Hesarissa juttu naisesta, jolla on 8 tutkintoa. Mitä mieltä?
Kylläpä nyt olen kamala kriminaali, kun toteutin haaveeni
Lukijan mielipide|Työttömyys ei saa olla peruste estää tai rajoittaa ihmisiä unelmoimasta siitä, mihin tuntee kutsumusta.
Olen aikoinani opiskellut niin sanottuja järkitutkintojakin, mutta se johti vain turhautumiseen ja lopulta suoritin nelikymppisenä kahdeksannen tutkintoni, joka oli kuvataiteilijan amk-tutkinto. Tämä ei tietenkään ole johtanut työllistymiseen, ei ainakaan tutkintoa vastaaviin työtehtäviin. Taiteilijan kohtalo on tehdä jotain muuta, jotta voi tehdä sitä, mikä on oikeasti tärkeää eli taidetta.
Hyi minua, kylläpä nyt olen kamala kriminaali, kun taistelin vuosikaudet, että yleensäkin pääsin loikkaamaan luonnonvara-alalta kuvataiteen tutkintoon johtavaan koulutukseen. Hain moniin eri oppilaitoksiin, sain hylkyjä toisensa perään. Kun lopulta pääsin opiskelemaan, se osoittautui karmeaksi, mutta en luovuttanut, vaan sain tutkintoni suoritettua ja siihen olen tyytyväinen.
Se, mitä haluan sanoa niin nuorille kuin vähän vanhemmillekin luovista aloista haaveileville ihmisille: Älä taivu taiteen portinvartijoiden edessä. Taistele!
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi on tuo nainen tullut veronmaksajille kun tutkinnot eivät edes työllistä.
Et nyt käsistä.
Idis on se, että opiskelee jatkuvasti, saa opiskelijasosiaaliset etuudet ja ennen kaikkea ja tärkein - ei MISSÄÄN NIMESSÄ joudu töihin! (Muut hoitavat ne hommat)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha tästä on kinastella, koska tällainen ei ole kohta enää mahdollista.
Köyhille voi laittaa velvoitteen työnteosta ja veronmaksusta tutkintoa vastaa.
Rikkaathan voivat tutkintoja suorittaa koska maksavat pääomistaan veroa jo muutenkin eivätkä välttämättä edes ole palkkatöissä tai ovat yrittäjiä.
Rikkaat maksaa köyhien opinnot. Ei köyhät tarvitse kuin yhden tutkinnon ja sitten töihin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi koulutus ei ole kohta enää köyhille ja vääränsukuisille mahdollista, joten tuollainen jäsrjestelmän hyväksikäyttäminen loppuu tähän hallituskauteen.
Jenkeissä Trump lakkauttaa jo kouluhallituksen. Sama tulee Suomeen. Jatkossa vanhemmat tai jokainen maksaa itse omat koulunsa.
"Et nyt käsistä.
Idis on se, että opiskelee jatkuvasti, saa opiskelijasosiaaliset etuudet ja ennen kaikkea ja tärkein - ei MISSÄÄN NIMESSÄ joudu töihin! (Muut hoitavat ne hommat)"
Hah, tässä se taisi tulla. Kaikki tuo opiskelu on ollut vain pyrkimystä pysyä pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tutkinnoiksi lasketaan mitkä? Ei kai sentään ylioppilastutkinto...
Henkilön nettisivujen mukaan: Kuvataiteilija AMK koulutuksen lisäksi minulla on seitsemän muuta tutkintoa: puutarhuri 2003, metsäluonnonhoitaja 2008, luonto-ja ympäristöneuvoja 2011, vartija 2013, turvallisuusvalvoja (TVEAT) 2019, hortonomi AMK 2019 ja filosofian maisteri 2019. Tämän lisäksi olen suorittanut opettajan pedagogiset opinnot 2022 ja varusmiespalveluksen 2003.
Monikohan mies ilmoittaa varusmiespalveluksen tuohon tapaan ansiona?
Miehen CV:
-sosionomi (AMK)
-nakkikioskin myyjä
Naisen CV:
-sosionomi (AMK)
-nakkikioskin myyjä
-pimppi/nainen (1990-2025)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuntuu olevan kitkerää sallia toisen ihmisen opiskelut. Paremminko sallitaan päihteet ja lorvailu tai yhden ja saman työuran jytyyttäminen, yksi ammattikoulututkinto? Itse olen kokenut maisterin paperit sukulaisteni ja muidenkin kateuden aiheeksi. Pilkkaa ja irvistelyä ihmisiltä, jotka tuskin lukea osaavat. Ulkomaanmatkoista, omakotikartanoista, kolmannen liiton avio-onnesta, meidän lapsista byrsselissä, ynnä muusta saa pröystäillä miten paljon tahansa, mutta viittaapa edes kainosti mihinkään oman elämäsi tärkeään opiskelujuttuun, olet rikkonut tabun.
