Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Osalla suomalaisista ei ole lainkaan säästöjä

Vierailija
01.04.2025 |

Minä säästin vuosia, mutta nyt parissa vuodessa olen joutunut toistuvasti käyttämään säästöjäni, kun rahat käyvät vähiin. Silmälääkärikäynnit ja silmälasit, hammaslääkäripalvelut, talvikengät, tukevat rintaliivit... Kaikki nämä ovat kalliita menoja, joita ilman ei selviä. En todellakaan tuhlaile, mutta pitää olla tarkkana. Mökki jää haaveeksi. Hyvä, jos joskus voin jäädä eläkkeelle.

https://yle.fi/a/74-20153067

Kommentit (258)

Vierailija
81/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikea säästä kun tuloni ovat olleet jo monta vuotta pelkkä työmarkkinatuki. 

Onko tuollainen elämä sitten kivaa? Itse varmaan menisin lääkikseen.

Oletko oikeasti tuollainen idiootti? Ei lääkikseen noin vain mennä. Sun älyllä varsinkaan.

No oletko hakenut?

Mitä helvettiä sä ääliö sekoilet? Ei tässä musta ollut kyse vaan susta ja sun typeristä aivopieruista.

Vierailija
82/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikea säästä kun tuloni ovat olleet jo monta vuotta pelkkä työmarkkinatuki. 

Oletko oikeasti tuollainen idiootti? Ei lääkikseen noin vain mennä. Sun älyllä varsinkaan.

Itse asiassa olen päässyt lääkikseen, mutta en halunnut muuttaa Kuopioon. Sitten varmasti muuttaisin, jos vaihtoehtona olisi monen vuoden työmarkkinatuki.

Joo aivan varmasti. :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on tehneet pihistämisestä taidetta, jotkut taas laittavat rahansa heti kiertoon, mikä tietysti voi olla hyvä asia maan taloudelle, mutta huono ihmiselle.

Joskus auttaa, kun pitää armottoman tarkkaa kirjanpitoa vaikka kuukauden siitä, mihin ne tili tai avustusrahat menivät.

Nykyisin on liian helppoa tehdä jotain inspiraatiostoja, kun vaikka  tilaa jotain ehkä tarpeetontakin voltilla kotiin.

Itsellä aikoinaan selvitettiin tuolla tavalla rahan meno, ja suurimmaksi menoksi osoittautui surkea käytetty auto, jota piti jatkuvasti korjauttaa ja tietysti polttoaine - verot ym kulut autosta.

Vierailija
84/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin laitan ylimääräiset osakkeisiin. Ei kannata tilillä säästää. Kun osakesalkku kasvanut tarpeeksi niin ostaa sijoitusasunnon ja taas laittaa siitä saatavat osakkeisiin. Ei kannata tilillä säästää

Vierailija
85/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei säästöjä kannata edes alkaa hillota, mitään tukia ei saa jos tileillä on mitään rahaa tai osakevarallisuutta. Eipä sitä kyllä Suomen hintatasolla ja palkkatasolla tosin pääse edes kertymään.

Vierailija
86/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä firmassa missä 200 duunaria töissä. Kaikilla palkka bruttopalkka noin 2700€/kk. Täällä on useita sellaisia joilla rahat loppu ennen tilipäivää ja palkka tulee 2 viikon välein. Itse en ole tätä koskaan ymmärtänyt ja kotona opetettiin säästäväisyyteen 👍

M38

Se on hyvä että sinulla on asiat hyvin

Niin on. Palkasta olen laittanut osakesijoituksiin enkä tuhlannut kaikkea. 50k€ osakesalkun arvo 👍

M38

Vierailija
87/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahh,that.soundCbDlexicon.DREAM,t.torrent$;~

Vierailija
88/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne säästöt sitten muka tulevat kun ei saa käydä töissä, ei saa opiskella ei saa menestyä työelämässä eikä toimeentulotukiasiakkaalla saa olla säästöjä.

Kuka kieltää töissä käymisen ja opiskelun?

Juurihan täällä on paljon porukkaa joiden mielestä

a) osa-aikatöissä, keikkatöissä, sivutöissä ei saa käydä vaan pitää mielummin maata kotona tekemättä mitään. Näin kuulema nousee Suomen talous, kotona maaten tekemättä mitään.Tätä mieltä on myös nykyinen hallitus

b) ei saa tehdä kuin tiettyä työtä, valtion viraston sihteerikön töitä tai valtiolla asiantuntija(lue sihteeri)työtä. Kato, kaikki muu, ne ei ole sitä oikeaa työtä

c) jos on töissä muualla kuin valtiolla on siis työtön, koska vain valtion työ on oikeaa työtä

d) opiskella ei saa työttömänä eikä töissäkään.  Ei saa vaihtaa ammattia ei varsinkaan jos se on muuta kuin valtion töitä

Vierailija
89/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa olen päässyt lääkikseen, mutta en halunnut muuttaa Kuopioon. Sitten varmasti muuttaisin, jos vaihtoehtona olisi monen vuoden työmarkkinatuki.

Onhan noitakin. Kaverini pääsi lääkikseen Kuopioon, muttei halunnut muuttaa Helsingistä ja meni sitten kauppikseen. Näyttää pärjänneen taloudellisesti paremmin sillä uralla, kun viimeksi kuulin jotain. Joillain on maailma auki, joillain ei koskaan.

Vierailija
90/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintaliivejä löytyy alle 10 eurollakin. Ihan turha on ostaa kalliita merkkiliivejä kun halvemmillakin pärjää. Lidlissä on hyviä liivejä.

Ei kyllä löydy kaikille, turha väittää.

Vierailija
91/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta tämä keskustelu on mielenkiintoinen yhdistelmä keskustelua säästämisen vaikeudesta ja Lidlin rintaliiveistä. 

Vierailija
92/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 150 000 säästötilillä. Silti pelottaa.

Joku kriisi kun tulee niin et saa rahojasi ulos pankista. 

Vierailija
93/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty enää koska ruoka kallista ja esim. Muuttaessa joutuu itse maksaa tuhansia vakuudesta. Harva vuokra ilman jos kukaan. Ja kaikille ei kela maksa, vaikka hakisi. Ne kakki on suuria menoja köyhälle itse maksaa. 

Siis anteeksi nyt, mutta miten muuttaessa aina joutuisi maksamaan tuhansia vakuudesta? Ensinnäkin, pitää olla aika hervoton lukaali kalliilla alueella, että kahdenkaan kuukauden vakuus olisi tuhansia. Ja toisekseen, sinullehan on se vakuus jo olemassa, kun olet sen ensimmäisen kerran maksanut. Kun muutat pois, saat vakuuden takaisin ja sillä rahalla sitten maksat seuraavan asunnon vakuuden. Kelan nyt ei tarvitsisi maksaa sitä yhtään kenellekään, korkeintaan ensimmäisen asunnon osalta. Sen jälkeen jos asunnon hajottaa niin, että vuokranantaja vakuudesta jonkun osuuden pidättää, niin sitten se on ihan oma ongelma, mistä ottaa rahat seuraavaan vakuuteen.

Vierailija
94/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, en halunnut muuttaa pois pk-seudulta ja pääsin kuitenkin Aaltoon ja valmistuin sieltä dippainssiksi. Sain töitä mutta nykyään DI-tutkinto ei ole työllistymisen suhteen lähellekään sitä mitä lääkis olisi.

Vierailija
95/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne äänestää varmaan vasemmistoliittoa

Kerrotko millä tavalla kokoomuksesi auttaa näitä säästöttömiä ihmisiä?

Vierailija
96/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty enää koska ruoka kallista ja esim. Muuttaessa joutuu itse maksaa tuhansia vakuudesta. Harva vuokra ilman jos kukaan. Ja kaikille ei kela maksa, vaikka hakisi. Ne kakki on suuria menoja köyhälle itse maksaa. 

