Hesarissa juttu naisesta, jolla on 8 tutkintoa. Mitä mieltä?
Kylläpä nyt olen kamala kriminaali, kun toteutin haaveeni
Lukijan mielipide|Työttömyys ei saa olla peruste estää tai rajoittaa ihmisiä unelmoimasta siitä, mihin tuntee kutsumusta.
Olen aikoinani opiskellut niin sanottuja järkitutkintojakin, mutta se johti vain turhautumiseen ja lopulta suoritin nelikymppisenä kahdeksannen tutkintoni, joka oli kuvataiteilijan amk-tutkinto. Tämä ei tietenkään ole johtanut työllistymiseen, ei ainakaan tutkintoa vastaaviin työtehtäviin. Taiteilijan kohtalo on tehdä jotain muuta, jotta voi tehdä sitä, mikä on oikeasti tärkeää eli taidetta.
Hyi minua, kylläpä nyt olen kamala kriminaali, kun taistelin vuosikaudet, että yleensäkin pääsin loikkaamaan luonnonvara-alalta kuvataiteen tutkintoon johtavaan koulutukseen. Hain moniin eri oppilaitoksiin, sain hylkyjä toisensa perään. Kun lopulta pääsin opiskelemaan, se osoittautui karmeaksi, mutta en luovuttanut, vaan sain tutkintoni suoritettua ja siihen olen tyytyväinen.
Se, mitä haluan sanoa niin nuorille kuin vähän vanhemmillekin luovista aloista haaveileville ihmisille: Älä taivu taiteen portinvartijoiden edessä. Taistele!
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattilainen jossain jutussa on vain silloin, kun elättää itsensä sillä.
Ammattitaiteilija voi olla ilman koulutusta ja usein onkin.
Ammattitaiteilija taas ei voi olla jos kukaan ei ole valmis maksamaan mitään siitä mitä puuhailet. Silloin se on harrastamista.
Lähes jokainen myös siivoaa elämässään. Se ei tee jokaisesta ammattisiivoajaa.
Tuo nainen ei ole taiteilija eikä ole sellaista nähnytkään.
Oletko siis sitä mieltä, että yksikään äitikään ei ole äiti, ellei hänelle makseta äitiydestä? Mielenkiintoiseksi menee maailmanjärjestys jos titteli hyväksytään vasta, kun siitä joku maksaa, siitä huolimatta esim. synnyttääkö ja toimiiko siinä äidin roolissa. Voidaanko siis sanoa, että tällainen nainen, joka ei saa palkkaa äitiydestä, on amatööriäiti ja harrastelee äitiyttä?
Entä milloin miehestä tulee mies, sitten kun joku maksaa hänelle siittämisestä vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuntuu olevan kitkerää sallia toisen ihmisen opiskelut. Paremminko sallitaan päihteet ja lorvailu tai yhden ja saman työuran jytyyttäminen, yksi ammattikoulututkinto? Itse olen kokenut maisterin paperit sukulaisteni ja muidenkin kateuden aiheeksi. Pilkkaa ja irvistelyä ihmisiltä, jotka tuskin lukea osaavat. Ulkomaanmatkoista, omakotikartanoista, kolmannen liiton avio-onnesta, meidän lapsista byrsselissä, ynnä muusta saa pröystäillä miten paljon tahansa, mutta viittaapa edes kainosti mihinkään oman elämäsi tärkeään opiskelujuttuun, olet rikkonut tabun.
Voit opiskella vaikka sata tutkintoa ihan vapaasti kunhan teet sen täysin omilla rahoillasi.
Koska nyt kuitenkin opinnot tehdään Suomessa aina muiden rahoilla, on silloin nimenomaan niiden maksajien vallassa määritellä mitä heidän rahoillaan saa tehdä tai ei saa t
Tosiaan kaikilla suomalaisilla on sama määrä opintotukikuukausia ja kaikki saavat ne käyttää. Sen jälkeen opiskellaan "omilla rahoilla" eli lainalla, muilla tuloilla tai sääsöillä. Tässä ei ole mitenkään syrjitty ketään, vaan kaikilla on tuo sama mahdollisuus.
Ja taas unohdit tahallasi sen, ettei opiskelupaikkoja ole rajattomasti ja toisaalta yhteiskunta maksaa joka opiskelijasta noissa yhteiskunnan rahoittamissa oppilaitoksissa. Ihan kuin trollaisit tuolla hokemisella, mitä tietty teetkin.
