Etätyö on suunnaton rahallinen etu
Jota voisi verottaa. Säästö lounaissa ja työmatkoissa on useamman satasen per kuukausi. Työntekijällä ei ole valinnanmahdollisuutta tässä. Hän tekee työn missä työnantaja määrää. Kaikki etätyötä haluavat eivät saa tehdä etätyötä.
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona kuluu sähköä,vettä, nettiyhteyttä, tulee roskia.
Vähennyksen voi tehdä verotukseen.
Heh, eipä sitä korvata. Etätyövähennys on täysin mitätön, joskus menee miinukselle henk.koht. veroprosentin takia
Etätyön maksimivähennys on 960 euroa ja omavastuu 750 eli vähennettävää jää 210 euroa, josta nettona tulee keskituloiselle noin puolet eli satasen hyötyy jos ei ole muuta vähennettävää. Nettiyhteydestä voi vähentää puolet ja jotain muuta pientä roinaa ehkä lisäksi mutta nettovaikutus on muutamia kymppejä siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Vedän vielä täyden työhuonevähennyksen verotuksessa -960€ ja vetäsen pienet päiväunet joka päivä.
Minäpä vedänkin 1440 €. Sen työhuonevähennyksen kun saa tehdä sekä palkka- ja pääomatuloista tietyillä edellytyksillä. Ja minä täytän nuo ehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lounaassa muka säästää etätöissä? Saman verran se makaronilaatikon valmistus maksaa söi sen kotona tai kuljetti töihin eväänä? Enemminkin töissäkäydessä säästää lounaalla, ei mene omaa sähköä ruoan lämmittämiseen, vesikin menee työpaikan piikkiin (juominen, käsienpesu, eväsrasian, lautasen ja aterimien pesu) ja omat lautaset ja aterimet ei kulu.
Työpaikan lounashintoihin viittaan. Moni, jolla on etätyömahdollisuus edes teoriassa työnkuvan puolesta on ylempi toimihenkilö ja syö lounasta ulkona -ap
Työpaikan lounashinnat. Kuka estää ettei etätyöläinen sitten wolttaa lounasta kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa kuulostaa siltä, että se etätyön suunnaton etu on ap:n työkavereille se, että saavat olla edes 2-3pv/kk erossa ap:sta.
Työpaikkamme kyselyssä etätyön epätasa-arvoisuus nousi esiin tyytymättömystekijänä. -ap
Ja se työtyytyväisyys nousisi, jos kaikki pakotetaan toimistolle? Tää menee kyllä sarjaan, että suomalainen on valmis maksamaan siitä, että toinen ei saa jotain. Tuo ei ratkea täällä palstalla vaan siellä työpaikalla.
Nostin esiin, että työpaikoilla etätyö jakautuu epätasa-arvoisesti ja mielestäni työnantaja voi työnkuvan sen salliessa olla etätyömyönteisempi.Ei niinpöin, että jonkun ollessa aina etätöissä yrityksen keskimä
Tää kiinnostaisi? Oliko epäsuhta kollegojen kesken, ja ilman perusteita?
Omasta kodista lohkaistaan monta kallista neliötä työhuoneeksi. Samaan aikaan työpaikka vaihtaa pienempiin toimitiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Vedän vielä täyden työhuonevähennyksen verotuksessa -960€ ja vetäsen pienet päiväunet joka päivä.
Minäpä vedänkin 1440 €. Sen työhuonevähennyksen kun saa tehdä sekä palkka- ja pääomatuloista tietyillä edellytyksillä. Ja minä täytän nuo ehdot.
Kaavamaisen vähennyksen maksimi on 960e. Sitä ei voi ylittää, vaikka tekisi sekä palkka- ja pääomatuloista vähennyksen. Kyseessä on yksiselitteisesti virheellinen ilmoitus ja verorikos ja verovelvollisen vastuulla. Tuohon 1440e voi toki päästä tekemällä vähennyksen todellisiin kustannuksiin perustuen mutta se on täysin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten etätöissä säästää lounaissa? Syön minä lounaan etätöissäkin?
Itse syön kotiruokaa etäpäivinä (2 keraa kuussa) ja työpaikalla lounasravintolassa. Hintaero on merkittävä. -ap
Tuohan ei ole mikään etätyön etu, vaan kyse on sinun omasta valinnastasi. Yhtä hyvin voisit syödä kotiruokaa myös työpaikalla tai käydä etäpäivinä lounaalla ravintolassa.
Se, että työpäiväni on työmatkan takia 1.5 tuntia vaikuttaa osaltaan siihen, että en tee eväitä töihin. Mielestäni on normaalia käydä lounaalla työkavereiden kanssa ja syödä terveellistä ruokaa vaikka se on kallista. Kasviksia, vihanneksia ja proteiineja olisi vaikea ympätä omiin eväisiin. -ap
Mitä vaikeaa on saada tehtyä terveellistä ruokaa evääksi? En ymmärrä mikä tuossa on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Omasta kodista lohkaistaan monta kallista neliötä työhuoneeksi. Samaan aikaan työpaikka vaihtaa pienempiin toimitiloihin.
Mä voisin tehdä etätöitä jos se olisi mun työssä mahdollista. Asun yksin omakotitalossa joten saman maksan neliöistä teen töitä kotona tai en. Olen kuitenkin sairaanhoitajana vanhusten hoivakodissa eikä mun työtä voi tehdä etänä.
