Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Osalla suomalaisista ei ole lainkaan säästöjä

Vierailija
01.04.2025 |

Minä säästin vuosia, mutta nyt parissa vuodessa olen joutunut toistuvasti käyttämään säästöjäni, kun rahat käyvät vähiin. Silmälääkärikäynnit ja silmälasit, hammaslääkäripalvelut, talvikengät, tukevat rintaliivit... Kaikki nämä ovat kalliita menoja, joita ilman ei selviä. En todellakaan tuhlaile, mutta pitää olla tarkkana. Mökki jää haaveeksi. Hyvä, jos joskus voin jäädä eläkkeelle.

https://yle.fi/a/74-20153067

Kommentit (258)

Vierailija
241/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi aloin jo nuorena laittamaan osan palkasta sivuun. Nyt noin puoli miljoonaa eläkkeelle säästettynä.

Pääsee matkustelemaan ja nauttimaan viimeisistä vuosista.

Vierailija
242/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin kun ei ollut lapsia ja olin pitkäaikaistyöttömänä, niin 4000 euron säästöt tuntui isolta ja oli turvallinen olo.

Nykyään kun on kaksi lasta ja yksin otettu asuntolaina, niin 100 000 euron säästöt eivät tunnu vielä riittäviltä.

Voin kuvitella miten tukala tilanne on heillä, joilla ei ole lainkaan säästöjä :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika turhja luku, en tunne kyllä ketään kädestä suuhun elävää.

Vierailija
244/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa enää säästää kun heti leikataan asumistukea.

Pidä tili tyhjänä.

Vierailija
245/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa pikavippii!

Vierailija
246/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bowl-sanan käyttö ruoanlaitossa, esim. kasvisbowl tai lohibowl. Todella ärsyttävää!

Vierailija
247/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kerran vuodessa hammaslääkärissä, kunnallisella. N 100 e menee vuodessa.

Aikoinaan käytin ikivanhoja imetysliivejä. Läpät kiinni ja kavensin

Vierailija
248/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on toki kallista. Säästäminen on silti yhä myös asennekysymys. Mulla on vuoroviikoin kaksi elätettävää, tulot kaikkine lapsiliseen nettona n. 2300/kk + lomarahat, ja tästä kallis asuminen nappaa puolet. Silti kertyy säästöjä. Kaikki on budjetoitu, kesälomareissuja ja niitä "ylläri"kuluja myöten (tilille kerrytetään joka kuukausi rahaa kohtaan "yllärit" ). Autoa tai lemmikkejä ei luonnollisesti ole tai tule. 

Vuokrankorotusten ja hintojen nousun myötä nyt alkaa marginaali olla alle satasen jo, kun ennen oli kolmekin. Mutta jos uhkaa mennä pysyvästi miinukselle, on yhä jäljellä vaihtoehto muuttaa halvempaan. Viimeiseen asti sitä vaan lasten vuoksi välttelen. 

Iso syy siihen, että voin säästää, on se että säästin aiemmin, eikä tarvitse maksaa rahasta. 

Aikoinaan, kun vielä kirppiksillä kauppa kävi, todellakin budjetti oli kaikkeen. Mulla oli 10 laatikon kiintiö, haettiin marras ja toukokuussa. Ja silloin maksettiin edellinen myynti.

Joskus rahaa tuli 1500, joskus 500 e.

Mammuttimarkkinoilta ostettiin vaikka mitä, joka kesti vuoden, jotta saatiin Tukholmaan risteilylappu.

Tammikuussa matkamessuilla tehtiin hotellivarauksia jne jne. 

Se, mitä minulla ei ole, on laskupino. Meilä oli pe palkkapäivä, kollega maksoi varmaan n 20 osamaksua, vuokran ja hsl lipun. Tänään haki uuden paketin. Mielummin pidän riepuja, kun maksat klarnaa

Vierailija
249/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli parikymmentä tuhatta, mutta ne ovat nyt kadonneet, kun olen ollut 10 vuotta työttömänä. Nyt on vaikeuksia saada rahaa riittämään edes ruokaan tiettyinä hetkinä. Mitään omaisuutta ei ole. Työtä en tule enää ikinä saamaan ja jatko on vain selviytymistä. Kaikki harrastukset on pitänyt lopettaa, kavereita en voi enää nähdä enkä missään käydä. Sama on tappaa itsensä.

Vierailija
250/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä oo varsinaisesti mitään säästöjä, tilillä on 30k rahaa ja toisen auton voin myydä koska vaan jos lisärahaa johonkin tarttee. Velkaakaan ei ole kuin pieni taloyhtiölainan häntä.

Siis mistä teitä tolloja riittää? Sullahan nimenomaan on säästöjä 30 000€!

No eihän tuota 30 tuhatta voi oikein laskea säästöksi, kun jos sen käyttää, niin sitten ei ole mitään! Pitäisi olla vielä erikseen joku puskuri yllättäviä menoja varten.

Olet todella yksinkertainen ihminen. Ja jotakin on pahasti vialla rahankäytössä, jos 30 000€ voidaan hussata tuosta noin vain eikä tuo summa ole puskurina yllättäviä menoja varten. Ja vaikka tuon rahan voi käyttää noin vain kun on tavallisella tilillä, niin se on silti säästöjä.

Vierailija
251/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun säästöjä alettiin kuppaamaan korona aikana ja nyt ne kaikki on sitten mennyt. Asunnon arvokin romahti, eli eipä senkään myynnistä jää juuri mitään käpälään. Nyt loppui myös työt, eikä uutta työtä ole edes näköpiirissä. Henkisesti olen jo valmistautunut pitkäaikais työttömäksi, ja tästä jään sitten suoraan eläkkeelle koska tämä 56 v ikä "suojelee" enää työllistymästä. Tämmöstä se on, eikä tämä tilanne ollut minun valinta.

Vierailija
252/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisen palkalla ei enää elä Suomessa.

Aiemmin rahaa jäi joka kuukausi säästöön useampi satanen, vaikka eli hieman tuhlaillen =ei jokaista euroa laskenut, ja ostin välillä kaikkea turhaakin.

Nyt kaikki menee, vaikka turhuudet on karsittu ja kaupasta ostaa tarkan listan mukaan. Syynä on  se, että ruoka maksaa järjettömän paljon nykyään! 

Päälle vielä se, että samaan aikaa kaikki muukin kallistunut (asumisen kulut, sähkö, harrastukset ja erilaiset palvelut, jääkiekko- ja teatteriliput, bussikortit, vakuutukset, hammaslääkäri jne. kaikki) ja tuntuu ettei raha riitä enää.

Jollain keinoin pitäisi hintojen nousua suitsia, vaikka kaupan voittoja rajoittaa jotta tuottajat saisivat isomman siivun ja asiakkaat pienemmät kauppalaskut. Kaupat tekevät jättimäisiä voittoja, jotka revitään tuottajien selkänahast

Tuottajat eivät kuitenkaan myy suoramyyntinä kuluttajille, vaan repivät megavoittoja, jos myyvät. 

Vierailija
253/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikea säästä kun tuloni ovat olleet jo monta vuotta pelkkä työmarkkinatuki. 

Onko tuollainen elämä sitten kivaa? Itse varmaan menisin lääkikseen.

Oletko oikeasti tuollainen idiootti? Ei lääkikseen noin vain mennä. Sun älyllä varsinkaan.

Itse asiassa olen päässyt lääkikseen, mutta en halunnut muuttaa Kuopioon. Sitten varmasti muuttaisin, jos vaihtoehtona olisi monen vuoden työmarkkinatuki.

Joo aivan varmasti. :D 

Joo, en halunnut muuttaa pois pk-seudulta ja pääsin kuitenkin Aaltoon ja valmistuin sieltä dippainssiks

Kyllähän lääkikseen vain mennään, jos papereilla pääsee.

Vierailija
254/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset on TYHMIÄ jos he eivät säästä tai sijoita yhtään rahaa, miten he maksavat äkilliset menot eli vaikka sen kalliin autoremontin? 

Vierailija
255/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikea säästä kun tuloni ovat olleet jo monta vuotta pelkkä työmarkkinatuki. 

Onko tuollainen elämä sitten kivaa? Itse varmaan menisin lääkikseen.

Oletko oikeasti tuollainen idiootti? Ei lääkikseen noin vain mennä. Sun älyllä varsinkaan.

Kyllähän lääkikseen vain mennään, jos papereilla pääsee.

Vierailija
256/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmiset on TYHMIÄ jos he eivät säästä tai sijoita yhtään rahaa, miten he maksavat äkilliset menot eli vaikka sen kalliin autoremontin? 

Mistä säästää, jos ei ole rahaa? 

Vierailija
257/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäkää ja sijoittakaa, oikeesti. Suuri osa teistä saa niin matalan eläkkeen aikoinaan, ettei sillä elä vaikka muuttaisi korpeen. Silloin on hyvä olla säästöjä.

Vierailija
258/258 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä säästää, jos ei ole rahaa? 

Sitten joko karsii menoja tai hankkii lisää tuloja? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän