Onko syysi matkustelulle ainoastaan oma rentoutuminen, vai myös syy nostaa pisteitä muiden silmissä?
Monesti tuntuu olevan yleinen ajattelutapa, että jos ei ole matkustellut tai on matkustellut vain vähän tai lähelle, niin pidetään jotenkin huonompana. Onko oma syysi matkustelulle vain puhtaasti lomailu vai myös egosi kiillottaminen?
Kommentit (185)
Rentoutuminen??????
Matkustaminen on kaukana rentoutumisesta.
Ei kumpikaan. Matkustelu ei erityisemmin rentouta. Mua kiinnostaa uudet kokemukset, maisemanvaihdokset ja läheisten luona käyminen.
Vierailija kirjoitti:
Rentoutuminen??????
Matkustaminen on kaukana rentoutumisesta.
No on rentoutumista, kun menee kylpylähotelliin. Ottaa hoitoja ja tekee vaikka puolipäiväretkiä. Ihanan leppoisa loma.
Mun sukulaiset ja tuttavat lähes kaikki matkustelevat paljon, joten tämä on normaalia lomanviettoa piireissä missä liikun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukään ei ole rentouttavampaa kuin lentokentän ruuhkassa jonotus ja katuvarkaiden kyttääminen. Turistiripuli viimeistelee loman rentouttamalla myös sulkijalihaksen.
Haha! Reilusti yli 100 matkaa ja ainoat ruokamyrkytykset Helsingistä ja Espoosta.
0 varkautta, harvoin edes jonottelua käsimatktavaroilla.
Etkä tietysti jonoja tai ruuhkaakaan ole nähnyt?
Enpä juuri. Heathrowssa v 14 oli ruuhkaisaa, silloin jonotimme puolisen tuntia ja Miamissa v 18 taas kävelyä transferissa varmaan tunnin muttei varsinaista jonotusta.
En ole niitä jotka ovat gatella jo tuntia ennen jonossa seisomassa varmuuden vuoksi
Sitten et ole noissa paikoissa koskaan oikeasti käynytkään
Olen eri, ja pari kertaa lähiaikoina olen käynyt Heathrowlla. Ei minkäänlaisia ruuhkia. Kenttä on jaettu nykyään pieniin yksiköihin, joten siellä ei pääse pitkiä matkoja kävelemään, mutta toisaalta se on nykyään tosi helppo kenttä. Junalla omaan terminaaliin, turvatarkastus nopea eikä jonoja, passi sähköisesti, ei jonoja, ja koneeseen, ei hirveästi tarvitse siinäkään jonottaa, jos ei halua ekana sisään.
Ihan omaksi iloksi. Somessa en ole ja kerron matkoista vain aivan lähimmille.
Vierailija kirjoitti:
Nyt varmaan kuitenkin tarkoitettiin parin viikon lomamatkoja, ei asumista.
Voi tuolla lomailla viikon tai vaikka päivänkin, kaikana turisteista ja pakollisista turistikuvioista ja nauttia paikallisten ihmisten tavoin. Maailma on täynnä paikkoja joissa on vielä autenttista elämää
Mutta nekin ovat saman tien pilalla, kun menet sinne. Koska olet turisti.
Kenen silmissä?? En kerro juuri kenellekään lähdöistäni. En ole netissä. UM matkustustiedotteen kyllä teen.
Mun syy matkustelulle on se, että haluan lämpimään ilmastoon. Haluan nauttia auringosta ja rannalla tai altaalla oleilusta. Lisäksi nautin siitä, että saan syödä ja juoda hyvin laittamatta itse tikkua ristiin sen eteen. Sen kummempia kokemuksia ja elämyksiä en kaipaa, eikä mitkään nähtävyydet kiinnosta. Suomessa nyt vaan harvoin on pitkiä jaksoja riittävän lämmintä ja aurinkoista, ja usein on vielä huono tuuri eikä ole lomaa niinä harvoina aikoina kun täälläkin olisi kunnon kesä. Siksi matkustan rantalomille. Mulle on aivan sama mitä muut siitä ajattelee. Tosi outo ajatus, että joku muka matkustaisi nostaakseen pisteitä muiden silmissä. Oikeastiko joku niin tekee?ihan turhaan sitten varmaan, koska ei kenenkään pisteet ainakaan mun silmissä nouse sen perusteella matkustavatko vai eivät. Ei toisten matkailusta mulle mitään iloa ole, joten miksi se vaikuttaisi millään tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt varmaan kuitenkin tarkoitettiin parin viikon lomamatkoja, ei asumista.
Voi tuolla lomailla viikon tai vaikka päivänkin, kaikana turisteista ja pakollisista turistikuvioista ja nauttia paikallisten ihmisten tavoin. Maailma on täynnä paikkoja joissa on vielä autenttista elämää
Mutta nekin ovat saman tien pilalla, kun menet sinne. Koska olet turisti.
Onneksi olen aika huomaamaton ja kunnioitan paikallisia. Puhun hrmeidän kieltään joten en sitenkään juuri erotu porukasta, monta kertaa luultu paikalliseksi
Siksi koska tykkään matkustella, laitan tietenkin kuvia kännykällä.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska tykkään matkustella, laitan tietenkin kuvia kännykällä.
