Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!

Vierailija
26.03.2025 |

Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä. 

Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa. 

Seuraavaksi järjestän nyyttärit...

Kommentit (611)

Vierailija
341/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, tähän sitä ollaan tultu. Vankilaruokailuissa nostetaan syytteitä RISEÄ vastaan, kun muslimiveljille on pakkosyötetty possua, ja joulupöydässä saastaisen elukan takapuoli röhnöttää juhlapaikalla... tähän sitä on tultu. Ihmettelee -50 luvulla syntynyt.

Viimekesänä kokoonnuimme sisarusteni ja heidän lastensa kanssa mökilleni juhlistamaan erästä tapahtumaa. Enpä olisi uskonut aiemmin, kuinka mahdoton show siitä ruokailuhetkestä loppujenlopuksi muodostui.

Mökillä oli tarjolla makaroonilaatikkoa, paistettua taimenta ja tietysti mahdollisuus grillata pihvejä.

Minä en voi syödä mitään lihaa, minä en voi syödä munaa (m-laatikossa oli tietty), minä en voi syödä viljatuotteita...minä en sitä enkä tätä...kauhea hälinä alkoi, kun ruokailua valmisteltiin...voi kauhistus sentään. Tämä ruokavammaisten joukko oli sitä pulleata nuorisojoukkoa...voi kun harmitti

Miksei ruokavammaiset nuoret roudanneet omia eväitään mökille?

Vierailija
342/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja milloin mitäkin dieettejä ja päätöksiä jättää sokeri, päätöksiä jättää viljatuotteet, päätöksiä jättää peruna, päätöksiä jättää kahvi, eivätkä nämä päätökset sitten kuitenkaan pidä kovin pitkään.

Vähän niin kuin sinä ja kumppanisi, joita vaihdat tiuhaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksei ruokavammaiset nuoret roudanneet omia eväitään mökille?"

Varmaan tottuneet siihen että äiti on laittanut mieleistä kystä kyllä. 

Vierailija
344/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt maitoproteiinin yliherkkyyden kanssa, en kuole vaikka maitoa joisin. Mutta noin 30 minuutin päästä alkaa ripulointi. Gluteenia kestän vähän paremmin. Mutta ihmettelen miksi elämästä pitää tehdä turhan vaikeeta.

Ruoka ehdotus> Perunamuusi veteen. Karjalan paisti pelkkää nautaa. Tuore salaatti. Erillisillä astioilla juustoa, sienisalaattia, maustekurkkua, savukalaa ja mitä keksiikin. Leivät erikseen ja makeat .

En heti keksi,kuka jäisi tarjoilusta nälkäiseksi, voita sitten erikseen niille jotka muussiinsa kaipaavat. Muutama kasvispihvi varuiksi vegaaneille. Oikeasti helppoa 

Perunamuusi veteen ei ole perunamuusia eikä pelkästä naudasta tehty ole karjalanpaistia. Jotain rajaa näihin vaatimuksiin :)

Vierailija
345/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

``Yleensä juhlissa halutaan että ruoka on myös hyvää. Vesimuussi ja riisuttu karjalanpaisti ei ole sitä.``

Olipa täydellinen kädettömän ihmisen lause, Muusin voi tehdä manteli/kauramaitoon jos ei ole niille herkkyyksiä maustaa voi kasvisliemikuutiolla. Se oli helppo esimerkki ja yleisesti juhlien ruoka ei ole edes hyvää. Varsinkin kalat on ylisuolattu ja muutenkin ruuat ovat halvoista raaka-aineista. Ravintolasta saa yleensä oikeasti hyvääkin. Meillä taas mennään ravintoloiden yli ( Ainakin omasta mielestämme:)  Tietysti jos eineksiin kuten koiran oksennukselta maistuva pakastepissaan tottunut niin sitten ymmärrän.

Vierailija
346/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein helpointa on kyläillä samanmielisten kesken. Kyläilyn tarkoitus on kai olla hyvänmielen tapahtuma, joten miksi kyläillä ollenkaan, jos kaikkia vaan ärsyttää.

