Kysymys omasta vapaa-ajasta lapsiperheessä?
Olen jo pitkään miettinyt onko tämä normaalia että vaimo kiukuttelee mun salilla käynneistä joita on siis 2-3 krt viikossa.
Aikaisemmin kävin illalla yhdeksän jälkeen kun lapset olivat jo nukkumassa, mutta siitäkin tuli sanomista kun olen aina iltaisin pois. (Edelleen 1,5h kolme krt viikossa) muina päivinä kotona.
Nyt olen alkanut käymään aamuisin kun muut vielä nukkuvat niin tämäkään ei ole hyvä koska en sitten jaksa valvoa illalla myöhään (menen noin klo 22 nukkumaan)
Haluan liikuntaa elämääni, mutta aivan järjetöntä ettei toinen osapuoli hyväksy sitä tai saa aina tuntemaan syyllisyyttä.
Miten te muut, onko teillä ns. Omaa aikaa ollenkaan?
Kyselee mies, 3.v ja 6.v isä
Kommentit (429)
Juu kyllä vaimon pitää voida harrastaa mutta jos mies haluaa harrastaa se ei sovi edes silloin kun muut nukkuu, koska miehen pitää olla käytettävissä jos joku sattuu vahingossa heräämään aikaisemmin. Mitä hirviö aikoja täällä oikein on?
Mies käy siis kolmasti viikossa salilla, joko hän on iltaisin pois tai sitten nukkuu jo varhain, että jaksaa nousta aamulla salille ennen töihinlähtöä. Mies on valmis antamaan myös naiselle samat kolme harrastusiltaa, olettaen hänen huolehtivan tarkasti siitä, ettei yksikään lapsista häiritse kertaakaan äitiä, kun äiti lukee tai ompelee tai tuijottaa seinää uppoutuneena ajatuksiinsa. Kun molemmilla on tällä tavoin saman verran omaa vapaa-aikaa ja kumpikin "saa" viettää saman verran laatuaikaa lastensa kanssa ja oletettavasti myös jakavat kotityöt tasan, heillä on yksi päivä/ilta koko perheen yhteistä aikaa. Kuinka monta kertaa mies silloin viettää sen ajan vaimonsa ja lastensa kanssa?
Lähinnä säälittää tässä kuviossa se mummo, jonne mies on valmis muiluttamaan lapset aina kun ne olisivat joutumassa miehen vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Mies käy siis kolmasti viikossa salilla, joko hän on iltaisin pois tai sitten nukkuu jo varhain, että jaksaa nousta aamulla salille ennen töihinlähtöä. Mies on valmis antamaan myös naiselle samat kolme harrastusiltaa, olettaen hänen huolehtivan tarkasti siitä, ettei yksikään lapsista häiritse kertaakaan äitiä, kun äiti lukee tai ompelee tai tuijottaa seinää uppoutuneena ajatuksiinsa. Kun molemmilla on tällä tavoin saman verran omaa vapaa-aikaa ja kumpikin "saa" viettää saman verran laatuaikaa lastensa kanssa ja oletettavasti myös jakavat kotityöt tasan, heillä on yksi päivä/ilta koko perheen yhteistä aikaa. Kuinka monta kertaa mies silloin viettää sen ajan vaimonsa ja lastensa kanssa?
Lähinnä säälittää tässä kuviossa se mummo, jonne mies on valmis muiluttamaan lapset aina kun ne olisivat joutumassa miehen vastuulle.
Niin, se on joillekkin ylivoimaisen vaikeaa ymmärtää mitä ap kirjoittaa, ei mikään ihme että lähti ketjusta kun on tällaisia joille ei mene jakeluun vaikka kuinka kirjoittaisi selvästi. Silti tulee tämänkaltainen pöpi joka vääntää asiat päälaelleen että mies törkkää lapset mummulle aina vaikka mitään tällaista ei koskaan edes sanottu! Huoh, mistä näitä pöpejä sikiää
Vierailija kirjoitti:
Yritä edes lukea aloitus loppuun ja kommnetoi sitten vasta.
Mies käy 2 arki-iltaa salilla, menee edellisenä iltana klo 22 nukkumaan. Tulee takaisin salilta kun muut heräilevät.
Vaimolla on yhtäläinen oikeus mennä nukkumaan klo 22 ja herätä aamulla jotta voi lukea kirjaa ta katsoa seinää kun muut nukkuvat.
Mulle ei koko ketjun aikana selvinnyt että miksi on väärin jos ap käy aamulla salilla kun muut nukkuvat? Käsittääkseni kuka tahansa voi herätä aamulla aikasin ja tehdä mitä haluaa, itse haluan aina lukea lehden ja syödä aamupalan ennenkuin lapset heräävät.
Kertokaa nyt joku mikä apn tavassa on väärin?
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei koko ketjun aikana selvinnyt että miksi on väärin jos ap käy aamulla salilla kun muut nukkuvat? Käsittääkseni kuka tahansa voi herätä aamulla aikasin ja tehdä mitä haluaa, itse haluan aina lukea lehden ja syödä aamupalan ennenkuin lapset heräävät.
Kertokaa nyt joku mikä apn tavassa on väärin?
Mä kerron, ap on mies ja käy salilla. Tämä on piettihirmujen mielestä väärin. Ole hyvä!
Kyllä vaikeaksi menee avioliitto, jos aina lasketaan minuutilleen että kaikki menee täysin tasan, ettei kukaan vaan saa hyötyä toisesta.
Sellaiset avioliitot ei kovin montaa vuotta tule kestämään.
Järkevä ihminen joustaa muiden hyväksi, kohtuudella. Silti olematta kynnysmatto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai Vaimo pääsee jos haluaa, hän ei käy töissä ja voisi vaikka päivisin viedä lapset lähellä olevaan mummolaan muutamaksi tunniksi jos haluaa. Todella harvoin vain haluaa.
Yleensä hän tykkää lukea kirjaa, ommella tms muuta tekemistä mitä voi tehdä kotona. Minä olen iltaisin lasten kanssa kun pääsen töistä.
ap
Vie sinä ne muksut mummolaan, kun menet salille.
No en viitsi herättää heitä kun nukkuvat jo kun käyn.
ap
Huomaatko itse että teit miten vain, priorisoit oman aikasi? Käyt salilla illalla, jolloin se on vaimoltasi pois tai aamulla, jolloin se on jälleen vaimoltasi pois, kun illalla menet nukkumaan lasten kanssa yhtäaikaa kasilta.
Viet ne lapset mummolaan kun menet iltapäivällä salille ja lasten mentyä nukkumaan olet vaimosi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaikeaksi menee avioliitto, jos aina lasketaan minuutilleen että kaikki menee täysin tasan, ettei kukaan vaan saa hyötyä toisesta.
Järkevä ihminen joustaa muiden hyväksi, kohtuudella. Silti olematta kynnysmatto.
Tässä yksi harrastaa useita kertoja viikossa, toinen ei ollenkaan.
Mulle ei koko ketjun aikana selvinnyt että miksi on väärin jos ap käy aamulla salilla kun muut nukkuvat?
Sanoi sen aloituksessa. Ei jaksa valvoa illalla, jos on herännyt salille.
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö vaimo käymään salilla myös, vai onko hänen tehtävänsä olla aina kotona lapsia vahtimassa?
Jos vaimo haluaa olla vaan kotona eikä mennä minnekään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai Vaimo pääsee jos haluaa, hän ei käy töissä ja voisi vaikka päivisin viedä lapset lähellä olevaan mummolaan muutamaksi tunniksi jos haluaa. Todella harvoin vain haluaa.
Yleensä hän tykkää lukea kirjaa, ommella tms muuta tekemistä mitä voi tehdä kotona. Minä olen iltaisin lasten kanssa kun pääsen töistä.
ap
Vie sinä ne muksut mummolaan, kun menet salille.
No en viitsi herättää heitä kun nukkuvat jo kun käyn.
ap
Huomaatko itse että teit miten vain, priorisoit oman aikasi? Käyt salilla illalla, jolloin se on vaimoltasi pois tai aamulla, jolloin se on jälleen vaimoltasi pois, kun illalla menet nukkumaan lasten kanssa yhtäaikaa kasilta.
Voi jestas. Pitäiskö aikuisen naisen jo ymmärtää että puolisolla on oikeus tehdä jotain mikä on vaimolta "pois?" Ei vaimo omista miestään eikä tämän ajankäyttöä, eikä mies vaimonsa. Ap kertoi menevänsä nukkumaan klo 22, mikä on normaali aika ihmiselle. Illalla käyvänaä salilla sitten vasta kun muu perhe/lapset jo nukkumassa. Aika monta iltaa jäisi silti perheelle. Eihän tuo ole kuin 1,5h poissa. Sinä Et tätä ymmärrä koska olet joko trolli tai joku seonnut pirttihirmu.
No ei siellä kotonakaan aina tarvi yhdessä nyhjätä. Käske eukon kasvaa aikuiseksi ja keksiä tekemistä ittelleen siksi aikaa kun pidät huolta itsestäsi, joka on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi harrastaa useita kertoja viikossa, toinen ei ollenkaan.
Ei kai vaimon ole pakko harrastaa jos ei halua? Ei se silti ole syy estää miestä harrastamasta. Mies varmastikin sallii oman ajan vaimolle aina kun tämä niin haluaa. Vai sanoiko ap, että ei itse hyväksy vaimonsa omaa aikaa? Vaimo ei halua juurikaan omaa aikaa tao harrastuksia, ja siksi toivoo että mieskään ei sellaista halua.
Simputtaako eukko? Ihme kun ei arvosta että mies pitää kunnostaan huolta.
Vierailija kirjoitti:
Näin on, itsekkyys liitossa ei ole rakkautta tyhmät.
Ap parka, laskeeko eukko teillä kaiken millimetri viivottimella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö vaimo käymään salilla myös, vai onko hänen tehtävänsä olla aina kotona lapsia vahtimassa?
Jos vaimo haluaa olla vaan kotona eikä mennä minnekään?
Sehän ei tarkoita sitä etteikö harrastaisi jotakin. Lapset isän kanssa ulos tai sinne mummolaan. Tai alkaa käydä salilla, jossa lastenhoito. Niin äiditkin salilla käy.
Miten teillä noin niinku muuten menee, laskeeko pirttihirmu orkkujenkin kestot, ettei toisella vaan kestä pisempään.
Jaa että mikä sellainen laji on, jotai ei voisi harrastaa muutenkin, kuin kilpaileminen mielessä? Että ihan kokonaan oli pakko lopettaa harrastus, johon kokee paloa? Ihan vapaasti, toki, mutta jotenkin kuulostaa surulliselta.