Ei systeemi voi siten toimia että jos joku on loistava hakemaan opiskelupaikkaa niin se voi yhteiskunnan rahoilla suorittaa vaikka 20 tutkintoa ja samalla 19 hieman huonompaa opiskelemaan hakevaa jää kokonaan ilman.
Aika kova määritelmä. Ovatko siivoojistakin siis siivojia oikeasti vain Auri Kananen ja Scub daddyn kehittäjä? Kaikki muut jotain amatöörejä ja harrastelijoita.
Hupaisaa tämä viha taiteilijoita kohtaan. Ilmeisesti aiheuttaa paljon kateutta heidän ammattinsa jostain syystä.
En lainkaan vihaa taiteilijoita, vaan arvostan suuresti. Siksi myös pidän tärkeänä, että taiteilijaksi ei kutsuta ihan ketä tahansa. Taiteilija ei ole oppiarvo, jonka saa jostain perähikiän kansanopistosta tai edes yliopistosta. Taiteilijuus on kykyä luoda jotain sellaista, joka koskettaa ja ylevöittää.
Loppukädessä taiteilijuus on aika lailla katsojan silmässä. Esimerkiksi monet musiikin ystävät pitävät Vesa-Matti Loiria suurena taiteilijana, ja toiset eivät voi sietää hänen kiekumistaan. Hänellä ei ole musiikin alan tutkintoa.
Siivooja (kutsutaanko siivoustyötä tekeviä vielä tällä nimellä?) on kuka tahansa, joka tekee työkseen siivoustyötä. Auri Kananen on mediapersoona ja Scrub daddyn kehittäjä on yrittäjä (eikä muistaakseni tehnyt siivoustyötä lainkaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämää täällä ollaan elämässä. Jos joku haluaa kantaa kapitalistin länkeä niin siitä vaan, mutta jokainen päättää vain omasta längestään.
Nämä tutkinnot ovat seurausta siitä, että Suomessa on yhteisesti päätetty, että kaikille kynnelle kykeneville on tarjolla ilmainen koulutus.
Tuo "jokainen päättää omasta längestään" -ajatus voisi päteä sellaisessa yhteiskunnassa, jossa koulutus on maksullinen. Silloin voisi todella testata motivaatiotaan maalailla tauluja.
Noup, se pätee juurikin ihmisoikeusyhteiskunnassa, kuten Suomi. Sen sijaan yhteiskunnissa, joissa vaaditaan esim. orjatyön tekemistä päättääkseen omasta roolistaan, kirjaimellisesti ei päätetä omasta längestään vaan orjuuttajat päättävät.
Sinäkö siis olet Suomen eduskunta, joka on päättänyt maksuttomasta opiskelusta?
Et ole orja, mutta saat päättää omasta roolistasi vain koska muut ovat päättäneet antaa sinulle siihen mahdollisuuden. Työtä tekevät, rahaa ansaitsevat ja veroja maksavat antavat sinulle armosta mahdollisuuden tehdä näitä päätöksiä.
Ammattitaiteilijahan hän on. Mukavaa harrastelua on sitten se kansaonpistno kuvataidekurssilla käyvä lehmänlypsäjä, joka ei ole eläessään käyttänyt aikaansa taiteeseen sen kummemmin. Taideoppilaitokseen pääseminen vaatii yleensä jo pohjaosaamista ja henkilökohtaista harrastuneisuutta, joita ei koulun kuvistunneilta saa. Sen vuoksi iso osa taidealoille pyrkivistä raakataan ulos. Ovatko tämänkin ketjun kirjoittelijat näitä ulos jääneitä? Hitlerkin oli.
Miten määrittelet ammattitaiteilijuuden? Riittääkö, että tekee tauluja aamusta iltaan?
Mielestäni sellainen on innokas harrastelija. Kyllä innokas harrastelija voi hankkia ja usein hankkiikin koulutusta ja osaamista, ihan sen mukaan mihin rahkeet ja aika riittävät. Näitä on erilaiset opistot täynnä.
Varmasti tämä harrastus tuo iloa hänen omaan elämäänsä.