On mukavaa kyläillä vegaaniystävien kesken, jakaa reseptejä ja kokemuksia eri tuotteista ja inspiroitua. Ennen söin sekasyöjien kanssa, mutta sain kuulla jatkuvaa epäsuoraa nälvimistä ruuastani - tai no pikemminkin koko elämäntavastani. Jos ruuassani oli pieninkin ns. epäeettinen juttu, vaikka jokin ulkomailla tuotettu ainesosa, niin tiesin jo etukäteen kuka siitä aikoo hienovaraisesti huomauttaa. Ei siinä ollut kyse enää ruuasta. Mikä lie saa katsomaan toisen tekemisiä suurennuslasilla.

Vierailija
347/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

``Yleensä juhlissa halutaan että ruoka on myös hyvää. Vesimuussi ja riisuttu karjalanpaisti ei ole sitä.``

Olipa täydellinen kädettömän ihmisen lause, Muusin voi tehdä manteli/kauramaitoon jos ei ole niille herkkyyksiä maustaa voi kasvisliemikuutiolla. Se oli helppo esimerkki ja yleisesti juhlien ruoka ei ole edes hyvää. Varsinkin kalat on ylisuolattu ja muutenkin ruuat ovat halvoista raaka-aineista. Ravintolasta saa yleensä oikeasti hyvääkin. Meillä taas mennään ravintoloiden yli ( Ainakin omasta mielestämme:)  Tietysti jos eineksiin kuten koiran oksennukselta maistuva pakastepissaan tottunut niin sitten ymmärrän.

Maustaa muusin kasvisliemikuutiolla - arkena kotona mahdollisesti ehkä, mutta juhliin ehdottomasti ei.

Vierailija
348/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maustaa muusin kasvisliemikuutiolla - arkena kotona mahdollisesti ehkä, mutta juhliin ehdottomasti ei.

En edes arkena kotona syö huonoa ruokaa.

Vierailija
349/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin teet perusruokaa, pottua ja kanaa +salaattia ja NYYTTÄRIMEININKI muuten. Vesi ruokajuomaksi ja leipiä nyt on helppo ostaa ruokarajoitteisille. 

Vierailija
350/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja milloin mitäkin dieettejä ja päätöksiä jättää sokeri, päätöksiä jättää viljatuotteet, päätöksiä jättää peruna, päätöksiä jättää kahvi, eivätkä nämä päätökset sitten kuitenkaan pidä kovin pitkään.

Vähän niin kuin sinä ja kumppanisi, joita vaihdat tiuhaan. 

Onpa lapsellisen typerä kommentti.

eri

Vierailija
351/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laittanut usein esim. hedelmiä ja dippikasviksia, joissa on aina jotain, jolle kukaan ei ole allerginen. Myös vaikka voileipäkeksejä voi laittaa esille niin, että jokainen voi laittaa itse levitettä päälle ja valita tuorejuuston, hillon ja vegaanisen levitteen väliltä. Popcornit ja perunalastut sekä karkit sopivat yleensä kaikille, ja niitäkin voi laittaa myös aikuisille.

Vierailija
352/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö juhlien idea vähän vesity, jos suvun keliaakikko joutuu tuomaan itse omat kahvileipänsä? Vai onko juhlien motiivi nykyään vain saada lahjoja?

Juhlathan järjestetään vieraille, niin ainakin ennen tehtiin. Toki sankarille myös, mutta kyllähän kutsuttujen vieraiden ruokarajoitteiden (oikeiden sellaisten) huomioiminen pitäisi olla ihan itsestään selvää. Jos haluaa olla erityisen vieraanvarainen, huomioi myös valitut rajoitteet, mutta se ei ole mitenkään pakollista. Muodin vuoksi gluteenia välttelevä ei yhdestä pullasta mene miksikään, joten häntä varten ei tarvitse laittaa mitään erikseen. Vegaania varten voi ostaa vaikka Marianne-karkkeja tai laittaa hedelmäsalaatin ja jotain kasvikermakevaahtoa.

Vierailija
353/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talo elää tavallaan jne.

Pätee kutsumattomiin vieraisiin ehkä.

Kun järjestän juhlat, kunnia-asiani on, että kaikilla vierailla on mukavaa, eikä tarvi poistua ambulanssilla.

