Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko syysi matkustelulle ainoastaan oma rentoutuminen, vai myös syy nostaa pisteitä muiden silmissä?

Vierailija
29.03.2025 |

Monesti tuntuu olevan yleinen ajattelutapa, että jos ei ole matkustellut tai on matkustellut vain vähän tai lähelle, niin pidetään jotenkin huonompana. Onko oma syysi matkustelulle vain puhtaasti lomailu vai myös egosi kiillottaminen?

Kommentit (185)

Vierailija
121/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kiertelin interraililla, halusin nähdä tiettyjä malta ja paikkoja. Sitten olen käynyt  5 kertaa ns etelänlomilla. Suurin syy matkailuun on ollut sukulaisten tai ystävien tapaaminen. Sitten jokunen työhön liittyvä matka Eurooppaan, ja jokunen matka liittyen lapsen harrarukseen. Viimeksi kävin hautajaisissa ulkomailla. 

Vierailija
122/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä matkustan paljon, koska se on niin mukavaa. Minulla on pienestä pitäen ollut kova kaukokaipuu.

Myin asuntoni vuonna 21 samaan syssyyn kun sain perintöä. Näiden seurauksena tein budjetin, että vuosittain 25 000 euroa menee matkusteluun. Teen nykyään myös vain projektiluonteisia töitä, jotta aikaa jää riittävästi kierrellä maailman eri kolkissa. Välillä teen myös sohvasurffausta, vaikka varaa olisi majoittua hotelleissa. Nämä kerrat on olleet melkein parhaita. Ihmiset on olleet aina ystävällisiä, avuliaita ja on päässyt paikalliseen menoon sisään. 

En matkusta esitelläkseni reissuja muille. Matkustelen siksi, että se on minulle melkein mukavinta hommaa mitä voi housut jalassa tehdä. Lentämisen ohessa teen reissuja myös junalla ja joskus autolla. 

Maailmaa on tullut nähtyä ja koettua ihan eri tavalla kuin kotisohvalta käsin olisi tullut. Tämä elämä sopii minulle, ei tietenkään kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse matkustelen luksuskohhteesta toiseen ja kuvaan persettäni eri kohteissa. Rahoitan koko homman siis persereiälläni. Ihanaa saada tuhansia tykkäyksiä ja kommentteja ja lisää seuraajia.

Siis jos joku ei tajunnut, työskentelen siis digitaalisena sisällötuottajana! 

Vierailija
124/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse kävelen mieluummin valkoisella hiekalla lämpimässä ja pelkään jo, ettå muutaman päivän kuluttua  hiekka vaihtuu valkoiseksi - lumeksi.

Vierailija
125/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45-vuotias. Ei ihan hirveästi mietityä muiden mielipiteet. Matkustus on ollut aina intohimo. Ystävistä osa matkustaa, osa haluaisi mutta sanovat ettei ole rahaa. Osa ei ole ikinä käynyt ulkomailla.

Lentohäpeä on kyllä aivan vieras juttu eikä kukaan tosiaankaan kyseenalaista lentämistä. Meidän perheen toimeentulokin on välillisesti ilmailusta riippuvainen, niin outoa olisi häpeillä sitä.

Vierailija
126/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn melkein pelkästään jossain Kanarian/Kreikan/ manner-Espanjan tapaisissa paikoissa nauttimassa auringosta ja rentoutumassa, ei noista kyllä saa mitään kehuskelupisteitä varsinkaan kun en matkusta millään muotoa ekologisesti vaan lennän viikoksi lämpimään hotellipalveluiden hemmoteltavaksi. Nää on ihan vaan itselle, monesti vieraammille työkavereille tms välttelen kertomasta matkoista, etenkin korona-aikana tuli tehtyä "salareissuja".

Matkoilla kehuskelu ei ole mun juttu. Sen sijaan olen onnistunut muuttamaan parin tuttavan mielipiteen ns. turistirysistä. Olen näyttänyt, että siellä on vaikka mitä upeaa eikä pelkästään krääsäkauppoja.

Vierailija
127/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa käytännössä kaikki matkustaa vain imagoposeerauksen vuoksi. Eihän niissä keskiluokan matkoissa ole edes mitään järkeä. Kuinka idari täytyy olla, että viettää viikon tai jopa kaksi jossain Kanarian all inclusivessa altaalla? Sinne mennään vain, jotta olisi mistä keskustella töissä muille. Eihän niillä muita keskusteluaiheita edes ole. 

Ja jotkut ei tajua että toi just on maailman nolointa (ja epäeettisintä usein); all inclu-loma. Mitä sellaisen jälkeen voi edes keskustella kun ei mitään muuta ole nähty kuin hotellireservaatti? Ja joo tiedän, sieltä pääsee poiskin ja muualle liikkumaan ja syömään, mutta mitä noita matkailufoorumeita seuraa niin yllättävän moni tosiaan ei tee koko reissulla yhtään mitään. 

