Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!
Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä.
Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa.
Seuraavaksi järjestän nyyttärit...
Kommentit (611)
Vierailija kirjoitti:
menihän tämä tietysti kasvissyöjien kiusaamiseksi.
mulla oli aina sellainen kuvitelma, että ihmiset kun tekee lapsia, ne haluaa niille lapsille parasta ja haluaa, että lapset pysyy hengissä. mutta ei. oma ruokavalio menee lasten parhaan edelle, kunhan itse saa makkaraa, niin mitä väliä mitä maailmasta jää jäljelle. huvikseen tehdään lapsia tänne kitumaan kun tasan tiedetään, että tällä hetkellä syntyvät alkaa kokemaan jo aika rankkoja aikoja ilmastonmuutoksen takia. lisäksi ne eläinlaitokset on mahtavia pandemiahautomoita. ihan jatkakaa tuolla tyylillä ja voitte sitten lapsianne katsoa silmiin myöhemmin, eikö juu?
Löysäähän vähän sitä pipoa. Jos ajattelisit oikeasti lapsesi terveyttä, et pakottaisi lastasi oman ideologiasi mukaiseen ruokavalioon. Kasvava lapsen luusto ja keho vaatii muutakin kuin ituja ja tofuja. Minusta on kyseenalaista, onko oikein antaa raivovegaanien kasvattaa lapsia. Lapsiraukoilla voi olla puutostiloja.. Lasu:n pitäisi puuttua asiaan. Suomalainen liha ja kala kasvatetaan vastuullisesti. Ilmaston voi ottaa huomioon muutenkin, esim. lajittelemalla kaikki jätteet, vähentämällä ruokahävikkiä, vähentämällä turhaa veden ja sähkön kulutusta, vähentämällä autolla ajelua ja ulkomaan matkailua. eikö juu?
Vierailija kirjoitti:
Huomioin oikean keliakian, oikeat allergiat, oikean laktoosi-intoleranssin, mutta kaikki muka allergikot ja trendikeliaakikot ja nirsoilijat suksikoon kuuseen, mukaan lukien vegaanit. Vegaanit nauttikoot gluteenittomat, munattomat, hiivattomat, sokerittomat, lisäaineettomat, suolattomat, kypsentämättömät, mauttomat ruohonleikkuujätteensä muiden ituhippien kanssa.
Kuinka paljon etukäteen pitää lähettää lääkärintodistus?
Älä lähde moiseen pelleilyyn lainkaan. Teet yhtä tavallista ruokaa, ja ne joille ei käy, tuokoot eväät tai tilatkoot jostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton leivonta ei ole vaikeaa. Pääsääntöisesti korvaat vain vehnäjauhot gluteenittomilla jauhoilla.
Täytekakkupohjankin voi tehdä pelkistä perunajauhoista.
Se ei kyllä maistu kovin kaksiselta.
Kaakao-perunajauho yhdistelmällä saa hyvän makuisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaiseen hedelmälajitelmaan laitetaan ja ennenkaikkea, miten ne laitetaan esille?
Esim. banaani ja omena? Kuoritaanko banaani valmiiksi ja paloitellaan vai onko sitten lähellä joku roskis miehen ne kuoret laitetaan? Kuoritaanko omena valmiiksi?
Ne molemmat nimittäin mustuu nopeasti jos ei niitä heti syödä. Päärynän kanssa sama juttu, ja ne on aina kivikovia tai sitten jo mätiä.
Appelsiinit, mandariinit, yleensäkin sitrushedelmät, kuorineen esille vai kuorittuina? Kuivuvat nopeasti.
Luumut, aprikoosit ym. Miten tarjolle? Mikään ei kovin kauaa pysy hyvinä
Ananakset voi tosiaan kuoria ja paloitella ja ne sentään säilyvät jonkin aikaa hyvinä siinä pöydässä seisoessaan. Viinirypäleetkin tietysti irroitettuina ja huuhdeltuina. Mutta mitä muuta?
Tietysti ote
Ei tuollaiset mansikkavartaat käy kuin lasten kutsuille ja on oltava kesä ja mansikka-aika. Marsipaani ei käy pähkinä allergisille.
Eikä ole yhtään varma, tykkäätkö ihmiset mistään laksitsiuutteesta rypäleiden kanssa. Itse en ainakaan. Tuo on ihan vaan näön vuoksi tehtyjä.
Ota iisisti näitä hinku vonkuja on kaikilla lähipiirissä. Nyytärit miksi ei, tai etukäteen ilmoitus mitä tarjoat. Jos joku ei voi syödä pahoittelet että voi kun ett tiennyt. Kyllä aina jotakin voi syödä. Tämä on loputon suo!
Vierailija kirjoitti:
Huh huh mikä kiusaajamentaliteetti täällä heti jos on erikoisruokavalioista puhetta. Teille tosiaan tekisi hyvä kasvisruoka hyvää kun noin tiukkoja olette :D Tosin oletan, että suurin osa näistä kiusaajista on keski-iän ylittäneitä kerma-voi-mammoja, jotka eivät vaan uskalla kokeilla mitään uutta ja tuo sukupolvi on onneksi lajiaan viimeinen, kun ihmiset alkaa ymmärtää enemmän ravitsemuksen kuten myös luonnon päälle.
Hoi, täällä yksi opiskelija. Vieläpä perinteisellä vihervaherhippialalla. Vegaanien äänekkyys ei tarkoita että he olisivat enemmistö. ;) Me muut vaan yleensä puhutaan muista aiheista
Ei minulla muuta sanottavaa ole tähän, kuin että ne "saan migreenin banaanista" tai "juustosta tulee huono olo" voivat myös olla allergioita tai muita yliherkkyyksiä, vaikkei mitään virallista diagnoosia olekaan. Minulla alkoi sekä maito- että pähkinäallergia hyvin epämääräisillä oireilla. Maidosta tuli migreeniä ja pähkinöistä pientä pahoinvointia. Kummallekaan en ollut nuorena allerginen. Lopulta oireet pahenivat pikkuhiljaa, ja nykyään maidosta tulee ripulia ja kutisevaa punaista ihottumaa pitkin kroppaa. Pähkinöistä tulee urtikaria-ihottumaa ja turpoamisia ihoon. Pähkinöiden suhteen en aio ottaa mitään riskiä, että seuraavaksi turpoaa hengitystiet, enkä kyllä sitä maidon aiheuttamaakaan ripulia ja ihottumaa vapaaehtoisesti ota. Vaikka lääkäriltä en ole mitään paperia näistä saanutkaan.
Ei olisi kannattanut aikoinaan ottaa sitä migreeniäkään. Omaa kroppaa kannattaa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin tekee isoihin juhliin gluteenittoman/soijattoman/laktoosittoman kalakakun ja gl/soijaton/lkt lihakakku ja perus kalakakku ja perus lihakakku (paitsi ne ilman sipulia) ja sitten laktoositon vadelmakakku ja joku peruspiirakka ja gl banoffee mustikoilla ja banoffee mustikoilla ja ostovadelmakakku gluteeniton josta sukulainen kävi määkimään että miksi OSTOKAKKU????
No siksi kun ei aika riitä KAIKKEEN!
Pelkkien neljän voileipäkakun koristeluun meni ikä ja terveys ja oma tällääminen jäi kesken.
Miksi sukulainen valitti ostokakusta? Leipomon tai pitopalvelun tuotteet ovat nekin ostokakkuja. Valittajalle tiedoksi, että leipoo itse kakkunsa seuraaviin juhliin,
Pidettiin miehen kanssa viiskyppiset yhdessä. Kaikkein lähimmät sukulaiset oli kutsuttu. Sitten serkkuni soittaa ja kysyy onko lohikeitolle joku vaihtoehto kun hänen vävy ei TYKKÄÄ kalasta. Vastasin yks kantaan, ettei ole ja häntähän ei ole kutsuttu. On tarjolla sitten leipää. Ei ottanut onkeensa, vaan tulivat sitten koko perheen voimin vävyineen.
yks joka saa sanottua
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla muuta sanottavaa ole tähän, kuin että ne "saan migreenin banaanista" tai "juustosta tulee huono olo" voivat myös olla allergioita tai muita yliherkkyyksiä, vaikkei mitään virallista diagnoosia olekaan. Minulla alkoi sekä maito- että pähkinäallergia hyvin epämääräisillä oireilla. Maidosta tuli migreeniä ja pähkinöistä pientä pahoinvointia. Kummallekaan en ollut nuorena allerginen. Lopulta oireet pahenivat pikkuhiljaa, ja nykyään maidosta tulee ripulia ja kutisevaa punaista ihottumaa pitkin kroppaa. Pähkinöistä tulee urtikaria-ihottumaa ja turpoamisia ihoon. Pähkinöiden suhteen en aio ottaa mitään riskiä, että seuraavaksi turpoaa hengitystiet, enkä kyllä sitä maidon aiheuttamaakaan ripulia ja ihottumaa vapaaehtoisesti ota. Vaikka lääkäriltä en ole mitään paperia näistä saanutkaan.
Ei olisi kannattanut aikoinaan ottaa sitä migreeniäkään. Omaa kroppaa kannattaa kuunnella.
Eri asia varoa tiettyjä ruoka-aineita, kuin tilata juhliin omat tarjottavat sen mukaan mistä tulee kutina tai hassu olo
Kyllä se on pienellä eläkkeellä, todella vaikea yrittää keksiä, kun todella monella on näitä rajoituksia, mitä kelläkin.
Ennen mentiin kylään ja kaikille kävi kaikki.Oli yksi täytekakku, kuivakakku, pikkuleivät, pullapitko, marja/omenapiirakka ja jokaiselle kävi nämä ja pöytä tyhjeni pian.
En tiedä, mikä on saanut nykyihmiset näin rajoitteisiksi eri ruokiin!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi kannattanut aikoinaan ottaa sitä migreeniäkään. Omaa kroppaa kannattaa kuunnel
"Eri asia varoa tiettyjä ruoka-aineita, kuin tilata juhliin omat tarjottavat sen mukaan mistä tulee kutina tai hassu olo"
No toki. Mutta jos minulta kysytään, mitä voin syödä ja mitä en, niin kyllä minä totta kai sanoisin että en voi syödä ruoka-ainetta X, jos X:stä tulee migreeni tai ihottumaa. Siis ap itse käytti "banaanista tulee migreeniä" esimerkkinä turhanpäiväisestä ruokarajoitteesta, mikä oli vähän hassua. Monilla meistä migreeni ei ole mikään "päätä vähän kolottaa hetken". Ja tuntuu ihan oikeasti oudolta, että joidenkin mielestä kutiseva ihottumakin on jokin turhanpäiväinen juttu, jota ihmisen tulisi kitisemättä kestää ja syödä kiltisti sitä kakkua.
Olettaisin ettei ole kovin vaikeaa tehdä yhtä tarjottavaa ilman "banaania" tai mikä se ruoka-aine onkaan. Mutta oikeasti, minä en ikinä odota, että minulle on mitään tarjottavaa missään juhlissa. Itse asiassa en halua huonojen kokemusten takia edes syödä mitään muualla kuin kotona (en ravintoloissakaan). Koskaan ei voi olla 100% varma, että ne sopivaksi väitetytkään tarjoilut ovat oikeasti sopivia.
Mutta hassua kyllä, ihmisillä on taipumus loukkaantua siitä, jos ei huoli mitään tarjoiluja. Vaikka sen olisi ilmoittanut etukäteenkin, ettei minulle tarvitse tehdä mitään.
Mun uskonto kieltään syömään sitkeää pihviä tai tartar tai etanoita enkä ruotoitisia kaloja, sekä ylikeitettyä pastaa ja alikypsää kanaa ja sämpylöitä missä margariinia tai voita. Saan migreenin pastasalaatista ja hernemaissipaprikasta, sekä rasvaisista piirakkapohjista.
Ottaisin kotimaisia mansikoita ja sampanjaa, kiitos!
"Enkä sano ketään "vammaiseksi", en edes "ruokavammaiseksi"
Ihan uteliaisuudesta, jos jollain on cp-joku, niin mikä se on korrektisti ilmaistuna? Miksi on kuitenkin vammaispalvelulaki, vammaistuki? Jos siis vammainen on joku kielletty sana?
Vierailija kirjoitti:
Pidettiin miehen kanssa viiskyppiset yhdessä. Kaikkein lähimmät sukulaiset oli kutsuttu. Sitten serkkuni soittaa ja kysyy onko lohikeitolle joku vaihtoehto kun hänen vävy ei TYKKÄÄ kalasta. Vastasin yks kantaan, ettei ole ja häntähän ei ole kutsuttu. On tarjolla sitten leipää. Ei ottanut onkeensa, vaan tulivat sitten koko perheen voimin vävyineen.
yks joka saa sanottua
Siis kutsuiko tuo serkku vävynsä ihan omatoimisesti? Nää on kyllä, "kutsuja EI saa päättää itse keitä kutsuu juhliinsa".
Niinpä, tähän sitä ollaan tultu. Vankilaruokailuissa nostetaan syytteitä RISEÄ vastaan, kun muslimiveljille on pakkosyötetty possua, ja joulupöydässä saastaisen elukan takapuoli röhnöttää juhlapaikalla... tähän sitä on tultu. Ihmettelee -50 luvulla syntynyt.
Viimekesänä kokoonnuimme sisarusteni ja heidän lastensa kanssa mökilleni juhlistamaan erästä tapahtumaa. Enpä olisi uskonut aiemmin, kuinka mahdoton show siitä ruokailuhetkestä loppujenlopuksi muodostui.
Mökillä oli tarjolla makaroonilaatikkoa, paistettua taimenta ja tietysti mahdollisuus grillata pihvejä.
Minä en voi syödä mitään lihaa, minä en voi syödä munaa (m-laatikossa oli tietty), minä en voi syödä viljatuotteita...minä en sitä enkä tätä...kauhea hälinä alkoi, kun ruokailua valmisteltiin...voi kauhistus sentään. Tämä ruokavammaisten joukko oli sitä pulleata nuorisojoukkoa...voi kun harmitti, kun kolmannes heistä ei huolineet mitään, nyrpistivät nokkaansa..
Mietin kolmesti, miten ihmeessä olivat saaneet ruhonsa rasvamunkin näköisiksi ja kokoisiksi, ja normi kotiruoka ei voi kelvata.
Olen gluteeniton ja maidoton, mutta en ilmoita edes kysyttäessä mitään. ( ennen ilmoitin ja aina gluteeniton kakku meni roskiin, tunsin olevani riesa) Nykyisin syön mitä voin ja käyn Mäkkärissä gluteenittoman aterian ilman juustoa syömässä jos jäi nälkä. Parasta olisi jos ei sotkettaisi kaikkia aineita keskenään. Salaatin lisukkeet omaan astiaansa. Kastike ja liha erikseen jne. Kerran söin savulohta ja keitettyjä perunoita, ja hyvin nälkä lähti ja olisi käynyt kaikille muillekin kala-allergisia lukuun ottamatta.
Tällöin kaikki voivat ottaa mitä sopii ja miellyttää, Latviassa Lido on hyvä esimerkki, kaikki ruoka-aineet eri astioissa ja asiakas voi valita vapaasti. Oli paljon parempi kuin paikalliset ravintolat
Hernekeittoa vegaaneille ja muille lihakeittoa. Gluteiinitonta ja laktoositonta leipää, ja juomaksi vettä.