Varoitus työajan noudattamatta jättämisestä!
Onko aivan totta, että työnantaja voi antaa varoituksen lomalla työn tekemisestä?
Otin lomaa, jotta saisin rästityöt pois ja nyt sain työnantajalta siitä varoituksen! Onko tämä laillisesti aivan oikein?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa puuhastelupajassa vaativa asiantuntijajohtaja joutuu merkkaamaan erikseen työaikansa eikä ole kiinteällä kuukausipalkalla hommissa? Jopa minä, tavallisena toimistorottana, olen kuukausipalkkalainen. Ei ole siis hevonvtun merkitystä sillä, käynkö ostamassa lampun itse vai tilaanko huoltoyhtiön paikalle. Saman kuukauipalkan saan kummassakin tapauksessa.
Oikeasti kyseessä on alaisten kysymykset mitä merkata työajaksi tai ehkä ennemmin kahvipöytäkeskustelut tuosta työajan määrittämisestä. Koko keskusteluhan lähti liikkeelle siitä, että meillä porukka pohtii välillä mitä merkata työajaksi ja mitä ei.
No teillä on sitten harvinaisen tyhmää porukkaa töissä. Sehän lukee ihan työsopimuksessa, mikä kenenkin työtä on. Sieltä vain tavaamaan. Se osasto "muut työnantajan määrittämät tehtävät" tarkoittaa sitten erikseen annettuja hommia, joista on sovittu esihenkilön kanssa. Se ei tarkoita, että jokainen lampunvaihto jne. on työtehtäviäsi
Vierailija kirjoitti:
Ei ole osakas. Liikehuoneistot eivät ole mitään osakkeita niin kuin asunnot ovat. Ja aika usein firmat ovat niissä ihan vain vuokralaisina, koska se on taloudellisesti vähiten riskejä sisältävä vaihtoehto.
Enköhän itse tiedä miten meillä töissä asia on.
Selkeästi et tiedä, kun sinun pitää kysyä vauvapalstalta, merkataanko lampun ostaminen työajaksi vai ei :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa puuhastelupajassa vaativa asiantuntijajohtaja joutuu merkkaamaan erikseen työaikansa eikä ole kiinteällä kuukausipalkalla hommissa? Jopa minä, tavallisena toimistorottana, olen kuukausipalkkalainen. Ei ole siis hevonvtun merkitystä sillä, käynkö ostamassa lampun itse vai tilaanko huoltoyhtiön paikalle. Saman kuukauipalkan saan kummassakin tapauksessa.
Oikeasti kyseessä on alaisten kysymykset mitä merkata työajaksi tai ehkä ennemmin kahvipöytäkeskustelut tuosta työajan määrittämisestä. Koko keskusteluhan lähti liikkeelle siitä, että meillä porukka pohtii välillä mitä merkata työajaksi ja mitä ei.
No teillä on sitten harvinaisen tyhmää porukkaa töissä. Sehän lukee ihan työsopimuksessa, mikä kenenkin työtä on. Sieltä vain tavaamaan. Se osasto "muut työnantajan määritt
Tuossa oli muutama esimerkki laitettuna eli jos illalla käyt hakemassa rikkoutuneen johdon tilalle uuden, niin laitatko sen työajaksi? Tai tosiaan haet jonkun asian kaupasta työmatkalla, niin mistä laitat työajan alkamaan? Ihan kiinnostaa kuulla, miten itse kukin nämä merkitsisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No teillä on sitten harvinaisen tyhmää porukkaa töissä. Sehän lukee ihan työsopimuksessa, mikä kenenkin työtä on. Sieltä va
Ja taas se saman jankkaaminen alkaa. Pyydäpäs niiltä hoitajiltasi iltalääkkeet ja mene nukkumaan. On nyt aika paha jumitila sinulla päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole osakas. Liikehuoneistot eivät ole mitään osakkeita niin kuin asunnot ovat. Ja aika usein firmat ovat niissä ihan vain vuokralaisina, koska se on taloudellisesti vähiten riskejä sisältävä vaihtoehto.
Selkeästi et tiedä, kun sinun pitää kysyä vauvapalstalta, merkataanko lampun ostaminen työajaksi vai ei :D
Tuo koski sitä, että firma on osakkaana. Ja tämähän on keskustelupalsta ja koko keskustelu lähti liikkeelle siitä, että joskus työaikaa on vaikea määrittää. Ihan kiinnostaa siksi, miten täällä ihmiset esimerkiksi tuon lampun tai johdon ostot laittaisivat, työajaksi vai ei?
Tuossa oli muutama esimerkki laitettuna eli jos illalla käyt hakemassa rikkoutuneen johdon tilalle uuden, niin laitatko sen työajaksi? Tai tosiaan haet jonkun asian kaupasta työmatkalla, niin mistä laitat työajan alkamaan? Ihan kiinnostaa kuulla, miten itse kukin nämä merkitsisi?