Voit opiskella vaikka sata tutkintoa ihan vapaasti kunhan teet sen täysin omilla rahoillasi.
Koska nyt kuitenkin opinnot tehdään Suomessa aina muiden rahoilla, on silloin nimenomaan niiden maksajien vallassa määritellä mitä heidän rahoillaan saa tehdä tai ei saa t
Kun opiskellaan muiden rahoilla, maksajalla on valta määritellä mitä heidän rahoillaan saa tehdä. Kun ollaan työttömiä, maksajalla on valta määrätä mitä työttömät saavat tehdä. Kun saadaan avustuksia, maksajalla on oikeus määrätä mitä avustuksilla saa tehdä. Kun on päässyt hillotolpalle saa määrätä kuinka paljon, ja kuka saa nuolla pöydän alle pudonneet hillotipat. Pöydän alla tungos kasvaa koko ajan. Yrityksiä, mukaanluettuna Maalausliikkeet, on jo niin paljon, että yritysten firmat yhteen kolisee, eikä asiakkaita ole ilman ostovoimaa. Urheiluselostajiakaan ei tarvita, mutta heistä nopeimmin puhuvilla voisi olla mahdollisuuksia päästä Arkadianmäelle louskuttamaan leukojaan. Ei niin väliä muulla, kuin itsellään ja kavereillaan ja kunhan kunhan tekstiä suoltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaathan voivat tutkintoja suorittaa koska maksavat pääomistaan veroa jo muutenkin eivätkä välttämättä edes ole palkkatöissä tai ovat yrittäjiä.
Rikkaat maksaa köyhien opinnot. Ei köyhät tarvitse kuin yhden tutkinnon ja sitten töihin.
Kaikki veronmaksajat maksavat kaikkien opinnot toisen asteen tutkintoon asti. Sen jälkeen monilla eri tavoilla. Paljonko se lääkärinkoulutus tulikaan yhteiskunnalle maksamaan? Rikkaat maksavat niiden ulkomailla opiskelevien lastensa opinnot, jotka eivät Suomessa pääse opiskelemaan. Rahalla saa tutkintoja. Toki osa ulkomailla opiskelevistakin (köyhät) maksavat opintonsa työnteolla ja lainalla. Köyhät menisivät ensimmäisen tutkinnon jälkeen töihin jos töitä olisi. Senhän sinä tiedätkin, kunhan huutelet esikuvasi sloganeita.
Järkyttävää verovarojen tuhlaamista. Tiedän, että joillekin tuo opiskelu itsessään on pakkomielle, eikä siitä todellisuudessa ole tarkoituskaan edetä koskaan työelämään
Opiskelupaikat voisi jättää sellaisille ihmisille joilla on tavoitteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilön nettisivujen mukaan: Kuvataiteilija AMK koulutuksen lisäksi minulla on seitsemän muuta tutkintoa: puutarhuri 2003, metsäluonnonhoitaja 2008, luonto-ja ympäristöneuvoja 2011, vartija 2013, turvallisuusvalvoja (TVEAT) 2019, hortonomi AMK 2019 ja filosofian maisteri 2019. Tämän lisäksi olen suorittanut opettajan pedagogiset opinnot 2022 ja varusmiespalveluksen 2003.
Miehen CV:
-sosionomi (AMK)
-nakkikioskin myyjä
Naisen CV:
-sosionomi (AMK)
-nakkikioskin myyjä
Itse asiassa aika moni. Tuossa pöydällä on pino hakemuksia ja kyllä moni mies niissä kertoo, että on kyennyt hoitamaan kansalaisvelvollisuuden. Mielestäni antaa naisestakin ihan pystyvän kuvan, kun kertoo tehneensä jotain fyysistä ja henkistä kanttia vaativaa, mihin suurin osa naisista ei lähde.
Tämän tutkintokeräilijän kohdalla olen suoraan sanottuna positiivisesti yllättynyt, että hän on suorittanut varusmiespalveluksen.