Vierailija
354/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

..näyttää niin hyvältä niin kyllä tuota voi vähän maistaa..eli lapataan maha täyteen ja jätetään se erikoiserityislautanen syömättä.

unohtuu aina suurella osalla kaikki  itsekeksityt herkyyydet

Vierailija
355/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Enkä sano ketään "vammaiseksi", en edes "ruokavammaiseksi" 

Ihan uteliaisuudesta, jos jollain on cp-joku, niin mikä se on korrektisti ilmaistuna? Miksi on kuitenkin vammaispalvelulaki, vammaistuki? Jos siis vammainen on joku kielletty sana? 

Tietenkin käytetään ilmaisua cp-vamma, silloin kun on se määrittely on tarpeen.

Mutta hyvin usein vammaiseksi haukutaan jo pelkästään siksi, että joku on eri mieltä, ruuasta tai mistä tahansa.

En todellakaan sano allergista ruokavammaiseksi enkä ainakaan turhan päiten kutsu ketään vammaiseksi.

Vierailija
356/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sellaiseen hedelmälajitelmaan laitetaan ja ennenkaikkea, miten ne laitetaan esille?

Esim. banaani ja omena? Kuoritaanko banaani valmiiksi ja paloitellaan vai onko sitten lähellä joku roskis miehen ne kuoret laitetaan?  Kuoritaanko omena valmiiksi?  

Ne molemmat nimittäin mustuu nopeasti jos ei niitä heti syödä.  Päärynän kanssa sama juttu, ja ne on aina kivikovia tai sitten jo mätiä.

Appelsiinit, mandariinit, yleensäkin sitrushedelmät, kuorineen esille vai kuorittuina?  Kuivuvat nopeasti.

Luumut, aprikoosit ym.  Miten tarjolle?  Mikään ei kovin kauaa pysy hyvinä

Ananakset voi tosiaan kuoria ja paloitella ja ne sentään säilyvät jonkin aikaa hyvinä siinä pöydässä seisoessaan.  Viinirypäleetkin tietysti irroitettuina ja huuhdeltuina.  Mutt

"Ei tuollaiset mansikkavartaat käy kuin lasten kutsuille ja on oltava kesä ja mansikka-aika.  Marsipaani ei käy pähkinä allergisille.

Eikä ole yhtään varma, tykkäätkö ihmiset mistään laksitsiuutteesta rypäleiden kanssa.  Itse en ainakaan.  Tuo on ihan vaan näön vuoksi tehtyjä."

Sehän oli vain yksi esimerkki, malli, jota voi soveltaa.

Ymmärrän, että et ymmärrä, mitä tarkoittavat sanat "esimerkki" ja "soveltaa".

Vierailija
357/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla tyttärelläni on ollut vaikeita ruokarajoitteita teini-iästä alkaen, tai olleet ehkä aiemminkin - tuolloin diagnosoitiin. Siitä lähtien on kylään ja juhliin lähtiessään pakannut itselleen eväs-/herkkulaatikon. Aiemmin oli koristeellinen bling bling box, nyt keski-ikäisenä hillitympi. Aina on mieluiset herkut ja emännällä ei tuskaa. Tutut jo tietävät, vieraammille ilmoittaa no worries

Tervetuloa kylään. :D

Mitä lämmintä ruokaa hän tilaa ravintolassa?

En ole tuo kenelle vastaat, mutta minä vaikeasti ruokarajoitteisena en käy ravintoloissa ollenkaan. Ja sen jälkeen kun olin vähän aikaa ravintolassa töissä, päätin, etten käy ravintolassa syömässä enää ikinä. "Gluteenittomat" paistettiin samalla pannulla vehnällä paneroitujen kanssa, ja muutenkin tämän kalliin ja palkitun ravintolan hygienia oli niin hakusessa, että yök.

Vierailija
358/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö juhlien idea vähän vesity, jos suvun keliaakikko joutuu tuomaan itse omat kahvileipänsä? Vai onko juhlien motiivi nykyään vain saada lahjoja?

Juhlathan järjestetään vieraille, niin ainakin ennen tehtiin. Toki sankarille myös, mutta kyllähän kutsuttujen vieraiden ruokarajoitteiden (oikeiden sellaisten) huomioiminen pitäisi olla ihan itsestään selvää. Jos haluaa olla erityisen vieraanvarainen, huomioi myös valitut rajoitteet, mutta se ei ole mitenkään pakollista. Muodin vuoksi gluteenia välttelevä ei yhdestä pullasta mene miksikään, joten häntä varten ei tarvitse laittaa mitään erikseen. Vegaania varten voi ostaa vaikka Marianne-karkkeja tai laittaa hedelmäsalaatin ja jotain kasvikermakevaahtoa.

