Hesarissa juttu naisesta, jolla on 8 tutkintoa. Mitä mieltä?
Kylläpä nyt olen kamala kriminaali, kun toteutin haaveeni
Lukijan mielipide|Työttömyys ei saa olla peruste estää tai rajoittaa ihmisiä unelmoimasta siitä, mihin tuntee kutsumusta.
Olen aikoinani opiskellut niin sanottuja järkitutkintojakin, mutta se johti vain turhautumiseen ja lopulta suoritin nelikymppisenä kahdeksannen tutkintoni, joka oli kuvataiteilijan amk-tutkinto. Tämä ei tietenkään ole johtanut työllistymiseen, ei ainakaan tutkintoa vastaaviin työtehtäviin. Taiteilijan kohtalo on tehdä jotain muuta, jotta voi tehdä sitä, mikä on oikeasti tärkeää eli taidetta.
Hyi minua, kylläpä nyt olen kamala kriminaali, kun taistelin vuosikaudet, että yleensäkin pääsin loikkaamaan luonnonvara-alalta kuvataiteen tutkintoon johtavaan koulutukseen. Hain moniin eri oppilaitoksiin, sain hylkyjä toisensa perään. Kun lopulta pääsin opiskelemaan, se osoittautui karmeaksi, mutta en luovuttanut, vaan sain tutkintoni suoritettua ja siihen olen tyytyväinen.
Se, mitä haluan sanoa niin nuorille kuin vähän vanhemmillekin luovista aloista haaveileville ihmisille: Älä taivu taiteen portinvartijoiden edessä. Taistele!
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Ihan absurdi. Nainen kirjoittaa, kutsumuksesta ja unelmoinnista. Hänellä ei ole ollut kutsumusta yhtään mihinkään muuhun kuin opiskeluun! Jonkun olisi pitänyt jossain vaiheessa paljon aikaisemmin viheltää peli poikki! Nainen vienyt opiskelupaikkoja monta sellaisilta, jotka olisivat menneet töihin opiskelujen jälkeen. Hän itse on vain miettinyt, mitähän seuraavaksi opiskelisi.
Aika moni noista koulutuksista on ns. jatkokoulutusta samalla alalla. Puutarhuri on amis, josta voi sitten hakea amk-koulutusta (hortonomi). Harvalla puutarhurilla on vain puutarhurin koulutus.
Itsellänikin on 5 tutkintoa ja kaksi eri pätevyyttä, jotta pääsen tekemään nykyistä työtäni.
Vierailija kirjoitti:
Tutkintouskovaisen juttu, mikä on tyypillistä nimenomaan naisille. Näitä kympin tyttöjä. Kun ei ole oikeasti mitään lahjoja, muuta kuin härkäpäistä yritteliäisyyttä ilman alkeellisimpiakaan visioita. Tekee mitä käsketään. Ja pahimmillaan tällaiset johtaa maata (katastrofi- eli tyttöhallitus esim.).
Tulihan se sieltä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi on tuo nainen tullut veronmaksajille kun tutkinnot eivät edes työllistä.
Todella Malliesimerkki minä minä minä - ihmisestä. Suomessa, jossa oppilaitosmaksut ovat lähes ilmaiset, joku muu tuonkin lystin maksaa. Hyöty ympäröivälle yhteiskunnalle? 0. Yksi entinen ystäväni oli aivan samanlainen, joka toisessa sivulauseessa piti tuoda esiin kuinka hän on tuplamaisteri. Ihmisenä täysi narsisti. Terveisiä vain Niinalle Ouluun. 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Vierailija kirjoitti:
Onko amk muka joku taiteen portinvartija? Onhan meillä esim. ITE-liike jossei koulut kiinnosta.
Niin, mutta kouluttautunut taiteilija on ammattitaiteilija.
Ja tässä lehtikirjoituksessahan pointti lienee se, että ei pitäisi mollata niitä, joka opiskelevat alalle, joka ei hevillä työllistä. Jos on intohimoa, niin opiskelkoot. Jos on intohimoa, niin saattaa sen työnkin saada tai itsensä työllistää.
Lisäksi kun joku kommenttiinsa luetteli käytyään henkilön profiilin netistä katsomassa, mitä kaikkia tutkintoja hänellä on, niin tuostahan selviää, että muutamaa tutkintoa hän on suorittanut samanaikaisesti. Eli jos hän ollut yliopistossa opiskelemassa, niin samaan aikaan hän on käynyt jonkinlaisen vartijakurssin, mikä taas tarkoittaa sitä, että on ehkä sitten tehnyt opintojen aikana vartijan hommia.
Niin, ja tuohan, etenkin jos sitten esim. just näitä vartiointialan hommia tehnyt opintojen aikana, niin sehän on vaan plussaa töihin hakiessa. Vaikka toki, hieman tuuliviiriltä vaikuttaa...
Ihan eri asia on työnantajan silmissä se, että on kouluttautunut, ollut jossain töissä, sitten taas työttömänä, sitten töissä, ja niin edespäin, niin ei sitten kyllä enää mitään töitä saakaan, vaikka tässäkin tapauksessa JOKAINEN TYÖPÄTKÄ ON LISÄNNYT TYÖKOKEMUSTA, LAAJENTANUT OSAAMISTA, mutta työnantaja ei tätä hoksaa!
Sillä sipuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan absurdi. Nainen kirjoittaa, kutsumuksesta ja unelmoinnista. Hänellä ei ole ollut kutsumusta yhtään mihinkään muuhun kuin opiskeluun! Jonkun olisi pitänyt jossain vaiheessa paljon aikaisemmin viheltää peli poikki! Nainen vienyt opiskelupaikkoja monta sellaisilta, jotka olisivat menneet töihin opiskelujen jälkeen. Hän itse on vain miettinyt, mitähän seuraavaksi opiskelisi.
Aika moni noista koulutuksista on ns. jatkokoulutusta samalla alalla. Puutarhuri on amis, josta voi sitten hakea amk-koulutusta (hortonomi). Harvalla puutarhurilla on vain puutarhurin koulutus.
Itsellänikin on 5 tutkintoa ja kaksi eri pätevyyttä, jotta pääsen tekemään nykyistä työtäni.
Mitä hittoa nuo puutarhurin ja hortonomin jutut edes ovat? Ja miksi tuo nainen ei suostu tekemään töitä joihin kouluttautui?
Miten niin ei suostu tekemään? Missään kohtaa kirjoitusta, ei lue, etteikö hän olisi tehnyt ko. töitä. Voi tehdä vaikka just puutarhurin töitä, kun nythän se alkaa se sesonkityöläisten aika olemaan silläkin alalla. Ja voi siinä sitten ohessa tehdä taiteilijan hommia, ja mennä vaikka johonkin turvallisuusalan työhön vielä kolmanneksi palkkalähteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha tästä on kinastella, koska tällainen ei ole kohta enää mahdollista.
Köyhille voi laittaa velvoitteen työnteosta ja veronmaksusta tutkintoa vastaa.
Rikkaathan voivat tutkintoja suorittaa koska maksavat pääomistaan veroa jo muutenkin eivätkä välttämättä edes ole palkkatöissä tai ovat yrittäjiä.
Rikkaat maksaa köyhien opinnot. Ei köyhät tarvitse kuin yhden tutkinnon ja sitten töihin.
Tällä logiikalla vain rikkaat voisivat tehdä maisterintutkinnon. Köyhät saisivat tyytyä kandidaatin papereihin ja Suomelta jäisi käyttämättä paljon potentiaalia. Tai jos tätä tiukasti tulkitsisi, niin yo-tutkinto on tutkinto. Eli yliopistot olisivat vain rikkaiden ajanvietettä.
Kaiken järjen mukaan kandinpaperien pitäisi riittää suurelle osalle kansaa, siis akateemisesti koulutettuja. Suomessa vaan kroonistuneen suurtyöttömyyden vuoksi työnantajan rima on taivaassa tai ylikin eikä mikään riitä vastavalmistuneelle kun aina riittää hakijoita vaikka mitä vaatisi (jos siis tarjolla on palkkaa). Työvoimapulasta tänä aikana valittavathan tarjoaa ilmaisduunia tai niin surkeita työehtoja että käytännössä duunari tekee tappiota.
Onneksi tukia ei nykyään saa kuin yhteen tutkintoon.
Vai saako?
Pitäisi tukkia porsaanreijät.
Omilla rahoillaan saa harrastaa mitä tykkää, mutta muiden maksamilla verorahoilla ei pitäisi moista touhua sallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tutkinnoiksi lasketaan mitkä? Ei kai sentään ylioppilastutkinto...
Henkilön nettisivujen mukaan: Kuvataiteilija AMK koulutuksen lisäksi minulla on seitsemän muuta tutkintoa: puutarhuri 2003, metsäluonnonhoitaja 2008, luonto-ja ympäristöneuvoja 2011, vartija 2013, turvallisuusvalvoja (TVEAT) 2019, hortonomi AMK 2019 ja filosofian maisteri 2019. Tämän lisäksi olen suorittanut opettajan pedagogiset opinnot 2022 ja varusmiespalveluksen 2003.
Puutarhureille ei tunnetusti ole töitä, korkeintaan kesäisin ja talvisin aina työttömänä. Vakkarit tuskin paljoa irtisanoutuvat joten alalta ei paljoa työpaikkoja tule hakuun.
Metsäluonnonhoitajillle ei myöskään ole töitä eikä varsinkaan luonto-ja ympäristöneuvojille.
Vartijana et saa työvuoroja jos pärstä ei miellytä. Potkut saa kun kravatti on sentin vinossa, myöhästyit minuutin tai tervehdit asiakasta (kyseessähän on asiakaspalvelutyö). Alalle houkutellaan joka kevät tuhansia nuoria aikuisia lupaamalla kokoaikatöitä ja vakituista töitä, todellisuudessa tarvitaan vaan lomantuuraajaa vakkarille ja sesonkiapulaista.
Hortonomille ei ole työtä eikä myöskään filosofian maisterille (riippuen pääaineesta ja oletko suorittanut pedagogiset).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilön nettisivujen mukaan: Kuvataiteilija AMK koulutuksen lisäksi minulla on seitsemän muuta tutkintoa: puutarhuri 2003, metsäluonnonhoitaja 2008, luonto-ja ympäristöneuvoja 2011, vartija 2013, turvallisuusvalvoja (TVEAT) 2019, hortonomi AMK 2019 ja filosofian maisteri 2019. Tämän lisäksi olen suorittanut opettajan pedagogiset opinnot 2022 ja varusmiespalveluksen 2003.
Monikohan mies ilmoittaa varusmiespalveluksen tuohon tapaan ansiona?
Miehen CV:
-sosionomi (AMK)
-nakkikioskin myyjä
Naisen CV:
-sosionomi (AMK)
-nakkikioskin myyjä
-pimppi/nainen (1990-2025)
Itse asiass
Jaa että asekoulutus on "kansalaisvelvollisuus".
Pelkästään mahdollisuus suorittaa asepalvelus on rajattu voimakkaasti iän mukaan ja jos terveydentila on jossain vaiheessa suorittamisen kannalta hankala, ei vapautuksen jälkeen lähdetä järkkäämään uutta koulutuskeikkaa, jossa opitaan asetaitoja rajoittamalla yöunia ja juoksemalla pakaravako ulosteessa pitkiä matkoja raskaat varusteet päällä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tukia ei nykyään saa kuin yhteen tutkintoon.
Vai saako?
Pitäisi tukkia porsaanreijät.
Omilla rahoillaan saa harrastaa mitä tykkää, mutta muiden maksamilla verorahoilla ei pitäisi moista touhua sallia.
No, noista tuollaisista lyhyistä, kuten turvallisuusalan, tutkinnoista: Niitähän järjestetään myös te-koulutuksina. Ja minä itse olen ollut yhdellä tuollaisella te-kurssilla (muu kuin turv.ala) jolla sitten oli maisterintutkintoa yliopistossa suorittava henkilökin... Eli.... Ja hän se sitten tekikin sen ammattitutkinnon kurssilla suitsait helposti: oli suurimman osan kurssista sairauslomalla... ja sairauslomalla olevaahan ei voi kurssiltakaan heittää ulos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko amk muka joku taiteen portinvartija? Onhan meillä esim. ITE-liike jossei koulut kiinnosta.
Ja tässä lehtikirjoituksessahan pointti lienee se, että ei pitäisi mollata niitä, joka opiskelevat alalle, joka ei hevillä työllistä. Jos on intohimoa, niin opiskelkoot. Jos on intohimoa, niin saattaa sen työnkin saada tai itsensä työllistää.
Lisäksi kun joku kommenttiinsa luetteli käytyään henkilön profiilin netistä katsomassa, mitä kaikkia tutkintoja hänellä on, niin tuostahan selviää, että muutamaa tutkintoa hän on suorittanut samanaikaisesti. Eli jos hän ollut yliopistossa opiskelemassa, niin samaan aikaan hän on käynyt jonkinlaisen vartijakurssin, mikä taas tarkoittaa sitä, että on ehkä sitten tehnyt opintojen aikana vartijan hommia.
Niin, ja tuoh
Hurjan iso kysymys onkin, että jääkö hän kaikista työllistävistä tutkinnoistaan huolimatta mieluummin työttömäksi taiteilijaksi kuin työllistyväksi vartijaksi. Vain se ratkaisee, kannattiko kouluttautua!