Siis anteeksi nyt, mutta miten muuttaessa aina joutuisi maksamaan tuhansia vakuudesta? Ensinnäkin, pitää olla aika hervoton lukaali kalliilla alueella, että kahdenkaan kuukauden vakuus olisi tuhansia. Ja toisekseen, sinullehan on se vakuus jo olemassa, kun olet sen ensimmäisen kerran maksanut. Kun muutat pois, saat vakuuden takaisin ja sillä rahalla sitten maksat seuraavan asunnon vakuuden. Kelan nyt ei tarvitsisi maksaa sitä yhtään kenellekään, korkeintaan ensimmäisen asunnon osalta. Sen jälkeen jos asunnon hajottaa niin, että vuokranantaja vakuudesta jonkun osuuden pidättää, niin sitten se on ihan oma ongelma, mistä ottaa rahat seuraavaan vakuuteen.

Ei välttämättä saa vakuutta takaisin. Vuokranantaja voi vaikka varastaa vakuusrahat.

Vierailija
97/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, en halunnut muuttaa pois pk-seudulta ja pääsin kuitenkin Aaltoon ja valmistuin sieltä dippainssiksi. Sain töitä mutta nykyään DI-tutkinto ei ole t

Koulutetun ihmisen sitten luulisi tajuavan, että lääkikseen ei noin vain mennä vaan sinne haetaan ja kaikki halukkaat ei sinne pääse. Koulutetun ihmisen luulisi myös tajuavan sen, että kaikista ei ole lääkikseen eikä kaikkia edes kiinnosta hakea sinne. 

Vierailija
98/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliettuuksien periaate on aika selvä: ei saa olla tuloja eikä säästöjä tilillä jos meinaa tukea saada. Silloin ei voi omistaa autoa, moottoripyörää tai asuntoa.  Eli tämä yhteiskunta pakottaa realisoimaan omaisuutensa johon on vuosikymmeniä työtä tehnyt koska meillä EI OLE työttömyysvakuutuksia joihin työttömyyslainsäädäntö ei purisi.

Miksi työntekijällä ei saisi olla itse maksettu vakuutus josta saa nostaa työttömäksi jäätyään parempaa tukea riippumatta puolison tuloista ja asunnon omistamisesta kuin surkea alennettu - 45% nykyään ansiosidonnainen on kolmantena tukikuukautena jo.

Ennen pystyi elämään Kela-työttömänä ilman nälkää, sai tienata 300 euroa kuussa työttömyysetuuden päälle satunnaisilla töillä ja kirppikset maksoi tavaran myynnistä käteisellä sen mitä pöytä möi.

Vierailija
99/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella Suomalaisella ei ole säästöjä, mutta on kuitenkin luottokortti useamman tonnin luottorajalla ja luottoa voi lyhentää kohtuullisissa erissä. Monella on luottokortti on ihan siksi jotta on mistä ottaa jos tulee joku isompi pakollinen menoerä.

Vierailija
100/258 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä säästöjä 150 000. Sairaanhoitajana tienannut, hoitoalalla 10 vuotta. Ymmärrän jos lapsiperheillä on rahasta tiukkaa mutta yksin elävät yli kolmekymppiset pitäis olla ehtiny säästää jo paljonkin. Eri asia jos ei ole vaikka sairauden vuoksi työelämässä. Itse säästän siinä etten omista autoa, ostan vaatteita harkiten (paljon second handia) ja käytän ne yleensä aika loppuun, sijoitan, en käy ulkomailla joka vuosi, en käytä päihteitä jne. Erilaisia tapoja säästää on paljon. 

Ei ole tarjottu kun pskaduuneja ja määräaikaisuuksia. Ei niistä säästöä kerry.

Totta! Ensimmäisen kommentin kirjoittajalla vähän etuoikeitettu näkemys elämään. Näkee, että selvästi hoitsuilla menee ihan hyvin, eikä liikoja tarpeita korottaa palkkaa ole

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi