Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätyö on suunnaton rahallinen etu

Vierailija
22.03.2025 |

Jota voisi verottaa. Säästö lounaissa ja työmatkoissa on useamman satasen per kuukausi. Työntekijällä ei ole valinnanmahdollisuutta tässä. Hän tekee työn missä työnantaja määrää. Kaikki etätyötä haluavat eivät saa tehdä etätyötä.

Kommentit (357)

Vierailija
181/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on provo. Jonka tarkoitus lienee herättää hämmennystä porukassa joka pelkää etätyömahdollisuuksiensa tulevaisuutta.

Toivottavasti järki voittaa ja työantajat päätetöissä antaa ihmisille jatkossakin mahdollisuuden valita. Ei toki sovi kaikille. Ja sehän se suurin ongelma onkin. Kun joku perheille niin kohta firmassa ei etäile enää kukaan. Koska yhdenvertaisuus jne.

Joten älkää perseilkö etujanne ja vetäkää mieluummin taloon päin tunnit ja työt etänä. Se on sen väärti 

Tämä ei ole provo. Ja kuten aloituksessa laitoin yhdenmukaisuus ei toimi yrityksen eikä alan sisällä tässä etätyöntekoedussa. Osa etänä koko ajan ja toisilta vaaditaan yrityksen linjauksen mukaista kaksi päivää etänä, kolme toimistolla läsnäoloa.  Tämä on lähes palkkojen epätasa

Tämä on keskustelupalsta ja nostin esiin ajankohtaisen aiheen. Työpaikallani en aio nostaa itseäni silmätikuksi tämön epäkohdan osalta. Todenmäköisemmin se ei auta omaa asiaani.  -ap

Vierailija
182/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on keskustelupalsta ja nostin esiin ajankohtaisen aiheen. Työpaikallani en aio nostaa itseäni silmätikuksi tämön epäkohdan osalta. Todenmäköisemmin se ei auta omaa asiaani.  -ap

---

Mikä tässä noin 6v jatkuneessa etätyöläisten kadehtimivinkunassa on mielestäsi ajankohtaista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no nyt on kyllä rehellisesti kateellisen tekstiä, arvostan! 

Vierailija
184/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyössä säästyy myös aikaa. Kun ei mene aikaa työmatkoihin, jää enemmän aikaa harrastuksiin ja sosiaaliseen elämään. Minulla esimerkiksi työmatka on 1 tunti 15 minuuttia yhteen suuntaan, eli 2,5 tuntia päivässä. Viikossa se tekee jo 12,5 tuntia. Tämä on mielestäni merkittävin säästö omalla kohdallani. -Eri. 

Lisäksi etätyössä on positiivinen ympäristövaikutus, kun ei tule liikenteestä saastetta. 

Vierailija
185/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kovaa elämää, kun pitää kasviksetkin ostaa ravintolasta sen sijaan, että pilkkoisi ne kotona rasiaan ja kuskaisi töihin. Voimia ap! Rukoilen sinulle oikein paljon jaksamisia iltarukouksessani. 

Vierailija
186/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kulut samat etäpäivinä ja toimistolla.

Sama täällä. En missään lounaspaikoissa käy vaan syön aina eväät. Töihin on alle 10 minuutin kävelymatka. 

Joku täällä oli sitä mieltä duunarit syövät eväitä, mä sanoisin että kun käy sen pari kertaa vuodessa lounaalla niin eniten siellä on duunareita ja eläkeläisiä, duunarit erottaa työvaatteista. Meillä on vain toimihenkilöitä. En mä minnekään edes ehtisi lounaalle, pitenisi vain päivä turhaan kun ei lounaspaikkoja ole edes kovin lähellä. 

Vierailija
187/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyössä säästyy myös aikaa. Kun ei mene aikaa työmatkoihin, jää enemmän aikaa harrastuksiin ja sosiaaliseen elämään. Minulla esimerkiksi työmatka on 1 tunti 15 minuuttia yhteen suuntaan, eli 2,5 tuntia päivässä. Viikossa se tekee jo 12,5 tuntia. Tämä on mielestäni merkittävin säästö omalla kohdallani. -Eri. 

