Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!

Vierailija
26.03.2025 |

Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä. 

Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa. 

Seuraavaksi järjestän nyyttärit...

Kommentit (611)

Vierailija
381/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt maitoproteiinin yliherkkyyden kanssa, en kuole vaikka maitoa joisin. Mutta noin 30 minuutin päästä alkaa ripulointi. Gluteenia kestän vähän paremmin. Mutta ihmettelen miksi elämästä pitää tehdä turhan vaikeeta.

Ruoka ehdotus> Perunamuusi veteen. Karjalan paisti pelkkää nautaa. Tuore salaatti. Erillisillä astioilla juustoa, sienisalaattia, maustekurkkua, savukalaa ja mitä keksiikin. Leivät erikseen ja makeat .

En heti keksi,kuka jäisi tarjoilusta nälkäiseksi, voita sitten erikseen niille jotka muussiinsa kaipaavat. Muutama kasvispihvi varuiksi vegaaneille. Oikeasti helppoa 

Perunamuusi veteen ei ole perunamuusia eikä pelkästä naudasta tehty ole karjalanpaistia. Jotain rajaa näihin vaatimuksiin :)

Mitä allergiaa saa sianlihasta?  

Minusta sia

Punkin puremasta voi saada liha-allergian, mutta harvinaistahan se on. 

Vierailija
382/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo oli ravintoapäällikkö ja hankalinta oli tehdä ruoka  yrityksessä joskus vieraileville kansanedustajille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette sitä, mitä itse haluatte syödä. Jos tiedätte etukäteen, että jollain on rajoituksia, voitte sanoa, ettei tarvitse tulla teille ruokia norkoilemaan. Jos on jotkut lahjajuhlat kyseessä, voivat käydä tuomassa ne postilaatikkoon. 

Vierailija
384/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten lehmällä voi olla ihmisoikeuksia kun se kerran on eläin. Jotain rajaa hulluudessakin sentään."

Aikamoinen tosikko olet, mutta mitäpä se ihminenkään on muuta kuin yks eläinlaji? 

Vierailija
385/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mun tuttavapiirissä moniallergiset tuo itse mukanaan jotain heille sopivaa syötävää, eivätkä oleta, että emäntä/isäntä tajuaa muistaa lukea kaikki ainesosaluettelot.

Mutta migreeni on aika inhottava ja lamaava tila, joten kyllä sitä mielellään jättää syömättä sellaiset ruuat, jotka sen laukaisee.

On todellakin, mutta banaanista migreenin saavan juttuihin on kyllä vähän vaikea uskoa, omani kun on sitä sorttia, että herään siihen aamulla, joten sitä on aika toivotonta edes yrittää estää. Iltasyömisten en ole huomannut vaikuttavan, olivatpa ne sitten banaaneja tai suklaata. Punaviini joskus, muttei aina, nykyään varsinkaan.

Niin että kun sinulla ei migreeni laukea ruoka-aineista, niin kenelläkään muullakaan ei voi näin käydä?

Vierailija
386/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, tähän sitä ollaan tultu. Vankilaruokailuissa nostetaan syytteitä RISEÄ vastaan, kun muslimiveljille on pakkosyötetty possua, ja joulupöydässä saastaisen elukan takapuoli röhnöttää juhlapaikalla... tähän sitä on tultu. Ihmettelee -50 luvulla syntynyt.

Viimekesänä kokoonnuimme sisarusteni ja heidän lastensa kanssa mökilleni juhlistamaan erästä tapahtumaa. Enpä olisi uskonut aiemmin, kuinka mahdoton show siitä ruokailuhetkestä loppujenlopuksi muodostui.

Mökillä oli tarjolla makaroonilaatikkoa, paistettua taimenta ja tietysti mahdollisuus grillata pihvejä.

Minä en voi syödä mitään lihaa, minä en voi syödä munaa (m-laatikossa oli tietty), minä en voi syödä viljatuotteita...minä en sitä enkä tätä...kauhea hälinä alkoi, kun ruokailua valmisteltiin...voi kauhistus sentään. Tämä ruokavammaisten joukko oli sitä pulleata nuorisojoukkoa...voi kun harmitti, kun kolmannes heistä ei huolineet mitään, nyrpi

No just sillä, että normiruoka ei kelpaa, mussutetaan kaiken aikaa sipsejä ja karkkeja ja juodaan kaljaa tai limsaa(sokerilla) tai jotain redbullia. Ja käydään mäkkärillä, hesellä tai jossain muussa pikaruokapaikassa.

