Kysymys omasta vapaa-ajasta lapsiperheessä?
Olen jo pitkään miettinyt onko tämä normaalia että vaimo kiukuttelee mun salilla käynneistä joita on siis 2-3 krt viikossa.
Aikaisemmin kävin illalla yhdeksän jälkeen kun lapset olivat jo nukkumassa, mutta siitäkin tuli sanomista kun olen aina iltaisin pois. (Edelleen 1,5h kolme krt viikossa) muina päivinä kotona.
Nyt olen alkanut käymään aamuisin kun muut vielä nukkuvat niin tämäkään ei ole hyvä koska en sitten jaksa valvoa illalla myöhään (menen noin klo 22 nukkumaan)
Haluan liikuntaa elämääni, mutta aivan järjetöntä ettei toinen osapuoli hyväksy sitä tai saa aina tuntemaan syyllisyyttä.
Miten te muut, onko teillä ns. Omaa aikaa ollenkaan?
Kyselee mies, 3.v ja 6.v isä
Kommentit (429)
Kuulostaa vähän siltä, että puutetta on vanhempien yhteisestä ajasta. Lapset sinne mummolaan tai hoitaja kotiin ja kahdestaan menoksi aina silloin tällöin, vaikka vaan illaksi tai aina parempi, jos koko viikonlopuksi.
Av:n vakio vastaus, mies on syypää ihan kaikkeen, teki mitä teki. Hullut akat syyllistää aina! Toivon ettei heillä ole miestä, kukaan ei ansaitse joutua tuollaisten akkojen mieheksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta vaimo vaikuttaa haluavan viettää omaa aikaa siellä kotona ilman että lapset ja mies ovat siellä myös. Laittaisin toisen satasen pantiksi että vaimo ilahtuisi jos AP ehdottaisi että menisi lasten kanssa vaikka hoploppiin pariksi tunniksi että vaimo saa omaa aikaa yksin kotona. Ja nimenomaan niin että AP on itse niiden lasten kanssa eikä viemällä mummolaan.
Tämä on varmasti ongelman ydin. Ap ei hoksaa, että oma aika ei täyty sillä, jos vaimoa saa kotona lukea kirjaa muun perheen häslätessä ympärillä. Se oma aika on aikaa ILMAN muuta perhettä. Ethän sinä, ap, salillekaan ota vaimoa ja lapsia mukaan, joten miksi vaimo haluaisi sinut ja lapset mukaan omiin harrastuksiinsa?
No miksi mies ei saa sitt
Vaimohan voisi halutessaan ottaa sitä omaa aikaa kun mies on salilla, sillä ap on kertonut käyvänsä salilla aamuisin kun muut vielä nukkuvat. Miehen salikäyntien ohella viikkoon jää vielä viisi aamua, jolloin mies on kotona aamuisin ja vaimo voisi itse vuorostaan lähteä harrastamaan.
Kaikilla muilla pitää olla omaa aikaa paitsi miehellä kun miehen pitää olla 24/7 perheen käytettävissä. Ei kai kukaan nyt ole niin tyhmä että hyväksyisi miehellä edes harrastuksia kun ne on aina ajallisesti pois perheen palvelusta ja puolison huomioimisesta?
Vierailija kirjoitti:
"Olen jo pitkään miettinyt onko tämä normaalia että vaimo kiukuttelee mun salilla käynneistä joita on siis 2-3 krt viikossa."
On normaalia kiukutella jos ilmeisesti jatkat käyntejä, vaikka ette ole päässeet niistä sopuun. Ensin sovitaan miten molemmille oma aika järjestetään ja sitten vasta aletaan harrastamaan.
"Aikaisemmin kävin illalla yhdeksän jälkeen kun lapset olivat jo nukkumassa, mutta siitäkin tuli sanomista kun olen aina iltaisin pois. (Edelleen 1,5h kolme krt viikossa) muina päivinä kotona."
Eli olit aiemmin noin puolet illoista poissa.
"Nyt olen alkanut käymään aamuisin kun muut vielä nukkuvat niin tämäkään ei ole hyvä koska en sitten jaksa valvoa illalla myöhään (menen noin klo 22 nukkumaan)"
Vaikuttaa vähän siltä että vaimosi kaipaisi iltaisin aikuisten yhteistä aikaa. Millaista se teillä tällä hetkellä on ja kuinka paljon sitä on?
&n
Tuskin nuo alle kouluikäiset lapset valvovat klo 22 asti, eiköhän sitä yhteistä aikaa löydy pari tuntia joka ilta. Entäs milloin ap saa olla rauhassa kotona niin, että vaimo lähtee lasten kanssa johonkin muualle?
Vierailija kirjoitti:
Ja sitä iltaako ei voi isä viettää lasten kanssa kotona? Vaan joka toinen arki-ilta on mentävä ulos että yksi laiska voi lukea yksin kirjaa! Eikö vaimo voi mennä makuuhuoneeseen lukemaan kirjaa ja laittaa oven kiinni!!
Kuulostaa aika vähältä, jos ulkoilee lasten kanssa vain joka toinen ilta.
Kai se vaimokin voi ulkoilla lastensa kanssa puolestaan joka toinen ilta, niin pääsevät lapset joka päivä ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen kannattaisi pidemmän päälle yrittää elää suunnilleen samassa unirytmissä. Voin kuvitella, kun ap herää klo 5.00 ja muu perhe klo 9.00. Lapset menevät nukkumaan neljä tuntia myöhemmin, kun ap torkkuu jo ilta kasilta. Vaimo ei saa seuraa eikä seksiä. En yhtään ihmettele, että ukon saliharrastus alkaa nyppiä.
Ap kertoi menevänsä nukkumaan klo 22. Sulla on varsin heikoissa kantimissa oleva parisuhde, jos se pysyy kasassa vain siksi, että jaksat valvoa tunnin tai kaksi pidempään kuin ap
Ap jaksaisi ihan hyvin elää normaaleihin aikoihin jos ei olisi saanut kummallista ideaa ryömiä aamuöisin salille sen sijaan että kävisi normaalin keskustelun siitä miten molemmille järjestetään omaa aikaa.
Elää normaaleihin aikoihin ja valvoa klo 24 ja nukkua aamulla klo 9 asti? Meillä taitaa olla eri käsitys normaalista, kun meillä sekä vanhempien työt että lasten koulut alkavat jo ennen aamuyhdeksää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitä iltaako ei voi isä viettää lasten kanssa kotona? Vaan joka toinen arki-ilta on mentävä ulos että yksi laiska voi lukea yksin kirjaa! Eikö vaimo voi mennä makuuhuoneeseen lukemaan kirjaa ja laittaa oven kiinni!!
Kai se vaimokin voi ulkoilla lastensa kanssa puolestaan joka toinen ilta, niin pääsevät lapset joka päivä ulos?
ei voi! Palstamamman mukaan miehen on tehtävä kaikki, käytävä töissä ja sen jälkeen huolehdittava lapsien ulkoilut sitten sisälle siivoamaan ja lapset unille ja auta armias jos meinaat nukahtaa klo 22 niin olet papparainen joka ei huolehdi vaimon tarpeista. Aamulla makaat sängyssä niin kauan että muutkin nousee, missään tapauksessa et lähde minnekkään, sun on vahdittava vaimon ja lasten unta.
siinä aikalailla kiteytettynä tää ketju. Onneks itellä ei oo lapsia, eikö tule
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen jo pitkään miettinyt onko tämä normaalia että vaimo kiukuttelee mun salilla käynneistä joita on siis 2-3 krt viikossa."
On normaalia kiukutella jos ilmeisesti jatkat käyntejä, vaikka ette ole päässeet niistä sopuun. Ensin sovitaan miten molemmille oma aika järjestetään ja sitten vasta aletaan harrastamaan.
"Aikaisemmin kävin illalla yhdeksän jälkeen kun lapset olivat jo nukkumassa, mutta siitäkin tuli sanomista kun olen aina iltaisin pois. (Edelleen 1,5h kolme krt viikossa) muina päivinä kotona."
Eli olit aiemmin noin puolet illoista poissa.
"Nyt olen alkanut käymään aamuisin kun muut vielä nukkuvat niin tämäkään ei ole hyvä koska en sitten jaksa valvoa illalla myöhään (menen noin klo 22 nukkumaan)"
Vaikuttaa vähän siltä että vaimosi kaipaisi iltaisin aikuisten yhteistä aikaa. Millaista se teillä tällä
ei käy, ei tällä palstalla, miehellä ei saa IKINÄ olla omaa aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Vaimo töihin tai opiskelemaan, kiukuttelee koska ei saa mitään sisältöä elämäänsä, ei pelkät lapset oo sellainen useammalle ihmiselle, ne jotka nauttii olla kotona lasten kanssa eivät edes koe noin kovasti tarvetta omaan aikaan...
Samaa mieltä, kyllä se vaimollekin alkaa uni maistua iltaisin kun pitää aamulla olla skarppina töitä tai opiskelua varten. Vaimolla on liian vähän sisältöä elämässä, 6-vuotias on jo eskari-ikäinen ja 3-vuotias pärjää hyvin päiväkodissa, ei ole järkeä olla kotiäitinä jos ei siinä roolissa viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei voi! Palstamamman mukaan miehen on tehtävä kaikki, käytävä töissä ja sen jälkeen huolehdittava lapsien ulkoilut sitten sisälle siivoamaan ja lapset unille ja auta armias jos meinaat nukahtaa klo 22 niin olet papparainen joka ei huolehdi vaimon tarpeista. Aamulla makaat sängyssä niin kauan että muutkin nousee, missään tapauksessa et lähde minnekkään,
Hyvä jos lapsia ei ole tulossa. Niistä nimittäin pitää huolehtia myös töiden jälkeen. Perheellisenä ei voi myöskään elää keskipisteenä omat harrastukset, vaan pitää kyetä sopimaan asioista yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei voi! Palstamamman mukaan miehen on tehtävä kaikki, käytävä töissä ja sen jälkeen huolehdittava lapsien ulkoilut sitten sisälle siivoamaan ja lapset unille ja auta armias jos meinaat nukahtaa klo 22 niin olet papparainen joka ei huolehdi vaimon tarpeista. Aamulla makaat sängyssä niin kauan että muutkin n
ap huolehtii mutta silti tulee kuraa niskaan!! Ihan joka asiasta väännetään ap:n vika, ei ole miehellä helppoa!
Vaimo ei käy töissä, mies hoitaa lapset töiden jälkeen, harrastaa heidän kanssaan, kuskaan harrastuksiin, vie vaimoa treffeille mutta mikään ei kelpaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen päivä harrastaminen on tosi paljon, jos se ei ole molempien elämäntyyli tai muuten yhdessä sovittu.
Niin jos harrastaisi joka toinen päivä, ap harrastaa säännöllisesti tiistaisin ja torstaisin sekä silloin tällöin viikonloppuna samalla kun on lapsen harrastus.
Ei kyllä kuulosta paljolta! Voisiko tosiaan olla kyse siitä että vaimoa harmittaa kun hän ei itse jaksa olla niin sporttinen!
Kolme päivää viikossa seitsemästä on aikalailla joka toinen päivä. Ei toki täysin täsmällinen ilmaus.
Ap kertoo: harrastaa kahtena aamuna viikossa kun muut nukkuvat ja kolmas kerta toteutuu vain jos hän on viemässä lasta harrastukseen.
Ke
Enemmän sillä on väliä, että vaimon mielestä ei ole reilua. Vai ajattelitko että kyseessä on nettiäänestys? Nyt ongelmana on se, ettei ap osaa keskustella aiheesta vaimonsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai Vaimo pääsee jos haluaa, hän ei käy töissä ja voisi vaikka päivisin viedä lapset lähellä olevaan mummolaan muutamaksi tunniksi jos haluaa. Todella harvoin vain haluaa.
Yleensä hän tykkää lukea kirjaa, ommella tms muuta tekemistä mitä voi tehdä kotona. Minä olen iltaisin lasten kanssa kun pääsen töistä.
ap
Ethän ole kunnolet joka toinen ilta omissa menoissasi. Jos vaimo menisi toiset kolme iltaa omissa menoissaan niin perheelle jää yksi yhteinen ilta viikossa. Ero tulee tuolla tyylillä melko pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei voi! Palstamamman mukaan miehen on tehtävä kaikki, käytävä töissä ja sen jälkeen huolehdittava lapsien ulkoilut sitten sisälle siivoamaan ja lapset unille ja auta armias jos meinaat nukahtaa klo 22 niin olet papparainen joka ei huolehdi vaimon tarpeista.
ap huolehtii mutta silti tulee kuraa niskaan!! Ihan joka asiasta väännetään ap:n vika, ei ole miehellä helppoa!
Vaimo ei käy töissä, mies hoitaa lapset töiden jälkeen, harrastaa heidän kanssaan, kuskaan harrastuksiin, vie vaimoa treffeille mutta mikään ei kelpaa!
Vaimo on kotona lasten kanssa. Se ei ole palkkatyö, mutta työtä se on sekin. Kokeile vaikka.
Omien lasten kanssa ajanviettäminen kuten harrastaminen on minimaalinen oletus, jos haluaa lapsia. Samoin kotitöiden tekeminen. Niistä ei valitettavasti saa mitalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen kannattaisi pidemmän päälle yrittää elää suunnilleen samassa unirytmissä. Voin kuvitella, kun ap herää klo 5.00 ja muu perhe klo 9.00. Lapset menevät nukkumaan neljä tuntia myöhemmin, kun ap torkkuu jo ilta kasilta. Vaimo ei saa seuraa eikä seksiä. En yhtään ihmettele, että ukon saliharrastus alkaa nyppiä.
Ap kertoi menevänsä nukkumaan klo 22. Sulla on varsin heikoissa kantimissa oleva parisuhde, jos se pysyy kasassa vain siksi, että jaksat valvoa tunnin tai kaksi pidempään kuin ap
Ap jaksaisi ihan hyvin elää normaaleihin aikoihin jos ei olisi saanut kummallista ideaa ryömiä aamuöisin salille sen sijaan että kävisi normaalin keskustelun siitä miten molemmille järjestetään omaa aikaa.
Elää normaaleihin aikoihin ja valvoa klo 24 ja nukkua aamulla klo 9 asti? Meillä taitaa olla eri käsitys normaalista, kun meillä sekä vanhempien työt että lasten koulut alkavat jo ennen aamuyhdeksää.
Tarvitsetko sinä 9 tuntia unta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai Vaimo pääsee jos haluaa, hän ei käy töissä ja voisi vaikka päivisin viedä lapset lähellä olevaan mummolaan muutamaksi tunniksi jos haluaa. Todella harvoin vain haluaa.
Yleensä hän tykkää lukea kirjaa, ommella tms muuta tekemistä mitä voi tehdä kotona. Minä olen iltaisin lasten kanssa kun pääsen töistä.
ap
Ethän ole kunnolet joka toinen ilta omissa menoissasi. Jos vaimo menisi toiset kolme iltaa omissa menoissaan niin perheelle jää yksi yhteinen ilta viikossa. Ero tulee tuolla tyylillä melko pian.
Missä menoissa ap on joka toinen ilta? Hän kertoi käyvänsä salilla kahtena aamuna viikossa, mitä nuo iltamenot ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Missä menoissa ap on joka toinen ilta? Hän kertoi käyvänsä salilla kahtena aamuna viikossa, mitä nuo iltamenot ovat?
Aloituksessa puhuu kolmesta illasta viikossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Aloituksessa puhuu kolmesta illasta viikossa
Niin mutta vaihtoi sen aamukäynteihin kun vaino ei tykännyt, sanoo tämän myös aloituksessa vai onko sulla valikoiva ymmärrys?
Ei ole liikaa, me ollaan vaimon kanssa sovittu että kumpikin saa pari kertaa viikossa mennä omaan harrastukseensa ja toinen huolehtii lapsista tai hommaa hoitopaikan jos se on mahdollista, mä yleensä otan lapset kuntosalin lapsiparkkiin koska he viihtyy siellä. Viikonloppuisin lapsilla on yleensä jalkapallotreenit niin käydään yhdessä/ erikseen lenkillä riippuen kuka heitä sinne kuskaa.
Mielestäni normaali ihminen pitää huolta kunnostaan vähintään pari kertaa viikossa joten ihmettelen myös näitä vastauksia