En saa tuloksia kuntosalilla. Saliharrastajat kertokaa mikä pielessä
Olen treenannut kuntosalilla jo vuoden mutta silti käytännössä minkäänlaisia tuloksia ei näy missään. On ammattilaisen suunnittelemat treeniohjelmat jne, mutta painot ei vaan nouse millään eikä lihaskaan kasva. Saliharrastajat auttakaa ja kertokaa mikä pielessä kohta loppuu salimotivaatio kokonaan.
Kommentit (473)
Vierailija kirjoitti:
Kun täällä on teitä asiantuntijoita niin mun tilannetta saa myös kommentoida. Mä olen tuo ylempi kirjoittaja joka kertoi että ei vaan lihas tartu. Mutta ehkä teen vain jotain tosi väärin :)
Treenaan neljä kertaa viikossa salilla ja kolme kertaa teen aerobista. Mulle ei juurikaan tule siis lepopäiviä (eka virheeni?)
Treeni on nousujohteista ja kyllä mun voimatasot on kasvaneet, lihas ei vaan kasva samalla tavalla. Ehkä treenin suhteen isoin virheeni on se että jumitun usein tekemään samaa ohjelmaa liian pitkäksi aikaa - kuinka usein sitä pitäisi päivittää? Olen joskus ostanut näitä ryhmävalmennuksia, ehkä olen himpun verran enemmän kehittynyt silloin. Vaikea sanoa.
Ruokapuolesta sen verran että pyrin syömään 2000-2100 kcal päivässä. Makrot suurin piirtein näin: rasvaa 70-75g, proteiinia 140-150g ja hiilareita 190-200g. Merkkaan kaiken ylös ja punnitsen ruuat.
Oon 170 pitkä ja painoa
Liikaa aerobista tuohon ruokamäärään nähden. Ei ne lihakset siellä lenkillä kasva tai muuten bodarit juoksis maratoneja
Vierailija kirjoitti:
Salilla näkee näitä läpsyttelijöitä, jotka samas kunnos vuodesta toiseen. Harva treenaa meinaan kunnolla failureen. Sarjat nää lopettaa, vaikka näkee et ois menny viel monta toistoa lisää. Ei lihas kasva, ellei sille anna syytä kasvaa. Niinku Muhammad Ali sanoi: "En laske toistoja, vaan lasken ne toistot jotka sattuu, koska ne ovat ainoat mitkä lasketaan"
Lihas kasvaa niillä toistoilla ku naama irvessä nostat painot ylös/vedät alas ja joutuu jännittään et nouseeko. Tätä suurin osa läpsyistä ei tee.
Tää on muuten totta. Te jotka olette käyneet samalla salilla aktiivisesti vuosia, niin katsokaa niitä muita samanlaisia, että muuttuko niiden kroppa ikinä miksikään? Meidänkin salilla on tämmösiä "treenajia", keillä ei ole ollut minkäänlaista tulosta havaittavissa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Salilla näkee näitä läpsyttelijöitä, jotka samas kunnos vuodesta toiseen. Harva treenaa meinaan kunnolla failureen. Sarjat nää lopettaa, vaikka näkee et ois menny viel monta toistoa lisää. Ei lihas kasva, ellei sille anna syytä kasvaa. Niinku Muhammad Ali sanoi: "En laske toistoja, vaan lasken ne toistot jotka sattuu, koska ne ovat ainoat mitkä lasketaan"
Lihas kasvaa niillä toistoilla ku naama irvessä nostat painot ylös/vedät alas ja joutuu jännittään et nouseeko. Tätä suurin osa läpsyistä ei tee.
Itse asiassa volyymilla on suurempi vaikutus lihaskasvuun kuin intensiteetilla. Failureen vetäminen parilla sarjalla kerran viikkoon per lihasryhmä on suurimmalle osalle selvästi huonompi treenitapa kuin suurempi volyymi 2-3x viikossa.
Sulla on siis ammattilaisen tekemä treeniohjelma. Miksi et kysy tältä ammattilaiselta, että missä vika? Vaikea täältä ruudun toiselta puolelta mitään sanoa, kun ei tiedä millainen ohjelma sulla on ja millainen ammattilainen sen on tehnyt.
Onko sitä ohjelmaa päivitetty millon viimeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on muuten totta. Te jotka olette käyneet samalla salilla aktiivisesti vuosia, niin katsokaa niitä muita samanlaisia, että muuttuko niiden kroppa ikinä miksikään? Meidänkin salilla on tämmösiä "treenajia", keillä ei ole ollut minkäänlaista tulosta havaittavissa koskaan.
Lukioaikana meitä oli useamman jannun porukka treenaamassa. Tehtiin samoja liikkeitä samoilla sarjapituuksilla yhtä kovaa. Parhaan lihaskasvun sai tyyppi, joka skippasi lähes poikkeuksetta viikonlopputreenit, koska ryyppäsi viikonloput. Joskus kävi krapulassa tekemässä pari sarjaa hauista. Mikä olisi johtopäätöksesi?
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun täällä on teitä asiantuntijoita niin mun tilannetta saa myös kommentoida. Mä olen tuo ylempi kirjoittaja joka kertoi että ei vaan lihas tartu. Mutta ehkä teen vain jotain tosi väärin :)
Treenaan neljä kertaa viikossa salilla ja kolme kertaa teen aerobista. Mulle ei juurikaan tule siis lepopäiviä (eka virheeni?)
Treeni on nousujohteista ja kyllä mun voimatasot on kasvaneet, lihas ei vaan kasva samalla tavalla. Ehkä treenin suhteen isoin virheeni on se että jumitun usein tekemään samaa ohjelmaa liian pitkäksi aikaa - kuinka usein sitä pitäisi päivittää? Olen joskus ostanut näitä ryhmävalmennuksia, ehkä olen himpun verran enemmän kehittynyt silloin. Vaikea sanoa.
Ruokapuolesta sen verran että pyrin syömään 2000-2100 kcal päivässä. Makrot suurin piirtein näin: rasvaa 70-75g, proteiinia 140-150g ja hiilareita 190-200g. Merkkaan kaiken ylös ja punni
Mun aerobinen on nopeatempoisia mailapelejä. Enkä halua niistä luopua. Lisää sapuskaako sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokapuolesta sen verran että pyrin syömään 2000-2100 kcal päivässä. Makrot suurin piirtein näin: rasvaa 70-75g, proteiinia 140-150g ja hiilareita 190-200g. Merkkaan kaiken ylös ja punni
Niin siis ehkä tämä kysyjä haluaa treenata nimenomaan kuntoa eikä lihasmassaa, sitähän emme voi tietää. Jos yleiskunto hiukan paranee ja samalla voimatasot hiukan paranee niin en näe ongelmaa. Jos haluaa lisää lihasta niin vois luopua yhdestä aerobisesta ja korvata sen vaikka venyttelyllä ja verryttelyllä ja varmistaa että syö riittävästi tuohon melko kovaan kulutukseen nähden, varmaan syökin. Harvoin se lopultakaan prodesta kiikastaa ellet ole joku roinaava salihirmu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mulla kyllä kasvaa lihas ilman, että tarvii failureen asti mennä. Aina olen treenannut siten, että sellanen 1 toisto tai ainakin puolikas jää vielä varastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä salilla on mahdollista käydä huhkimassa tunti ilman mitään merkittäviä hyötyjä jos treeni ei kuormita tarpeeksi. Ehkä toistat samaa jatkuvasti. Sekin on mahdollista että olet tykästynyt tekemään joitain liikkeitä joiden tekeminen on kivaa, mutta ei niinkään hyödyllistä tai tarpeellista. Huomattavan paljon salilla näkee tällaisia kuntoilijoita.
Lehdessä oli kerran juttu jonka mukaan jopa yli 10 % väestöstä ei luonnollisesti pysty geneettisen taustansa vuoksi kehittymään adoniksen näköiseksi.
Kunnollinen ja näkyvä lihaskasvu vaatii sitten siltä treeniltä ihan kunnon intensiteetin. Kykenetkö sellaiseen lievään vihan tunteeseen ja päättäväisyyteen kun nostelet painoja?
itse ainakin nostelen painoja pääasiassa siks että se on kivaa ja siitä tulee hyvä olo
ehkä parempi kysym
Jos haluaa kehittyä siinä mitä tekee, ei kai siinä muuta syytä ole.
Ylläpitotyylinen läpsyttelytreeni toki sopii heille jotka ovat tyytyväisiä siihen että ovat samassa pisteessä vuodesta toiseen. Parempi sekin on kuin sohva ja istuminen.
jeps, en myöskään erityisemmin pidä sun kaltaisista yliielisistä paskoista, sekin ehkä laskee intoa millekään hammas irvessä treenaamiselle
Raudanpuute? (Matala ferritiini)
Mulla alkoi kunto nousta kuin itsestään, kun tuo korjattiin (ferrit 30 -> yli 100)
Sitä ennen ei auttanut mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salilla käyminen on 70-85% kiinni ravinnosta ja 15-30% kiinni itse treenaamisesta.
Laitatko väitteesi tueksi tutkimusfaktaa, kiitos.
Kaikkien tällaisten prosentti lukujen heitteleminen on aina vähän mielivaltaista. Mutta tosi on että lihaskuntoa kasvattaessa ja ravinnon ollessa liian vähäistä tai vääränlaista, jää tulokset kauas siitä mitä ne voisivat olla. Toisinpäin ihanteellinen ruokavalio ei auta, jos siellä salilla heilutaan kuukaudesta toiseen niiden samojen pikkupainojen kanssa. Jälkimmäistä ongelmaa näkee usein 30v+ naisilla, nuorisolla ja kaiken ikäisillä miehillä ensimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihas kasvaa niillä toistoilla ku naama irvessä nostat painot ylös/vedät alas ja joutuu jännittään et nouseeko. Tätä suurin osa läpsyistä ei tee.Itse asiassa volyymilla on suurempi vaikutus lihaskasvuun kuin intensiteetilla. Failureen vetäminen parilla sarjalla kerran viikkoon per lihasryhmä on suurimmalle osalle selvästi huonompi treenitapa kuin suurempi volyymi 2-3x viikossa.
No tämä. Tuollaisten aivokuolleiden velitietelijöiden mutupaskan voi suoraan jättää huomioimatta. Missään tavoitteellisessa treenaamisessa ei tehdä edes maksimeja koskaan, mistään failuretreeneistä nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
itse ainakin nostelen painoja pääasiassa siks että se on kivaa ja siitä tulee hyvä olo
ehkä parempi kysymys on, miks salilla pitäis saada 'tuloksia'
Tähän peruskysymykseen tuskin tulen ikinä saamaan vastauksia. Tiedän palstoja jossa nuoret ihmiset kertovat haluistaan käydä salilla kaksi kertaa päivässä saavuttaakseen nopeammin tuloksia. Enkä tosissaan ymmärrä mistä tuloksista puhuvat. Olympiaurheilijat metsästävät tuloksia ja heidän takana on koneisto joka vaatii sitä heiltä.
Mulle miehenä realistinen penkkimaksimi on 130-140 kg. Minkä ihmeen takia mun pitäisi riskeerata paikkojeni kestävyys olemalla siinä kunnossa. Ja ongelma on siinä että puhtain keinoin tuo on se katto. Ei sen jälkeen pysty enää lisäämään painoja, niin miksi tavoitella sinne pääsyä alun perinkään? Mulle pääasia salilla käynnissä on ylläpitää lihaskuntoa ja kokea salikäynnin jälkeinen euforia. Toki myös salilla ja pukuhuoneessa viihtyy ja pääsee ihmisten ilmoille.
kovempaa,kovempaa, niin tulee tuloksia.
Et sitten viitsi siltä "ammattilaiselta" kysyä? Vai oliko kyseessä sellainen, joka otti maksun tekemästään ohjelmasta (netistä kopioitu) ja katosi kuin pieru saharaan.
Kun täällä nyt on asioista tietäviä: olen laihduttanut vuoden aikana noin 10kg. Nyt tavoutepainossa, eli enempää ei tarvitse pudottaa. Salilla olen käynyt saman ajan, kyllä kehitystä on tapahtunut mutta toki laihtuminen vaikuttanut ulkomuotoon enemmän.
Pitäisikö minun lisätä syömistä tässä vaiheessa jos haluan parantaa tuloksia salilla? Se tuntuu vain nurinkuriselta kun olen laihtunut lähinnä pienentämällä annoksia. En ole koskaan käyttänyt esim. proteiinilisiä, voiskohan olla tarpeen? Syön kasvisruokaa, mutta kiinnitän kyllä huomiota proteiininsaantiin.
Vierailija kirjoitti:
kovempaa,kovempaa, niin tulee tuloksia.
juujuu, noiden roinapettereiden salaisuus on se että ne vaan treenaa kovempaa kuin muut 😏
Vierailija kirjoitti:
Kun täällä nyt on asioista tietäviä: olen laihduttanut vuoden aikana noin 10kg. Nyt tavoutepainossa, eli enempää ei tarvitse pudottaa. Salilla olen käynyt saman ajan, kyllä kehitystä on tapahtunut mutta toki laihtuminen vaikuttanut ulkomuotoon enemmän.
Pitäisikö minun lisätä syömistä tässä vaiheessa jos haluan parantaa tuloksia salilla? Se tuntuu vain nurinkuriselta kun olen laihtunut lähinnä pienentämällä annoksia. En ole koskaan käyttänyt esim. proteiinilisiä, voiskohan olla tarpeen? Syön kasvisruokaa, mutta kiinnitän kyllä huomiota proteiininsaantiin.
Mitä tuloksia haluat parantaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat kiinteytyä, mutta et nostaa painoa, syö samat kalorit mutta suurempi osa proteiinia kuin hiilaria.
Ei saat...
"Kertokaa mikä mun tekemisessä on vialla, en kylläkään kerro sanallakaan miten treenaan."