Vierailija kirjoitti:
Voisin tehdä etätöitä, mutta menen mieluummin toimistolle. Meillä suurin osa tekee etätöitä suurimman osan viikosta, ja firma takoo kovaa tulosta. Itse haluan säilyttää kodin kotina, ja töihin siirtyessä saa hyötyliikuntaa, kun pyöräilen sinne keväästä syksyyn. Etätyön ongelma on se, että jos ei ole ihan erillistä työhuonetta, työasiat voivat tulla mieleen vapaa-aallakin.
Mä olen ihan lähityötä tekevä sairaanhoitaja ja silti työasioita tulee mieleen vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen siitä saa kun on rehukuurilla... kiukkusia ihmisiä,koittakaa joskus tehdä fyysistä työtä niin ei ole työpäivän jälkeen voimia jauhaa paskaa täällä.Sormet näppäimillä ei paljon kaloreita kuluta varsinkin kun sen tekee sohvalla maaten.
Pitäskö sulla mennä sitä pa#kaa vielä lappamaan vähäksi aikaa, kun näyttää vielä voimia riittävän?
Hei nyt on lauantai idiootti etkö huomannut,no olet näppäillyt itsesi aivottomaksi onnea sulle.
Sinähän sitä et huomannut, kun mesosit, että täällä työpäivän jälkeen jauhetaan paskaa. Ei ole lauantai työpäivä meillä etätyöläisillä. Sori siitä.
<
Siksi, että ihmisellä ei ole työpäiviä, jos hän voi itse valita milloin hän tekee töitä. Silloin ei erotella työpäiviä ja vapaapäiviä, vaan ne menevät ristiin. Jonain päivänä voi olla tunti töitä ja loput vapaana. Jonain päivänä 14 tuntia töitä jne.
Tuo aiempi väitti, ettei lauantai voi olla etätyöläisen työpäivä ja sinäkin selität, että itse voi valita työpäivät. Jos voi, niin työpäivä voi olla lauantaikin. Voi tehdä lauantaina 14 tuntia ja ma-ti ei yhtään. Sori siitä, jos teillä ei olekaan näin vapaata.
Vierailija kirjoitti:
No se kotiin vaikuttava määrä ei kyllä välttämättä paljoa ole. Mulla on 110cm x 50 cm työpöytä, tosin se on muussakin käytössä ja yleensä teen töitä ruokapöydän ääressä. Eikä edes vaikuta työpaikan kokoon.
Meillä oli aikaisemmin 5000 m2 toimisto nyt 1000 m2 porukkaa saman verran, joten ei onnistu lähityö juurikaan. Työntekijät eivät tätä päätöstä tehneet.
Etätyöstä voisi saada verohelpotusta. Työnantaja säästää, kun ei tarvitse ollenkaan tai tarvitsee paljon pienemmät työtilat työntekijöilleen. Etätyössä olevat kuluttavat sähköä ja vettä omalla kustannuksellaan ja työnantaja säästää tässäkin.
Ps. Aloittaja näyttää olevan jumalattoman kateellinen etätyöntekijöille. Voit opiskella itsellesi uuden ammatin esim. yliopistossa, niin pääset itsekin etätöihin. Niin minä tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on ehdot, että voi pääomatuloistakin vähentää työhuonevähennyksen? Onko siinä jokin tuloraja? Vai miten se katsotaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että työpäiväni on työmatkan takia 1.5 tuntia vaikuttaa osaltaan siihen, että en tee eväitä töihin. Mielestäni on normaalia käydä lounaalla työkavereiden kanssa ja syödä terveellistä ruokaa vaikka se on kallista. Kasviksia, vihanneksia ja proteiineja olisi vaikea ympätä omiin eväisiin. -ap
Mitä vaikeaa on saada tehtyä terveellistä ruokaa evääksi? En ymmärrä mikä tuossa on ongelma.
Suurin ongelma tuossa on, että jos työmatka suuntaansa on 1,5 tuntia, niin työpäivän pituudeksi matkoineen tulee 11 tuntia. Yhdellä eväsrasiallisella ei pärjää, vaan tarvitsee lounaan lisäksi pari välipalaakin. En kyllä silti minäkään ymmärrä, miksi ei saisi laitetuksi mukaan myös kasviksia, vihanneksia ja proteiineja. Moni vaan käy mieluummin lounasbuffetissa, koska se on helpompaa ja siinä voi kerralla mättää koko päivän kalorit. -Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma tuossa on, että jos työmatka suuntaansa on 1,5 tuntia, niin työpäivän pituudeksi matkoineen tulee 11 tuntia. Yhdellä eväsrasiallisella ei pärjää, vaan tarvitsee lounaan lisäksi pari välipalaakin. En kyllä silti minäkään ymmärrä, miksi ei saisi laitetuksi mukaan myös kasviksia, vihanneksia ja proteiineja. Moni vaan käy mieluummin lounasbuffetissa, koska se on helpompaa ja siinä voi kerralla
Ja sittenkö ei 11 tunnin päivään tarvitse välipaloja, jos käy syömässä kalliin lounaan? 😂 Ei, ei tuossa ole yhtään mitään ongelmaa pakata mukaan ne eväät. Välipalat ja muut.
Itse otin toimistolle mukaan päivän toisen aamupalan, sekä lounaan ja välipalan. Kotimatkalle vielä hedelmiä. Hyvin pärjäsi tuon 11 tuntia.
Heh, eipä sitä korvata. Etätyövähennys on täysin mitätön, joskus menee miinukselle henk.koht. veroprosentin takia