Vierailija
387/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai keliakiat ja allergiat huomioidaan, huolella. Keliaakikoille ostetaan aina jotain kaupasta, suljetussa pussissa jotta muut vieraatkaan ei vahingossa pääse levittämään niihin jauhohippuja

Mutta kun meillä käy itsekeksittyjen ruokavalioiden sankarit, joskus ärsyttää. Eihän se silloin mitään, jos kaikessa hiljaisuudessa noudattaa jotain ruokavalioita, mutta silloin ei ole kohteliasta antaa mitään vaatimuslistaa juhlien järjestäjille. Toki jos vieraita on tulossa pieni määrä, kohteliasta mainita "olen erikoisemmalla dieetillä joten minulle ei turhaan kannata varata suuria määriä ruokaa", mutta isoissa juhlissa ei tarvi sitäkään.

Esimerkiksi vegaanit ja itsekeksityt gluteiinittomat kuuluvat tähän kategoriaan. 

Vierailija
388/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mun tuttavapiirissä moniallergiset tuo itse mukanaan jotain heille sopivaa syötävää, eivätkä oleta, että emäntä/isäntä tajuaa muistaa lukea kaikki ainesosaluettelot.

Mutta migreeni on aika inhottava ja lamaava tila, joten kyllä sitä mielellään jättää syömättä sellaiset ruuat, jotka sen laukaisee.

On todellakin, mutta banaanista migreenin saavan juttuihin on kyllä vähän vaikea uskoa, omani kun on sitä sorttia, että herään siihen aamulla, joten sitä on aika toivotonta edes yrittää estää. Iltasyömisten en ole huomannut vaikuttavan, olivatpa ne sitten banaaneja tai suklaata. Punaviini joskus, muttei aina, nykyään varsinkaan.

Niin että kun sinulla ei migreeni laukea ruoka-aineista, niin kenelläkään muullakaan ei voi näin käydä?

Jos sinulla on henkilökohtaista kokemusta ruoka-aineen aiheuttamasta migreenistä niin olisit voinut kertoa siitä. Puolisollani ja muutamalla tuttavalla on migreeniä, mutta kukaan heistä ei tunnistanut saavansa sitä ruoka-aineista. Kyseessä oli kuitenkin pieni kysely.

Vierailija
389/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä ruoka-ainevalikoivat henkilöt koskaan miehiä? Ihan kaverin puolesta kyselen.

Vierailija
390/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maitoallergikolta vinkki: paras perunamuusi syntyy perunoiden omasta keitinvedestä, kun perunoihin ensin lisää pari nokaretta Keijua.

Makuasioita, mutta minusta tämä on parempaa kuin se maitoversio mitä söin ennen allergisoitumista. Eikä ainakaan ole mitenkään huonompaa."

Kuulostaa kamalalta. Keiju on paskimman makuista margariinia mitä tiedän. 

Varmasti voilla ja täysmaidolla tehty perunamuussi maistuu paremmalta. Toiseksi parasta onkin sitten vain keitetyt perunat.

Vierailija
391/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole vegaaneja, keliaatikkoja, eikä ruoka-aineallergisia sukulaisissa, eikä ystäväpiirissä.

Et vain tiedä, koska ovat oppineet, ettei sinulle kannata uskoutua asioistaan.

Jaaha. No sinähän sen näytät tietävän. 

Vierailija
392/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että kun sinulla ei migreeni laukea ruoka-aineista, niin kenelläkään muullakaan ei voi näin käyd

Tuo "migreeni banaanista" taisi olla ap:n fiktiivinen esimerkki. Yleisemmin kai migreenin voi laukaista sellaiset aineet, jotka vaikuttavat vahvasti verenkiertoon, kuten suklaa, chili, kofeiini. (Toisaalta joillakin esim. kofeiini myös auttaa migreeniin.) Verensokeria nopeasti nostavat ruuat kai laukaisevat myös aika yleisesti migreenejä, joten ei tuo banaani mikään mahdottomuus sikäli ole.