Niinpä. Mutta lisäongelmana on vielä se, että ihmiset kuvittelevat tietävänsä, mitkä rajoitteet ovat "oikeita" ja mitkä eivät. Lapsuudesta on jäänyt kurjia muistoja, kun sukujuhlissa gluteeniton ruoka ei ollutkaan oikeasti gluteenitonta. Emännän oma nokkela päätelmä oli, että kun kerran tämä niinkutsuttu keliakia ei ole mikään allergia, niin ei taatusti "pieni määrä haittaa" ja äitini oli vain "hysteerikko" kun ei antanut minun syödä normaalia ruokaa.

Nykyään sentään useimmat tajuavat, että keliakia on hoitamattomana vaarallinen, mutta tässäkin ketjussa on moni julistanut, että useimmat gluteenittomat eivät ole keliaakikkoja vaan muotigluteenittomia. Kuinka usein se näkyy päälle, mistä on kyse?

Moni ketjussa myös tuntuu päättävän toisten puolesta, että ruoka-aineista johtuvat migreenit, ripulit ja ihottumat eivät ole OIKEITA ruokarajoitteita, jos niistä ei ole lääkärin virallista diagnoosia, ja näin ollen niitä ei ole pakko noudattaa.

Vierailija
359/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asia on mennyt meidän elintason noustua vaikeaksi ja monimutkaiseksi, ainakin minun mielestäni. Muistan ajan, kun ruokaa oli tarjolla esim työpaikan ruokaloissa, kouluissa vain yhtä laatua. Sai syödä tai olla syömättä. Ihan aiheeseen liittyy myös kauppojen leipävalikoima... huh huh..joka kerta ostoksilla käydessä tämä kohde on se vaikein, mitenkäs muilla? Ei 60-luvulla ollut valikoimassa kuin näkkileipä tai setsuuria, sai valinnan tehtyä aika nopeasti. Kaupat menivät kiinni klo 17.00 ja lauantaina olivat auki jonkun tunnin, aina sunnuntaisin olivat ovet säpissä.

Kaikesta huolimatta en kuullut kenenkään kuolleen nälkään, on ihme se. Jääkaapit ja pakasteet harvinaista herkkua keskituloisilla. Ihmeesti pitivät immeiset myös ulkonäöstään ja painostaan huolta silloin. Varsinkin naiset. Ei kylillä ollut turpeita naisia, tai oikeastaan jollakin porvarin muijalla saattoi olla iso maha ja suonikohjuiset pötkyläjalat. Se oli aikaa se.

Vierailija
360/611 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, haluan ilahduttaa vieraita kun laitan tarjottavia. Juhlatarjottavat vegaanille nyt on helpoin kaikista ja vegaaniruoka sopii monelle muullekin ruokarajoitteiselle, sillä kattaa esim. laktoosittomat ja maidolle, kananmunalle, kalalle ja äyriäisille allergiset.

Jos ei tykkää itse leipoa ja laittaa, niin yllättävän monet valmiina kaupasta ostettavat tuotteet ovat vegaanisia, esim. Domino-keksit ja vihreät kuulat, monet karkkipussit ja tietysti popcornit, pähkinät ja suurin osa sipseistä. Kahvitarjottavista suolaiseksi sopii ainakin fazerin gluteenittomat riisipiirakat (päälle esim. kasvipohjainen tuorejuusto ja kurkkuviipaleita, jos haluaa hifistellä niin vaikka pestoa tai hummusta). Monet valmiit pakastepullat ovat vegaanisia jos ei jaksa itse leipoa.Jos jaksaa itse laittaa puolivalmiista niin iso osa valmiista piirakkataikinoita on vegaanisia (ainakin Pirkka ja Sunnuntai).

Ja en ole itse vegaani tai muutenkaan ruokarajoitteinen, mutta vegaaniset tarjottavat olen kokenut helpoksi niksiksi jolla saa erikoisruokavaliot monelle.