Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Viisikymppinen Jaana kokee yksiössä asumisen nöyryyttäväksi

Vierailija
29.03.2025 |

Tukien varassa elävä Jaana asui kaksiossa, jonka vuokrasta tuli hänelle liian kallis asumistuen leikkauksien takia.

"Jaana yritti etsiä halpaa yksiötä, mutta ei löytänyt sopivaa, eikä hänellä ollut varaa jatkaa aiempaa suuremman omavastuun maksamista.

Epätoivoisen tilanteen edessä Jaana oli yhteydessä vuokranantajaansa Jyväskylän vuokra-asuntoihin (JVA), ja pyysi asunnon muuttamista joustoasunnoksi. Jaana oli kuullut menettelystä tuttavaltaan.

Niinpä Jaanan makuuhuoneen oveen asennettiin lukko, jolloin kaksiosta tuli yksiö. Kun neliöt vähenivät, myös vuokra laski.

---

Jaana pitää tilannettaan nöyryyttävänä.

Viisikymppinen Jaana kertoo, että hän on ollut työelämässä yhtäjaksoisesti noin 30 vuotta. Jaana jäi sairauslomalle nivelrikon vuoksi noin puoli vuotta sitten, minkä jälkeen hänen tulonsa tippuivat.

Jaanaa harmittaa, että huonon taloustilanteen sattuessa yhteiskunta ei tue häntä nykyistä enempää.

- Olen ollut yksinhuoltaja ja asunut olohuoneessa. Kun muutin tähän asuntoon, sain vihdoin oman makuuhuoneen, mutta nyt olen taas olohuoneessa."

https://yle.fi/a/74-20149669

Kommentit (784)

Vierailija
601/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä asiahan tuo on Jaanalle kun välttyy asunnonvaihdolta ja isolta muuttorumbalta, joka ei sekään ilmaista ole. Noloa tuossa on maksattaa asumisensa muilla. Tehkää töitä, tienatkaa, säästäkää ja sijoittakaa. Jättäkää tuet opiskelijoille.

30 vuotta työelämässä ollut on kyllä päivärahansa sairastuessaan ansainnut. 

Vierailija
602/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että kun tunnen myötähäpeää näiden hyväosaisten kommenteista! Kun syyllistetään ihmistä sairaudesta. Olkaa kiitollisia jos olette terveitä ja työkykyisiä ja teillä on se työpaikka! Tekin ikäännytte, uskokaa pois ja voitte sairastua vakavasti ihan nuorempanakin. Kyllä se elämä vielä teitäkin opettaa. Siihen asti voisitte opetella ajattelemaan että te ette tiedä yhtään mitään toisten kivuista ettekä elämäntilanteista muutenkaan. Jos teillä on asiat menneet putkeen niin hyvä niin, kaikilla niin ei vaan ole. Olette itsekkäitä ja vastenmielisen omahyväisiä!

En tiedä missä olet nähnyt syyllistämistä sairaudesta, tosin en ole lukenut tätä ketjua suurennuslasin kanssa.

Olen vakavarainen ja lapsesta asti ollut sairas. Köyhänä opiskelijaakin piti ostaa lääkkeet ja käydä lääkärissä ja ottaa nämä kulut mukaan budjettiin. Silloin opiskelija ei saanut kesäkuukausilta lainkaan asumislisää, koska kesällä ei voinut opiskella, niin ei lain mukaan ollut myöskään tarvetta opiskelija-asunnolle... Silti asuin koko opiskelija-ajan samassa asunnossa. piti siis säästää kesäkuukausien koko elämienn muina kuukausina. Se oli aikamoista pinnistelyä. En halunnut ottaa lainaa, en halunnut pyytää vanhemmilta, vaan halusin oppia kunnolla käyttämään rahaa. Sen opin. Siksi nyt olen vakavarainen - ja edelleen olen sairas ja käytän lääkkeitä. Edelleen käytän rahaa varsin kohtuullisesti, koska haluan sijoittaa kaiken mahdollisen liikenevän. opiskeluaikana näin miten läheskään kaikki ihmiset eivät ajatelleet tulevaisuuttaan. Oli tärkeämpää kättää rahat bilettämiseen ja festareihin, kuin miettiä, että haluaisin ostaa omilla rahoillani joskus omistusasunnon. Luotettiin sinisilmäisesti siihen, että koulutuksellani saan varmasti hyväpalkkaisen työn. Monikaan noista ihmisistä ei sitä saanut. Opiskeluaikojen bile-elämä jatkuu vielä keski-ikäisenä ja rahat menee viihdemaailman rattaisiin. Kaikki nämä ovat valintoja. 

Tärkeintä on se ettei uhirudu. Ajoittain saa tuntea katkeruutta, mutta ei saa jäädä vellomaan siihen. Jos jää, niin se on oma valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että kun tunnen myötähäpeää näiden hyväosaisten kommenteista! Kun syyllistetään ihmistä sairaudesta. Olkaa kiitollisia jos olette terveitä ja työkykyisiä ja teillä on se työpaikka! Tekin ikäännytte, uskokaa pois ja voitte sairastua vakavasti ihan nuorempanakin. Kyllä se elämä vielä teitäkin opettaa. Siihen asti voisitte opetella ajattelemaan että te ette tiedä yhtään mitään toisten kivuista ettekä elämäntilanteista muutenkaan. Jos teillä on asiat menneet putkeen niin hyvä niin, kaikilla niin ei vaan ole. Olette itsekkäitä ja vastenmielisen omahyväisiä!

En tiedä missä olet nähnyt syyllistämistä sairaudesta, tosin en ole lukenut tätä ketjua suurennuslasin kanssa.

Olen vakavarainen ja lapsesta asti ollut sairas. Köyhänä opiskelijaakin piti ostaa lääkkeet ja käydä lääkärissä ja ottaa nämä kulut mukaan budjettiin. Silloin opi

Minulle jäi nyt jotenkin epäselväksi, miten työkyvyttömänä olet opiskellut ja millainen työkyvyttömyytesi on opintojen jälkeen ollut. 

Vierailija
604/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo aika uskomatonta että yksi huone lukitaan. Mietippä nyt omalle kohdillesi. Mutta parempi vaihtoehto tuo on varsinkin jos tulot taas nousevat jostain syystä.

Kyllä minuakin hävettäisi vieraille selitellä lukittua huonetta. Ei uskoisi, että asutaan "hyvinvointivaltiossa".

Vierailija
605/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menis töihin

Sanoo itse että aloittaa parin vuoden päästä opiskelut ja valittaa kun tämän parinvuiden ajan mitä meinaa saikuttaa ei saa yhteiskunnan maksamana sitä mitä haluaa vaikka ei itsekään halua sitä asumistaan maksaa

Vierailija
606/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo taitaa olla Viitaniemessä? Hyvä alue.

Vierailija
607/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kuinka nainen ei koskaan sairastuessaan halua maksaa omaa asumistaan mutta miehet hankkii kyllä tuloja että saisi maksettua sen asunnon mitä haluaa.

Pitäisikö naisten alkaa muuttamaan ajatusta siittä että yhteiskunta on häntä varten miehiseen ajatteluun että hän on yhteiskuntaa varten?

Vierailija
608/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on hyvä ratkaisu. Aika paljon on näitä jotka "ei löydä" halvempaa kämppää ja heidän kohdallaan pitäisi yhteiskunnan joustaa. Mä löydän tolle halvemman kämpän minuutin googletuksella, mutta nämä itse eivät vaan jostain syystä löydä. Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa näille kaksiot?

Vierailija
609/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ylen nyyhkusarjaa taas. Onhan tuo hassu käytöntö, mutta sitten otsikkoon täytyy nostaa tuo nöyryyttäminen. Mitä nöyryyttämistä tuossa on? Hän saa jatkaa asumista. Uskomatonta on se, että yhteiskunnan tukien varassa pitäisi voida elää kaksioissa, kaupunkien keskustoissa kalliilla yms. Kun työssäkäyvät joutuvat tuntikausia kulkemaan töihin, kun tulot eivät riitä kaikkeen. Ei voi mennä niin että kaikki samalle viivalle, käviy töisssä tai et. Harva väkisin kadulle joutuu ja tässäkin koti pysyi, yhteiskunta antaa rahaa ja mahdollisuuksia on. Koko ajan vaan nähdään sitä kurjuutta. ja yle etunenässä sitä rummuttamassa.

On se niin väärin, että Kaikkien kaupunkien keskustat ja parhaat meri- ja järvinäköala-asunnot on osoitettu työttömille, sairaille ja vammaisille. Me työssäkäyvät veronmaksajat joudumme neljän jälkeen heräämään, pitkospuita pitkin rämpim

Perussuomalaista kateellisuutta:)

Vierailija
610/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo aika uskomatonta että yksi huone lukitaan. Mietippä nyt omalle kohdillesi. Mutta parempi vaihtoehto tuo on varsinkin jos tulot taas nousevat jostain syystä.

Kyllä minuakin hävettäisi vieraille selitellä lukittua huonetta. Ei uskoisi, että asutaan "hyvinvointivaltiossa".

mitä vtt ua? Sanoo vain, että koska olen ollut sairaana ja tässä on nii kovat vuokrat, niin ei ole ollut varaa maksaa koko asunnosta. voitteko kuvitella, että vuokranantajallani oli käytössä mahdollisuus, jossa voi ottaa yhden huoneen pois käytöstä asunnosta ja näin voi vuokria alentaa.  Olen iloinen siitä ettei tarvinnut nyt heti lähteä muuttamaan pois. Saan näin aikaa ja rauhaa opiskella itselleni sen uuden ammatin ja mahdollisuuden päästä taas takaisin työelämään.

Ei mitään häpeällistä siis tuollaisessa asiassa. Ellei itse halua hävetä ja rypeä itsesäälissä.

Vierailija
611/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo taitaa olla Viitaniemessä? Hyvä alue.

ilmankos ei halua muuttaa pois...

Vierailija
612/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vakavarainen ja lapsesta asti ollut sairas. Köyhänä opiskelijaakin piti ostaa lääkkeet ja käydä lääkärissä

Minulla on ollut lapsesta asti astma ja keripukki. Sairaudestani huolimatta taistelin ja opiskelin itselleni tutkinnon kirjallisuudesta. Nyt olen jo vuosia ollut arvostettu lehtori astmasta ja keripukista huolimatta.

Vierailija
613/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D ai siis yks huone suljettu pois käytöstä että on saatu kela tyytyväiseks

järjen riemuvoitto se jatkaa kulkuaan. tän hallituksen kanssa

tuo systeemi on ollut jv:lla käytössä jo vuosia

Vierailija
614/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Jaana ei maksa huoneesta vuokraa niin se ei ole hänen käytössä 

Helsingissä joissain kerrostaloissa hissi on lukossa ja vain ne käyttää, jotka osallistuu hissin kustannuksiin. Osa ei osallistu eikä käytä.

Oikein. olisipa meilläkin sama systeemi. Asun ensimmäisessä kerroksessa ja silti pitää osallistua hissikustannuksiin.

Vierailija
615/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää se, että tämäkin tapaus on ollut 30v työelämässä ja silti rahat on loppu! on se elämä vaan kallista!

Ankkalammella pappa betalar. Aatelikroitsikin sanoi, ettei osaa samaistua köyhän elämään, kun ei ole koskaan ollut rahanpuutetta. Monet täällä kommentoivat kuvittelevat osaavansa, tai ei vaan liikuta pskan vertaa toisten hätä. Jos itse on on saanut hyvän koulutuksen, työpaikan, terveyden ja lähtökohdat elämälleen, niin silti voisi avata silmänsä ja vaikka jalkautua sinne huono-osaisten kaupunginosiin. Leipäjonossa voisi käydä jonottamassa ihan elämyksenä. Audit ja Teslat voi jättää kotitalliin, ettei huonot tiet riko niitä. Julkista liikennettäkin voisi kokeilla.

Kummasti hyväosaiset eivät istu kaupan edessä tai puiston penkillä aamusta iltaan kaljoittelemassa ja röökillä, mut

Ei istu suurin osa köyhistäkään. Mutta sen ymmärtämiseen tarvittaisiinkin normaalia päättelykykyä ja aivotoimintaa, mitä ei kaikilta löydy.

Hyväosaiset voi kyllä kännätä siellä hotellin sviitissä ja käyttää huumeita, se on susta vissiin ihan OK ?

Vierailija
616/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinne makkarin ennemminkin pitäisi laittaa toinen vuokralainen?

Haaskaukselta tuntuu tuollainen lukkopelleily.

Hällahuoneiden paluu. 

Vierailija
617/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 vuotiaalla on vielä yli 15 vuotta aikaa tehdä palkkatyötä ennen eläkkeelle jääntiä. Nivelrikkoon on lääkkeitä. Ei muuta kuin töihin, joita nivelrikkoinenkin voi tehdä.

MITÄ! Kerro heti mitä lääkkeitä on nivelrikkoon? Menen heti hakemaan. JA kerro myös se puhelinnumero johon voi ilmottautua tekemään töitä joita voin nivelrikkoni kanssa tehdä. Kiitos kovasti etukäteen, pelastit elämäni.

Nivelrikko on joka toisella yli viisikymppisellä ja työelämässä ovat eläkeikään ja jatkavat siitä vielä harrastuksiin. Nivelrikko ei oletusarvoisesti rampauta ketään. 

Minulla polven nivelrikkoon sairaalassa kirurgina polilla lääkäri määräsi ravintolisää ja sanoi, että sitten kun pahenee tietyn pisteen ohi, niin kokeillaan pistoshoitoa. On joku uute, joka pistetään suoraan niveleen, joka kuulemma auttaa nivelrikkoon. kyseinen kirurgi on mukana muutamissa nivelrikkoa tutkivissa ryhmissä, joten tietänee mistä puhuu. hän lisäksi sanoi, että kannattaa yrittää viivästyttää leikkausta niin pitkään kuin suinkin, koska koko ajan tutkius ja hoidot kehittyvät. teknivelleikkaus on kuitenkin suuri leikkaus ja sekin sitten kuitenkin rajoittaa liikkumista, mutta se toki tehdään sitten, kun ei enää yhtään pärjää oman polven kanssa.  Kaikki nämä hoidot suunnittellaan aina yksilöllisesti. Minulla, kuten suurimmalla osalla muistakin nivelirikkopotilaista, liikunta on paras lääke.

toistaiseksi olen pärjännyt noin. Raintolisän suhteen ollaan kahta mieltä. toisten mielestä ne on turhia, toisten mielestä niitä kannattaa käyttää. Itse käytän, koska ei ne ainakaan mitään haittaa tiettävästi aiheuta. Ravintolisä, jota käytän on reseptilääke.

eri

Vierailija
618/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa se huoltomies tmv. joka sen lukon on siihen joutunut asentamaan, myös lukitsee sen oven. :'D 

Vierailija
619/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menis töihin

Sanoo itse että aloittaa parin vuoden päästä opiskelut ja valittaa kun tämän parinvuiden ajan mitä meinaa saikuttaa ei saa yhteiskunnan maksamana sitä mitä haluaa vaikka ei itsekään halua sitä asumistaan maksaa

Niin. Nivelrikko ei kyllä mitenkään estä opiskelua. 

Vierailija
620/784 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kuinka nainen ei koskaan sairastuessaan halua maksaa omaa asumistaan mutta miehet hankkii kyllä tuloja että saisi maksettua sen asunnon mitä haluaa.

Pitäisikö naisten alkaa muuttamaan ajatusta siittä että yhteiskunta on häntä varten miehiseen ajatteluun että hän on yhteiskuntaa varten?

Hän on yksinhuoltaja. Lasten isällä on juu varmaan ok-talo, koska Suomessa rahat jaetaan niin, että yksinäisellä miehellä on kyl varaa asuntoon, mutta perheellisellä naisella ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän