En saa tuloksia kuntosalilla. Saliharrastajat kertokaa mikä pielessä
Olen treenannut kuntosalilla jo vuoden mutta silti käytännössä minkäänlaisia tuloksia ei näy missään. On ammattilaisen suunnittelemat treeniohjelmat jne, mutta painot ei vaan nouse millään eikä lihaskaan kasva. Saliharrastajat auttakaa ja kertokaa mikä pielessä kohta loppuu salimotivaatio kokonaan.
Kommentit (473)
En lukenut koko ketjua
Pari juttua mitä tulee mieleen. Yleisiä.
Ohjelmista puuttuu nousujohdanne, jos teet kokoajan samaa, saat samaa. Eli määrän ja painojen tulisi kasvaa ohjelman edetessä. Välissä toki kevennyksiä, mutta suunta ylöspäin.
Liika mukavuusalueella olo. Treenin pitää tuntua ja olla raskastakin ajoittain. Varsinkin monet naiset pelkää painoja. Silti saattavat esim juosta kilometritolkulla niin että hapottaa. Sali ei ole maratoonileiri.
Ruoka. Ei ole niin tarkkaa että mitä ne kalorit on, mutta niitä on oltava riittävästi. Painon ei tarvitse nousta, mutta polttoainetta ja rakennusainetta perus ruuasta tulisi olla tarpeeksi. Monelle riittää lihastreenin ryokavaliomutokseksi, kun vaihtaa kahvipullan kahteen lihapullaan lounaalla.
Itse aikoinaan vemputtelin jollain liikunnanohjaajan tekemällä kolmijakoisella ohjelmalla pääasiassa laitteissa tapahtuvia liikkeitä useamman kuukauden samalla tuloksella = eli ei tuloksia. Ravinnosta ja unesta ei ollut tietoakaan ja tosiaan painot aivan alakanttiin. Sitten tapasin salilla asioista oikeasti tietävän ja aloin syömään 4-5h välein perusruokaa, nukkua sen 8h yössä ja otin 1 jakosen ohjelman 3 kertaa viikossa (taisi olla arnolds golden six) ja rautaa niin, että viimeinen toisto aina likellä failurea. Johan alko liha tarttumaan ja painot kasvamaan.
Ravinto ja lepo.
Lihas kasvaa levossa. Eli pidä huoli treenatessa että viikossa on päiviä kun lepäät.
1 v.salia on lyhyt aika muutenkin.
Et voi laihduttaa ja kasvattaa lihasta tehokkaasti yhtä aikaa.
Luota prosessiin. Syö terveellisesti , pidä huoli riittävästä proteiinin saannista ja muista levätä. Kyllä se lihas kasvaa kun vaan jatkat käymistä.
Osa on geneettisistä syistä non-respondereita eli lihas ei vastaa kunnolla saamaansa stimulukseen, joka keskimäärin johtaa ihmisellä lihaskasvuun. Tälle ei kai voi oikein mitään, ja siinä tilanteessa ei kannata hakata päätä seinään lihaskasvun toivossa.
Ennen kuin tuohon johtopäätökseen tulee kannattaa testata riittävän pitkä jakso (min 8 viikkoa) saliohjelmaa, jossa lihasryhmää treenataan 2 kertaa viikossa 3x8-12 toistoa siten, että viimeisten sarjojen viimeiset toistot ovat oikeasti työn ja tuskan takana. Asteittain lisätään painoja ja toistoja, siten että säilyy tuo tiukka viimeinen. Kannattaa ottaa testiliikkeeksi jokin helppo ja turvallinen laiteliike, jossa nuo viimeiset tiukat ei aiheuta riskejä. Esim mieluummin jalkaprässi kuin kyykky. Tuon testiliikkeen ulkopuolella voi muuta kroppaa treenata vaikka kevyemmin ja vapaamuotoisemmin testijakson aikana.
Tähän riittävä proteiinin saanti, about 1,5 g/painokilo ja "kasvurauhaa" lihaksille eli ei esim treenata maratonille samaan aikaan.
Et syö tarpeeksi, et nuku tarpeeksi. Kehosi on täynnä kortisolia stressin takia. Ammattilaisesi eivät ole oikeasti ammattilaisia. 50% pt osaa mitään.
Aika selkeän puoleinen vastaus taisi tulla siinä ;D
En tiedä, pitäisikö minun olla huolestunut.
Tämä keskustelu meni nopeasti kohti alamäkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä salilla on mahdollista käydä huhkimassa tunti ilman mitään merkittäviä hyötyjä jos treeni ei kuormita tarpeeksi. Ehkä toistat samaa jatkuvasti. Sekin on mahdollista että olet tykästynyt tekemään joitain liikkeitä joiden tekeminen on kivaa, mutta ei niinkään hyödyllistä tai tarpeellista. Huomattavan paljon salilla näkee tällaisia kuntoilijoita.
Lehdessä oli kerran juttu jonka mukaan jopa yli 10 % väestöstä ei luonnollisesti pysty geneettisen taustansa vuoksi kehittymään adoniksen näköiseksi.
Kunnollinen ja näkyvä lihaskasvu vaatii sitten siltä treeniltä ihan kunnon intensiteetin. Kykenetkö sellaiseen lievään vihan tunteeseen ja päättäväisyyteen kun nostelet painoja?
itse ainakin nostelen painoja pääasiassa siks että se on kivaa ja siitä tulee hyvä olo
ehkä parempi kysymys on, miks salilla pitäis saada 'tuloksia'
Joku muukin on samaa mieltä, kuin minä. Käyn salilla, koska se on kivaa. Olen kyllä jo niin vanha, että tällä hidastetaan lihaskunnon huononemista. En kaipaa tuloksia.
Harrastan muuta liikuntaa sen verran paljon, että salin voisi jättää pois, mutta käyn nostelemassa painoja, koska se on kivaa
Tuo kertoo jo kaiken oleellisen
Näyttää kapitalismi kelpaavan nyt
Jos lihas ei kasva, vika on lähes varmasti ruoassa. Tarpeeksi proteiinia tarvitaan, muttei kerta-annoksena vaan päivän proteiiniannos jaettuna vähintään kolmeen ateriaan päivässä.
Ehkä se oli tarkoitettu olemaan niin.