Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätyö on suunnaton rahallinen etu

Vierailija
22.03.2025 |

Jota voisi verottaa. Säästö lounaissa ja työmatkoissa on useamman satasen per kuukausi. Työntekijällä ei ole valinnanmahdollisuutta tässä. Hän tekee työn missä työnantaja määrää. Kaikki etätyötä haluavat eivät saa tehdä etätyötä.

Kommentit (357)

Vierailija
201/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kasviksia, vihanneksia ja proteiineja olisi vaikea ympätä omiin eväisiin. -ap"

Ei juma, mitä uusavuttomuutta! Olet ilmeisestikin kovin nuori, et edes täysi-ikäinen vielä?

Olen eri, ja yli 50-vuotias. Haluan vain tuoda esiin, että työmatkojen takia toimistopäivän pituus on ainakin minulla kokonaisuudessaan aika paljon pitempi kuin kotona tehty etäpäivä. Työmatkoihin menee helposti pari tuntia yhteensä päivässä. Kasviksia toki voi laittaa eväisiin, mutta pitää olla eväänä muutakin kuin vain salaattia, koska ei sillä muuten pärjää 10 tuntia. Välipalat myös tärkeitä. 

Ja mikä tuossa on mielestäsi ongelma eväiden näkökulmasta? Itse olen rekkakuski ja olen tien päällä monesti 5-6 vuorokautta putkeen (toki lakisääteiset leptauot pidetään). Ajelen alueilla, joissa ei ole kunnollisia lounaspaikkoja (huoltoasemaruoka alkaa tökkiä hyvin äkkiä), joten pidän mukana eväät. Ikinä ei ole nälässä tarvinut olla. 

Vierailija
202/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyössä kuluu myös paljon vähemmän rahaa vaatteisiin ja kosmetiikkaan. Minä ainakin käytän kotona etätöissä mukavia verkkareita ja t-paitoja. Jos on kameran kanssa sovittu kokous, laitan kauluspaidan tai jakun päälle. Niitähän on kaapissa käyttämättöminä niiltä ajoilta, kun oltiin toimistolla. Enkä jaksa meikata vaan käytän yleensä jotain sopivaa hillittyä filtteriä. 

Mulle soitetaan ihan milloin vain ja aina pitää olla valmiina ja tietty kokoukset siihen päälle. Päivässä tulee monta puhelua Teamsissä, että mitens tämä asia nyt hoidetaan... 

Ei todellakaan voi olla yöpaita päällä koko päivää. 

Miksi ei voi? Eihän siihen kameraan näy kuin pää ja vähän hartioita. Ihan hyvin voi olla esim. pyjamahousut ja kauluspaita asuna. 

No en käytä mitään pyjamahousuja vaan yöpaitaa, joka kyllä näkyisi kameraan. Toisekseen meillä käytetään aina kameraa ja olisi todella epäkohteliasta olla käyttämättä kameraa. Toimiston linja on, että kamerat pidetään päällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei juma, mitä uusavuttomuutta! Olet ilmeisestikin kovin nuori, et edes täysi-ikäinen vielä?

Olen eri, ja yli 50-vuotias. Haluan vain tuoda esiin, että työmatkojen takia toimistopäivän pituus on ainakin minulla kokonaisuudessaan aika paljon pitempi kuin kotona tehty etäpäivä. Työmatkoihin menee helposti pari tuntia yhteensä päivässä. Kasviksia toki voi laittaa eväisiin, mutta pitää olla eväänä muutakin kuin vain salaattia, koska ei sillä muuten pärjää 10 tuntia. Välipalat myös tärkeitä. 

Niin? Olen saman ikäinen, ja työmatkoihin menisi tunti suuntaansa. Jos lähtisin toimistolle, heräisin klo 6 ja tulisin töistä kotiin vasta 17.30. Kun teen etätyötä, herään 7.30 ja lopetan työt viimeistään klo 16. 

Mutta eväät osasin tehdä töihinkin. Toiseen kippoon ruokaa, toiseen salaatti. Välipalaksi vaikka rahka ja hedelmä. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
204/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka puhui jotain pelkällä salaatilla pärjäämisestä? Vai oletko niin kädetön, ettet osaa valmistaa kasviksista ja proteiineista kunnollista ruokaa?

Vierailija
205/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköä kuluu paljon enemmän etätöissä. Ainakin mulla on sähkölasku noussut. 

Ei mulla ainakaan. 10 vuoden seurannalla tänä vuonna on mennyt vähiten sähköä ajankohtaan nähden.

Jep. Talvisin meni sähköä paljon enemmän, kun piti lämmittää auto ennen lähtöä. Nyt ei tarvitse.

