Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko syysi matkustelulle ainoastaan oma rentoutuminen, vai myös syy nostaa pisteitä muiden silmissä?

Vierailija
29.03.2025 |

Monesti tuntuu olevan yleinen ajattelutapa, että jos ei ole matkustellut tai on matkustellut vain vähän tai lähelle, niin pidetään jotenkin huonompana. Onko oma syysi matkustelulle vain puhtaasti lomailu vai myös egosi kiillottaminen?

Kommentit (185)

Vierailija
141/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn melkein pelkästään jossain Kanarian/Kreikan/ manner-Espanjan tapaisissa paikoissa nauttimassa auringosta ja rentoutumassa, ei noista kyllä saa mitään kehuskelupisteitä varsinkaan kun en matkusta millään muotoa ekologisesti vaan lennän viikoksi lämpimään hotellipalveluiden hemmoteltavaksi. Nää on ihan vaan itselle, monesti vieraammille työkavereille tms välttelen kertomasta matkoista, etenkin korona-aikana tuli tehtyä "salareissuja".

Matkoilla kehuskelu ei ole mun juttu. Sen sijaan olen onnistunut muuttamaan parin tuttavan mielipiteen ns. turistirysistä. Olen näyttänyt, että siellä on vaikka mitä upeaa eikä pelkästään krääsäkauppoja.

Mulle Kanarian saaret oli vuosikymmeniä tällainen no-go paikka kunnes kaverini alkoi talvehtimaan saarilla ja lähdin pariksi viikoksi muutama

Niin, monelle suosittu lomakohde on turistirysä. Onhan se jos ei halua tai osaa lähteä tutkimaan lähiseutuja. Ekoille kerroille riittääkin tutustuminen suosituimpiin paikkoihin. Bussilla pääsee, junalla pääsee, autonvuokraus on helppoa ja edullista...Oma rysä on Tallinna mutta vain Itä- Viro on tarkemmin tutustumatta. Ehkä ensi kesänä parin viikon reissu sitten omalla autolla.

Vierailija
142/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun tuttavapiirissä on ihan tavallista matkustella

Siis ihan itseäni ajattelen matkaillessani ja olen matkustellut sekä Euroopassa, että Amerikan eri maissa ja Thaimaassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinder aikoina piti käydä statuksen vuoksi ei-juntti paikoissa matkoilla kun ensimmäisiä kysmyksiä on toiselta, että missä olet matkustellut ja tykkäät mennä. 

Nykyisin ei kiinnosta muiden mielipiteet, matkustan tai en juuri niin kuin itse haluan.

Vierailija
144/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhean moni selittää vieraista kulttuureista. Oikeasti matkoilla ei kyllä mihinkään paikalliseen kulttuuriin törmää edes vahingossa. Samat kansainväliset sapuskat, kauppaketjut ja aktiviteetit joka paikassa. Jos johonkin liittyy ns kulttuuria, se on turisteille kehitettyä kulissia. Kuten huskysafarit ja lasi-iglut Lapissa. Toosiii perinteinen juttu, paikallista kulttuuria parhaimmillaan. Not. 

Asun osan vuotta etelä-Euroopassa. Saattaa olla että näen 6kk aikana 2 ulkomaalaista turistiperhettä. Asun alkuasukkaitten seassa, käyn torilla ja lihakaupassa siinä missä paikallisetkin mammat. Isossa marketissa (mikä on aivan loistava!) parin vkon välein. Ostan vain paikallista ruokaa (no viimevuonna tein kaalilaatikkoa mutta paikallisista aineksista), puhun vain maan omaa kieltä koska muut eivät juurikaan osaa englantia. 

Tuttuja kauppaketjuja 0, aktiviteetit jokaviikkoiset kyläjuhlat tai mitä nyt haluankaan tehdä. Paikallisia, minä yleensä ainoa "turisti". Muutama tuhat vuotta vanha historia kulissia? Ok

Vierailija
145/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai ensisijaisesti oma ajanviete, olkoon se rentoutuminen tai aktiivinen nähtävyyksien katsominen. 

Enpä usko, että paljon kukaan menee vain, koska haluaa näyttää ja kertoa olleensa jossain, mutta muuten olisi voinut jäädä menemättä? 

Voi olla pieni näyttämisen twisti siinä kohtaa, kun tulee seurueessa puhe mitä on tehnyt viime lomalla, mutta miten  sitten pitäisi olla? Hävetä ja olla melkein sanomatta, että on ollut jossain? 

Vierailija
146/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtä väitettä että matkailu jotenkin avartaa mieltä.

Vierailija
147/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tinder aikoina piti käydä statuksen vuoksi ei-juntti paikoissa matkoilla kun ensimmäisiä kysmyksiä on toiselta, että missä olet matkustellut ja tykkäät mennä. 

Nykyisin ei kiinnosta muiden mielipiteet, matkustan tai en juuri niin kuin itse haluan.

Mitkä ovat ei juntti paikkoja? Ja tinderin käyttäminen on jo junttia tiedoksi vain.

Vierailija
148/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhean moni selittää vieraista kulttuureista. Oikeasti matkoilla ei kyllä mihinkään paikalliseen kulttuuriin törmää edes vahingossa. Samat kansainväliset sapuskat, kauppaketjut ja aktiviteetit joka paikassa. Jos johonkin liittyy ns kulttuuria, se on turisteille kehitettyä kulissia. Kuten huskysafarit ja lasi-iglut Lapissa. Toosiii perinteinen juttu, paikallista kulttuuria parhaimmillaan. Not. 

Matkustaa voi monella tavalla, joskus on kiva heittäytyä totaaliturreksi ja seuraavalla kerralla sitten seikkailla paikoissa joissa ei muita ulkomaalaisia juuri näy, ja tosin usein vähän kumpaakin. 

