Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa juttu naisesta, jolla on 8 tutkintoa. Mitä mieltä?

Vierailija
24.03.2025 |

Kylläpä nyt olen kamala kriminaali, kun toteutin haaveeni

Lukijan mielipide|Työttömyys ei saa olla peruste estää tai rajoittaa ihmisiä unelmoimasta siitä, mihin tuntee kutsumusta.

Olen aikoinani opiskellut niin sanottuja järkitutkintojakin, mutta se johti vain turhautumiseen ja lopulta suoritin nelikymppisenä kahdeksannen tutkintoni, joka oli kuvataiteilijan amk-tutkinto. Tämä ei tietenkään ole johtanut työllistymiseen, ei ainakaan tutkintoa vastaaviin työtehtäviin. Taiteilijan kohtalo on tehdä jotain muuta, jotta voi tehdä sitä, mikä on oikeasti tärkeää eli taidetta.

Hyi minua, kylläpä nyt olen kamala kriminaali, kun taistelin vuosikaudet, että yleensäkin pääsin loikkaamaan luonnonvara-alalta kuvataiteen tutkintoon johtavaan koulutukseen. Hain moniin eri oppilaitoksiin, sain hylkyjä toisensa perään. Kun lopulta pääsin opiskelemaan, se osoittautui karmeaksi, mutta en luovuttanut, vaan sain tutkintoni suoritettua ja siihen olen tyytyväinen.

Se, mitä haluan sanoa niin nuorille kuin vähän vanhemmillekin luovista aloista haaveileville ihmisille: Älä taivu taiteen portinvartijoiden edessä. Taistele!

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011116950.html

Kommentit (162)

Vierailija
81/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sitten se päinvastainen: pelkkä yo, töissä vuodesta -99 ja tällä hetkellä johtavassa asemassa it-alalla. Ihan itse olen elantoni tienannut ja perheeni elättänyt. Asenne ratkaisee. Niin ja olen minä myös intinkin käynyt ja res vänrikki

n48

Kunnon MIES. Vau.

Kyllä mä ihan naiseksi itseni lasken 3 lapsen äitinä

Lasten elättäminen ja sotiminen on miesten hommaa. Se että miehellä on pillu tai naisen ruumista elättää miehen sielu ei ole uutta. Mutta naiseutta älkööt tuomittako siksi, että joidenkin naisten ruumiissa elää myös naisen sielu

Vierailija
82/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuo "taide" on .. miten sen sanoisi ... 

https://www.mariaronkainen.com

Aika naivistista. Tuskin hän tulee näillä itseään elättämään, vielä kun sanoo vierastavansa taiteen kaupallistamista.

Meillä päin piti samantasoisen taidenäyttelyn eräs rouva, joka oli aloittanut maalaamisen kaksi vuotta sitten terapiana. 

Jollakin tavalla tykkään noista muotokuvista. Vaikka hän sanoo, ettei tee näköismuotokuvia. Värit ovat räikeät, en tykkää. Voihan tuota visuaalisuutta käyttää johonkin muuhun hyödyksi. Noi on kuvitusmaisia töitä 

No näköjään kukaan ei ole kelpuuttanut hänen "visuaalisuuttaan"

Ehkä, mutta taiteen miellyttävyys on täysin katsojan silmissä. Toisten taide miellyttää isoa joukkoa, sitten on joitain joilla voi olla todella suuria hankaluuksia löytää joku joka heidän taiteestaan haluaa maksaa. Näin se vaan toimii. Elihän esim. joku van gogh köyhänä kun ukon oudot tuherruskuvat ei kiinnostaneet elinaikana ketään. Myöhemmin sitten enemmän jostain syystä. Suurin osa luodusta taiteesta kuitenkin on roskaa tai korkeintaan mitäänsanomatonta joka vajoaa unohduksiin ajan mittaan.

Voidaan myös kysyä, että muodostavatko jokaisen AMK kuvataiteilijan maalaamat taulut taidetta, vai ovatko mukavaa harrastelua?

Eihän jokainen filosofiaa yliopistossa opiskellut ole myöskään filosofi, jonka ajatukset jäävät filosofian historiaan.

Taiteeksi nimittäisin juuri sitä, mikä jollain tavalla jää historiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että on käynyt jonkun surkean amk:n ei tee ketään kuvataiteilijaksi.

Vierailija
84/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

""elinikäiset oppijat" kaltaistemme" - eli identiteettisi on siis elämäntapatyötön, yhteiskunnasta syrjäytynyt köyhä koko elämäsi. Ja samoin on "ryhmälläsi".

Syrjäytyminen varmaan tarkoittaisi sitä ettei osallistu. Osallistun koko ajan. Se ettei junttisuomi ymmärrä taiteen merkitystä ei ole minulta pois eikä minun ongelmani. Olen elämässä omaa elämääni ja siirtämässä perintöäni omille jälkeläisilleni. Raha on yksi osa sitä, lisäksi voi siirtää henkistä perimää tai vaikkapa teoksiaan, mitä jälkeläiset voivat myydä.