Vierailija
206/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa kuulostaa siltä, että se etätyön suunnaton etu on ap:n työkavereille se, että saavat olla edes 2-3pv/kk erossa ap:sta. 

Työpaikkamme kyselyssä etätyön epätasa-arvoisuus nousi esiin tyytymättömystekijänä. -ap

Ja se työtyytyväisyys nousisi, jos kaikki pakotetaan toimistolle? Tää menee kyllä sarjaan, että suomalainen on valmis maksamaan siitä, että toinen ei saa jotain. Tuo ei ratkea täällä palstalla vaan siellä työpaikalla. 

Nostin esiin, että työpaikoilla etätyö jakautuu epätasa-arvoisesti ja mielestäni työnantaja voi työnkuvan sen salliessa olla etätyömyönteisempi.Ei niinpöin, että jonkun ollessa aina etätöissä yrityksen keskimääräinen etätyömäärä työpaikasa toteutuu -ap

Vierailija
207/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyön tuomat edut kasvavat suhteessa sitä mukaa mitä pidempi työmatka lähityöhön on. Itselläni työmatkat päivässä 160km ja aikaa kuluu noin 2 tuntia pikkuteitä pitkin, julkista liikennettä ei ole.

Aiemmin kokonaan lähityötä, mutta koronan jälkeen tavaksi jäi hybridimalli. Pari etäpäivää viikossa. Bensarahassa huima säästö ja vielä isompana etuna koen sen että saan useita tunteja lisää vapaa-aikaa joka ei kulu työmatkojen ajeluun.

Tykkään työstäni ja olen tosi iloinen etäpäivistä.

Vierailija
208/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätyössä kuluu myös paljon vähemmän rahaa vaatteisiin ja kosmetiikkaan. Minä ainakin käytän kotona etätöissä mukavia verkkareita ja t-paitoja. Jos on kameran kanssa sovittu kokous, laitan kauluspaidan tai jakun päälle. Niitähän on kaapissa käyttämättöminä niiltä ajoilta, kun oltiin toimistolla. Enkä jaksa meikata vaan käytän yleensä jotain sopivaa hillittyä filtteriä. 

Mulle soitetaan ihan milloin vain ja aina pitää olla valmiina ja tietty kokoukset siihen päälle. Päivässä tulee monta puhelua Teamsissä, että mitens tämä asia nyt hoidetaan... 

Miksi ei voi? Eihän siihen kameraan näy kuin pää ja vähän hartioita. Ihan hyvin voi olla esim. pyjamahousut ja

Käytät kameraa myös paskalle mennessäsi? Vai olisiko kuitenkin niin, että sitä kameraa käytetään vain kokouksissa, jolloin sinulla tavitsee olla pelkkä yläosa siistinä. Alaosassa voi olla ihan mitä tahansa paljaasta pyllystä collegehousuihin. Ei ne sun kaverit web-kameran kautta näe, onko sulla jakkupuku vai kauluspaita+kalsarit. 

Vierailija
209/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siihen salattiin voi laittaa kasviksia, kanaa, pähkinöitä, avokadoa jne... Ihan varmasti pärjää loppupäivän lounastauosta. Siis teetkö sinä töitä lounaan jälkeen vielä 10 tuntia? Kai sinä nyt syöt kunnon aamupalan, jolla pärjäät sen aamupäivän? 

Vierailija
210/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi? Eihän siihen kameraan näy kuin pää ja vähän hartioita. Ihan hyvin voi olla esim. pyjamahousut ja

No en käytä mitään pyjamahousuja vaan yöpaitaa, joka kyllä näkyisi kameraan. Toisekseen meillä käytetään aina kameraa ja olisi todella epäkohteliasta olla käyttämättä kameraa. Toimiston linja on, että kamerat pidetään päällä. 

Heitä päälle neule ja huivi. Avot.

Vierailija
211/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa kuulostaa siltä, että se etätyön suunnaton etu on ap:n työkavereille se, että saavat olla edes 2-3pv/kk erossa ap:sta. 

Työpaikkamme kyselyssä etätyön epätasa-arvoisuus nousi esiin tyytymättömystekijänä. -ap

Ja se työtyytyväisyys nousisi, jos kaikki pakotetaan toimistolle? Tää menee kyllä sarjaan, että suomalainen on valmis maksamaan siitä, että toinen ei saa jotain. Tuo ei ratkea täällä palstalla vaan siellä työpaikalla. 

Nostin esiin, että työpaikoilla etätyö jakautuu epätasa-arvoisesti ja mielestäni työnantaja voi työnkuvan sen salliessa olla etätyömyönteisempi.Ei niinpöin, että jonkun ollessa aina etätöissä yrityksen keskimääräinen etätyömäärä työpaikasa toteutuu -ap<

No miksi et nosta tuota esiin oman esihenkilösi kanssa? Ei täällä kukaan voi vaikuttaa siihen, miten paljon sinulla on etätöitä. 