Sä voit kysyä nuo kysymykset huomenna siltä ohjaajalta, joka on vastuussa sinusta työkokeilusi ajan. Ei näitä jaksa sinulle moneen kertaan vääntää. Täysipäinen aikuinen pystyy ihan itse päättelemään noinkin yksinkertaiset asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo koski sitä, että firma on osakkaana. Ja tämähän on keskustelupalsta ja koko keskustelu lähti liikkeelle siitä, että joskus työaikaa on vaikea määrittää. Ihan kiinnostaa siksi, miten täällä ihmiset esimerkiksi tuon lampun tai johdon ostot laittaisivat, työajaksi vai ei?
Minua kiinnostaisi, pudottiko äiti sinut vauvana pää edellä lattiaan vai miksi sä kirjoitat saman kysymyksen uudestaan ja uudestaan, vaikka sinulle selkosuomella vastattiin jo.
Vierailija kirjoitti:
Sä voit kysyä nuo kysymykset huomenna siltä ohjaajalta, joka on vastuussa sinusta työkokeilusi ajan. Ei näitä jaksa sinulle moneen kertaan vääntää. Täysipäinen aikuinen pystyy ihan itse päättelemään noinkin yksinkertaiset asiat.
No kerrotko sitten vastauksen, merkkaisitko itse nuo työajaksi vai et?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No teillä on sitten harvinaisen tyhmää porukkaa töissä. Sehän lukee ihan työsopimuksessa, mikä kenenkin työtä on. Sieltä vain tavaamaan. Se osasto "muut työnantajan määritt
En minä ainakaan jokaista rasahdusta ala esihenkilöltä kysymään, vaan ihan teen vaan, jos jotain pitää tehdä toimistolla jos vaikka jotain kaatuu tai pitää hankkia. Samoin käyn itse hakemassa uuden hiiren vaikka, jos vanha hajoaa, en minä siihen mitään lupia ala kysymään. Älytöntä käyttää johonkin tuollaiseen esihenkilön aikaa.
Minua kiinnostaisi, pudottiko äiti sinut vauvana pää edellä lattiaan vai miksi sä kirjoitat saman kysymyksen uudestaan ja uudestaan, vaikka sinulle selkosuomella vastattiin jo.
Kyllä tässäkin ketjussa oli jo kahta eri näkökulmaa asiasta. Itse kyllä ajattelen, että työhön tehtävät hankinnat on työaikaa, vaikka ne illalla tehtäisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään kun tähän maahan ei tule investointeja ja talouskasvua. Ei kannata olla ahkera ja yrittää, menee vain harmaan massan mukana.
Jos investoinnit ja talouskasvu ovat siitä kiiini, että työntekijät eivät voi pitää lomaa, ongelma on jossain ihan muualla kuin siinä, ettei saa olla ahkera. Normaali ihminen osaa olla ahkera työajan puitteissa.
Kyse on joustojen puutteesta. Joskus on hiljaisempaa joskus kiireisempää. Suomi sahaa omaa oksaansa tällaisilla vapaaehtoisen työn kielloilla. Mitään uusia innovaatioita ei synny puhtaalla 9-5 työajalla. Ei ole ihme, että ollaan tytäryhtiötalous ja pääomat karanneet.
Tämä voi nyt järkyttää sinua, mutta kerron silti: Hyvin suuri osa suomalaisista tekee töitä muinakin aikoina kuin 9-17. Ja ihan laillisesti työajan puitteissa
Et voi tehdä esim. viikonloppuna töitä ilman, että sinua rangaistaan. Saat uuden idean perjantai-iltana. Jottei työnantaja anna sinulle varoitusta tai potkuja, saat edistää sitä sitten maanantaiaamuna. Ihan oikeassa ollaan, että Suomi ja EU tappaa oman kilpailukyvynsä verrattuna USA:han ja Kiinaan näillä elämälle vierailla sääntelyillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa on jänniä työpaikkoja, kun yhtään virtapiuhaa ei ole varastossa, vaan vaativissa asiantuntijajohtajan tehtävissä työskentelevän ihmisen täytyy itse lähteä kauppaan ostamaan johtoa :D Lamppujen vaihtoonkaan ei ole varaa tilata huoltomiestä, vaan vaativissa asiantuntijajohtajan tehtävissä oleva siellä kraka kaulassa kiikku A-tikkailla lamppua vaihtamassa :D
No ei minulla ole kotona useita virtajohtoja. Ja olisi kyllä aivan älytöntä soittaa jotain huoltomiestä vaihtamaan lamppu eikä pimeässä muutenkaan ole kiva olla. Pienessä organisaatioissa on nyt vähän pakko tehdä asioita eikä olettaa, että joku muu ne tekee.