Ihan absurdi. Nainen kirjoittaa, kutsumuksesta ja unelmoinnista. Hänellä ei ole ollut kutsumusta yhtään mihinkään muuhun kuin opiskeluun! Jonkun olisi pitänyt jossain vaiheessa paljon aikaisemmin viheltää peli poikki! Nainen vienyt opiskelupaikkoja monta sellaisilta, jotka olisivat menneet töihin opiskelujen jälkeen. Hän itse on vain miettinyt, mitähän seuraavaksi opiskelisi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi koulutus ei ole kohta enää köyhille ja vääränsukuisille mahdollista, joten tuollainen jäsrjestelmän hyväksikäyttäminen loppuu tähän hallituskauteen.
Kouluttamattomia lukutaidottomia on helppo paimentaa. Työ vapautxxx ei kun xxxxxxxxx
Tutkintouskovaisen juttu, mikä on tyypillistä nimenomaan naisille. Näitä kympin tyttöjä. Kun ei ole oikeasti mitään lahjoja, muuta kuin härkäpäistä yritteliäisyyttä ilman alkeellisimpiakaan visioita. Tekee mitä käsketään. Ja pahimmillaan tällaiset johtaa maata (katastrofi- eli tyttöhallitus esim.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei verot ole sitä varten, että niillä säästetään rahaa omiin menoihin, vaan niillä rahoitetaan yhteisiä menoja. Itse asiassa veronmaksu on erittäin järkevä systeemi pohjimmiltaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FM ja opettajan pedagogiset lasketaan. Eli kaksi.
Eikö noista viisi tutkintoa ole samaa alaa ja saavutettu täydennyskoulutuksella ts aiemmat tutkinnot on voitu laskea hyväksi ja uusilla opinnoilla saatu taas uusi tutkinto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä Trump lakkauttaa jo kouluhallituksen. Sama tulee Suomeen. Jatkossa vanhemmat tai jokainen maksaa itse omat koulunsa.
Niin se oli oppikoulusysteemissäkin, mikä oli hyvä ja huono. Köyhänä pentuna kuuli kotonaan aina, kuinka kalliiksi tulen, toisaalta pani yrittämään vihreää oksaa kynsin hampain. Kaksipiippuinen juttu. Hyvä näille poispilatuille pennuille olisi maksullisuus. Tulisi kotoakin jotain kannustusta. T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä logiikalla vain rikkaat voisivat tehdä maisterintutkinnon. Köyhät saisivat tyytyä kandidaatin papereihin ja Suomelta jäisi käyttämättä paljon potentiaalia. Tai jos tätä tiukasti tulkitsisi, niin yo-tutkinto on tutkinto. Eli yliopistot olisivat vain rikkaiden ajanvietettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen CV:
-sosionomi (AMK)
-nakkikioskin myyjä
Naisen CV:
-sosionomi (AMK)
-nakkikioskin myyjä
Itse asiassa aika moni. Tuossa pöydällä on pino hakemuksia ja kyllä moni mies niissä kertoo, että on kyennyt hoitamaan kansalaisvelvollisuuden. Mielestäni antaa naisestakin ihan pystyvän kuvan, kun kertoo tehneensä jotain fyysistä ja henkistä kanttia vaativaa, mihin suurin osa naisista ei lähde.
Tämän tutkintokeräilijän kohdalla olen suoraan sanottuna positiivisesti yllättynyt, että hän on suorittanut varusmiespalveluksen.
Jossain iässä firmoja kiinnostaa onko nuori mies joutumassa just kohta armeijaan vai onko se jo suoritettu. Muuten tuo ei taida työnantajaa kiinnostaa paitsi hyvin erikoistapauksissa enkä ole omaani maininnut täytettyäni 30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se oli oppikoulusysteemissäkin, mikä oli hyvä ja huono. Köyhänä pentuna kuuli kotonaan aina, kuinka kalliiksi tulen, toisaalta pani yrittämään vihreää oksaa kynsin hampain. Kaksipiippuinen juttu. Hyvä näille poispilatuille pennuille olisi maksullisuus. Tulisi kotoakin jotain kannustusta. T. Ope
Sama minulla, akateemiseksi pyristelin köyhälistötaustalla. Jatkuva huono omatunto oli siitä, kuinka kallista kouluttaminen oli.
No hyvä kun on tutkintoja, kukaan ei ota töihin ja viimeisin tutkinto on täysin turha jos on aikomus työllistyä
Eikö tutkinnon suorittaminen saa olla viihdyttävää? Mitä jos kerron että olen viihdyttänyt itseäni kohta 40 vuotta töissä ja maksamalla hmmm jo yli puoli miljoonaa ansiotuloveroa. Eikä minun edes tarvitsisi käydä töissä koska perin miljoonaomaisuuden vanhemmiltani.