Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!
Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä.
Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa.
Seuraavaksi järjestän nyyttärit...
Kommentit (611)
Niin, kyllä nykyään tieto tuo tuskaa.. Ehkäpä sillä Karilla silloin 60-luvulla oli jokin kuvaamistasi vaivoista.. Niin sillä Karilla oli ilmiömäinen taito, jota kukaan muu ei osannut ... pirulainen loihti peräpäällään aika hyvin Maammelaulun ekan säkeistön...ja nuotilleen.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä nykyään tieto tuo tuskaa.. Ehkäpä sillä Karilla silloin 60-luvulla oli jokin kuvaamistasi vaivoista.. Niin sillä Karilla oli ilmiömäinen taito, jota kukaan muu ei osannut ... pirulainen loihti peräpäällään aika hyvin Maammelaulun ekan säkeistön...ja nuotilleen.
Vau, mestarillista lihasten hallintaa.
Tässä teille helppo ja kokonaiskustannuksiltaan varmasti halvin, terveellisin vaihtoehto juhlienne ruokapulmaan. Eikä perästä kuulu, niinkuin sillä Karilla.. Ihan naurattaa, miten helppo ratkaisu tähän visaiseen juttuun löytyi.
Joukkohypnoosi, vau... Kuvitelkaa viersjoukko lapioi sopivassa ohjauksessa henkilökohtaisesti herkuksi mieltämiään ruokiaan ääntäkohden. Pelkkää ilmaa, ei vatsavaivoja, ei pähkinää, ei laktoosia, ei hiilareita, ei kaloreita, ei tiskiä..vau. Onko näitä ruokamestareita jo mahdollisesti jo olemassa, onko kenelläkään tietoa?? Täyttävä ja näyttävä ohjelmanumero...Ainakin näin perstuntumalla...
Olen utelias - jos melkein kaikki tuntemanne erikoisruokavalioita noudattavat ovat ärsyttäviä valehtelijoita, hysteerisiä draamakuningattaria, narsisteja ja marttyyreitä, miksi helvetissä kutsutte heitä mihinkään juhliin?
Karsikaa tuollaiset vieraat pois ja tehkää ruokaa vain mukaville ja normaaleille ihmisille. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt maitoproteiinin yliherkkyyden kanssa, en kuole vaikka maitoa joisin. Mutta noin 30 minuutin päästä alkaa ripulointi. Gluteenia kestän vähän paremmin. Mutta ihmettelen miksi elämästä pitää tehdä turhan vaikeeta.
Ruoka ehdotus> Perunamuusi veteen. Karjalan paisti pelkkää nautaa. Tuore salaatti. Erillisillä astioilla juustoa, sienisalaattia, maustekurkkua, savukalaa ja mitä keksiikin. Leivät erikseen ja makeat .
En heti keksi,kuka jäisi tarjoilusta nälkäiseksi, voita sitten erikseen niille jotka muussiinsa kaipaavat. Muutama kasvispihvi varuiksi vegaaneille. Oikeasti helppoa
Perunamuusi veteen ei ole perunamuusia eikä pelkästä naudasta tehty ole karjalanpaistia. Jotain rajaa näihin vaatimuksiin :)
Mitä allergiaa saa sianlihasta?
Minusta sianliha on parempaa kuin nauta, joka on kovaa ja kuivaa.
Minä teen eräänlaisen karjalanpaistin aina pelkästään sianlihasta. Tulee jotenkin mehukkaampaa.
Voisko perunamuusin tehdä kauramaitoon tai johonkin vastaavaan? En tosin koskaan tee muusia. Meillä on vain keitetyt perunat. Vegaanipojalle teen sipulikastikkeen kasvisliemeen. Menee perunoitten kanssa hyvin. Muuten huolehtii itse syömisistään kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjolle ainakin vettä, kahvia, teetä,marjoja, hedelmiä, marmeladia, vihanneksia ja kasviksia eri muodoissaan esim. uunikasvikset, pilkottuja kasviksia esim. porkkanaa, vegaaninen dippi ja toinen vaan laktoositon, jokin kasvispiiras tai kiusaus, jossa on käytetty kaurakermaa ja gluteenitonta piiraspohjaa, riisinuudeleista tehtyä kasviswokkia.
Marmeladi? MV. Ihanko lusikalla suoraan purkista?
Ei kun ihan vaikka vihreitä kuulia tai mitä niitä nyt onkaan. Et ole koskaan kuullutkaan, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjolle ainakin vettä, kahvia, teetä,marjoja, hedelmiä, marmeladia, vihanneksia ja kasviksia eri muodoissaan esim. uunikasvikset, pilkottuja kasviksia esim. porkkanaa, vegaaninen dippi ja toinen vaan laktoositon, jokin kasvispiiras tai kiusaus, jossa on käytetty kaurakermaa ja gluteenitonta piiraspohjaa, riisinuudeleista tehtyä kasviswokkia.
Marmeladi? MV. Ihanko lusikalla suoraan purkista?
Ei kun ihan vaikka vihreitä kuulia tai mitä niitä nyt onkaan. Et ole koskaan kuullutkaan, vai?
Niistä on muuten uusi juhlavampikin versio, "skumppakuulat" nimeltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt maitoproteiinin yliherkkyyden kanssa, en kuole vaikka maitoa joisin. Mutta noin 30 minuutin päästä alkaa ripulointi. Gluteenia kestän vähän paremmin. Mutta ihmettelen miksi elämästä pitää tehdä turhan vaikeeta.
Ruoka ehdotus> Perunamuusi veteen. Karjalan paisti pelkkää nautaa. Tuore salaatti. Erillisillä astioilla juustoa, sienisalaattia, maustekurkkua, savukalaa ja mitä keksiikin. Leivät erikseen ja makeat .
En heti keksi,kuka jäisi tarjoilusta nälkäiseksi, voita sitten erikseen niille jotka muussiinsa kaipaavat. Muutama kasvispihvi varuiksi vegaaneille. Oikeasti helppoa
Perunamuusi veteen ei ole perunamuusia eikä pelkästä naudasta tehty ole karjalanpaistia. Jotain rajaa näihin vaatimuksiin :)
Mitä allergiaa saa sianlihasta?
Minusta sia
Maitoallergikolta vinkki: paras perunamuusi syntyy perunoiden omasta keitinvedestä, kun perunoihin ensin lisää pari nokaretta Keijua.
Makuasioita, mutta minusta tämä on parempaa kuin se maitoversio mitä söin ennen allergisoitumista. Eikä ainakaan ole mitenkään huonompaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen gluteeniton ja maidoton, mutta en ilmoita edes kysyttäessä mitään. ( ennen ilmoitin ja aina gluteeniton kakku meni roskiin, tunsin olevani riesa) Nykyisin syön mitä voin ja käyn Mäkkärissä gluteenittoman aterian ilman juustoa syömässä jos jäi nälkä. Parasta olisi jos ei sotkettaisi kaikkia aineita keskenään. Salaatin lisukkeet omaan astiaansa. Kastike ja liha erikseen jne. Kerran söin savulohta ja keitettyjä perunoita, ja hyvin nälkä lähti ja olisi käynyt kaikille muillekin kala-allergisia lukuun ottamatta.
Tällöin kaikki voivat ottaa mitä sopii ja miellyttää, Latviassa Lido on hyvä esimerkki, kaikki ruoka-aineet eri astioissa ja asiakas voi valita vapaasti. Oli paljon parempi kuin paikalliset ravintolat
Tätä edellä jatkoin;)
Miksi se gluteeniton kakku meni roskiin? Kyllähän sitä voivat gluteenia syövätkin syödä, vaikkei se yleensä mikään herkku olekaan, olen kyllä joskus saanut tosi maukastakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä allergia
Keijua ja vettä. Ai kun on makoisaa perunamuusia :)
Vierailija kirjoitti:
Ja milloin mitäkin dieettejä ja päätöksiä jättää sokeri, päätöksiä jättää viljatuotteet, päätöksiä jättää peruna, päätöksiä jättää kahvi, eivätkä nämä päätökset sitten kuitenkaan pidä kovin pitkään.
Tuommoiset keksityt omaehtoiset dieetit voi minusta jättää omaan arvoonsa. Oikeat allergiat pitää huomioida ja kasvisvaihtoehto olla. Muut tuokoon mukanaan, mitä voivat syödä, tai sitten syövät mitä on tarjolla.
Voi tehdä sitä, mistä itse tykkää. Vieraat syövät mitä syövät, jos mitään. Sen mitä jää, voi syödä itse. Ei tule hävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunamuusi veteen ei ole perunamuusia eikä pelkästä naudasta tehty ole karjalanpaistia. Jotain rajaa näihin vaa
"Keijua ja vettä. Ai kun on makoisaa perunamuusia :)"
Älä lyttää ennen kuin kokeilet. Suolaa tietysti myös maun mukaan.