Lisäksi etätyössä on positiivinen ympäristövaikutus, kun ei tule liikenteestä saastetta. 

Meinaatko, että liikkenne lakkaa olemasta, jos kaikki siirtyvät etätöihin? Vapaa-ajallakin sitten vain istutaan kotona eikä ajella tai varsinkaan lennetä minnekään :D

Vierailija
188/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyössä kuluu myös paljon vähemmän rahaa vaatteisiin ja kosmetiikkaan. Minä ainakin käytän kotona etätöissä mukavia verkkareita ja t-paitoja. Jos on kameran kanssa sovittu kokous, laitan kauluspaidan tai jakun päälle. Niitähän on kaapissa käyttämättöminä niiltä ajoilta, kun oltiin toimistolla. Enkä jaksa meikata vaan käytän yleensä jotain sopivaa hillittyä filtteriä. 

Mulle soitetaan ihan milloin vain ja aina pitää olla valmiina ja tietty kokoukset siihen päälle. Päivässä tulee monta puhelua Teamsissä, että mitens tämä asia nyt hoidetaan... 

Ei todellakaan voi olla yöpaita päällä koko päivää. 

Vierailija
189/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

---

Mikä tässä noin 6v jatkuneessa etätyöläisten kadehtimivinkunassa on mielestäsi ajankohtaista? 

Jos itse olisin tehnyt isoilta osin etätyötä kuusi vuotta olisin säästänyt merkittävästi sekä aikaa että rahaa.-ap

Vierailija
190/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyössä kuluu myös paljon vähemmän rahaa vaatteisiin ja kosmetiikkaan. Minä ainakin käytän kotona etätöissä mukavia verkkareita ja t-paitoja. Jos on kameran kanssa sovittu kokous, laitan kauluspaidan tai jakun päälle. Niitähän on kaapissa käyttämättöminä niiltä ajoilta, kun oltiin toimistolla. Enkä jaksa meikata vaan käytän yleensä jotain sopivaa hillittyä filtteriä. 

Mulle soitetaan ihan milloin vain ja aina pitää olla valmiina ja tietty kokoukset siihen päälle. Päivässä tulee monta puhelua Teamsissä, että mitens tämä asia nyt hoidetaan... 

Ei todellakaan voi olla yöpaita päällä koko päivää. 

Miksi ei voi? Eihän siihen kameraan näy kuin pää ja vähän hartioita. Ihan hyvin voi olla esim. pyjamahousut ja kauluspaita asuna. 

Vierailija
191/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

Jos itse olisin tehnyt isoilta osin etätyötä kuusi vuotta olisin säästänyt merkittävästi sekä aikaa että rahaa.-ap

Opettele tekemään eväät niin voit säästää merkittävästi rahaa ilman etätöitäkin. Sinähän kerroit, että rahallinen säästösi tulee isolta osin lounaista. 

Vierailija
192/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kasviksia, vihanneksia ja proteiineja olisi vaikea ympätä omiin eväisiin. -ap"

Ei juma, mitä uusavuttomuutta! Olet ilmeisestikin kovin nuori, et edes täysi-ikäinen vielä?

Olen eri, ja yli 50-vuotias. Haluan vain tuoda esiin, että työmatkojen takia toimistopäivän pituus on ainakin minulla kokonaisuudessaan aika paljon pitempi kuin kotona tehty etäpäivä. Työmatkoihin menee helposti pari tuntia yhteensä päivässä. Kasviksia toki voi laittaa eväisiin, mutta pitää olla eväänä muutakin kuin vain salaattia, koska ei sillä muuten pärjää 10 tuntia. Välipalat myös tärkeitä. 