Ei ole henkilöautoa, Kiitos stadin päättäjät, hyvät julkiset kulkuyhteydet, ei ole mopoa ei jopoa, fillari on käytettynä ostettu ja on hyvä, vieläpä suomalainen, maaseudulle pääsen junalla.
Ei yleensä kumpikaan. En ole koskaan matkustanut pisteitten keräämisen vuoksi. Rentoutumisen vuoksi sentään kyllä joskus, ja silloin jokin valmis all-inclu tai täyshoito hyvässä hotellissa voi joskus olla paikallaan, vaikka rentoutua voi mökilläkin, tai vaellusreissulla, tai kotona pihasaunassa, monilla tavoilla.
Useimmiten matkustelen siksi, että tykkään nähdä uusia paikkoja ja kokea uusia asioita, jotka avartavat ja antavat uusia näkökulmia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä heittäydytään autuaan.tietämättömäksi siitä, että joku matkustelisi " nostaakseen pisteitä". Älkää nyt viitsikö. Vaikka sinä et näin tekisi, niin aika sokea pitää olla, että ei ilmiötä tunnista. Eikä tämä rajoitu matkustelemiseen, statusta rakennetaan yhtä lailla sisustuksen, harrastusten ym kautta. Osa ilmiötä on paheksua niitä, jotka matkustavat " jonnekin Kanarialle" ja tuntea ylemmyydentuntoa omista erikoisemmista matkakohteista.
Tunnistan ilmiön. Kanarian, Välimeren ja Thaimaan turistikohteiden tuomitseminen on tyypillistä ensimmäisen polven keskiluokalle, joka pyrkii erottautumaan alemmasta keskiluokasta tai työväenluokasta. On ilmiönä samaa sukua kuin se, että julistaa pitävänsä Marimekkoa rahvaanomaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla matkustelu nostaa pisteitä toisten silmissä? Elätkö sinä elämäsi niin, että mietit mitä muut ajattelee sinusta? Jos elät, niin et elä itsellesi vaan muille.
En minä eläkään, vaan kysyin sitä muilta.
Kysymys kertoo vain sinusta itsestäsi. Kenellekkään ei tule mieleen tuollainen kysymys, ellei itse toimi niin. Minä en elä ajatellen, mitä muut ajattelevat minusta. Siksi pieneen päähäni ei ole ikinä palkähtänyt, että joku eläisi noin. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä heittäydytään autuaan.tietämättömäksi siitä, että joku matkustelisi " nostaakseen pisteitä". Älkää nyt viitsikö. Vaikka sinä et näin tekisi, niin aika sokea pitää olla, että ei ilmiötä tunnista. Eikä tämä rajoitu matkustelemiseen, statusta rakennetaan yhtä lailla sisustuksen, harrastusten ym kautta. Osa ilmiötä on paheksua niitä, jotka matkustavat " jonnekin Kanarialle" ja tuntea ylemmyydentuntoa omista erikoisemmista matkakohteista.
Tunnistan ilmiön. Kanarian, Välimeren ja Thaimaan turistikohteiden tuomitseminen on tyypillistä ensimmäisen polven keskiluokalle, joka pyrkii erottautumaan alemmasta keskiluokasta tai työväenluokasta. On ilmiönä samaa sukua kuin se, että julistaa pitävänsä Marimekkoa rahvaanomaisena.
Ohis, Marimekko on vaan rumaa! No on mulla meikkipussi unikkokuosia.
Ei noita oikein voi verrata mutta onhan se ihan tietty kansanosa joka Marimekkoa hehkuttaa - yritetään olla vähän parempia
"Onko syysi matkustelulle ainoastaan oma rentoutuminen, vai myös syy nostaa pisteitä muiden silmissä?"
Lomamatkoille on useita muitakin aiheita. Ei ole koskaan tullut mieleeni että "pisteeni" nousisivat matkustelun ansioista, lentopisteeni kyllä kertyvät mutta AP varmaankin tarkoitti ulvahduksellaan jotain muita pisteitä.
Matkailu elvistelytarkoituksessa oli 1980- ja 1990-lukua. Vanhempani tekivät niin ja elvistely matkalla käymisestä oli iso ja olennainen osa matkailun viehätystä. Kummeksuin mielessäni matkalla elvistelyä jo kasarilla.
Vierailija kirjoitti:
Matkailu elvistelytarkoituksessa oli 1980- ja 1990-lukua. Vanhempani tekivät niin ja elvistely matkalla käymisestä oli iso ja olennainen osa matkailun viehätystä. Kummeksuin mielessäni matkalla elvistelyä jo kasarilla.
Graf Zeppelin 1920 luvulla Hindenburg 1930 luvulla joilla matkustettiin Euroopan ja USA välillä eivät olleet mielestäsi mitään erityistä? Taikka Boeing 747 joka aloitti lennot 1968? Saati yliäänilentokone Concorde joka teki ensilennon Atlantin yli 1969?
Tänä päivänä matkustamattomuus nostaa pisteitä, matkustaminen sen sijaan nähdään junttina hommana.