Meinaatko, että pottuja ja maitoa on sitten jokin lyömätön gourmet-makuyhdistelmä? Perunahan perunamuusissa on pääosassa.
Joka tapauksessa joidenkin meistä on pakko tyytyä versioihin ilman maitoa. Onneksi tämä on yksi niitä harvoja ruokalajeja joista tulee mielestäni maidottomana maukkaampaa kuin alkuperäisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lakto-ovo-vegaani, ja minulle on erittäin tärkeää että minulle kyläilypaikoissa tarjotaan tiukasti vakaumukseni mukaista ruokaa. Maitotuotteita en käytä, koska lehmien ihmisoikeudet, ja ilmastonmuutos (metaani päästöt) ruokajuomana veden ohella käytän Balilta lentorahtina tuotettua luomu-kookos maitoa.
Kyläilypaikoissa edellytän että diversifikoituneessa ja ruokavalio- ja kulutus asioissa kestävään kehitykseen pyrkivässä nykyajassa nämä vaatimukset täytetään.
terv: Virheä Töölöstä
Olet kyllä varsinainen kiusankappale, oletan ettet saa paljoakaan kyläkutsuja, paitsi muilta ituhipeiltä. Mun puolesta saat syödä kotonasi noita mauttomia mössöjäsi. En kutsuisi kylään.
No, tuon kirjoittajan sark
Miten lehmällä voi olla ihmisoikeuksia kun se kerran on eläin. Jotain rajaa hulluudessakin sentään.
Meillä saavat kualla vaikka nälkään jossei pernasoppa kelepaa. Ja Kostariikkakahavi. Kumaa vettäki on ja muutama teepussi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja milloin mitäkin dieettejä ja päätöksiä jättää sokeri, päätöksiä jättää viljatuotteet, päätöksiä jättää peruna, päätöksiä jättää kahvi, eivätkä nämä päätökset sitten kuitenkaan pidä kovin pitkään.
Tuommoiset keksityt omaehtoiset dieetit voi minusta jättää omaan arvoonsa. Oikeat allergiat pitää huomioida ja kasvisvaihtoehto olla. Muut tuokoon mukanaan, mitä voivat syödä, tai sitten syövät mitä on tarjolla.
Omaehtoiset dieetit voi unohtaa, mutta toki täytyy olla kasvisruokadieetillä vaihtoehto :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoiset dieetit voi unohtaa, mutta toki täytyy olla kasvisruokadieetillä vaihtoehto :D:D:D
Mutta voivatko sekasyöjät syödä lihattomia ruokia? Tästähän on viime aikoina saatu kuulla, että on ihmisoikeusrikos, jos joka ruoassa ei ole jotain läskinpalaa seassa.
"Mutta voivatko sekasyöjät syödä lihattomia ruokia? Tästähän on viime aikoina saatu kuulla, että on ihmisoikeusrikos, jos joka ruoassa ei ole jotain läskinpalaa seassa."
Niin, tähänhän on jopa maamme poliittinen eliitti puuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun tuttavapiirissä moniallergiset tuo itse mukanaan jotain heille sopivaa syötävää, eivätkä oleta, että emäntä/isäntä tajuaa muistaa lukea kaikki ainesosaluettelot.
Mutta migreeni on aika inhottava ja lamaava tila, joten kyllä sitä mielellään jättää syömättä sellaiset ruuat, jotka sen laukaisee.
On todellakin, mutta banaanista migreenin saavan juttuihin on kyllä vähän vaikea uskoa, omani kun on sitä sorttia, että herään siihen aamulla, joten sitä on aika toivotonta edes yrittää estää. Iltasyömisten en ole huomannut vaikuttavan, olivatpa ne sitten banaaneja tai suklaata. Punaviini joskus, muttei aina, nykyään varsinkaan.
Omassa lapsuudessa 80-luvulla huomioitiin jo erikoisruokavaliot ja allergiset saivat omaan ruokavalioon sopivat ruoat. Ei silloin 60-luvullakaan ehkä nälkään kuoltu, allergiset kärsivät silloinkin väärästä ruokavaliosta ja vakavasti allergiset heittivät henkensä. Onneksi lääketiede on kehittynyt tämänkin suhteen.