Köyhyyskin on melko subjektiivista. Jos joutuu luopumaan esim. terveydestään saadakseen paljon rahaa, onko silloin rikas ja onko tuo raha sen arvoista? Kaikilla toki arvonsa, sinä elät omiesi mukaisesti

Kyllä sinä syrjäytynyt olet jos et ole työelämässä etkä

Tuon määritelmän mukaan on "työtön". Syrjäytymiselle lienee joku muu. Myös omistava luokka on muuten mielestäsi "syrjäytynyttä". 

Vierailija
85/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuntuu olevan kitkerää sallia toisen ihmisen opiskelut. Paremminko sallitaan päihteet ja lorvailu tai yhden ja saman työuran jytyyttäminen, yksi ammattikoulututkinto? Itse olen kokenut maisterin paperit sukulaisteni ja muidenkin kateuden aiheeksi. Pilkkaa ja irvistelyä ihmisiltä, jotka tuskin lukea osaavat. Ulkomaanmatkoista, omakotikartanoista, kolmannen liiton avio-onnesta, meidän lapsista byrsselissä, ynnä muusta saa pröystäillä miten paljon tahansa, mutta viittaapa edes kainosti mihinkään oman elämäsi tärkeään opiskelujuttuun, olet rikkonut tabun.

Vierailija
87/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika naivistista. Tuskin hän tulee näillä itseään elättämään, vielä kun sanoo vierastavansa taiteen kaupallistamista.

Meillä päin piti samantasoisen taidenäyttelyn eräs rouva, joka oli aloittanut maalaamisen kaksi vuotta sitten terapiana. 

Jollakin tavalla tykkään noista muotokuvista. Vaikka hän sanoo, ettei tee näköismuotokuvia. Värit ovat räikeät, en tykkää. Voihan tuota visuaalisuutta käyttää johonkin muuhun hyödyksi. Noi on kuvitusmaisia töitä 

No näköjään

Ammattitaiteilijahan hän on. Mukavaa harrastelua on sitten se kansaonpistno kuvataidekurssilla käyvä lehmänlypsäjä, joka ei ole eläessään käyttänyt aikaansa taiteeseen sen kummemmin. Taideoppilaitokseen pääseminen vaatii yleensä jo pohjaosaamista ja henkilökohtaista harrastuneisuutta, joita ei koulun kuvistunneilta saa. Sen vuoksi iso osa taidealoille pyrkivistä raakataan ulos. Ovatko tämänkin ketjun kirjoittelijat näitä ulos jääneitä? Hitlerkin oli.

Vierailija
88/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuntuu olevan kitkerää sallia toisen ihmisen opiskelut. Paremminko sallitaan päihteet ja lorvailu tai yhden ja saman työuran jytyyttäminen, yksi ammattikoulututkinto? Itse olen kokenut maisterin paperit sukulaisteni ja muidenkin kateuden aiheeksi. Pilkkaa ja irvistelyä ihmisiltä, jotka tuskin lukea osaavat. Ulkomaanmatkoista, omakotikartanoista, kolmannen liiton avio-onnesta, meidän lapsista byrsselissä, ynnä muusta saa pröystäillä miten paljon tahansa, mutta viittaapa edes kainosti mihinkään oman elämäsi tärkeään opiskelujuttuun, olet rikkonut tabun.

Voit opiskella vaikka sata tutkintoa ihan vapaasti kunhan teet sen täysin omilla rahoillasi.

Koska nyt kuitenkin opinnot tehdään Suomessa aina muiden rahoilla, on silloin nimenomaan niiden maksajien vallassa määritellä mitä heidän rahoillaan saa tehdä tai ei saa tehdä.

Vierailija
89/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näköjään

Aika kova määritelmä. Ovatko siivoojistakin siis siivojia oikeasti vain Auri Kananen ja Scub daddyn kehittäjä? Kaikki muut jotain amatöörejä ja harrastelijoita.

Hupaisaa tämä viha taiteilijoita kohtaan. Ilmeisesti aiheuttaa paljon kateutta heidän ammattinsa jostain syystä.

Vierailija
90/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa ihmisistä jatkaa vaan opiskelua, koska tuntevat kykenemättömäksi työelämään ja kiertävät vastuunottamista elämästään ja elättämisestään. Niin tein minäkin.

Vierailija
91/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa ihmisistä jatkaa vaan opiskelua, koska tuntevat kykenemättömäksi työelämään ja kiertävät vastuunottamista elämästään ja elättämisestään. Niin tein minäkin.

Suomessa se onnistuu kun tukea tulee monelta luukulta.

Vierailija
92/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit opiskella vaikka sata tutkintoa ihan vapaasti kunhan teet sen täysin omilla rahoillasi.

Koska nyt kuitenkin opinnot tehdään Suomessa aina muiden rahoilla, on silloin nimenomaan niiden maksajien vallassa määritellä mitä heidän rahoillaan saa tehdä tai ei saa tehdä.

Tosiaan kaikilla suomalaisilla on sama määrä opintotukikuukausia ja kaikki saavat ne käyttää. Sen jälkeen opiskellaan "omilla rahoilla" eli lainalla, muilla tuloilla tai sääsöillä. Tässä ei ole mitenkään syrjitty ketään, vaan kaikilla on tuo sama mahdollisuus.

Vierailija
93/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko amk muka joku taiteen portinvartija? Onhan meillä esim. ITE-liike jossei koulut kiinnosta.

Tässä taitaa olla just toisinpäin, et koulutukset kiinnostaa muttei oikein mikään muu.

Vierailija
94/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa se onnistuu kun tukea tulee monelta luukulta.

Niin, toistaiseksi.

Vierailija
95/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämää täällä ollaan elämässä. Jos joku haluaa kantaa kapitalistin länkeä niin siitä vaan, mutta jokainen päättää vain omasta längestään.

Nämä tutkinnot ovat seurausta siitä, että Suomessa on yhteisesti päätetty, että kaikille kynnelle kykeneville on tarjolla ilmainen koulutus.

Tuo "jokainen päättää omasta längestään" -ajatus voisi päteä sellaisessa yhteiskunnassa, jossa koulutus on maksullinen. Silloin voisi todella testata motivaatiotaan maalailla tauluja.

Vierailija
96/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ammattitaiteilija koska ei ole koskaan päässyt harjoittamaan taiteilijan ammattia. Koska kukaan ei halua häntä eikä hänen maalauksiaan.

Moni ammatinharjottaja harjoittaa nimenomaan ammatinharjoittajana eli ei kenenkään palkkalistoilla.

Vierailija
97/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattilainen jossain jutussa on vain silloin, kun elättää itsensä sillä.

Ammattitaiteilija voi olla ilman koulutusta ja usein onkin. 

Ammattitaiteilija taas ei voi olla jos kukaan ei ole valmis maksamaan mitään siitä mitä puuhailet. Silloin se on harrastamista.

Lähes jokainen myös siivoaa elämässään. Se ei tee jokaisesta ammattisiivoajaa.

Tuo nainen ei ole taiteilija eikä ole sellaista nähnytkään.

Oletko siis sitä mieltä, että yksikään äitikään ei ole äiti, ellei hänelle makseta äitiydestä? Mielenkiintoiseksi menee maailmanjärjestys jos titteli hyväksytään vasta, kun siitä joku maksaa, siitä huolimatta esim. synnyttääkö ja toimiiko siinä äidin roolissa. Voidaanko siis sanoa, että tällainen nainen, joka ei saa palkkaa äitiydestä, on amatööriäiti ja harrastelee äitiyttä?

Vierailija
98/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliiksi on tuo nainen tullut veronmaksajille kun tutkinnot eivät edes työllistä.

Puutarha-alojenkin työt on ulkoistettu halpatyömaalaisille. Tulevaisuudessa varmaan ainakin vartijoille on töitä, kun kahtiajaon seuraukset konkretisoituvat. Vartijan tuloillakaan ei perhettä elätä. Juuri ja juuri itsensä, jos asuu tuttujen nurkissa tai löytää vartiointipaikasta hyvän nukkumapiilon.

Vartijoidenkin työt ovat nykyisin pääasiassa ulkomaalaisille pk-seudulla. Ongelma alkaa olla todella suuri kantasuomalaisilla, joilla kyvyt eivät riitä toimistotöihin tai yritysten perustamiseen. Tämä vaikuttaa myös suomalaisten syntyvyyteen, ettei töitä ole edes matalapalkka-aloilla.

Vierailija
99/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko amk muka joku taiteen portinvartija? Onhan meillä esim. ITE-liike jossei koulut kiinnosta.

Tässä taitaa olla just toisinpäin, et koulutukset kiinnostaa muttei oikein mikään muu.

Se on yksi niistä, kuten muutkin taideoppilaitokset. "Taiteilija" titteli ei ole suojattu eli periaatteessa kuka tahansa muukin voi alkaa taiteilijaksi. Se on sitten toinen juttu, menestyykö, miten ja koska. Moni taiteilija nostetaan esiin vasta kuolemansa jälkeen. Jotkut jopa kymmeniä, satoja vuosia kuolemansa jälkeen. Sellaista se on, ei päde sama aikataulu kuin kaurankasvatuksessa.

Vierailija
100/162 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämää täällä ollaan elämässä. Jos joku haluaa kantaa kapitalistin länkeä niin siitä vaan, mutta jokainen päättää vain omasta längestään.

Nämä tutkinnot ovat seurausta siitä, että Suomessa on yhteisesti päätetty, että kaikille kynnelle kykeneville on tarjolla ilmainen koulutus.

Tuo "jokainen päättää omasta längestään" -ajatus voisi päteä sellaisessa yhteiskunnassa, jossa koulutus on maksullinen. Silloin voisi todella testata motivaatiotaan maalailla tauluja.

Noup, se pätee juurikin ihmisoikeusyhteiskunnassa, kuten Suomi. Sen sijaan yhteiskunnissa, joissa vaaditaan esim. orjatyön tekemistä päättääkseen omasta roolistaan, kirjaimellisesti ei päätetä omasta längestään vaan orjuuttajat päättävät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan