Mitä mieltä olet siitä että 17-vuotiaat eivät kohta saa ajaa autoa yksin?
EU:n uudessa väsäämässä ajokortti-uudistuksessa 17v saisi kyllä ajokortin muttei saisi ajaa ilman apukuljettajaa.
Kommentit (333)
Parasta mitä oon kuullu. 17 v ei kuulu ajaa autoa yksin
17 v on lapsi. Alaikäinen. Miten vastaa teoistaan.
Kuten todettua jos nuorelta löytyy työhaluja ja sitä kautta rahaa ja halua investoida ajokorttiin ja autoon niin en olisi huolissani hänen pärjäämisestään.
Miten niin JOS löytyy? Kyllä se esim. narkkarin lapsella menee niin, että niitä työhaluja on pakko kaivaa esiin oli siihen resursseja tai ei. Elämästä kun ei selviä hengissä, jos ei nittä työhaluja ala löytyä, kun ei ole vanhempia, joilta voisi kinuta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
17 v on lapsi. Alaikäinen. Miten vastaa teoistaan.
Ihan samalla tavalla vastaa kuin muutkin yli 15-vuotiaat. Suomessahan rikosoikeudellinen vastuu alkaa 15v iässä, ei 18v iässä. Vahingonkorvausten osalta vastuu alkaa heti syntymän hetkellä.
Pitkien ketjujen lainaukset menevät näemmä ihan pipariksi.
Tyttäreni toki haki töitä läheltä. Niitä töitä ei vain välttämättä läheltä saa. Niin kuin nytkin, hän muutti opiskelupaikkakunnalle, haki töitä samalta kylältä, saikin, mutta työtunteja olikin tarjolla niin harvoin, että ne olivat yhtä tyhjän kanssa. Töitä oli tarjolla 20-30km säteellä paikoissa, joihin ei bussilla pääse.
Kesätöiden kanssa kävi samoin. Hän tulee kesäksi lapsuuskotiinsa, haki kotipaikkakunnalta töitä, mutta ei saanut. Haki useita muita paikkoja, tärppäsi naapurikunnasta, johon ei kulje busseja.
Suuri osa Suomea on julkisten kulkuyhteyksien suhteen tällaista, julkinen liikenne periaatteessa on, mutta käytännön tarpeisiin se välttämättä ei vastaa. Eikä tarvitse olla kauhean syrjässä, moni ison kaupungin paikallisliikenteen laitaseutu on vailla poikittaisliikennettä ja viimeinen vuoro kulkee joskus 18:00
Vierailija kirjoitti:
Pitkien ketjujen lainaukset menevät näemmä ihan pipariksi.
Tyttäreni toki haki töitä läheltä. Niitä töitä ei vain välttämättä läheltä saa. Niin kuin nytkin, hän muutti opiskelupaikkakunnalle, haki töitä samalta kylältä, saikin, mutta työtunteja olikin tarjolla niin harvoin, että ne olivat yhtä tyhjän kanssa. Töitä oli tarjolla 20-30km säteellä paikoissa, joihin ei bussilla pääse.
Kesätöiden kanssa kävi samoin. Hän tulee kesäksi lapsuuskotiinsa, haki kotipaikkakunnalta töitä, mutta ei saanut. Haki useita muita paikkoja, tärppäsi naapurikunnasta, johon ei kulje busseja.
Suuri osa Suomea on julkisten kulkuyhteyksien suhteen tällaista, julkinen liikenne periaatteessa on, mutta käytännön tarpeisiin se välttämättä ei vastaa. Eikä tarvitse olla kauhean syrjässä, moni ison kaupungin paikallisliikenteen laitaseutu on vailla poikittaisliikennettä ja viimeinen vuoro kulkee joskus 18:00&nbs
Aika kova väite, että työtön tai eläkeläinen ei ole yhteiskunnan täysivaltainen jäsen. Sinähän perustelit ajokortin "pakollisuutta" yhteiskunnan täysivaltaiselle jäsenyydelle sillä, että ilman autoa ei syrjäkyliltä pääse töihin.
Ihan ok. Miksi ylipäätä kukaan saa ajaa autoa enää, kun tiedämme, että ilmastonmuutoksen estämisen ja lieventämisen takia, kenenkään ei pitäisi ajaa yksityisautoa, ei ollenkaan. Ei siis edes viherpesu sähköautoja.
Saanko minäkin apukuskin kun saan ajokortin nyt 43-vuotiaana?
Ihan yhtä kokematon olen ratin takana kuin se 17-vuotias ja neuvonantajalle olisi tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Miksi ylipäätä kukaan saa ajaa autoa enää, kun tiedämme, että ilmastonmuutoksen estämisen ja lieventämisen takia, kenenkään ei pitäisi ajaa yksityisautoa, ei ollenkaan. Ei siis edes viherpesu sähköautoja.
Haluat siis Suomeen kymmeniä tuhansia työttömiä lisää? Sitähän se tarkoittaisi, jos yksityisauotoilu lopetettaisiin kokonaan. Aika monelle meistä on pakollista ajaa yksityisautolla, jos aikoo tehdä omaa työtään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä kokematon olen ratin takana kuin se 17-vuotias ja neuvonantajalle olisi tarvetta.
Tietenkin saat. Ei se vaadi mitään muuta kuin se, että pyydät mukaasi jonkun toisen. Ei se apukuski 17-vuotiaallekaan taivaasta tipahda, vaan hänen pitää ihan itse sellainen hommata. Vai ajattelitko, että kyseessä olisi joku verovaroin kustannettava palvelu? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin saat. Ei se vaadi mitään muuta kuin se, että pyydät mukaasi jonkun toisen. Ei se apukuski 17-vuotiaallekaan taivaasta tipahda, vaan hänen pitää ihan itse sellainen hommata. Vai ajattelitko, että kyseessä olisi joku verovaroin kustannettava palvelu? :D
No tietysti, jos apukuski on pakollinen, niin valtion tulee sellainen minulle osoittaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et sä voi oman elämäsi perusteella väittää, että kaikille opetetaan. Sinun lapsesi eivät ole sama asia kuin kaikki Suomen lapset, jos et vielä tiennyt.
Voin ihan hyvin. Toisin kuin sinulla, on sen verran elämänkokemusta ja tietoa asiasta.
Totta. Kyllähän sitä kaikenlaista VOI väittää. Ikävä kyllä se väite ei muutu todeksi vain sillä, että vetoat elämänkokemukseen ja tietoon. Ei nimittäin kovin paljon tarvitse elämästä tietää, ymmärtääkseen, että on olemassa on narkkarivanhempia, alkoholistivanhempia, uratykkivanhempia jne. jne. joita ei kiinnosta hevon vttua mitä niiden lapsi tekee liikenteessä tai missään muuallakaan. Avaa silmät todellisuuteen edes kerran elämässäsi. Kaikilla ei ole omakotitaloa ja iskän Bemaria lainattavaksi.
No miten tämä vuodatus liittyy siihen pitäisikö 17v kuskilla olla aina apukuski vierellä vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat siis Suomeen kymmeniä tuhansia työttömiä lisää? Sitähän se tarkoittaisi, jos yksityisauotoilu lopetettaisiin kokonaan. Aika monelle meistä on pakollista ajaa yksityisautolla, jos aikoo tehdä omaa työtään.
Ei muuten ole. Taidat olla Persu. Autoilu ei todellakaan ole pakollista, ei edes työssäkäynnin takia. Eikä autoilun valtakunnallinen lopettaminen muuten lisäisi työttömyyttä, tästä on etlan ja Sitran tutkimuksetkin olemassa.
Se tuhoaa maapallon, joka ajaa yksityisautolla. Näin on näreet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietysti, jos apukuski on pakollinen, niin valtion tulee sellainen minulle osoittaa :D
Osoittaako valtio sinulle myös turvavyön? Sehän on pakollinen varuste autoa ajaessa ja kyydissä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuten todettua jos nuorelta löytyy työhaluja ja sitä kautta rahaa ja halua investoida ajokorttiin ja autoon niin en olisi huolissani hänen pärjäämisestään.
Miten niin JOS löytyy? Kyllä se esim. narkkarin lapsella menee niin, että niitä työhaluja on pakko kaivaa esiin oli siihen resursseja tai ei. Elämästä kun ei selviä hengissä, jos ei nittä työhaluja ala löytyä, kun ei ole vanhempia, joilta voisi kinuta rahaa.
En olisi silloin huolissani tuollaisen nuoren liikennekäyttäytymisestä 17 vuotiaana. Jos alla on noista lähtökohdista itse omalla työllä hankittu auto joa sen kuljettamiseen itse hankittu lupa niin tuskin ottaa liikaa typeriä riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Itsestäänselvää vuonna 2025.
Ai se, että 17v ei saa ajaa ilman apukuskia? Ei se kyllä ole itsestääselvää, kun asiaa vasta pohditaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et sä voi oman elämäsi perusteella väittää, että kaikille opetetaan. Sinun lapsesi eivät ole sama asia kuin kaikki Suomen lapset, jos et vielä tiennyt.
Voin ihan hyvin. Toisin kuin sinulla, on sen verran elämänkokemusta ja tietoa asiasta.
Totta. Kyllähän sitä kaikenlaista VOI väittää. Ikävä kyllä se väite ei muutu todeksi vain sillä, että vetoat elämänkokemukseen ja tietoon. Ei nimittäin kovin paljon tarvitse elämästä tietää, ymmärtääkseen, että on olemassa on narkkarivanhempia, alkoholistivanhempia, uratykkivanhempia jne. jne. joita ei kiinnosta hevon vttua mitä niiden lapsi tekee liikenteessä tai missään muuallakaan. Avaa silmät todellisuuteen edes kerran elämässäsi. Kaikilla ei ole omakotitaloa ja iskän Bemaria lainattavaksi.
Siinpä sinulle pohdittavaa loppuillaksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestäänselvää vuonna 2025.
Ai se, että 17v ei saa ajaa ilman apukuskia? Ei se kyllä ole itsestääselvää, kun asiaa vasta pohditaan.
Ymmärsit väärin, ei tässä muuta. T. äskeinen kirjoittaja.
No miten tämä vuodatus liittyy siihen että kortti pitäisi saada vasta 18 vuotiaana eikä 17 vuotiaana?
Miksi sen siihen pitäisi liittyä? Ketjun aiheenahan on se, pitäisikö 17v kuskilla olla aina apukuski vierellä vai ei.