Vierailija
212/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

--

Mä olen ollut vuosien varrella kymmennissä etäpalavereissa yöpaita päällä. Ei kukaan tiedä, onko se jakun alla oleva t-paitani paituli vai t-paita. Omistan sen verran siistejä yöpaitoja, että ne menevät tarvittaessa myös paidan korvikkeista etänä. 

Vierailija
213/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nostin esiin, että työpaikoilla etätyö jakautuu epätasa-arvoisesti ja mielestäni työnantaja voi työnkuvan sen salliessa olla etätyömyönteisempi.Ei niinpöin, että jonkun ollessa aina etätöissä yrityksen keskimääräinen etätyömäärä työpaikasa toteutuu -ap<

Ap. Olen työpaikassani ainoa joka tekee täyttä etätyötä. Se johtuu sairaudestani.

Kertoisitko, miksi olet minulle kateellinen ja MISTÄ?

Vierailija
214/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmahan siinä säästää valtavat määrät ihan vuokrakuluissa, kun ei tarvitse kallista toimistoa vuokrata! Tuömatkakulut ovat verovähennettäviä. Ruokaa joutuu syömään niin kotitoimistolla ja firman toimistolla. Osa syö firman toimistollakin omat eväänsä.

Itse säästän noin pari tuntia aikaani työmatkoissa! Paljon pitäisi siis firman maksaa, jos palaisin toimistolle! 10 h viikossa! Ei tule tapahtumaan.

Vierailija
215/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--

Mä olen ollut vuosien varrella kymmennissä etäpalavereissa yöpaita päällä. Ei kukaan tiedä, onko se jakun alla oleva t-paitani paituli vai t-paita. Omistan sen verran siistejä yöpaitoja, että ne menevät tarvittaessa myös paidan korvikkeista etänä. 

No mulla on 20 vuotta vanhoja yöpaitoja, joita en raski heittää pois, kun ovat vielä niin hyvässä kunnossa. Ei ne vanhene kulumallakaan.

Vierailija
216/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

No mulla on 20 vuotta vanhoja yöpaitoja, joita en raski heittää pois, kun ovat vielä niin hyvässä kunnossa. Ei ne vanhene kulumallakaan.

Jos ne ovat hyvässä kunnossa, silloinhan niitä voi hyvin käyttää paitana jakun tai neuleen alla. Eihän siitä paitaosasta näy kuin pieni kaistale. 

Vierailija
217/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feikki työ turhasta näppäilyistä maksetaan rahaa en käsitä,läppärillä ei puu kaadu eikä tavara kulje,ei kestä hitsauskipinää joten turhaa niin kuin palkkaa nostava lossiton volgan lautturi.Menkää persettä puuduttamaan toimistoon että saatte edes aamulla perseen ylös sängystä.

Feikkityöllä ne duunarinkin palkat laitetaan maksuun. Vai luuletko, että se palkka lentää taivaasta pankkitilille?

Jaa että meillä on puolimiljoonaa palkanlaskijaa muhhaah vedä hantuun pelle ja tee töitä,ostan sulle vaikka sahan .

Ei tarvii, löytyy ihan omasta takaa.

Vierailija
218/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nostin esiin, että työpaikoilla etätyö jakautuu epätasa-arvoisesti ja mielestäni työnantaja voi työnkuvan sen salliessa olla etätyömyönteisempi.Ei niinpöin, että jonkun ollessa aina etätöissä yrityksen keskimä

Ainakin siitä ap on kateellinen, että osaat tehdä ruokaa kasviksista, vihanneksista ja proteiineista eikä sinun tarvitse niitä saadaksesi maksaa itseäsi kipeäksi lounasravintolassa. Sehän oli ap:n yksi perustelu lähityön kalleudelle, että on pakko lounastaa ravintolassa. 

Vierailija
219/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla ajattelit verottaa ihmistä, joka käyttää vähemmän rahaa lounaisiin ja työmatkoihin kuin yleensä? Mikä tuossa on verotettavaa tuloa? Onko joku tietty summa mikä yleensä käytetään lounaaseen ja työmatkoihin ja jos siitä menee alemmas, niin siitä sitten pitää maksaa veroa? 

Vierailija
220/357 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko isot verot sellaiselle, joka tykkää käydä ulkona syömässä lounaalla ja käyttää paljon rahaa siihen verrattuna paljon ruoka maksaisi kotoana laitetettuna? Joku toinen, joka tuo eväät kotoa töihin, niin ei sitten tarvitse maksaa mitään veroa? Miten ajattelit tämän verotuksen nyt hoitaa tasapuolisesti?