Vierailija
393/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini ruokarajoite lista on pitkä kuin nälkävuosi. Siispä olen ulkoistanut miehelle äitinsä ruuasta huolehtimisen. Jos anoppi ihmettelee, onko hänelle se gluteeniton, maidoton, suolaton ja sokeriton vaihtoehto, sanon, että kysy Jussilta.

Vierailija
394/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että on vain suolistostaan terveitä sukulaisia ja ystäviä. Tätä lukiessa sitä oppii arvostamaan.

Vierailija
395/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavimpia vieraita on vegaanit. Kaikkien pitäisi heidän mielestään syödä retiisejä ja ituja. Tehdään suuri numero ruokapöydässä siitä, etten mitenkään saattaisi syödä söpöä pikkuporsasta.. yhyy. Sitten on karppaajat ja ketokarppaajat, mitään muuta ei syödä kuin leivänpäälliset, jotka on tarkoitettu koko porukalle!! Nämä henkilöt EIVÄT ole ylipainoisia vaan elämäntapa laihduttajia ja vaihtelevien trendivouhotusten suurkuluttajia. Sitten on muka allergiset jotka ovat itse keksaisseet diagnoosin, sain kerran vatsavaivoja gluteenista. Lue: Olin kerran kauheassa krapulassa ja söin leivän, aloin voida pahoin... ilmeinen diagnoosi: KELIAKIA!! Kuka muu järkevä olisi tajunnut pahoinvoinnin johtuvan ryyppäämisestä. Ja tästä diagnoosista pidetään sitten kiinni henkeen ja vereen... En ala enää moiseen, samat ruuat kaikille paitsi oikeasti allergisille ja keliakiaa sairastavalle.

Vierailija
396/611 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin tämän osion kirjoitteluun, sain taas vahvistusta epäilykselleni : MEITÄ SEURATAAN. Mainoksissa (varmaan yksilöidyissä) tapahtui äkillinen muutos. Nyt tule glutenitonta viljaa.., yms ruoka allergisille tarkoitettua mainontaa minulle, joka voi ja pystyy syömään kaikkea ihmisravinnoksi kelpaavaa paitsi surströmminkiä.

Vierailija
397/611 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä ruoka-ainevalikoivat henkilöt koskaan miehiä? Ihan kaverin puolesta kyselen.

Tuskin monikaan mies viitsii kikkailla eri ruokavalioilla. Keliakia on oikea syy, noudattaa aluksi tiukkaa ruokavaliota, mutta tautiin sairastunut voi myöhemmin käyttä myös maitotuotteita ja kauraa. Alussa ennen suolen parantumista nämäkin ovat poissa laskuista.

Vierailija
398/611 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole tuollaisia luulotautisia ystävinä. Tuo omat ruokasi jos mikään ei kelpaa.

Vierailija
399/611 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli aiemmin useaan kertaan seuraavasti, mitä allergioita saa sianlihasta? Hän ei saanut yhtään vastausta. Minäpä arvailen... sianlihan kieltäjä saa ilmeisesti näppylöitä saastaisen läntisen yhteiskuntamme salliessaan possun syönnin. Tosin minusta possu on sikahyvää.

Vierailija
400/611 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin erikoisruokavaliota noudattavana ärsyttää juhlien järjestäjien stressi aiheesta, että onkohan mulle nyt mitään syötävää. Jos käyn kolmen tunnin vierailulla eikä pöydässä ole mitään syötävää niin mitä sitten. Arvostan suunnattomasti jos ruokavalioni on jotenkin huomioitu, mutta enemmänkin ahdistaa jos kaikki syötävä on tehty erityisruokavaliota noudattavalle. Lähtökohtaisesti kun tavan ruokavaliota noudattavat pitävät näitä erikoisjuttuja pahanmakuisena. En käy vieraitten luona sen vuoksi että menen sinne syömään vaan näkemään sukulaisia tai ystäviä.

Parhaita vierailupaikkoja on aina ne, missä tarjolla on tuoreita hedelmiä, vihannestikkuja, maustamattomia pähkinöitä ja mahdollisesti jotain perus maustamattomia sipsejä. Ruokaisampaa jos haluaa niin ihan salaatti ja esim. riisipiirakat on riittävät (saa munattomana, maidottomana, gluteenittomana jne.)