On minullakin viis tutkintoo mut töitä en ole saanut 10 vuoteen. Olisin opiskellut vielä kuudennen tutkinnon mut työkkäri olis katkaissut tuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ammattitaiteilija koska ei ole koskaan päässyt harjoittamaan taiteilijan ammattia. Koska kukaan ei halua häntä eikä hänen maalauksiaan.
Moni ammatinharjottaja harjoittaa nimenomaan ammatinharjoittajana eli ei kenenkään palkkalistoilla.
Et siis edes tiedä ammatinharjoittajan määritelmää. Se tarkoittaa sitä, että asiakkaat maksavat sinulle siitä että harjoitat ammattiasi, niin paljon että voit sillä tavalla elättää itsesi asiakkailta saamillasi rahoilla. Tässähän kyseinen henkilö ei ole siinä onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattilainen jossain jutussa on vain silloin, kun elättää itsensä sillä.
Ammattitaiteilija voi olla ilman koulutusta ja usein onkin.
Ammattitaiteilija taas ei voi olla jos kukaan ei ole valmis maksamaan mitään siitä mitä puuhailet. Silloin se on harrastamista.
Lähes jokainen myös siivoaa elämässään. Se ei tee jokaisesta ammattisiivoajaa.
Tuo nainen ei ole taiteilija eikä ole sellaista nähnytkään.
Oletko siis sitä mieltä, että yksikään äitikään ei ole äiti, ellei hänelle makseta äitiydestä? Mielenkiintoiseksi menee maailmanjärjestys jos titteli hyväksytään vasta, kun siitä joku maksaa, siitä huolimatta esim. synnyttääkö ja toimiiko siinä äidin roolissa. Voidaanko siis sanoa, että tällainen nainen, joka ei saa palkkaa äitiydestä, on amatööriäiti ja harrastelee äitiyttä?
Onko äitiys mielestäsi ammatti? Nyt on kyllä sulta täysin hukassa se, mitä ammatti tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tutkinnoiksi lasketaan mitkä? Ei kai sentään ylioppilastutkinto...
Henkilön nettisivujen mukaan: Kuvataiteilija AMK koulutuksen lisäksi minulla on seitsemän muuta tutkintoa: puutarhuri 2003, metsäluonnonhoitaja 2008, luonto-ja ympäristöneuvoja 2011, vartija 2013, turvallisuusvalvoja (TVEAT) 2019, hortonomi AMK 2019 ja filosofian maisteri 2019. Tämän lisäksi olen suorittanut opettajan pedagogiset opinnot 2022 ja varusmiespalveluksen 2003.
Monet naiset ovat tutkintofriikkejä ja luulevat saavuttavansa jotain pelkillä tutkinnolla. Nämä naiset ovat kiinnostuneita tutkinnoista eivät mistään alasta. Intohimo puuttuu eikä ole aitoa kiinnostusta mihinkään alaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tutkinnoiksi lasketaan mitkä? Ei kai sentään ylioppilastutkinto...
Henkilön nettisivujen mukaan: Kuvataiteilija AMK koulutuksen lisäksi minulla on seitsemän muuta tutkintoa: puutarhuri 2003, metsäluonnonhoitaja 2008, luonto-ja ympäristöneuvoja 2011, vartija 2013, turvallisuusvalvoja (TVEAT) 2019, hortonomi AMK 2019 ja filosofian maisteri 2019. Tämän lisäksi olen suorittanut opettajan pedagogiset opinnot 2022 ja varusmiespalveluksen 2003.
FM ja opettajan pedagogiset lasketaan. Eli kaksi.
Opettajan pedagogisia opintoja ei lasketa omaksi tutkinnokseen.
Eli tuolla naisella on yksi tutkinto, FM.
Naurettavaa että nainen laskee varusmiespalveluksen tutkinnoksi.
Naurettavaa on, että lasket ainoastaan yliopistotutkinnot tutkinnoiksi. Ap ei laskenut varusmiespalvelusta tutkinnoksi, ainoastaan mainitsi sen. Mutta sinullahan onkin vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ihmisistä jatkaa vaan opiskelua, koska tuntevat kykenemättömäksi työelämään ja kiertävät vastuunottamista elämästään ja elättämisestään. Niin tein minäkin.
Eikö itsensä kehittäminen ole vastuunottoa. Jos ei saa työtä niin opiskelee. Ainakin tuntee silloin, että on saanut elämässään jotain aikaiseksi. Parempi itsetunnolle kuin työttömyys, jota olen myöskin pitkäaikaisesti kokenut. Se vasta nujertaakin.
Ihan turha tästä on kinastella, koska tällainen ei ole kohta enää mahdollista.
Suomessa on turha kouluttaa muita kuin silmäätekevien sukulaiset korkeintaan, ja toisaalta ehkä ei heitäkään. Sukulaiset kun muutenkin palkataan ilman CV:tä, ja muita ei ikinä, vaikka ovat olevinaan jotakin turhine piplipalitutkintoineen. Mutta viimeistään työnhaussa heille osoitetaan paikkansa, kun sukulainen valitaan ja elvistelijän hakemus lentää roskiin!
Vierailija kirjoitti:
ADHD? Itselläni se aiheuttaa juuri tällaista, mutta ei mulla silti 8 tutkintoa ( vielä) ole, 1 on kyllä kesken ja olen 56v. Kaikilla tutkinnoillani olen tehnyt töitä ja ansainnut rahaa. Ei se osaaminen mihinkään katoa. Tämäkin jutun ihminen voisi tehdä kesäkaudet puutarhahommia ja talvisin taidetta ja samalla heittää vartiointikeikkaa koko ajan. En näe ongelmaa, paitsi jos vaan kotona odottaa, että joku ostaisi taidettaan.
Miten niin osaaminen ei katoa? Ainakin tavallisilta ihmisiltä se katoaa, jos sitä ei pidä yllä jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi on tuo nainen tullut veronmaksajille kun tutkinnot eivät edes työllistä.
Voihan sitä suorittaa tutkintoja vaikka ei aikoisi töihin. Ei tutkinto velvoita työntekoon.
Niin, ei suoraan velvoita.
Yhteiskunta tarjoaa ilmaisen koulutuksen sillä ajatuksella, että tutkinnosta voisi olla hyötyä. Ei siksi, että ihminen voisi viihdyttää itseään suorittamalla erilaisia tutkintoja.
Kyllä minä viihdytin itseäni suorittamalla tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi on tuo nainen tullut veronmaksajille kun tutkinnot eivät edes työllistä.
Voihan sitä suorittaa tutkintoja vaikka ei aikoisi töihin. Ei tutkinto velvoita työntekoon.
Niin, ei suoraan velvoita.
Yhteiskunta tarjoaa ilmaisen koulutuksen sillä ajatuksella, että tutkinnosta voisi olla hyötyä. Ei siksi, että ihminen voisi viihdyttää itseään suorittamalla erilaisia tutkintoja.
Kyllä minä viihdytin itseäni suorittamalla tutkinnon.
Ja juuri tuon takia järjestelmää nyt muutetaan. Ettei tuollainen järjestelmän hyväksikäyttö enää ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha tästä on kinastella, koska tällainen ei ole kohta enää mahdollista.
Köyhille voi laittaa velvoitteen työnteosta ja veronmaksusta tutkintoa vastaa.
Rikkaathan voivat tutkintoja suorittaa koska maksavat pääomistaan veroa jo muutenkin eivätkä välttämättä edes ole palkkatöissä tai ovat yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos säheltää joka paikassa joka paikan höylänä, ei tule missään hyväksi.
Höpö höpö. Tuolla ihmisellä on varmasti käden taitoja ja kykyjä. Jos istuu kotona netin ääressä vuosikymmenen, siinä ei tule missään hyväksi.
Kannattaa löytää se oma juttu ja kehittyä siinä. Tutkintojen lukumäärällä ei ole virkaa. Todellinen osaaminen tulee työtä tekemällä, ei pelkillä tutkinnoilla.
Joillekin tuon oman jutun löytäminen on tosi turha/vaarallinen neuvo. Mulla on pari korkeakoulututkintoa ja silti mä edelleen etsin sitä "omaa juttuani", koska vaikka moni asia on kiinnostava, ei se silti tunnu omalta jutulta. Näille ihmisille parempi neuvo on, että löytää jonkun ok työn ja etsii sitä omaa juttuuaan sitten vapaa ajallaan.
Onneksi koulutus ei ole kohta enää köyhille ja vääränsukuisille mahdollista, joten tuollainen jäsrjestelmän hyväksikäyttäminen loppuu tähän hallituskauteen.
Ei suomalaisten matala syntyvyys ole rahasta kiinni vaan misogyniasta.