Vierailija
149/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai jotkut haluavat noin nostaa pisteitään, mutteivät ikipäivänä tunnustaisi sitä. Eli turhaan ap odottelet rehellisiä vastauksia heiltä.

Vierailija
150/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia mitä teen omaa egoani buustatakseni on liikunta ja suoristusten postaaminen Stravaan, olen todella kilpailuhenkinen. Muun elämäni elän aika lailla somen ulkopuolella, ei kiinnosta mitä ihmiset mun valinnoista ajattelevat.

Vierailija
151/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on oman nuoren  toiveiden täyttäminen ja reissuseuran, rahoituksen ja yhteisten muistojen tarjoaminen.

Vierailija
152/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelen joka vuosi Japanissa.

Ens syksynä Osakaan.

Matkustelen Japanissa ihan vain oman nautintoni vuoksi. :) M29

Vierailija
153/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain tosi moukka lähtee reissuun levelläkseen tututuille.  👍👍👍👍

En tunne tututuja, joten ei ole tarvetta heille leveillä.

Vierailija
154/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun osan vuotta etelä-Euroopassa. Saattaa olla että näen 6kk aikana 2 ulkomaalaista turistiperhettä. Asun alkuasukkaitten seassa, käyn torilla ja lihakaupassa siinä missä paikallisetkin mammat. Isossa marketissa (mikä on aivan loistava!) parin vkon välein. Ostan vain paikallista ruokaa (no viimevuonna tein kaalilaatikkoa mutta paikallisista aineksista), puhun vain maan omaa kieltä koska muut eivät juurikaan osaa englantia. 

Tuttuja kauppaketjuja 0, aktiviteet

Nyt varmaan kuitenkin tarkoitettiin parin viikon lomamatkoja, ei asumista. 

Vierailija
155/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn epämuodikkaasti omalla mökillä ja nimenomaan rentoutumassa. Ei tarvitse pullistella muille saastuttamalla muodikkaasti ilmastoa suhailemalla lentokoneella sinne tänne ja kilpailla työpaikalla kenellä on kallein ja trendikkäin matkakohde.

Vierailija
156/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyaikainen matkailu avarrakaan 

Vierailija
157/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NYkyaikainen matkailu? Nykyäänhän just voi matkustaa muutenkin kuin "seiväsmatkoille", eli jos yhtään kiinnostaa niin voi vaikka mennä johonkin avustusprojektiin, vapaaehtoistyöhön, osallistua vaikka rantojen siivoamiseen, on vaikka mitä teemamatkaakin. 

Vierailija
158/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt varmaan kuitenkin tarkoitettiin parin viikon lomamatkoja, ei asumista. 

Voi tuolla lomailla viikon tai vaikka päivänkin, kaikana turisteista ja pakollisista turistikuvioista ja nauttia paikallisten ihmisten tavoin. Maailma on täynnä paikkoja joissa on vielä autenttista elämää

Vierailija
159/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en kyllä häpeä pätkän vertaa. En tunne ketään, joka ei matkustaisi häpeän takia. Osa ei matkusta, koska ei ole koskaan pitänyt siitä tai ovat arkoja. Sitten on tietysti niitä, jotka haluaisi, muttei ole rahaa joko oikeasti tai kuvitellusti.

Enkä yritä nostaa pisteitä kenenkään silmissä. En taida muistaa edes aina sanoa, jos olen ollut reissussa. Nyt töissä just talviloman aikaan joku ihmetteli, ettenkö mene matkalle. Tajusin, että näinhän se on, että olen viimeiset 10 vuotta ollut talvilomalla jossain lämpimässä. En vain muista erityisesti maininneeni siitä töissä. Joskus olen sanonut, joskus en. Kuka niitä laskee. Matkustan 3-5 reissua vuodessa, joten en todellakaan koe siinä mitään mainostettavaa kenellekään, koska se on tavallaan mulle arkinen juttu. Matkustan, koska rakastan rentoutua muissa maisemissa. Siksi käyn töissä, jotta saan matkustaa. Jos en saisi matkustaa, voisin mainiosti elää sosiaalituilla. En koe tarvetta kuluttaa mihinkään muuhun ja viihdyn kotona. 

Vierailija
160/185 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NYkyaikainen matkailu? Nykyäänhän just voi matkustaa muutenkin kuin "seiväsmatkoille", eli jos yhtään kiinnostaa niin voi vaikka mennä johonkin avustusprojektiin, vapaaehtoistyöhön, osallistua vaikka rantojen siivoamiseen, on vaikka mitä teemamatkaakin. 

Mä rakastan nykyään "seiväsmatkoja". Olen reissannut 25 vuotta paljon ja nykyään arvostan sitä, että menen samaan paikkaan, joskus jopa samaan hotelliin vain oleilemaan tuttuihin maisemiin. Olen kiertänyt tuttujen paikkojen jokaisen museon ja raunion moneen kertaan, eikä niitä enää jaksa. Mulle riittää allas, ranta, rantakadun ravintolat ja istuminen parvekkeella etelänyössä kirjaa lukien. En mä nyt aina mene samaan paikkaan, mutta en koe joka kerta tarvetta kokea mitään uuttakaan. Nyt esimerkiksi kesäkuussa menen kahteen kaupunkiin yhdistelmämatkalle. Kummassakaan en ole käynyt aiemmin, joten nyt tulee kulttuuria annos kerralla. 

Mitään töitä en mene matkalle tekemään. Ikuiset unelmani ovat Peru ja safari Tansaniassa. Toistaiseksi ei ole ollut aikaa tai pätäkkää. Rahaa olisi, jos jättäisi jokusen pienemmän matkan väliin, mutta en kestäisi istua 1-2 vuotta kotona, jotta saan sen safarini.