Eikö enää luokassa tarvi nousta seisomaan?
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000011137597.html
Onpas ajat muuttuneet, jos mitään näistä ei toteuteta enää suomalaisissa kouluissa. Mun oppilaat kyllä nousevat täällä ulkomailla seisomaan ja sanovat hyvää huomenta opettaja. Siis onko tämä juttu ymmärrettävissä, että enää ei tarvitse edes tervehtiä opettajaa tunnin alussa?!
Kommentit (17)
Onko täällä Suomen opettajia linjoilla? Miten nykyään sitten toimitaan?
Minä aloitin koulun -88 ja ekan luokan opettaja oli vanhempi rouva ja hän oli ainoa joka laittoi luokan seisomaan ja toivottamaan hyvää huomenta, rouva Sukunimi. Hän jäi eläkkeelle ekan luokan jälkeen ja muut opettajat eivät ole seisottaneet ja suurinta osaa puhuteltiin etunimellä, muutamia kutsuttiin sukunimellä, mutta ketään muuta ei rouviteltu tai herroiteltu.
Mun ope Tekussa halusi pitää etäisyyttä ja teititteli oppilaita. Valmistuin 1987.
Vierailija kirjoitti:
Mun ope Tekussa halusi pitää etäisyyttä ja teititteli oppilaita. Valmistuin 1987.
Teitittely on eri asia kuin nousta seisomaan. Joskus perusteltiin, että seisten tervehtien opettaja ja oppilaat ovat samalla korkeudella, toisinkuin jos oppilaat istuvat ja opettaja seisoo ja on näin ollen ikäänkuin ylempänä kuin oppilaat.
Siksi koska lasten polvet ei kestä sellaista rääkkiä.
Aamuisin tervehdimme kyllä toisiamme niin, että odotan aluksi että on aivan hiljaista ja sitten toivotan hyvät huomenet, johon luokka vastaa kuorossa. Mutta enää en pyydä nousemaan ylös, se tuntuu vähän liian viralliselta. En myöskään silloin, jos luokkaan tulee vieras. Joskus sitäkin tuli harrastettua.
Päivän päätteeksi kyllä teemme niin, että oppilaat nostavat tuolinsa pulpetin päälle, jäävät seisomaan tuolinsa taakse reppu selässään jonka jälkeen kiitämme päivästä ja toivotamme hyvää päivänjatkoa.
T: yksi luokanope
Vasemmiston mielestä auktoriteetit on pahasta. Ei opettajaa tarvitse totella.
Ei tarvinnut ainakaan 25 vuotta sitten kun minä aloitin peruskoulun.
En minäkään muista kuin ala-asteelta sitä tapaa, että noustiin seisomaan, kun opettaja tuli luokkaan. Yläasteella ei ainakaan kyseistä käytäntöä enää noudatettu.
Olen aloittanut koulun v. 1982, yläastelle menin 1989.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston mielestä auktoriteetit on pahasta. Ei opettajaa tarvitse totella.
Intersektionaalisen marxilaisen ideologian ihanuuksia. Hierarkiat ja auktoriteetit tuhotaan, tilalle kaaos ja haista widdu.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin koulun -88 ja ekan luokan opettaja oli vanhempi rouva ja hän oli ainoa joka laittoi luokan seisomaan ja toivottamaan hyvää huomenta, rouva Sukunimi. Hän jäi eläkkeelle ekan luokan jälkeen ja muut opettajat eivät ole seisottaneet ja suurinta osaa puhuteltiin etunimellä, muutamia kutsuttiin sukunimellä, mutta ketään muuta ei rouviteltu tai herroiteltu.
Sama. -88 alotin koulun ja ekaa opettajaa tervehdittiin aamulla nousemalla. Kun hän jäi joulusta eläkkeelle, niin sen jälkeiset opettajat ei moista käytäntöä noudattaneet. Eli täällä tapa on jo pitkään ollut muinaisjäänne.
Kun menin kouluun -84 niin meillä ainakin tervehdittiin opettajaa koko ala-aste seisten ja kuorossa hyvää huomenta opettaja. Englannin tunnilla jopa good morning Mrs. Marttila. Ei siinä mitään pahaa ollut. En ymmärrä, mikä siinä on jotenkin virallista. Lukiossa ei sentään enää tarvinnut seisoa.
Siis istutaanko jossain yläkoulussa pipo silmillä eikä korvaa lotkauteta, kun opettaja tulee luokkaan ja aloittaa opetuksen? Olisi kiinnostavaa tietää, miten se sitten nykyään menee?
marginaalit pitää vieläkin tehdä vihkoon. oli yksi kohta tuolla listassa.
Vierailija kirjoitti:
marginaalit pitää vieläkin tehdä vihkoon. oli yksi kohta tuolla listassa.
Miksiköhän kouluissa ei ole niitä vihkoja, joissa on jo marginaalit valmiina?
Olin minäkin ulkomailla opettajana, Aasiassa, ja tottakai opettajaa tervehdittiin ja noustiin ja yhä noustaan seisomaan kun vastataan. Niin itsekin tein aikanani olleessani oppilas.
Pehva taitaa olla nykynuorilla niin raskas, ettei ne jaksa nostaa sitä persustaan ylös penkistä.