Vierailija
193/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verovähennys ei tarkoita sitä, että maksaisit 960 e vähemmän veroa tai että saisit sen koko summan jotenkin ns. etuutena. Vähennys tarkoittaa, että verotusta laskettaessa palkkatuloistasi vähennetään 960 e ja maksamasi verot lasketaan sen mukaan. Eli jos tienaat 45 000 vuodessa, lasketaan että tienaatkin 44 040 ja maksat verot sen mukaan. Säästö ei siis todellakaan ole 960 e.

Kannattaa muistaa myös, että jos et tee vähintään 50 % etätöitä ja ole oikeutettu tuohon työhuonevähennykseen, saat sen sijaan vähentää työmatkakulut. Niitähän ei etätyötä tekevä voi vähentää.

Vierailija
194/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyössä on puolensa ja puolensa. Itse ainakin tykkään lähteä töihin tekemään työt, vaikka monet jutut pystyisikin tekemään kotona. Itse en todellakaan halua, että työt tulevat kotiin, vaikka ne väkisin tulevatkin.

Vierailija
195/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Olen työpaikassani ainoa joka tekee täyttä etätyötä. Se johtuu sairaudestani.

Kertoisitko, miksi olet minulle kateellinen ja MISTÄ?

Vierailija
196/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa kuulostaa siltä, että se etätyön suunnaton etu on ap:n työkavereille se, että saavat olla edes 2-3pv/kk erossa ap:sta. 

Työpaikkamme kyselyssä etätyön epätasa-arvoisuus nousi esiin tyytymättömystekijänä. -ap

Aivan varmasti nousi. Onhan se työkavereillesi hyvinkin epätasa-arvoista, että heidän pitää kestää tuollaista uusavutonta ulisijaa noin 20 päivää kuukaudessa. 

Tämä on keskustelupalsta ja sana on vapaa. -ap

Vierailija
197/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköä kuluu paljon enemmän etätöissä. Ainakin mulla on sähkölasku noussut. 

Ei mulla ainakaan. 10 vuoden seurannalla tänä vuonna on mennyt vähiten sähköä ajankohtaan nähden.

Vierailija
198/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa kuulostaa siltä, että se etätyön suunnaton etu on ap:n työkavereille se, että saavat olla edes 2-3pv/kk erossa ap:sta. 

Työpaikkamme kyselyssä etätyön epätasa-arvoisuus nousi esiin tyytymättömystekijänä. -ap

ainahan työntekijät on olleet kateellisia toisilleen

Vierailija
199/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti onkin. Työnantajalle siitä harvoin taas koituu mitään ylimääräisiä kustannuksia ja työntekijällä taas jää työmatkakustannukset pois. Eli eikö tuo ole win-win molemmille? 

Vierailija
200/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kasviksia, vihanneksia ja proteiineja olisi vaikea ympätä omiin eväisiin. -ap"

Ei juma, mitä uusavuttomuutta! Olet ilmeisestikin kovin nuori, et edes täysi-ikäinen vielä?

Olen eri, ja yli 50-vuotias. Haluan vain tuoda esiin, että työmatkojen takia toimistopäivän pituus on ainakin minulla kokonaisuudessaan aika paljon pitempi kuin kotona tehty etäpäivä. Työmatkoihin menee helposti pari tuntia yhteensä päivässä. Kasviksia toki voi laittaa eväisiin, mutta pitää olla eväänä muutakin kuin vain salaattia, koska ei sillä muuten pärjää 10 tuntia. Välipalat myös tärkeitä. 

Kuinka uusavuton pitää olla, jos ei osaa valmistaa monipuolista lounasta, jonka voi ottaa mukaan töihin? Voihan se lounas olla vaikka sisäfilepihvi ja kermaperunat, jos kasviksilla ei pärjää. Välipalojakin voi kuljettaa mukana ihan samalla tavalla kuin muutakin ruokaa. Ei joku banaani tai pähkinäpussi paljoa paina edes käsilaukussa. Saati nyt auton kyydissä.