Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahapuhe eroperheissä

Vierailija
24.03.2025 |

Miten muissa eroperheissä, joissa kenties isompi tuloero kotien välillä, olette puhuneet lapsille rahasta?

Meillä miehen kautta viikko-viikko systeemillä kaksi lasta, tyttö 12v ja poika 14v. Lasten vanhemmat tienaavat aikalailla yhtäläisesti ja meidän talous on kaikilla mittareilla sitä keskikastia, kk-nettotulot noin 6k. Asumme Espoossa, laskettelemme, golfaamme, poika pelaa futista ja tyttö käy partiossa ja tenniksessä. Mieheni on aika pienituloisesta perheestä, joten taloudellista tukea tai esimerkiksi kalliimpia lahjoja ei hänen isovanhempiensa puolelta ole tullut eikä ole tulossa. Lasten äidin puolella sen sijaan isovanhemmat ovat erittäin hyvätuloisia, uusi mies tienaa vuodessa 100k+ (eivät asu virallisesti yhdessä) ja lasten äiti saa lapsilisät, verohelpotukset ja pienen elatusmaksun kuukausittain. Eli summasummarum kahden kodin todelliset taloudelliset resurssit ovat todella erilaiset, vaikka vanhempien nettopalkka onkin melko sama.

Meidän taloudessa joudumme nykyään harkitsemaan isompia hankintoja tarkemmin, sillä minun aiempi lomautus söi jonkun verran taloudellista puskuria. Esimerkiksi uuden sohvan osto, perheen lasketteluvälineiden uusiminen tai joku reissu vaativat suunnittelua ja jokainen isompi hankinta on pois jostain muusta. Lapset ovat jo sen ikäisiä, että huomaavat nämä erot ja kyselevät usein, että "miksi isi on niin köyhä, ettei voida esimerkiksi käydä vuosittain ulkomailla tai ostaa uutta isompaa kotia". Puhumme avoimesti omasta puolestamme rahasta ja taloudesta ja kerromme, mihin kahden keskituloisen aikuisen palkka meidän harrastuksilla ja valinnoilla riittää ja mihin ei. Emme kuitenkaan ole juurikaan sivunneet toisen talouden raha-asioita, koska se ei meille oikeastaan kuulu. Lapset olivat kuitenkin äitinsä ja uuden miehen kanssa juuri talvilomalla Sveitsissä laskettelemassa, joten kysymykset ovat taas pinnalla tyylillä "miksi te ette voi maksaa samanlaista reissua, kun tienaatte äidin kanssa yhtä paljon".

Miten tätä lähtisi lapsille selittämään, kun näin aikuisena ymmärtää, että monta juttua maksetaan toisessa kodissa isovanhempien tai miehen rahoilla, mutta lapsille asia esitetään sillä tavalla, että "äiti vie teidät nyt viikon laskettelulomalle, etelänlomalle, Savoyhin illalliselle.." you name it. Emme vieläkään haluaisi sinänsä puhua toisen kodin raha-asioista, mutta saada lapset ymmärtämään, että myös tämä "köyhä isin koti" on oikeasti monella mittarilla ihan normaali suomalainen kahden työssäkäyvän talous.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun tulot ja lomautukset vaikuttavat lasten elintasoon? Meillä mies hoitaa lastensa menot 100 %, minä 100% omani. Myös lomamatkoissa harrastusvälineissä. Mies myös välillä reissaa lapsineen ilman minua. 

Ylipäänsä sekava kirjoitus isovanhempineen ja miehineen.

Olemme naimisissa eikä meillä ole toiveissa yhteisiä lapsia. Tienaan hieman miestäni enemmän ja jotta voimme uusperheenä tehdä asioita yhdessä useammin, on vain loogista, että jaamme kuluja enemmän puoliksi. Nautin "perheenä" tekemisestä ja reissaamisesta ja jos tekisimme enemmän taloudellisia panostuksia vaativia juttuja vain silloin, kun mieheni pystyy maksamaan täysin oman ja molempien lasten osuudet, olisivat ne kerrat entistä harvemmassa.

Ette siis voi perheenä miehesi kanssa tehdä asioita niibä viikkoina kun lapset on äidillään???

Mitä tämä edes on?

Vierailija
22/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö elatuksen maksamisen pitäisi loppua siihen että se lasten äiti on uudelleen naimisissa? Kertokaa lapsille että isin maksamilla elatuksilla sitä Sveitsiin matkataan. Hah!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten exän uusioperheessä on asiasta puhuttu, mutta ei ainakaan hirveän asiallisesti ja kunnioittavasti. Ajoin kerran pihaan hakemaan omia lapsiani viikonlopuksi. Exän uuden kumppanin lapset olivat pihalla heittelemässä koripalloa. Kun avasin auton oven, niin kuulin kuinka keskenään puhuivat ja viesti oli aika karu, 'hei kato, lompakko tuli'.

Vierailija
24/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. No ongelmansa kullakin.

Vierailija
25/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi niille lapsille ei voi suoraan sanoa miten asiat ovat? Loppuisi se turha kysely, jankkaaminen ja ihmettely heiltäkin ja saisivat realistisen kuvan ihmisten erilaisista lähtökohdista. Kyllä tuon ikäiset lapset jo ymmärtävät asiat jos ne heille suoraan sanoo.

Vierailija
26/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö elatuksen maksamisen pitäisi loppua siihen että se lasten äiti on uudelleen naimisissa? Kertokaa lapsille että isin maksamilla elatuksilla sitä Sveitsiin matkataan. Hah!

Oliko se naimisissa? Vai isovanhempien avustama vain?

Vierailija
27/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossapa yksi syy, miksi vanhempien tarkat tulot ei lapsille kuulu, arjen kannalta asia on liian monimutkainen. Moni puhuu minuun korvaani rahasta lapsille liiankin avoimesti, esim valittelee lapsen kuullen se puutetta tai juurikin kertoo tarkkoja tuloja.

Olette avanneet asiaa jo omalta osaltanne ihan riittävästi, teillä ei ole mitään syytä lähteä sivuamaan äidin kodin raha-asioita, kun ette edes voi tietää kaikkea mitä siihen liittyy. Äiti kertoo omasta taloudestaan lapsille itse sen verran kuin katsoo tarpeelliseksi.

Vierailija
28/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun tulot ja lomautukset vaikuttavat lasten elintasoon? Meillä mies hoitaa lastensa menot 100 %, minä 100% omani. Myös lomamatkoissa harrastusvälineissä. Mies myös välillä reissaa lapsineen ilman minua. 

Olemme naimisissa eikä meillä ole toiveissa yhteisiä lapsia. Tienaan hieman miestäni enemmän ja jotta voimme uusperheenä tehdä asioita yhdessä useammin, on vain loogista, että jaamme kuluja enemmän puoliksi. Nautin "perheenä" tekemisestä ja reissaamisesta ja jos tekisimme enemmän taloudellisia panostuksia vaativia juttuja vain silloin, kun mieheni pystyy maksamaan täysin oman ja molempien lasten osuudet, olisivat ne kerrat entistä harvemmassa.

Ette siis voi perheenä miehesi kanssa tehdä asioita niibä viikkoina kun lapset on

Voidaan tietenkin tehdä ja jonkun verran tehdäänkin. Olen ollut lasten elämässä siitä saakka, kun nuorempi on ollut 4-vuotias, joten suhtaudun mieheni lapsiin kuin he olisivat omiani eli haluan heidän parasta ja myös nautin hirveästi, kun saan jakaa heidän kanssa kivoja hetkiä, opettaa heille uusia asioita tai nähdä heidät iloisena tai innostuvan jostakin. Joku toinen voisi varmasti päättää olla maksamatta yhtään lasten kuluista ja käyttää rahat vaikkapa sitten tyttöjen reissuihin, mutta tällä hetkellä koen saavani eniten "vastinetta rahoilleni", kun käytän niitä yhteisiin juttuihin.

Kaksikymppinen minä ei olisi ajatellut asioista näin, mutta kolmenkympin paremmalla puolella sitä ajatukset ja arvot ovat jonkun verran muuttuneet.

Vierailija
29/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä touhua! Lapset ovat jo sen verran isoja, että heille voi ja tuleekin puhua rahasta. Ja siitä, että on ihmisillä on erilaisia tulotasoja. Ja ihan senkin voitte kertoa, että heillä on teidän luonanne taloudellisesti keskivertoa paremmin asiat. 

Itse olin pitkään lasteni yh ja ei meillä ollut varaa yhtään mihinkään. Rahat riittivät asumiseen, ruokaan ja lasten harrastuksiin. Nyt, kun ovat aikuisia, niin muistavat kiittää, että oli hienoa, kun saivat harrastaa. Muutenkin osaavat arvostaa ihan kaikkea, kun eivät ole saaneet juuri mitään.

Moniko teini-ikäinen olisi ollut onnellinen siitä, että ostetaan yhteinen karkkipussi ja jaetaan se kolmelle? No, omani olivat. Ei lasten tarvitse saada kaikkea! 

Vierailija
30/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette siis voi perheenä miehesi k

Ratkaisu:

Elätte perheenä yhteistaloudessa miehesi kanssa kun lapset äidillään. Teette mitä haluatte.

kun lapset teillä, mies maksaa lapsensa ja itsensä ja se on sitten se budjetti.

Lapsethan eivät tässä edes jää yhtään mistään paitsi.

Lopetat naurettavan vatvomisen ja vertailemisen ja keskityt enemmän omaan elämääsi, esimerkiksi työelämässä.

Vierailija
31/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko se naimisissa? Vai isovanhempien avustama vain?

Ei ole naimisissa, en tiedä meinaavatko mennäkään. Ovat kuitenkin olleet yhdessä muistaakseni vajaat 4 vuotta, joten sillä tavalla vakaalla pohjalla tuo ei ehkä enää ihan niin uusi suhde.

Vierailija
32/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapset ovat ennen olleet iloisia ja nyt ne eivät ole enää. Oletko kuullut murrosiästä? 

Vierailija
33/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En täysin hahmota miten ne isovanhemmat edes liittyy koko asiaan. 

Jos lapset elää hyvää elämää myös isällään ja pääsee joka tapauksessa matkailemaan niin sanoisin vaan että nyt on näin. Sen kummemmin lähtemättä teinien jankutuksiin mukaan.

Siis sillä tavalla esimerkiksi liittyy, että lasten äidin vanhemmat myivät jokunen vuosi sitten Espanjan loma-asuntonsa ja maksoivat sillä rahalla lapsilleen ja lapsenlapsilleen 4 viikon reissun Thaimaahan. Molemmat lapset olivat silloin jo yli 10v ja heille olisi mielestäni voinut kertoa, ettei äiti maksanut reissua vaan isovanhemmat, mutta ei kerrottu. Eli siis saavat hieman epärealistisen kuvan siitä, mihin normaalin työssäkäyvän ihmisen rahat riittävät.

Miksi lapsille pitäisi kertoa, että kenen rahoilla mitäkin on maksettu?

Meillä minä ostan lapselle oikeastaan kaiken. En silti tätä sano ääneen tai ala alleviivaamaan, että minä olen ostanut nämä. Ei se kuulu lapsen mietittäväksi. 

Vierailija
34/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Newsflash:

Kannattaa lähivuosiin varautua asenteella, että ne miehesi lapset ei välttämättä edes halua enää matkustaa kanssasi/kanssanne, ei innostu mistään, vaikka päälläsi seisoisit ja iloisina et näe heitä useampaan vuoteen.

hashtagmurrosikä

Vierailija
35/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä itse tämä ns. köyhä isä on? Antaako hän lasten puhua hänelle jotenkin rumasti? Onko hän antanut lasten jyrätä? Ja nyt sinä koitat paikata sanoilla ja teoilla, kun mies on lannistunut köyhyydestä?

Vierailija
36/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä itse tämä ns. köyhä isä on? Antaako hän lasten puhua hänelle jotenkin rumasti? Onko hän antanut lasten jyrätä? Ja nyt sinä koitat paikata sanoilla ja teoilla, kun mies on lannistunut köyhyydestä?

Se mikään köyhä isä ole. Nettopalkka kolme tonnia, asuu Espoossa, lasketellaan jne.

Vierailija
37/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset elää hyvää elämää myös isällään ja pääsee joka tapauksessa matkailemaan niin sanoisin vaan että nyt on näin. Sen kummemmin lähtemättä teinien jankutuksiin mukaan.

Siis sillä tavalla esimerkiksi liittyy, että lasten äidin vanhemmat myivät jokunen vuosi sitten Espanjan loma-asuntonsa ja maksoivat sillä rahalla lapsilleen ja lapsenlapsilleen 4 viikon reissun Thaimaahan. Molemmat lapset olivat silloin jo yli 10v ja heille olisi mielestäni voinut kertoa, ettei äiti maksanut reissua vaan isovanhemmat, mutta ei kerrottu. Eli siis saavat hieman epärealistisen kuvan siitä, mihin normaalin työssäkäyvän ihmisen rahat riittävät.

Miksi lapsille pitäisi kertoa, että kenen rahoilla mitäki

Poika alkaa olla kohta sen ikäinen, että esimerkiksi pitäisi päättää meneekö lukioon vai mille linjalle ammattikouluun. Jos hän katsoo ympärilleen vaikkapa äitiään ja tätejään, hän näkee että perinteisesti aika heikosti palkatulla x tutkinnolla saa Thaimaan ja Sveitsin reissuja. Ajattelen, että on nuoren edun mukaista ymmärtää, että ilman perittyä rahaa valittu koulutus ja polku työelämässä sanelevat aika paljon sitä tulevaa elintasoa. Raha ei tietenkään ole kaikki kaikessa valintoja tehdessä, muttei täysin epärelevantti yksityiskohtakaan ja toivoisin, että heillä olisi mahdollisimman realistiset käsitykset asioista, kun valintojen aika tulee.

Vierailija
38/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi la

No onneksesi asia ei kuulu sinulle mitenkään, koska ko. lapset ovat miehesi ja tämän eksän, eivätkä sinun.

Vierailija
39/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi la

Sitä varten lapsilla on vanhemmat ja opo. 

Vierailija
40/100 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä isä on perusluonteeltaan kovin kiltti ja napakoita vastauksia mieluummin haluaisi selittää asiat perin pohjin lapsille. Ei anna jyrätä, mutta ehkä ottaa vastaan vähän enemmän kuin vaikkapa minä hänen sijassaan sietäisin. Miehellä on hyvä itsetunto eikä siis kumpikaan olla "köyhiä", ero kahden kodin välillä on vain iso. Ehkä tässä miestäkin vähän ärsyttää se, että ollaan jo useampi vuosi sanoitettu näitä raha-asioita ja kerrottu, että rahan käyttö on aina valintoja yms yms ja silti toisen kodin rahankäytön johdosta asia nousee esiin meilläkin harva se viikko.