Kysymys omasta vapaa-ajasta lapsiperheessä?
Olen jo pitkään miettinyt onko tämä normaalia että vaimo kiukuttelee mun salilla käynneistä joita on siis 2-3 krt viikossa.
Aikaisemmin kävin illalla yhdeksän jälkeen kun lapset olivat jo nukkumassa, mutta siitäkin tuli sanomista kun olen aina iltaisin pois. (Edelleen 1,5h kolme krt viikossa) muina päivinä kotona.
Nyt olen alkanut käymään aamuisin kun muut vielä nukkuvat niin tämäkään ei ole hyvä koska en sitten jaksa valvoa illalla myöhään (menen noin klo 22 nukkumaan)
Haluan liikuntaa elämääni, mutta aivan järjetöntä ettei toinen osapuoli hyväksy sitä tai saa aina tuntemaan syyllisyyttä.
Miten te muut, onko teillä ns. Omaa aikaa ollenkaan?
Kyselee mies, 3.v ja 6.v isä
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsiperheen arjessa oikeastaan ole aikaa omille harrastuksille. Jos kumpikin käyvät omilla menoilla niin homma ei vaan pysy kasassa. Tietysti riippuu, että miten niitä lapsia hoidetaan, mutta jos haluaa olla läsnä niin on oltava läsnä ja jos on työt niin ei se vaan onnistu.
Kyllä se onnistuu suurimmalta osalla, tiedän monia perheitä jossa harrastukset ajoitetaan juuri silloin kun lapset nukkuvat. Meillä mies käy juoksemassa iltaisin kun lapset on laitettu unille, minä saan omassa rauhassa lukea kirjaa tai katsella omia ohjelmiani.
Lauantaisin mä käyn ratsastamassa aamuisin ja mies vie lapset puistoon. Muutama tunti viikossa urheilua/omaa aikaa tekee ihmeitä mielenterveydelle
Mutta, jos sinä haluaisit kahdenkeskistä aikaa enemmän, ei se voisi aina jäädä väliin siksi, että miehesi haluaa
Onhan tuo valintojen maailma myös sille vaimolle. Jos hän haluaa kahdenkeskistä aikaa kun lapset nukkuvat, niin vaimo voi itsekin mennä klo 22 nukkumaan ja herätä miehensä kanssa aamulla aikaisemmin viettämään yhteistä aikaa. Ongelma ei ole siinä, että mies menee liian aikaisin nukkumaan, vaan että vaimo nukkuu aamuisin liian pitkään, jos kääntää näkökulmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin niin, että kun mies tuli töistä, minä menin salille. Ja mies meni sitten kun lapset menivät nukkumaan. Ei ongelmaa
Jos molemmat haluavat käydä salilla, eikä yhteisestä ajasta ole niin väliä, niin ei tuossa olekaan ongelmaa.
Ap:n tilanteessa vaimo ilmeisesti haluaa olla kotona ja haluaisi, että miehensäkin olisi kotona hänen kanssaan. Sitä ei tietenkään ratkaista siten, että molemmat käyvät salilla.
Niin, vaan tässä tapauksessa ongelma pitäisi ilmeisesti ratkaista niin, että kun vaimo haluaa olla kotona niin miehenkin pitää haluta olla kotona, eikä kumpikaan käy missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin niin, että kun mies tuli töistä, minä menin salille. Ja mies meni sitten kun lapset menivät nukkumaan. Ei ongelmaa
Jos molemmat haluavat käydä salilla, eikä yhteisestä ajasta ole niin väliä, niin ei tuossa olekaan ongelmaa.
Ap:n tilanteessa vaimo ilmeisesti haluaa olla kotona ja haluaisi, että miehensäkin olisi kotona hänen kanssaan. Sitä ei tietenkään ratkaista siten, että molemmat käyvät salilla.
ei toista voi sitoa kotiin 24/7 ettei toinen saisi missään käydä jos itse ei halua.
Vaimon pitäisi nyt kertoa mikä häntä oikeasti vaivaa koska ei tuo ole normaalia että kieltää miestään käymässä salilla silloin kun hän nukkuu.
Vaimo on tietysti mustasukkainen ja epäilee, että miehellä on joku uusi ihastus, kun on yhtäkkiä alkanut käymään salilla. Näinhän meille naisille on naistenlehdissä opetettu, että hälytyskellojen pitää alkaa soida, jos mies yhtäkkiä alkaa kiinnostua omasta hyvinvoinnistaan/ulkonäöstään.
Sun vaimollas on huono itsetunto ja epäilee että sulla on suhde.. Tai että häntä ottaa päähän kun pidät itsestäsi huolta ja hän ei saa sitä itse aikaseksi laiskuuden takia ja jälleen se huono itsetunto. 🤷
Vierailija kirjoitti:
Sun vaimollas on huono itsetunto ja epäilee että sulla on suhde.. Tai että häntä ottaa päähän kun pidät itsestäsi huolta ja hän ei saa sitä itse aikaseksi laiskuuden takia ja jälleen se huono itsetunto. 🤷
Ei vaan ap on jatkanut elämäänsä kuin heillä ei lapsia olisikaan ja pakottanut vaimonsa lastenvahdiksi jo seitsemättä vuotta.
Tulen saamaan tästä vihaisia kommentteja, mutta nykyajan vitsaus on se, että nykynaiset eivät enää hoida omaa osuuttaan kodin ja perheen eteen kuten aikaisemmat naissukupolvet. Tästä syystä aiheutuu myös se, että syntyvyys on laskenyt Suomessa historiallisen matalalle tasolle.
Ainakin oma näkemys asiassa on tämä. Kaikki miehen hankkima raha ja varallisuus kyllä kelpaa eikä ns. normaaleista kotitöistä selviydytä kitisemättä. Pääosa kaikesta kotiin liittyvästä vastuusta kasautuu miehelle, mutta silti nainen ei vaan jaksa. Olen nykyään yksinhuoltaja kahdelle lapselle, kun nainen ei vaan jaksanut perhearkea.
Mene töihin pyörällä jos mahdollista: jolloin käytät liikkumiseen sen ajan, mitä käyttäisit autossa istumalla. Jos työpaikka on liian lähellä pyöräilyyn, niin pyöräile takaisin isomman lenkin kautta. 15 km pyörälenkki 5 kertaa viikossa on aivan riittävä urheilu. Kotiin voit ostaa lisäksi jokun punttilaitteen / käsipainot, joita nostella vaimokullan vieressä :)
Vierailija kirjoitti:
Tulen saamaan tästä vihaisia kommentteja, mutta nykyajan vitsaus on se, että nykynaiset eivät enää hoida omaa osuuttaan kodin ja perheen eteen kuten aikaisemmat naissukupolvet. Tästä syystä aiheutuu myös se, että syntyvyys on laskenyt Suomessa historiallisen matalalle tasolle.
Ainakin oma näkemys asiassa on tämä. Kaikki miehen hankkima raha ja varallisuus kyllä kelpaa eikä ns. normaaleista kotitöistä selviydytä kitisemättä. Pääosa kaikesta kotiin liittyvästä vastuusta kasautuu miehelle, mutta silti nainen ei vaan jaksa. Olen nykyään yksinhuoltaja kahdelle lapselle, kun nainen ei vaan jaksanut perhearkea.
Virkistävää kuulla että jossakin näinkin. Minä en ole ikinä törmännyt tapaukseen, jossa mies hoitaa edes 50%, lukuunottamatta yksinhuoltajaa jonka vaimo kuoli
Miksi se on väärin, jos työssäkäyvä pikkulasten vanhempi menee nukkumaan klo 22?