaliivit... Kaikki nämä ovat kalliita menoja, joita ilman ei selviä. En todellakaan tuhlaile, mutta pitää olla tarkkana. Mökki jää haaveeksi. Hyvä, jos joskus voin jäädä eläkkeelle.
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailij89a kirjoitti:
Eläkemaksua on maksettu palkoista seuraavasti
1963-1983 yhteensä vain 5 miljardia
1984-2009 yhteensä vain 95 miljardia
2010-2020 yhteensä jopa 100 miljardia
Jos tuo on euroissa niin ihan ymmärrettävää -
2000 MARKAN bruttotulosta ei paljoa euroja kerry vaikka joka kk eläkemaksut maksettiin.
Tällä hetkellä maksat 2400 brutto palkalla 177 euroa kuukaudessa eläkemaksua eli 2000 vuodessa ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Jep. Itsekin maksoin toisten eläkkeitä monta vuosikymmentä
Ja kun pääset eläkkeelle silloinen työtätekevä sukupolvi maksaa sinun eläkettäsi!
Maksoit vähemmän kuin nyt maksetaan. 1990-luvulla eläkkeelle jääneet ei maksaneet oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 MARKAN bruttotulosta ei paljoa euroja kerry vaikka joka kk eläkemaksut maksettiin.
Tällä hetkellä maksat 2400 brutto palkalla 177 euroa kuukaudessa eläkemaksua eli 2000 vuodessa ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Ja kun pääset eläkkeelle silloinen työtätekevä sukupolvi maksaa sinun eläkettäsi!
Kaupunkiin ja kuntiin on tulossa irtisanomisia ja potkulaki tulee voimaan 1.1.2026, että toivottavasti ei ole asuntovelkaa lapsillasi, kun asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin.
Kituutan ja maksan opintolainaa pois, koska en usko tulossa olevan aikaa, jolloin olisi paremmat tulot. Säästämistä katselen sitten, kun on laina maksettuna.
Kuntiin ja kaupunkeihin on tulossa irtisanomisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei olleet, mitä työeläkeotettani olen katsonut. Ennen sai parempaa palkkaa.
Mielenkiintoista!
Esim 90-luvun alussa pankinjohtajan palkka oli vähän yli 10 000 markkaa.
Moniko pankinjohtaja tekee töitä alle 2000 eurolla?
Oma palkkani - samasta työstä v 2001 12000mk, v 2015 3440e
Millä tahansa laskuopilla tulee enemmän..
Missä pankissa olet töissä.
Minulla on palkka vuorotyöstä eläkeotteessa 3800 euroa ja tuo on markka ajalta, mutta eläkeyhtiö on kääntänyt sen.
Oletpa ollut huippupositiossa markka-aikaan!
Kun itse olin pankissa töissä ei tuollaisia palkkoja ollut.
Ystävätär jäi pankista 44v jälkeen eläkkeelle, ollut aina hyvässä positiossa muttei hänelläkään ollut kuin 3900/kk palkka v 2023, markka-aikan murto-osan
"Sote-alalta valmistutaan nyt suoraan työttömyyskortistoon."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei olleet, mitä työeläkeotettani olen katsonut. Ennen sai parempaa palkkaa.
Mielenkiintoista!
Esim 90-luvun alussa pankinjohtajan palkka oli vähän yli 10 000 markkaa.
Moniko pankinjohtaja tekee töitä alle 2000 eurolla?
Oma palkkani - samasta työstä v 2001 12000mk, v 2015 3440e
Millä tahansa laskuopilla tulee enemmän..
Missä pankissa olet töissä.
Minulla on palkka vuorotyöstä eläkeotteessa 3800 euroa ja tuo on markka ajalta, mutta eläkeyhtiö on kääntänyt sen.
Oletpa ollut huippupositiossa markka-aikaan!
Kun itse olin pankissa töissä ei tuollaisia palkkoja ollut.
Ystävätär jäi pankista 44v jälkeen eläkkeelle, ollut aina hyvässä positiossa m
Ei toi mun palkka ollutkaan pankin palkka ja on työpaikkoja missä palkka parempi kuin pankissa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo ollut uutinen. Työttömiä ihan julmetusti. Toimeentulotukeakaan ei saa jos on säästöjä.
Suomalaisten säästöt myös sulavat koska perittävä talo syrjäseudulla onkin kulu.
Miehen vanhemmat on rakentaneet pienen lammen rannalle ison asuinkompleksin. Liian kaukana mistään.
Mietin että hyvä kun ovat viihtyneet siellä mutta tuskin kovin moni sitä haluaa sillä liian pitkä matka. Näitäkin on. Liian kalliita talviasuttavia taloja maaseudulla.
"Kesätyöpaikkojen määrä on tänä vuonna romahtanut. Samalla harvoja paikkoja hakevat myös pidempään työttömänä olleet."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailij89a kirjoitti:
Ja kun pääset eläkkeelle silloine
silloin pääsi eläkkeelle 55-61 - vuotiaana.
Kaupungit irtisanovat opettajia ja päiväkodin hoitajia tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
"Kesätyöpaikkojen määrä on tänä vuonna romahtanut. Samalla harvoja paikkoja hakevat myös pidempään työttömänä olleet."
Minäkin hain ja olen vanhempi ja työtön. Tosin pitäisi olla moneen paikkaan se auto.
Säästöjä oli vähän, mutta kaikki meni ihan elämiseen ja sairastamiseen. Tällä hetkellä rahaa ei ole.
Maksoit vähemmän kuin nyt maksetaan. 1990-luvulla eläkkeelle jääneet ei maksaneet oikein mitään.
Jäin -23 joten hyvin olen ehtinyt maksamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei mitenkään suuret tulot vaan pikemmin olen pienituloinen kun nettopalkka noin 2000 euroa. Puolisoni tienaa muutaman sata euroa enemmän. Säästöön jää kummallakin mukavasti joka kuukausi koska meillä ei ole suuria menoja ja kahden aikuisen talous. Ei asuntolainaa tai auton menoja maksettavana. Käymme kerran vuodessa etelässä ja toisen kerran yleensä joku kaupunkiloma. Kotimaassa emme juuri matkustele. Nyt äsken kuitenkin varasimme pariksi yöksi hotellin kun hintaa oli vain noin 220 euroa yhteensä. Poikkeuksellisen edullinen.
Suurin osa suomalaisten rahoista menee asumiseen, joten teillä on halpa vuokra.
Emme asu vuokralla eikä lainojakaan ole ollut enää ikuisuuksiin.
Kaupunkiin ja kuntiin on tulossa irtisanomisia ja potkulaki tulee voimaan 1.1.2026, että toivottavasti ei ole asuntovelkaa lapsillasi, kun asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin.
Juu juu, taasko tulit jankkaamaan!
Hyvälle tekijälle löytyy aina töitä ja 3/4 on jo lainansa maksaneet.
Ei läheskään kaikki saa tt tai asumistukea, omillaan on tultu tähänkin saakka toimeen.
Pidän säästössä n. 4000 €. Jotenkin iskostunut päähän, että hautausrahat pitää olla..Muuten laitan rahan kiertoon, esim. matkaan silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös pienillä tuloilla pärjää jos on halvat huvit.
Uusia vaatteita ei tarvitse edes joka vuosi. Eikä matkustella, lemmikkejä, eineksiä...
Varsinkin lemmikki vie paljon rahaa joka vuosi. Rahareikä joka on helppo välttää.
No ei mun kissa kauhean paljon rahaa vie vuodessa. Ruoat ja hiekat. Ruoat on laadukasta viljatonta ja sokeritonta ruokaa, ei mitään halpaa Latzia tms. Eläinlääkärissä käytiin hiljattain ja todettiin astma, sen lääkitys ei ole kallis. Tätä ennen käyty eläinlääkärissä useampi vuosi sitten.
Samaa meinasin kommentoida meidän koirasta. Ostettiin 12 kg säkki ruokaa eläinkaupasta, alennuksen kanssa reilut 50 euroa ja tuosta syö lähemmäs puoli vuotta. Toki annetaan muutakin, mutta tähän mennessä eläinlääkärissä käytetty vain rokotuksissa. Leluilleenkin on armollinen, joten niitäkään ei usein tule ostettua, välillä tietysti kiva ilahduttaa uudella, mutta halpoja nekin. Valjaat, hihnat yms ovat pitkäikäisiä, ensimmäisen vuoden jälkeen ei ole hankittu oikeastaan mitään. Sanoisin, että meille koira on tuonut säästöä, sillä ennen tuli helpommin lähdettyä ulos syömään tai jäätyä töiden jälkeen kaupungille, nykyisin lenkki koiran kanssa vie sen ajan.
Pelottavaa ettette käytä vuosiin lemmikkiänne tarkastuksissa koska näyttäähän se terveeltä.
Ja kun pääset eläkkeelle silloinen työtätekevä sukupolvi maksaa sinun eläkettäsi! Kannattaa pitää huoli nuorisosta että tulee fiksua, koulutettua ja ennenkaikkea töissäkäyvää väkeä!!! Minä kasvatin 4 veronmaksajaa.
Niin se kuule vaan menee:)