Minullakin on 9 tutkintoa, osin saman alan "syventäviä opintoja", mutta kertaakaan en ole (työn ohessa) opiskellut sillä mielellä, että tämä tutkinto ei työllistä, joten nyt saan jäädä kotiin olemaan tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhureille ei tunnetusti ole töitä, korkeintaan kesäisin ja talvisin aina työttömänä. Vakkarit tuskin paljoa irtisanoutuvat joten alalta ei paljoa työpaikkoja tule hakuun.
Metsäluonnonhoitajillle ei myöskään ole töitä eikä varsinkaan luonto-ja ympäristöneuvojille.
Vartijana et saa työvuoroja jos pärstä ei miellytä. Potkut saa ku
Mutta mieti, että yhdistelmällä puutarhuri-metsäluonnonhoitaja töitä on ympärivuotisesti, jos siis työnteko kiinnostaa.
Minulla on metsäluonnonhoitajan tutkinto ja töitä 120% siitä, mitä ehtisin tekemään. Talvella pidän 7 vko loman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa nuo puutarhurin ja hortonomin jutut edes ovat? Ja miksi tuo nainen ei suostu tekemään töitä joihin kouluttautui?
Kyllähän hän on tehnyt töitäkin, luultavasti työn ohella tehnyt nuo lisäkoulutukset.
"Työuraa olen tehnyt pääasiassa luonnonvara-alalla viheralueiden hoito, -rakentamis- ja luonnontuotealan tehtävissä sekä vähäisessä määrin esimiestehtävissä, mutta myös muun muassa yksityisellä turvallisuusalalla, tutkimushaastattelijana asiakaspalvelutehtävissä ja ravintola-alalla".
Kaikki nuo luultavasti "pätkäsopimuksina"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kun joku kommenttiinsa luetteli käytyään henkilön profiilin netistä katsomassa, mitä kaikkia tutkintoja hänellä on, niin tuostahan selviää, että muutamaa tutkintoa hän on suorittanut samanaikaisesti. Eli jos hän ollut yliopistossa opiskelemassa, niin samaan aikaan hän on käynyt jonkinlaisen vartijakurssin, mikä taas tarkoittaa sitä, että on ehkä sitten tehnyt opintojen a
Sinä joka kirjoitit, että HURJAN ISO KYSYMYS ONKIN (tämä vauva.fi, ei nyt taas osaa laittaa lainaa-kohtaan jakoa oikein)
Niin, eihän tuolla mielipidekirjoittajallakaan ole ollut ajatuksena se, että ei työllistä, joten ei kannata opiskella...
Hän minun ymmärtääkseni vastasi johonkin lehdessä aiemmin olleeseen kirjoitukseen omalla kommentillaan ja siinä aiemmassa kirjoituksessa on ilmeisesti ollut sitä ajatusta, että miksi menette huonosti työllistävää alaa opiskelemaan.......
NIIH!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko henkilö kertoo jossain muussa jutussa, että asunut monella paikkakunnalla, ts on muuttanut työn perässä.
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi on tuo nainen tullut veronmaksajille kun tutkinnot eivät edes työllistä.
Mikään ei kelpaa.. aina täälläkin sanotaan työttömille, että pitää opiskella uusi tutkinto mikäli entinen ei työllistä. Kotiin ei missään tapauksessa saa jäädä ja sitten kun joku ei jää vaan opiskelee ei sekään ole hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella miehellä on varusmiehen tutkinto
Tutkinnon hankkiminen ei oikeuta tuloihin. Tehkööt taidetta mikä myy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa pessimististä. Työpaikassani on ollut tämänkin talven vakituisella sopimuksella kolme puutarhuria ja yksi hortonomi. Tämä muuttotappioseudulla. Vakituisia paikkoja on puutarha-alallakin mutta se vaatii sitoutumista alaan. Ehkä sellaisia paikkoja ei ole vapaana, mihin voi noin vaan kävellä sisään mutta juuri oli meilläkin yksi uusi vakituinen haussa.
AMK vähättelijä taas liekeissä. Tuosta kirjoituksestasi saa lisäksi käsityksen, että arvostat naisten varusmiespalvelusta johonkin pimppi/nainen? suoritteeseen? Onko se miehen kohdalla sitten pippeli/mies? Saattaa sinunkin henkesi joku pimppinainen pelastaa, kun kotona uliset naisten osallistuessa maanpuolustukseen. Useaan kertaan tässä ketjussa jo sanottu, että: Tutkintojen Jälkeen On Maininnut Suorittaneensa Varusmiespalveluksen Ja Opettajan Pedagogisia opintoja. Ei ole väittänyt niitä tutkinnoiksi. Enempää ei pysty ratakiskostakaan vääntämään. Pidä vähän taukoa lollitehtaalla, jaksat sitten pitää taas puheita.