Yle: Osalla suomalaisista ei ole lainkaan säästöjä
Minä säästin vuosia, mutta nyt parissa vuodessa olen joutunut toistuvasti käyttämään säästöjäni, kun rahat käyvät vähiin. Silmälääkärikäynnit ja silmälasit, hammaslääkäripalvelut, talvikengät, tukevat rintaliivit... Kaikki nämä ovat kalliita menoja, joita ilman ei selviä. En todellakaan tuhlaile, mutta pitää olla tarkkana. Mökki jää haaveeksi. Hyvä, jos joskus voin jäädä eläkkeelle.
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää, itse laskin että nykyisillä menoilla pärjäisin 8 vuotta ilman mitään tuloja, on sen verran kertynyt tuota omaisuutta.
Mä pärjäisin yli 15 vuotta nykyisillä menoilla. Tietty jotain tukia tulisi päälle jos ei töissä kävisi.
On tää rankkaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne säästöt sitten muka tulevat kun ei saa käydä töissä, ei saa opiskella ei saa menestyä työelämässä eikä toimeentulotukiasiakkaalla saa olla säästöjä.
Kuka kieltää töissä käymisen ja opiskelun?
Juurihan täällä on paljon porukkaa joiden mielestä
a) osa-aikatöissä, keikkatöissä, sivutöissä ei saa käydä vaan pitää mielummin maata kotona tekemättä mitään. Näin kuulema nousee Suomen talous, kotona maaten tekemättä mitään.Tätä mieltä on myös nykyinen hallitus
b) ei saa tehdä kuin tiettyä työtä, valtion viraston sihteerikön töitä tai valtiolla asiantuntija(lue sihteeri)työtä. Kato, kaikki muu, ne ei ole sitä oikeaa työtä
c) jos on töissä muualla kuin valtiolla on siis työtön, koska vain valtion työ on oikeaa työtä
d) opiskel
Mistä hatusta tämä analyysi on vedetty? Nimenomaanhan täällä lytätään kaikki toimistotyöt turhaksi paperin pyörittämiseksi ja valtion työntekijät turhiksi byrokraateiksi, jotka pitää potkia kilometritehtaalle.
Kansalaisten ostovoima ja säästöjä alettiin viemään korona huijauksesta lähtien.
Säästin asunnon käsirahan jonka jouduin tuhlaamaan kun tuli suuri elämänmuutos. Kaikki aika ja vaiva täysin turhaan.
Vierailija kirjoitti:
EI pidäkään säästää vaan hankkia lisätuloja.
Minulla viimeksi tänään kasvoi tulevaisuuden tulot hiukan, ja taas pärjään vähän paremmin kuin eilen.
No tämä!
Suomalaisille kelan elättämille demarimummoille, jouta täällä pyörivistä nauku-maijoista suurinosa on, on aivan käsittämätön konsepti MENNÄ TÖIHIM!
Meillä on ihan hyvät säästöt ja pystytään silti elämään rentoa elämää. Mutta meillä on yhteensä yli kuuden ja puolen tonnin nettotulot, halpa asuntolaina, ei autoa ja vain yksi lapsi ja yksi pieni koira. Lapsella on vain yksi harrastus ja meidän vanhempien harrastukset sellaisia, että vain varusteet maksaa satunnaisesti jotain, mutta ei olla missään seurassa tms. Ollaan alle nelikymppisiä.
Kädestä suuhun elämistä näkee nykyään keskiluokkaisilla kolmi-nelikymppisilläkin, kun on otettu niin iso asunto- ja autolaina kuin on saatu ja nyt kulujen noustessa ollaankin pulassa. Ja lapsetkin on samassa huumassa laitettu harrastamaan niitä kalleimpia statuslajeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne säästöt sitten muka tulevat kun ei saa käydä töissä, ei saa opiskella ei saa menestyä työelämässä eikä toimeentulotukiasiakkaalla saa olla säästöjä.
Kuka kieltää töissä käymisen ja opiskelun?
Juurihan täällä on paljon porukkaa joiden mielestä
a) osa-aikatöissä, keikkatöissä, sivutöissä ei saa käydä vaan pitää mielummin maata kotona tekemättä mitään. Näin kuulema nousee Suomen talous, kotona maaten tekemättä mitään.Tätä mieltä on myös nykyinen hallitus
b) ei saa tehdä kuin tiettyä työtä, valtion viraston sihteerikön töitä tai valtiolla asiantuntija(lue sihteeri)työtä. Kato, kaikki muu, ne ei ole sitä oikeaa työtä
c) jos on töissä muualla kuin valtiolla on siis työtön, koska vain
Niin, aika harva ymmärtää, että myös julkisen sektorin työ lasketaan bruttokansantuloon.