Äsken sä olit vielä toimistolla tekemässä niitä hommia pimeästi. Nyt yhtäkkiä oletkin kotona. Koeta nyt päättää trollipieni :D
Yleensä nyt kaikilla on toimisto, jossa joskus ollaan, vaikka etätöitä tehdäänkin.
Et voi tehdä esim. viikonloppuna töitä ilman, että sinua rangaistaan. Saat uuden idean perjantai-iltana. Jottei työnantaja anna sinulle varoitusta tai potkuja, saat edistää sitä sitten maanantaiaamuna. Ihan oikeassa ollaan, että Suomi ja EU tappaa oman kilpailukyvynsä verrattuna USA:han ja Kiinaan näillä elämälle vierailla sääntelyillä.
Mitä ihmettä, totta kai viikonloppuna voi töitä tehdä, ei sitä mikään laki kiellä. Aika monessa paikassa on joustotyöaika käytössä, jolloin työntekijä voi itse määrittää työaikansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sillä varmaan työnantajalle merkitystä joutuuko maksamaan huoltoyhtiön paikalle vai ei. Todennäköisesti heidän tuntitaksansa on suurempi kuin sinun tuntipalkkasi, jos kerran olet tavallinen toimistorotta etkä kovapalkkainen asiantuntija.
LUKUTAITO! Kerroin ihan selkeästi olevani kuukausipalkalla. Se tarkoittaa sitä, että minulla ei ole tuntipalkkaa, vaan saan joka kuukausi saman summan riippumatta siitä, kuinka monta tuntia teen töitä. Huoltosopimukset ovat yleensä kiinteitä sopimuksia, jotka laskutetaan tietyllä aikavälillä riippumatta siitä, miten paljon hommia on ollut. Eikä nuo perushuoltomiehet nyt mitään kovapalkkaisia asiantuntijoita ole, joten senkin puoleen kovin huvittavaa uhoamista sinulta.
Ai ihan uhoamista se, jos sanoin, että heillä on kovempi tuntipalkka? Mutta se on hyvä, jos teillä on tuollaisia sopimuksia. Omilla työpaikoillani ei ole ollut, koska ei ollut varaa. Mieluummin maksoivat minulle 15eur/h, kuin huoltomiehelle 50eur/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sillä varmaan työnantajalle merkitystä joutuuko maksamaan huoltoyhtiön paikalle vai ei. Todennäköisesti heidän tuntitaksansa on suurempi kuin sinun tuntipalkkasi, jos kerran olet tavallinen toimistorotta etkä kovapalkkainen asiantuntija.
Kerroin ihan selkeästi olevani kuukausipalkalla. Se tarkoittaa sitä, että minulla ei ole tuntipalkkaa, vaan saan joka kuukausi saman summan riippumatta siitä, kuinka monta tuntia teen töitä.
Ok. Veikkaan kuitenkin, että jos jatkuvasti teet työsi kahdessa tunnissa, vaikka siihen on arveltu menevän 37,5 tuntia, niin voi olla, ettet enää jatkossa saa samaa palkkaa.
Kohta lomat poistetaan, kun jotkut hölmöläiset tekee lomallatöitä
Hän ei pitänyt täydennyskoulutusta työaikana, koska hän tietää, mikä hänen työpaikallaan on työaikaa ja mikä ei. Ei se ole mikään automaatio, että jokaisen artikkelin lukeminen ja muu omaehtoinen kouluttautuminen olisi työaikaa. Koulutus on työaikaa vain jos työnantaja maksaa sen koulutuksen ja sinulla on työnantajan suostumus ko. koulutuksen suorittamiseen työajalla. Et voi tuosta vain päättää, että nytpä merkkaan työajaksi tämän kansalaisopiston italian kurssin, koska käytän työssäni joskus italiaa.
---------------------------
Jokuhan sen on hänen työpaikallaan määrittänyt, että täydennyskoulutus ei ole työaikaa. Ei ole mitään mystistä työnantajaa, vaan joku ihminen ne määritykset tekee ja käytännöt määrittää.
Selkeästi valtaosa näyttää olevan jossain duunari hommissa, kun ei ymmärretä että joku ihminen ne kaikki määritykset, työnkuvat ja huollon tilaukset tekee. Ja ylipäätään rakentaa sen organisaation ja varmistaa, että kaikki lainvaatima tulee tehtyä. Jossain isossa organisaatiossa näitä toki on useita, mutta pienessä organisaatiossa joudutaan usein tekemään todella paljon yli oman toimenkuvan ihan käytännön asioitakin.
Itse teen valtaosan kaikista hankinnoista omalla kauppamatkalla. Päivät on niin täynnä oikeita töitä, ettei mitään mahdollisuutta päivisin lähteä jotain hankkimaan. Toisaalta nautin siitä, että työnkuva on monipuolinen, en kestäsi jossain isossa organisaatiossa hitautta.