Itse tykkään kaikenlaisista lomista, sillä jokaisella lomalla voi olla oma tarkoituksensa. Välillä tykkään käydä vähän seikkailullisemmalla lomalla katsomassa jotain kohdetta, joka on pitkään ollut haaveissa nähdä. Välillä on mukava käydä tutustumassa johonkin Euroopan kaupunkiin. Välillä on mukava mennä jonnekin helppoon all inclusive -kohteeseen, jossa ei tarvitse miettiä tai suunnitella mitään, voi vaan rentoutua ja löhötä... joskus se voi olla juuri sitä vastapainoa kiireiselle ja stressaavalle arjelle.

Vierailija
128/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa käytännössä kaikki matkustaa vain imagoposeerauksen vuoksi. Eihän niissä keskiluokan matkoissa ole edes mitään järkeä. Kuinka idari täytyy olla, että viettää viikon tai jopa kaksi jossain Kanarian all inclusivessa altaalla? Sinne mennään vain, jotta olisi mistä keskustella töissä muille. Eihän niillä muita keskusteluaiheita edes ole. 

Ja jotkut ei tajua että toi just on maailman nolointa (ja epäeettisintä usein); all inclu-loma. Mitä sellaisen jälkeen voi edes keskustella kun ei mitään muuta ole nähty kuin hotellireservaatti? Ja joo tiedän, sieltä pääsee poiskin ja muualle liikkumaan ja syömään, mutta mitä noita matkailufoorumeita seuraa niin yllättävän moni tosiaan ei tee koko reissulla yhtään mitään. 

Koska ei tarvitse. Kotona pitää sykkiä sinne tänne. On aikatauluja ja osa menee päällekkäinkin. Lomalla pääsee resorttiin, missä on ruoat valmiina, voi mennä jumppaan tai uimaan tai nauttia vaan lämmöstä. Kulttuurimatkat on erikseen./eri

Vierailija
129/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminenko on egon pönkitystä. 😂

Vierailija
130/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytettä tyhjään elämään???? Näin sanoi joku sitäkö se on jos käy parin kuukauden aikana useassa museossa ja parissa kymmenessä galleriassa, tutkii ja katselee erilaisia  maalausten tekotapoja ja in The Artists Gallery,  artistien omistamassa galleriassa oli ihania videoita heidän  tekotavoistaan. Kerro sinä viisastelija mikä on oikeaa elämää, sitä joka ei ole vain tyhjää täytettä. No onhan isossa Omenassa ja Helsingin keskustassa baareja siihen täyteläiseen elämään. Näinkö ajattelet?

Vierailija
131/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyni matkustelulle ei milloinkaan ole rentoutuminen, vaan oppiminen. Mulla on intohimoinen tarve tutustua uusiin maihin, kulttuureihin ja kieliin. Aktiivi"lomia" nämä. 

Ihmiset toki tuntevat mut siitä, että teen aina sitä mitä itse haluan. Ei matkustaminen ole aina niin sovinnaista. 

Vierailija
132/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn melkein pelkästään jossain Kanarian/Kreikan/ manner-Espanjan tapaisissa paikoissa nauttimassa auringosta ja rentoutumassa, ei noista kyllä saa mitään kehuskelupisteitä varsinkaan kun en matkusta millään muotoa ekologisesti vaan lennän viikoksi lämpimään hotellipalveluiden hemmoteltavaksi. Nää on ihan vaan itselle, monesti vieraammille työkavereille tms välttelen kertomasta matkoista, etenkin korona-aikana tuli tehtyä "salareissuja".

Matkoilla kehuskelu ei ole mun juttu. Sen sijaan olen onnistunut muuttamaan parin tuttavan mielipiteen ns. turistirysistä. Olen näyttänyt, että siellä on vaikka mitä upeaa eikä pelkästään krääsäkauppoja.

Mulle Kanarian saaret oli vuosikymmeniä tällainen no-go paikka kunnes kaverini alkoi talvehtimaan saarilla ja lähdin pariksi viikoksi muutamana vuonna mukaan.

Asunnot eivät olleet rysissä vaan pikkukylissä ja retket suuntautui luontoon, vuorille ja autioille pikkurannoille, hedelmätarhoille ja kyliin. 

Ihastuin saariin todella, ilmastoltaan täydellinen alue ja olisin jopa voinut hankkia 2. kodin sieltä mutta en halunnut saarille vaan mantereelle jotta pääsen kätevästi myös muualle. 

Onneksi luovuin ennakkoluuloistani

Vierailija
133/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla mun naapuri. Hänen mielestään mun motiivi pitää puutarha timmissä kunnossa on se, että naapurin piha näyttää huonommalta.

Vierailija
134/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukuta:

Yläpeukku = Matkustan vain ja ainoastaan omista mieltymyksistä, haluista ja tavoitteista lähtien. En todellakaan mieti, miltä ajatuksia tai reaktioita matkakohteen valintani tai matkustamiseni ylipäätään aiheuttaa joissain muissa ihmisissä.

Alapeukku: Tunnistan, että tietoisesti tai tiedostamatta matkakohteiden valintaani tai matkustamiseeni ylipäätään jossain määrin vaikuttaa lähipiirini, viiteryhmäni, työpaikkani, jne  ihmisten tai yleinen mielipide ja asenteet matkustamista tai tiettyjä matkakohteita kohtaan.

Vierailija
135/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean moni selittää vieraista kulttuureista. Oikeasti matkoilla ei kyllä mihinkään paikalliseen kulttuuriin törmää edes vahingossa. Samat kansainväliset sapuskat, kauppaketjut ja aktiviteetit joka paikassa. Jos johonkin liittyy ns kulttuuria, se on turisteille kehitettyä kulissia. Kuten huskysafarit ja lasi-iglut Lapissa. Toosiii perinteinen juttu, paikallista kulttuuria parhaimmillaan. Not. 

Vierailija
136/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peukuta:

Yläpeukku = Matkustan vain ja ainoastaan omista mieltymyksistä, haluista ja tavoitteista lähtien. En todellakaan mieti, miltä ajatuksia tai reaktioita matkakohteen valintani tai matkustamiseni ylipäätään aiheuttaa joissain muissa ihmisissä.

Alapeukku: Tunnistan, että tietoisesti tai tiedostamatta matkakohteiden valintaani tai matkustamiseeni ylipäätään jossain määrin vaikuttaa lähipiirini, viiteryhmäni, työpaikkani, jne  ihmisten tai yleinen mielipide ja asenteet matkustamista tai tiettyjä matkakohteita kohtaan.

Jokainen itselleen rehellinen "En käy turistirysissä" -ihminen joutuu laittamaan tuohon alapeukun. Vai onko joku käynyt kaikissa turistirysissä toteamassa tilanteen vastenneen ennakkoluulojaan.

Vierailija
137/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä, joiden pitää mennä Lofooteille tai Fär-saarille räntäsateeseen, jotteivat vaan ole massaturisteja.

Vierailija
138/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun käy sääliksi lapset, jotka ei pääse mihinkään eivätkä näe/koe mitään matkoja. Itsekkäät vanhemmat vaan ryyppää rahat.

No en koe menettäneeni yhtikästä mitään, kun vanhemmilla ei ollut varaa matkustaa. En pitänyt yhtään ihmeellisenä ettei matkustettu. Itse aikuisena olen sitten matkustanut paljonkin. 

Ei kuitenkaan tullut mitään lapsuuden traumoja, kun ei käyty matkoilla. 

Samoin, ei tullut käytyä Keihäsmatkoilla tai muilla. Oli ihan riittävän mielenkiintoista asua eri puolilla Suomea. Matkat oli sitten edullisia Ruotsinristeilyjä nuorisohinnoilla, sitten pikkujoulumatkoja yleensä Viroon tai Latviaan ja eron jälkeen tuli siellä ravattua useinkin. Samoin itänaapurissa. Ei ole tullut mieleenkään että matkailu olisi joku ylpeyden aihe tai siitä voisi olla kateellinen. Omaksi iloksi ainakin itse matkoilla olen aina käynyt. Eikä kaukomatkat kiinnosta edelleenkään, turhan vaivalloista ja auton kanssa on mukava kulkea minne haluaa.

Vierailija
139/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhean moni selittää vieraista kulttuureista. Oikeasti matkoilla ei kyllä mihinkään paikalliseen kulttuuriin törmää edes vahingossa. Samat kansainväliset sapuskat, kauppaketjut ja aktiviteetit joka paikassa. Jos johonkin liittyy ns kulttuuria, se on turisteille kehitettyä kulissia. Kuten huskysafarit ja lasi-iglut Lapissa. Toosiii perinteinen juttu, paikallista kulttuuria parhaimmillaan. Not. 

No höpö höpö. Mä käyn usein Rodoksella jolla kai on ihan hirveän turistirysän maine - siitä hotellialueelta kun kävelee vartin niin on paikallisten ihmisten keskellä ihan paikallisten kauppojen ja tavernojen keskellä. Saati jos ottaa kulkupelin alle tai siirtyy lautalla naapurisaarille. 

Vierailija
140/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun tuttavapiirissä on ihan tavallista matkustella

Siis ihan itseäni ajattelen matkaillessani