Yle: Osalla suomalaisista ei ole lainkaan säästöjä
Minä säästin vuosia, mutta nyt parissa vuodessa olen joutunut toistuvasti käyttämään säästöjäni, kun rahat käyvät vähiin. Silmälääkärikäynnit ja silmälasit, hammaslääkäripalvelut, talvikengät, tukevat rintaliivit... Kaikki nämä ovat kalliita menoja, joita ilman ei selviä. En todellakaan tuhlaile, mutta pitää olla tarkkana. Mökki jää haaveeksi. Hyvä, jos joskus voin jäädä eläkkeelle.
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI pidäkään säästää vaan hankkia lisätuloja.
Minulla viimeksi tänään kasvoi tulevaisuuden tulot hiukan, ja taas pärjään vähän paremmin kuin eilen.
No tämä!
Suomalaisille kelan elättämille demarimummoille, jouta täällä pyörivistä nauku-maijoista suurinosa on, on aivan käsittämätön konsepti MENNÄ TÖIHIM!
Mummot on eläkkeellä, ei töissä.
Minulla ei mitenkään suuret tulot vaan pikemmin olen pienituloinen kun nettopalkka noin 2000 euroa. Puolisoni tienaa muutaman sata euroa enemmän. Säästöön jää kummallakin mukavasti joka kuukausi koska meillä ei ole suuria menoja ja kahden aikuisen talous. Ei asuntolainaa tai auton menoja maksettavana. Käymme kerran vuodessa etelässä ja toisen kerran yleensä joku kaupunkiloma. Kotimaassa emme juuri matkustele. Nyt äsken kuitenkin varasimme pariksi yöksi hotellin kun hintaa oli vain noin 220 euroa yhteensä. Poikkeuksellisen edullinen.
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisen palkalla ei enää elä Suomessa.
Aiemmin rahaa jäi joka kuukausi säästöön useampi satanen, vaikka eli hieman tuhlaillen =ei jokaista euroa laskenut, ja ostin välillä kaikkea turhaakin.
Nyt kaikki menee, vaikka turhuudet on karsittu ja kaupasta ostaa tarkan listan mukaan. Syynä on se, että ruoka maksaa järjettömän paljon nykyään!
Päälle vielä se, että samaan aikaa kaikki muukin kallistunut (asumisen kulut, sähkö, harrastukset ja erilaiset palvelut, jääkiekko- ja teatteriliput, bussikortit, vakuutukset, hammaslääkäri jne. kaikki) ja tuntuu ettei raha riitä enää.
Jollain keinoin pitäisi hintojen nousua suitsia, vaikka kaupan voittoja rajoittaa jotta tuottajat saisivat isomman siivun ja asiakkaat pienemmät kauppalaskut. Kaupat tekevät jättimäisiä voittoja, jotka revitään tuottajien selkänahast
Väärin, keskituloisen palkalla elää suomessa. Ihan turhaa huuhaata väittää, ettei eläisi. Jos keskituloisen palkalla ei pärjää, on sinulla vieläkin karsittavaa menoissa. Jännä miten itsellä jää ihan reilusti rahaa säästöön keskituloisena, toki sieltä keskituloisten yläpäästä. Mutta laskeskelin juuri tuosta, että olin _lyhentänyt_ asuntolainaa viimeisen kahdeksan vuoden aikana keskimäärin 1000e/kk. Päälle korot, muu kulutus ja silti jäi säästöönkin satasia kuussa, noissa satasissa toki sellaista "säästöä" joka kuluu elämiseen jossain vaiheessa, kuten auton remontteihin tai muihin "yllättäviin" menoihin. Mutta ihan oikeaakin säästöä n. pari sataa / kk.
Myönnän toki eläväni aika tiukassa talouskurissa. Turhia ostoksia tulee välteltyä ja lähes kaiken ostan joko käytettynä tai alennusmyynnistä. Vaatii toki ennakointia, esimerkiksi harrastusvälineet pitää ostaa jo ennen kuin edelliset hajoaa, niitä saa säännöllisesti halvalla kausialeista. Vessapaperista tai pesuaineista ei tarvitse KOSKAAN maksaa täyttä hintaa, niitä voi ostaa alesta jo ennen kuin edelliset loppuu ja ne eivät mene huonoksi pitkässäkään säilytyksessa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivejä löytyy alle 10 eurollakin. Ihan turha on ostaa kalliita merkkiliivejä kun halvemmillakin pärjää. Lidlissä on hyviä liivejä.
Tässä on taas yksi harhainen, joka kuvittelee, että kun hän onnistuu tekemään jotain, niin kaikki muutkin onnistuvat. Ihan silkkaa tuuria on, jos löytyy Lidlistä sopivat liivit. Entä missä niitä siellä sovitetaan? Siinä keskellä käytävää, vai? Sen kun ostat liivisi Lidlistä, mutta älä kuvittele, että kaikille sieltä löytyy sopivia.
Yhtenä hellekesänä huomasi että ylimääräisiä alusvaatteita olisi hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin rahaa jäi joka kuukausi säästöön useampi satanen, vaikka eli hieman tuhlaillen =ei jokaista euroa laskenut, ja ostin välillä kaikkea turhaakin.
Nyt kaikki menee, vaikka turhuudet on karsittu ja kaupasta ostaa tarkan listan mukaan. Syynä on se, että ruoka maksaa järjettömän paljon nykyään!
Päälle vielä se, että samaan aikaa kaikki muukin kallistunut (asumisen kulut, sähkö, harrastukset ja erilaiset palvelut, jääkiekko- ja teatteriliput, bussikortit, vakuutukset, hammaslääkäri jne. kaikki) ja tuntuu ettei raha riitä enää.
Jollain keinoin pitäisi hintojen nousua suitsia, vaikka kaupan voittoja rajoittaa jotta tuottajat saisivat isomman siivun ja asiakkaat pienemmät kauppalaskut. Kaupat tekevät jättimäisiä voittoja, jotka revitään tuottajien selkänahast
Totta. Suomalaisten ostovoima on romahdutettu. Lisää konkursseja ja työttömiä tiedossa.
Suomen kansa on köyhä, ostovoima matala.
Ongelman syynähän on liian kova verotus ja sairas byrokratia.
Eli megasuurihallinto ja huonomätäsote upottaa suomen. Suomi onkin kuin ddr, tehoton sossumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain keinoin pitäisi hintojen nousua suitsia, vaikka kaupan voittoja rajoittaa jotta tuottajat saisivat isomman siivun ja asiakkaat pienemmät kauppalaskut. Kaupat tekevät jättimäisiä
Tätä samaa olen mietiskellyt ketjua lueskellessani. Suomalaiset elävät turhuuden markkinoilla. Valitetaan ruoan ja elämisen hintaa, mutta ei olla valmiita tinkimään autoista/lomista/harrastuksista. News flash: ne on niitä ensimmäisiä mistä tingitään. Jos keskituoloinen ei pärjää täällä, on ollut jo aiemmin ongelmaa hupuloinnin kanssa, ja prioriteetit ovat hukassa. Ei pystytä eikä osata, mutta eniten ei _haluta_ luopua.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä tosi kurjaa elää kädestä suuhun. Onneksi puskuria on pariksi vuodeksi, jos jotain tulee.
Miten säästät, kun olet sairauspäivärahalla? Katsos kun kaikki ne omat rahat pitää käyttää ensin, ennenkuin saat toimeentulotukea.
Taas tällainen rikkaitten ihmisten kupla.
Minulla on 700e rahastossa ja korvamerkittyä rahaa yhteisillä tileillä saman verran.
Juuri maksettu 2 kodin remppaa ja hankintoja tulee vielä tälle vuodelle ainakin 3000e ja ensivuodelle samanverran.
Säästöt on 2 talon seinissä
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 150 000 säästötilillä. Silti pelottaa.
Mulla lähes sama summa ja ei pelota yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 150 000 säästötilillä. Silti pelottaa.
Mulla lähes sama summa ja ei pelota yhtään.
Niin koska et olekaan harhainen ääliö kuten tuo toinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla säästöt menee auton ylläpitoon. Muutaman tonnin saa silloin tällöin säästöön, mutta aina jotain hajoaa autosta ja rahat menee korjaamolle.
Ei kai sulla oo joku ranskalainen romu? Äitini sai Renaulttiinsa palamaan tonneja pienessä ajassa, ihan uskomattoman paska auto, aina joku oli rikki. Töissä Citröen työautona, ja joko ei käynnisty tai muuten ollut ihme sähkövikoja vähän väliä.
Vanhemmalla Kia Ceedillä ajeltu nyt 7 vuotta, vain kuluvia osia ja öljyjä vaihdeltu tarvittaessa. Suosittelen.
Riippuu siitä mitä niillä tuloilla on tarkoitus hankkia, mulla riittää nykyään velaton lämmin asunto ja ruoka, palmurannat on aikoinaan nähty eikä ikävä sinne tule ei myöskään autoa,huvilaa tai muuta turhaa tarvitse, säästöön jää joka kuukausi ihan kiva summa kasvamaan korkoa korolle jos joskus rahhoo tarvii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä tosi kurjaa elää kädestä suuhun. Onneksi puskuria on pariksi vuodeksi, jos jotain tulee.
Miten säästät, kun olet sairauspäivärahalla? Katsos kun kaikki ne omat rahat pitää käyttää ensin, ennenkuin saat toimeentulotukea.
Taas tällainen rikkaitten ihmisten kupla.
Jos olet späivärahalla pelkästään ei säästöt vaikuta. Ttt on tarkoitettukin väliaikaiseksi tuloksi ei pysyväksi siksi siinä kytätään kaikki
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/
Säästäminen on laitonta, jos joutuu perusturvan varaan. Sen takia vähintään 10 prosentilla väestöstä ei ole mitään säästöjä.
Loput joutuvat säästämään käteisenä, kryptoissa tai ulkomailla.
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei mitenkään suuret tulot vaan pikemmin olen pienituloinen kun nettopalkka noin 2000 euroa. Puolisoni tienaa muutaman sata euroa enemmän. Säästöön jää kummallakin mukavasti joka kuukausi koska meillä ei ole suuria menoja ja kahden aikuisen talous. Ei asuntolainaa tai auton menoja maksettavana. Käymme kerran vuodessa etelässä ja toisen kerran yleensä joku kaupunkiloma. Kotimaassa emme juuri matkustele. Nyt äsken kuitenkin varasimme pariksi yöksi hotellin kun hintaa oli vain noin 220 euroa yhteensä. Poikkeuksellisen edullinen.
Suurin osa suomalaisten rahoista menee asumiseen, joten teillä on halpa vuokra.
Outoa, itse jäin työttömäksi noin 30 vuotiaana ja sen jälkeen vain pikku pätkiä. Rahat ei riitä vaikka kuinka säästää ruuassa mutta outoa kun ei ole säästöjä, vai? Olen nyt 58 v.