Yle: Osalla suomalaisista ei ole lainkaan säästöjä
Minä säästin vuosia, mutta nyt parissa vuodessa olen joutunut toistuvasti käyttämään säästöjäni, kun rahat käyvät vähiin. Silmälääkärikäynnit ja silmälasit, hammaslääkäripalvelut, talvikengät, tukevat rintaliivit... Kaikki nämä ovat kalliita menoja, joita ilman ei selviä. En todellakaan tuhlaile, mutta pitää olla tarkkana. Mökki jää haaveeksi. Hyvä, jos joskus voin jäädä eläkkeelle.
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä niillä säästöillä on?
Voimakkaampi voi ottaa ne koska tahansa halutessaan. Aika tyhmää kerätä jollekin tiliä että voi ottaa ne.
Eikö olisi parempi käyttää ne rahat?
Raha on siitä kätevä ettei sitä ole pakko pitää tilillä.
Monella mun ikäisellä tuntuu olevan osake- ja rahastosäästöjä, maata, kiinteistöjä yms. mitä mulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ero on siinä että mulle tuo 30k on enemmän käyttörahaa, ei sitä ole korvamerkitty "säästöksi" vaan se voi mennä jos tulee into ostaa jotain.
Olet ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla ei ole säästöjä tai säästöt käytetty ja elätte kädestä suuhun, niin oletteko tehneet suunnitelmaa miten parantaa tilannetta? Vastaus ei ole, että töitä ei ole. On totta että töitä on vaikea saada ja palkka voi olla huono, mutta entä ne muut vaihtoehdot?
muut vaihtoehdot on saada työpaikka! itsellä ei ole mitään mistä voisi luopua jos se tarkottaa rahan jäämistä käteen enemmän. mulla ei ole edes mitään suoratoistopalvelua kk maksettavana. mistä sitä luopuu, sähkösopimus irti vai??? mitään kallista en omista enkä halua. minulle riittää hyvä työpaikka. niinkauan ollaan tukien varassa
Suomi on 'romahtamassa' ja moni ei ymmärrä miksi. Mielestäni pääsyyt ovat seuraavat:
-Raha ei kierrä, koska ihmisillä ei enää ole varaa kuluttaa. Kun kulutus 'pysähtyy' niin ilmiö ruokkii itseään ja syvenee. Kun keskituloisenmpitää kohonneiden kustannusten (kuten ruoka) kiristää vyötä, tai kun vaikka hoitaja jää työttömäksi, he jättävät kampaamokäynnin väliin, karsivat pois kuntosalikortin, eivät enää käy leffassa jne.
Tuosta seuraa se, että kohta on kampaamo, kuntosali, ja leffateatteri konkurssissa, ja taas kasvaa joukko joilla ei enää ole rahaa/työtä ja pitää nipistää menoja, ja kierre syvenee ja syvenee kosketttamaan yhä isompaa porukkaa ihmisiä.
-Ihmisillä ei ole enää luottoa yhteiskunnan turvaverkkoihin, jos työssäkäyvä ja asiansa kaikin puolin hyvin hoitanut sairastuu vakavasti, niin nopeasti voi olla tilanteessa että kaikki säästöt on syöty. Sitten on 100% yhteiskunnan tukien varassa, ja pahimmillaan ei saa 'mistään mitään' kun on periaatteessa jostain perämetsistä (liki arvottoman) mökin mitä kukaan ei osta,
-Vaikka kaikilta kiristetään, niin erityisen väärin se on niiltä jotka koittavat parhaansa tehdä! Jossain kohtaa yhteiskuntarauha voi olla vaarassa, kun ne "kunnolliset" (jotka tekee töitä ja maksaa menonsa jne.) eivät enää koe että yhteiskunta hyödyttää heitä, vaan ainoastaan 'riistää. Vielä kun samaan aikaan voi tuntua että joku narkki elää 'leveämmin'. Saa asunnon ja lääkkeet maksutta, voi syödä paremmin kun pöllii pihvit, juustot ja lonkerot, jos jää kiinni repii vain sakkolapun. Jopon nappaa nopeasti omaan käyttöön kadun varresta, sen johon se ahkera duunari säästi vuoden verran.
+Päälle temuttajat, suurin osa ei koskaan palaa ostamaan muualta kun tottuvat tuohon. Kyllä riskit tiedostaa moni, mutta jos lapsesta saakka tottuu "kiina-krääsään" ajatus siitä että pitäisi jostain "marketista" ostaa sama 10 x kalliimmalla on mahdoton ajatus. Tämäkin entisestään syventää työttmyyttä kurjuuden kierrettä ajan mittaan...
Mä olen 55 v, ja säästötilillä on jotain 8000 euroa. Ja olen keskituloinen. Aina olen elänyt nuukasti......Ei mitenkään hyvä homma, mutta ainakaan ei ole kulutusluottoja.
Asunto ja mökki on velattomiksi maksettu, että jotain puskuria on ihan pahimman varalle. Eläkepäiville kyllä yritän säästää, mutta tämän vanhan kerrostalon rempat on viime vuosina syöneet sitä tilillä olevaa puskuria, kun joka vuosi on ollut joku remppa, joka poikii uuden rempan kun on löytynyt yllätyksiä. Kyllä varmaan pitäisi vaihtaa asuntoa, mutta alueen asuntokauppakaan ei meinaa oikein käydä.
Täytyy vaan toivoa, että terveyttä riittäisi ja töitä. Sittenhän se pakka kääntyy paskaksi, jos sairastuu johonkin vakavaan tai menee duunit.
Tsemppiä teille, joilla ei ole hommat hyvällä mallilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina ollut säästäväinen mutta en juuri tee mitään paitsi harrasta taidetta ja käy lenkeillä. Säästin pienestä palkasta jotain 5000e vuoden aikana. No jonkun reissun haluaisin tehdä mutta loput varmaan valuu sitten laskuihin. Minulle elämykset on tärkeämpiä kuin tavara. Maksoin vakuutuksen itse (900e) kun olin työtön. Ja pesukoneen ostin.
Minkä vakuutuksen maksoit?
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa ettette käytä vuosiin lemmikkiänne tarkastuksissa koska näyttäähän se terveeltä.
Rokotusten yhteydessä tehdään perustarkastus.
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivejä löytyy alle 10 eurollakin. Ihan turha on ostaa kalliita merkkiliivejä kun halvemmillakin pärjää. Lidlissä on hyviä liivejä.
Ei stondaa kun katselee Lidelin liivejä.
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivejä löytyy alle 10 eurollakin. Ihan turha on ostaa kalliita merkkiliivejä kun halvemmillakin pärjää. Lidlissä on hyviä liivejä.
En ole löytänyt kympin liivejä ikinä. Kun on reilusti ympärysmittaa ja G rinnat niin Miss Mary on osoite liiviostiksille. Hinta 50€-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla? Ihmiset kuitenkin ajelee järjestään alle 10 v vanhoilla autoilla, eli niihin kyllä tuntuu rahaa riittävän. Itse en koe, että minulla olisi varaa yli 10 000 autoon, vaikka säästössä ja sijoituksissa on lähes 100 000 ja metsässä saman verran. Ehkä suurempi ongelma on se, että ihmiset elää yli varojensa. Itse stressaisin jatkuvasti, jos ei olisi kunnon puskuria, en käsitä miten jotkut pystyy siihen.
Monella ainakin täällä on vanhoja autoja. Mullakin on 23 vuotta vanha auto. Ei todellakaan ole varaa vaihtaa autoa. Jos tuo hajoaa lopullisesti, niin sitten pitää pärjätä ilman autoa ja se on täyttä peetä.
Tuo sun marina, että ei ole varaa yli 10 000 euron autoon on kyllä täyttä peetä. Sulla on omaisuutta kyllä ja kehtaat marista, että ei ole varaa.
Niin mitenköhän tässä pystyy elämään ilman puskuria. No olisiko vaikka hel vetti vieköön siksi, että ON PAKKO! Mitä helvettiä sä kuvittelit, että ihmiset tekee jos ei ole puskuria?!? Tappaa itsensä vai?!? Olet kyllä todella typerä ihminen.
No, teistä kahdesta veikkaan kyllä todella typeräksi ihan toista, kuin lainaamasi henkilöä.
"Tuo sun marina, että ei ole varaa yli 10 000 euron autoon on kyllä täyttä peetä. Sulla on omaisuutta kyllä ja kehtaat marista, että ei ole varaa." No tiedätkö miksi sitä omaisuutta on? Sitähän on juuri sen takia, että kaikkea rahaa ei kuluteta. Eikai tuollaisen omaisuuden hassaamiseen olisi tarvittu kuin uusi auto 2-4 vuoden välein. Toki en tiedä, joudun olettamaan, että omaisuus on kerrytetty vuosien saatossa.
"Niin mitenköhän tässä pystyy elämään ilman puskuria. No olisiko vaikka hel vetti vieköön siksi, että ON PAKKO!" Pakko on aina pakko, mutta on paljon myös ihmisiä, joilla vaihtoehtona olisi myös säästää. Sinusta en tiedä, mutta todella monella (ei siis kuitenkaan lähellekään kaikilla) on mahdollisuus säästää puskuria. Toki se vaatii suunnitelmallisuutta ja motivaatiota (-niin mikäpä ei vaatisi), mutta se ei tarkoita sitä, etteikö se olisi mahdollista.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Monella mun ikäisellä tuntuu olevan osake- ja rahastosäästöjä, maata, kiinteistöjä yms. mitä mulla ei ole.
ei ole minullakaan mitään, eikä kiinnosta. sitä paitsi nämä säästöt voi olla mitä tahansa vaikka muutama tonni. ihmiset voi netissä myös valehdella omaa tilannetta.
Laskeskelin tossa just että jos pystyn elämään siten että säästöjä kuluu maksimissaan 100-200€/kk niin selviän eläkeikään asti. Sitten, jos vielä takuueläke on saatavilla, pärjään paremmin. Ellei jotain katastrofaalista tapahdu ennen sitä. Kuten sairastuminen johonkin syöpään tai muuhun vakavaan. On vielä paljon tavaraakin myytäväksi saakka. Harmi kun kukaan ei juuri mitään enää osta kun postikulut on niin suuret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole löytänyt kympin liivejä ikinä. Kun on reilusti ympärysmittaa ja G rinnat niin Miss Mary on osoite liiviostiksille. Hinta 50€-
Zalandolla vois olla edullisempia. Itse täytän kyselyjä netissä ja sain 50€ lahjakortin jolla ostin kahdet liivit Zalandosta alehinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 150 000 säästötilillä. Silti pelottaa.
Mua pelottaisi olla niin tyhmä, että pitäisin tuollaista summaa säästötilillä happanemassa.
Mitä yhteistä on säästämättömyydellä ja ylipainolla?
-Melkein kaikilla olisi mahdollisuus päästä siitä eroon.
On ihan tuubaa, etteikö lähes jokainen pystyisi säästämään tai treenaamaan itseään hyvään kuntoon.
Mutta jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla ei ole säästöjä tai säästöt käytetty ja elätte kädestä suuhun, niin oletteko tehneet suunnitelmaa miten parantaa tilannetta? Vastaus ei ole, että töitä ei ole. On totta että töitä on vaikea saada ja palkka voi olla huono, mutta entä ne muut vaihtoehdot?
muut vaihtoehdot on saada työpaikka! itsellä ei ole mitään mistä voisi luopua jos se tarkottaa rahan jäämistä käteen enemmän. mulla ei ole edes mitään suoratoistopalvelua kk maksettavana. mistä sitä luopuu, sähkösopimus irti vai??? mitään kallista en omista enkä halua. minulle riittää hyvä työpaikka. niinkauan ollaan tukien varassa
Elät puutteen kautta mikä lisää puutetta entistä enemmän. Muitakin vaihtoehtoja on, joten mietihän koulutustaustaasi ja sitä mitä ja mistä muuta kautta voisit saada lisätienestiä. Jos työnhaku ei tuota tulosta, niin pitäisi olla olemassa jokin toinen ja useampikin rahavirta. Mitä sinä haluat ja osaat tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä yhteistä on säästämättömyydellä ja ylipainolla?
-Melkein kaikilla olisi mahdollisuus päästä siitä eroon.
On ihan tuubaa, etteikö lähes jokainen pystyisi säästämään tai treenaamaan itseään hyvään kuntoon.
Mutta jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta.
Hyvään kuntoon treenaaminen vaatii aikaa ja rahaa, ei ole aina mahdollista vaikka kuinka kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla? Ihmiset kuitenkin ajelee järjestään alle 10 v vanhoilla autoilla, eli niihin kyllä tuntuu rahaa riittävän. Itse en koe, että minulla olisi varaa yli 10 000 autoon, vaikka säästössä ja sijoituksissa on lähes 100 000 ja metsässä saman verran. Ehkä suurempi ongelma on se, että ihmiset elää yli varojensa. Itse stressaisin jatkuvasti, jos ei olisi kunnon puskuria, en käsitä miten jotkut pystyy siihen.
Suomalaiset pelkää ottaa velkaa. Miksi?
Ero on siinä että mulle tuo 30k on enemmän käyttörahaa, ei sitä ole korvamerkitty "säästöksi" vaan se voi mennä jos tulee into ostaa jotain.