Aina välillä miettii, mitä sitä on tehnyt elämässään väärin, kun 1800 euron nettopalkasta jää joka kuukausi säästöön melkein 600 e. Ihan kaikkeen haluamaani on varaa ja jos pitää saada jotain extraa, niin teen lisätöitä.
Myös pienillä tuloilla pärjää jos on halvat huvit.
Uusia vaatteita ei tarvitse edes joka vuosi. Eikä matkustella, lemmikkejä, eineksiä...
Vierailija kirjoitti:
Aina välillä miettii, mitä sitä on tehnyt elämässään väärin, kun 1800 euron nettopalkasta jää joka kuukausi säästöön melkein 600 e. Ihan kaikkeen haluamaani on varaa ja jos pitää saada jotain extraa, niin teen lisätöitä.
Eli sulla menee asuntoon, ruokaan, kulkuvälineisiin, vakuutuksiin jne. kuussa 1200€??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää, itse laskin että nykyisillä menoilla pärjäisin 8 vuotta ilman mitään tuloja, on sen verran kertynyt tuota omaisuutta.
Mä pärjäisin yli 15 vuotta nykyisillä menoilla. Tietty jotain tukia tulisi päälle jos ei töissä kävisi.
On tää rankkaa..
Minä taas pärjäisin 17 vuotta kun on tuota omaisuutta päässyt kertymään
Vierailija kirjoitti:
Uusia vaatteita ei tarvitse edes joka vuosi. Eikä matkustella, lemmikkejä, eineksiä...
Varsinkin lemmikki vie paljon rahaa joka vuosi. Rahareikä joka on helppo välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tää rankkaa..
Kyllä tuntuu hyvältä kun jokaisen kuukauden palkalla pärjää seuraavat 4kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tää rankkaa..
Ja jos tulee osinkoja tai korkotuottoja niin pärjäys kuukausia ropisee aina vaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tää rankkaa..
Ja jos tulee osinkoja tai korkotuottoja niin pärjäys kuukausia ropisee aina vaan lisää.
Sn osakkeen arvo putoaa aina osingon verran, joten +/-0
Kuntiin ja kaupunkeihin on tulossa yt-neuvottelut.
"Sote-alalta valmistutaan nyt suoraan työttömyyskortistoon."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä säästöjä 150 000. Sairaanhoitajana tienannut, hoitoalalla 10 vuotta. Ymmärrän jos lapsiperheillä on rahasta tiukkaa mutta yksin elävät yli kolmekymppiset pitäis olla ehtiny säästää jo paljonkin. Eri asia jos ei ole vaikka sairauden vuoksi työelämässä. Itse säästän siinä etten omista autoa, ostan vaatteita harkiten (paljon second handia) ja käytän ne yleensä aika loppuun, sijoitan, en käy ulkomailla joka vuosi, en käytä päihteitä jne. Erilaisia tapoja säästää on paljon.
Ei ole tarjottu kun pskaduuneja ja määräaikaisuuksia. Ei niistä säästöä kerry.
Totta! Ensimmäisen kommentin kirjoittajalla vähän etuoikeitettu näkemys elämään. Näkee, että selvästi hoitsuilla menee ihan hyvin, eikä liikoja tarpeita korottaa palkkaa ole
Mulla on melkein valmiina sairaanhoitajan yksityisellä bruttopalkka n.2650€. Kun valmistun niin palkka tulee olemaan n.2820€. Ei mitään lisiä koska työ päivätyötä arkisin. Ei mun mielestä mitenkään suuren suurin palkka kun otetaan verot yms. pois. Yksin maksan omakotitalon kuluja eikä ole kyllä mitään säästöjä kertynyt opintojen aikana vaan välillä ollut todella tiukkaa, varsinkin kun olen ollut opintovapaalla.
T:sh-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin lemmikki vie paljon rahaa joka vuosi. Rahareikä joka on helppo välttää.
No ei mun kissa kauhean paljon rahaa vie vuodessa. Ruoat ja hiekat. Ruoat on laadukasta viljatonta ja sokeritonta ruokaa, ei mitään halpaa Latzia tms. Eläinlääkärissä käytiin hiljattain ja todettiin astma, sen lääkitys ei ole kallis. Tätä ennen käyty eläinlääkärissä useampi vuosi sitten.